גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"מנוע החיפוש לאנשים" שיודע לגלות את מה שגוגל לא מספר

מתחת לרדאר פועל בישראל Pipl - "מנוע החיפוש לאנשים" שיודע לגלות את מה שגוגל לא מספר ■ המייסד מאת'יו הרץ מספר ל"גלובס" למה מי שמבקשים פרטיות עלולים לשלם על זה מחיר

מאתיו הרץ / צילום: תמר מצפי
מאתיו הרץ / צילום: תמר מצפי

ב-15 בנובמבר 2016 קיבלה משטרת דטרויט הודעה על חטיפת סוואנה רייפורד, פעוטה בת 11 חודשים הסובלת מאנמיה שמסכנת את חייה. זהות החוטפת הייתה ידועה: האם הביולוגית, מרקיטה דופרי, שהילדה הוצאה מחזקתה בגלל מצבה הנפשי. דופרי הצטרפה לביקור רופא שאליו לקחה את סוואנה האם המאמצת, ובדרך חזרה ניצלה עצירה של המכונית כדי לאחוז בפעוטה ולהימלט.

משטרת דטרויט נכנסה למרוץ נגד השעון. קצה החוט העיקרי לאיתור מהיר של האם היה מספר טלפון נייד שבו עשתה שימוש מפעם לפעם, אך לא היה רשום על שמה. חוקרי המשטרה הזינו את המספר לתוכנת החקירות המקוונת CLEAR של חברת תומסון-רויטרס, ואיתרו כמה כתובות הקשורות לבעל המספר. באחת מהן אותרו כעבור שעות ספורות האם והתינוקת.

האירוע בדטרויט הוא אחד מרבים שבזכותם הפכה CLEAR לפופולרית מאוד ב-FBI, ביחידות משטרה רבות בארצות הברית, ברשויות המס ובגופים ממשלתיים נוספים. הזנת פריט מידע לתוכנה, כמו מספר טלפון, מציפה תמונה מלאה של האדם הקשור אליו: כתובות מגורים, כתובות מייל, עסקים, קרובי משפחה, פרופילים ברשתות חברתיות, וגם רישומים פליליים. ב-2015 סייעה התוכנה לעצור יוצא צבא שאיים לבצע פיגוע ירי בבית ספר בסן ברנדינו, קליפורניה, ובוורמונט נלכד בעזרתה עבריין מין נמלט.

אנשי אכיפת החוק האמריקאים כנראה לא יודעים שחלק ניכר מבסיס המידע של CLEAR נוצר באזור התעשייה בפתח תקווה, בחברה בשם פיפל (Pipl). מייסד ומנכ"ל החברה, מאת'יו הרץ, הקפיד מאז הקמתה ב-2005 להישאר מתחת לרדאר. "האנונימיות נחמדה לי", הוא מסביר בראיון ראשון לתקשורת בישראל.

"הראיון הזה נערך רק בגלל שהבנתי שהחברה משלמת על כך מחיר. רוב הלקוחות שלנו בישראל לא ידעו שאנחנו מכאן לפני שהתחילו לעבוד איתנו. עכשיו, כשאנחנו מנסים לגייס פה עובדים מול חברות כמו גוגל ופייסבוק, אנחנו צריכים שאנשים יידעו מי אנחנו ומה אנחנו, אחרת זה קשה".

גוגל לא יודעים למצוא אנשים

כל מי שניסה לחפש בגוגל פרטים על אדם אחר באמצעות מספר טלפון או כתובת מייל, יודע כמה חסר תוחלת המאמץ. הרץ זיהה את נקודת התורפה הזאת כבר ב-2005, והחליט לבנות מנוע חיפוש שיעשה עבודה יסודית יותר. הוא היה אז רק בן 27, אבל כבר יזם מנוסה שהספיק למכור שתי חברות. "זה היה פרויקט פיתוח מורכב. בהתחלה לקחתי את הזמן, חשבתי שאחרי שני אקזיטים אני אעבוד רק ב-30% משרה, אבל די מהר זה הפך למעניין, ואז הגעתי ל-150% משרה".

הנכס הגדול של פיפל הוא מנוע חיפוש ממוקד זהויות, שיצר עד כה פרופילים ליותר מ-3 מיליארד בני אדם בעלי נוכחות כלשהי ברשת. לצד המידע הנאסף ממקורות גלויים אונליין, מועשרים הפרופילים במיליארדי פריטי מידע ממקורות לא מקוונים, כמו ספרי טלפונים ורשימות של אנשי מקצוע. "חשבנו שנעשה חיפוש עומק לכל דבר שגוגל לא מוצא, אבל מהר מאוד הבנו שהמוצר מצטיין בעיקר במציאת אנשים. היינו הרבה מעבר לטכנולוגיה שלה אנשים ציפו באותו זמן, ומצאנו דברים ששום מנוע אחר לא מצא. גוגל לא התקדמו בתחום הזה, שנקרא דיפ ווב, בעשר השנים האחרונות. גם לא בחיפוש אנשים. אתה לא תקבל פרופילים כאלה בגוגל בחיים".

ההתחלה הייתה צנועה. "התחלנו שלושה אנשים, ופשוט ישבנו ופיתחנו. ברגע שיצאנו עם המוצר הגענו למיליוני משתמשים מאוד מהר. לא השקענו שקל בשיווק, אבל הייתה חשיפה בטק-קראנץ' ודברים עברו מאוזן לאוזן. בסוף 2007, פחות משנה לאחר שיצאנו עם המוצר, היינו מאוזנים מבחינה כספית. התברר שלא רק שזה עובד, יש המון אנשים שרוצים את זה, ומרגע שיש לך 5 מיליון משתמשים, הפרסומות מכניסות סכום משמעותי".

לאורך השנים החברה המשיכה למשוך תשומת לב מעטה יחסית. היום הודיעה פיפל כי השלימה גיוס 19 מיליון דולר מקרן הצמיחה IGP, המשקיעה בחברות בעלות הכנסות של 10 מיליון דולר לפחות, ובעקבות ההשקעה יצטרפו לדירקטוריון אנשי הקרן משה ליכטמן ואסף הראל. זוהי ההשקעה המשמעותית הראשונה בפיפל, שאת הקמתה מימן הרץ כמעט לבדו, עם סיוע קטן מבני משפחתו. את כספי הגיוס מתכוון הרץ למנף להגדלת מספר לקוחות החברה מאלף לכ-5,000 עוד השנה, ולהגדיל את מגוון המוצרים של החברה (ראו רשימה). נכון להיום מעסיקה פיפל 75 עובדים במרכז הפיתוח שלה בפתח תקווה ועוד 30 באיידהו, שם רשומה פיפל משיקולי מס. הרץ, שעדיין מראיין כל עובד חדש, מתכנן להגיע בתוך שנה ל-300 עובדים, ולקרוב ל-1,000 בתוך שנתיים-שלוש.

כך עלינו על הונאת תכשיטים

המודל של פיפל, כמו של חברות אחרות בתחומה, מעלה לא מעט שאלות מטרידות בתחום הפרטיות. לא כולם רוצים שאנשים זרים יידעו איפה הם גרים, מה הטלפון שלהם ואיך קוראים לילדיהם, גם אם המידע הזה מסתובב ברשת. החיבור בין מאגרי מידע כאלה לגורמים ממשלתיים, למרות תרומתו למניעת פשיעה, עשוי לעורר צמרמורת. אנשים רבים כלל לא מודעים לקיומם של פיפל ושירותים מסוגה, ובעולם שאחרי פרשת סנודן, כשפייסבוק וגוגל נאלצות להתמודד עם שאלת השפעתן על הפרטיות, לחברה יש אולי מוצר יעיל - אבל גם כזה שמעורר חשש.

הרץ מנסה כמובן להרגיע את הביקורת: לדבריו, הוא נמנע ממכירת הפונקציות המתקדמות של המערכת למשטרים דיקטטוריים, בורר בקפידה את לקוחותיו העסקיים כדי למנוע שימוש לרעה, ומציין שהחברה נמנעת מהצגת מידע רגיש במיוחד, כמו רישומים פליליים שאינם מופיעים ברשת. "אנחנו מאוד מודעים לעובדה שלמרות שכל המקורות גלויים, בסופו של דבר זה מידע על בן אדם, וצריך שתהיה לו שליטה עליו. אם מישהו מבקש להסיר מידע נעשה את זה, למשל לנתק חשבון פייסבוק מהפרופיל שלו. אבל אנחנו מסבירים שיכול להיות להסרה כזאת מחיר. אם חברת ניהול סיכונים, או כזו שרוצה למנוע הונאות פיננסיות, משתמשת בשירותים שלנו - עסקאות מסוימות שאתה עושה עלולות לא לעבור".

כמה אנשים פונים אליכם ומבקשים להסיר מידע?

"אולי עשרה ביום".

עד 2014 הפיקה החברה את רוב הכנסותיה מהגרסה הפתוחה לציבור של מנוע החיפוש, הכוללת פרופילים בסיסיים בלבד, אבל מאז היא צברה קרוב לאלף לקוחות עסקיים, המניבים יותר מ-95% מהכנסותיה. הלקוחות משתמשים במנוע של פיפל לאימות זהויות, מניעת הונאות במסחר מקוון, העשרת מידע במערכות ניהול לקוחות (CRM), ביצוע חקירות, מתן שירותים פיננסיים וגיוס כוח אדם. לצד הממשל האמריקאי, ממשלות רבות נוספות נעזרות במערכת, בין היתר דרך שותפות אסטרטגית של החברה עם ורינט (כששאלנו על ממשלת ישראל, הרץ סירב להשיב). בתחום העסקי משמש המוצר קרוב ל-200 אתרי מסחר מקוון, לצד חברות כמו מיקרוסופט, IBM, וולמארט, eBay, טוויטר, BBC ואורקל.

"בעבר, כשהיית מזמין משלוח מחו"ל והכתובת שנתת הייתה שונה מהכתובת בחברת האשראי, ברוב המקרים המשלוח היה נעצר. היו צריכים להתקשר אליך או לחברת האשראי כדי להוסיף את הכתובת. סיפור שלם שגורם הפסד עצום. נכון להיות זה כמעט לא קורה, והסיבה פשוטה: ברגע שאתה מכניס את הטלפון שלך הם יודעים מי אתה, ומבינים שהכתובת היא של העבודה שלך, או של אמא שלך. כל זה קורה מאחורי הקלעים. בבלאק פריידיי כמות אדירה של עסקאות עברה דרכנו לאישור".

השימוש במערכת למניעת הונאות לא מסתכם רק באישור זהותם של הרוכשים ברשת. הרץ מספר על מקרים שבהם נוכלים, שטענו שנעשה שימוש בכרטיס האשראי שלהם ללא רשותם וביקשו החזר, נתפסו בזכות הצלבת המידע. במקרה אחד לקוחות טענו שתכשיטים שרכשו לא הגיעו אליהם, אך העלו תמונה עם התכשיטים לאחת הרשתות החברתיות. במקרה אחר הצטלם בקאריביים אדם שטען שמישהו אחר השתמש בכרטיס שלו כדי להזמין לשם כרטיס טיסה.

שימוש נוסף בפיפל הוא במערכות ניהול לקוחות. חברות כמו אמריקן איירליינס ואורקל נעזרות במערכת כדי לזהות אם לקוחה חדשה היא סטודנטית צעירה, או עובדת של חברה גדולה שכדאי להצמיד לה איש מכירות מנוסה. בטוויטר משמשת הטכנולוגיה של פיפל בין היתר כדי לקבל מידע על משתמשים שנוהגים כטרולים, או מאיימים על חבריהם.

למדתי בישיבה ואז בישלתי שרימפס

לאורך השיחה מנסה הרץ להימנע מלדבר על עצמו, אך לאחר כמה ניסיונות הוא מתרצה. "אני מגיע ממשפחה חרדית בבני ברק. אנחנו תשעה אחים ואחיות, אני האמצעי, כמה מהאחים יצאו בשאלה. אחי הגדול מדען מוח, אחי הקטן עבד בפיפל בתקופתו כסטודנט בטכניון ובנה את הגרסה הקודמת של מנוע החיפוש. אני לא מסתיר את זה, כל מי שסביבי יודע מאיפה באתי, אבל יש כאן סיפור שמאוד קל להפוך אותו למרכז ואני לא רוצה את זה".

בגיל 17 עזב הרץ את הישיבה ואת הדת. הוא עבר לתל אביב ולמד לבגרויות. "במערכת החינוך החרדית לא למדתי כלום, אבל אמא שלי היא טיפוס משכיל, מהחרדיות היחידות שעשו בזמנו תואר, ולמדתי הרבה לבד בזכותה, מהספרים. נחשפתי לגיאוגרפיה ומתמטיקה, הפכתי לילד ששואל שאלות. היא לימדה אותי לחשוב. העבודה הראשונה שלי כשעזבתי את הישיבה הייתה סו-שף במסעדה צרפתית, כי ידעתי לבשל. מגיל 9 ביליתי עם אמא שלי במטבח".

מסעדה כשרה?

"לא כשרה. שרימפס, סטייק ברוטב שמנת. מסעדת "תמרה"".

זה מעבר חד.

"זה משהו שהבשיל הרבה זמן. כבר בגיל 12 עלו אצלי השאלות והספקות, ואתה יודע, אין תשובה. אתה יכול לדחות את זה עוד ועוד, אבל בסוף מגיע שלב שאתה יכול לעמוד על הרגליים בכוחות עצמך. עוד כשהייתי בישיבה החליטו בצה"ל לא לגייס אותי. הם החשיבו לי רק ארבע שנות לימוד וחשבו לגייס אותי ל'נערי רפול'".

לקראת גיל 19 החל הרץ ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטה הפתוחה ולעבוד כאיש מכירות של תוכנה לניהול משאבי אנוש. באחת מפגישות העבודה אצל Flying Cargo, אז נציגת פדקס בישראל, הוא חשב להקים בישראל זירת מסחר מקוונת למשלוחים, שבה יתחרו חברות השילוח על הצעת המחירים הטובים ביותר. הוא הצליח להגיע למנהל ה-IT העולמי של UPS וגייס מעט כסף מהחברות, אך החזיר אותו לאחר שגילה שאין מספיק פעילות שמצדיקה את קיום האתר. "צריך לזכור שזה היה ב-1999, לומר אז אינטרנט זה בערך כמו היום לומר ביטקוין. מיד היית מקבל כסף. כשאני מסתכל על זה היום, לא היה באמת הגיוני שיתנו כסף ליזם בן 20 שזה הסיבוב הראשון שלו".

באותה תקופה, שבה שהה חלק ניכר מהזמן בארה"ב, שינה את שמו ממוטי למאת'יו, ובעודו מדלג בין ישראל לארה"ב השלים את התואר במדעי המחשב באוניברסיטת תל אביב. בגיל 23 הוא הקים את Ombek, חברת הסטארט-אפ הראשונה שלו שהבשילה. החברה פיתחה שירות שאיפשר העברת הודעות SMS בין רשתות שונות, בתקופה שזה עוד לא היה מובן מאליו. "האקזיט היה מיזוג לתוך WSC, ובהמשך זה התגלגל בעוד מיזוגים ורכישות. הצלחנו להגיע לשלושה ספקי סלולר בארה"ב בתוך שלושה-ארבעה חודשים מאז שהמוצר יצא. כשאני עזבתי הוא הוטמע בספרינט, Nextel ועוד חברות".

את הסטארט-אפ השני שלו, Mail-Info, הקים עם אריאל ירניצקי, שהיה קודם לכן מנכ"ל ICQ. החברה פיתחה מוצר שמאפשר לדעת אם אימייל שנשלח התקבל או נזרק לספאם. ב-2005 נרכשה החברה על ידי ספידביט.

אמרת שאתה לא יכול להיות שכיר. למה? 

"להיות יזם זה לא להיות סוליסט. אני עדיין בחברה, ולא יכול לעשות דברים לבד. אבל אם דברים צריכים לזוז - אז הם זזים. ואם יש לך חלום ואתה רוצה שמשהו יקרה - אתה לא צריך לשכנע הרבה מאוד אנשים, שאולי יסכימו ואולי לא. אתה פשוט הולך עם החזון שלך עד הסוף וגורם לדברים לקרות, גם אם צוחקים עליך ואומרים לך להפסיק לעשן את מה שאתה מעשן".

מאת'יו הרץ (39)

עיסוק: מייסד ומנכ"ל Pipl

עיסוקים קודמים: הקים ומכר שני סטארט-אפים, סו-שף

מגורים: ספוקן, וושינגטון

גדל ב: בני ברק

השכלה: ישיבתית, תואר ראשון במדעי המחשב באונ' ת"א

מצב משפחתי: רווק, בן אמצעי לתשעה אחים

השירותים של פיפל

1. הצגת פרופילים הכוללים כתובות מגורים, מייל, טלפונים, תחומי עיסוק ועוד

2. שילוב מאגר המידע במיזמי מניעת הונאות

3. שילוב מאגר המידע בתוכנות אכיפת חוק

4. עדכון פרטים אוטומטי במערכות ניהול לקוחות, שיווק וניהול סיכונים

5. תוספת פרטים לרשימות אנשי קשר

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

לאחר התקיפה הישראלית באיראן: הדולר מזנק ל-3.82 שקלים

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי מאבד כ-2.5% ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום