גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד האנרגיה ישקיע 25 מ' ש' בתשתית טעינת רכבים

המשרד יקים בשנים הקרובות בין 1,000-2,000 עמדות טעינה ■ בעמדות ימכרו רשויות מקומיות ובעלי חניונים חשמל במחיר לא מפוקח

טעינת רכב חשמלי / צילום: שאטרסטוק
טעינת רכב חשמלי / צילום: שאטרסטוק

משרד האנרגיה יקצה 25 מיליון שקל לצורך הקמת תשתיות טעינה בשנים 2019-2021, כך נודע ל"גלובס". זאת, במסגרת התקציב האחרון שאושר בממשלה ביום חמישי האחרון. מדובר בבשורה גדולה לשוק כלי הרכב החשמליים בישראל שעדיין נמצא בחיתוליו.

מספר עמדות הטעינה שיוטמע בשלב ראשון ינוע בין 1,000 ל-2,000. לנוכח העובדה שהרכבים החשמליים עדיין אינם נפוצים בישראל, מספר זה יהווה יחס של 4 רכבים פר עמדה, בדומה לנהוג כיום ברחבי אירופה. יצוין כי רוב אזרחי ישראל מתגוררים בבניינים ללא חניה צמודה, לכן מספר עמדות הטעינה בישראל צריך להיות גבוה יותר.

על פי המודל העסקי שמציע משרד האנרגיה, בשונה ממחירי הדלק, מחירי הטעינה לא יהיו מפוקחים, הכוונה היא שהספק יקנה חשמל לפי התעריף שיוסכם מול חברת החשמל ויוכל לגבות מהנהגים את המחיר פר קוט"ש באופן חופשי. ניתן לצפות שמעגל הספקים האפשריים יכלול רשויות מקומיות, יבואני רכב, בעלי חניונים ועוד.

במשרד האנרגיה מתכננים לפרוש תשתית משלושה סוגים: עמדות טעינה ציבוריות מהירות (בעלות זרם ישיר בהספק של 43 מיל קילוואט), עמדות סמי ציבוריות איטיות (בהספק של 3-22 קילוואט) וציבוריות איטיות.

להערכת גורם בתחום הרכבים החשמליים, אם תעריף הטעינה יעמוד על כ-60 אגורות לקוט"ש, בדומה למחיר החשמל לצרכן ביתי, עלות הטעינה של רכב חשמלי שייסע כ-100 ק"מ תעמוד על כ-9 שקלים בלבד. במקרה שהטעינה תתבצע בלילה, בתעריף נמוך יותר, הרכב ייטען תמורת 5 שקלים בלבד.

היעדר תשתית טעינה זמינה עבור הנהגים מהווה כיום חסם עיקרי של כניסת רכבים חשמליים לשוק הישראלי. למעשה, מדובר בבעיית "ביצה ותרנגולת": עמדות הטעינה לא מוקמות כי אין מספיק רכבים - ויבואני רכב לא ששים להגיע לישראל כי אין בה מספיק עמדות טעינה. התועלות משימוש ברכבים חשמליים הן רבות גם לצרכן וגם למשק, ובהן הפחתת זיהום אוויר, הפחתת התלות בנפט וחיסכון כספי לצרכנים.

בשנים אחרונות חלה עלייה ניכרת בתפוצת רכבים חשמליים בעולם, מגמה זו צפויה להמשך ולצבור גם תאוצה בעתיד. שיעור חדירת רכבים פרטיים חשמליים (כולל היברידי נטען) עומד בנורבגיה, למשל, על קרוב ל-30%.

"ישראל מפגרת ביחס למדינות אירופה בחדירת רכב חשמלי", טוען היום בשיחה עם "גלובס" חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO. "אם לא נצמצם את הפער, המשק הלאומי יפסיד מיליארדי שקלים כתוצאה מעלות עודפת כלכלית וסביבתית. המדינה חייבת לגבש מדיניות תומכת לפרישת תשתית לאומית של עמדות הטענה והסדרת רגולציה שתאפשר הפעלת עמדות אלו. התקציב שהקצה משרד האנרגיה מהווה צעד ראשון וחשוב לפרישת תשתית הטענה לאומית, אם כי נעשה בקצב איטי מדי".

אחוזי המכוניות החשמליות

על פי המחקר שבוצע עבור משרד האנרגיה לפני שבוע, בשונה מהמגמה העולמית, שיעור החדירה של רכב חשמלי בישראל הוא זניח, וזאת למרות היתרונות היחסיים שיש לישראל בשימוש ברכב כזה. שטח ישראל הוא קטן יחסית, מרחקי נסיעה הם קצרים יותר, לכן פריסת התשתיות תהיה נוחה יותר. היתרון הבולט ביותר שמאפיין את ישראל הוא כדאיות כלכלית עבור הנהגים: מחירי הדלקים הפוסיליים (בנזין) הם גבוהים בהשוואה העולמית, בעוד שמחירי החשמל הם בין הנמוכים במדינות ה-OECD, ואף נמוכים מהמדינות המובילות בחדירת רכב חשמלי כמו נורבגיה והולנד.

לדברי מחברי המחקר, אילו כל הרכבים הפרטיים היו מונעים באמצעות חשמל, הציבור בישראל היה חוסך כ-4 מיליארד שקל בשנה על עלות הדלקים (ללא מיסוי) וכתוצאה ממניעת זיהום האוויר הכרוך בשימוש בבנזין. זאת ועוד, המדינה הייתה נהנית מתמלוגים בסך של יותר מ-300 מיליון שקל על ייצור החשמל הנוסף באמצעות הגז הטבעי.

ואולם מחברי המחקר "שכחו" לציין כמה המדינה מרוויחה ממיסוי הדלקים הפוסיליים, מס בלו על בנזין מהווה היום כמחצית מעלות ליטר בנזין בתחנות דלק וסך ההכנסות של המדינה רק מבלו על בנזין עומד על כ-12 מיליארד שקל לשנה.

חסם נוסף בפני חדירת רכבים חשמליים בישראל הוא פסיכולוגי - "חרדת הטווח" של נוסעים כתוצאה מקיבולת מצומצמת של הסוללה. הרכבים החשמליים זמינים היום בישראל מגיעים עם סוללה בעלת קיבולת של כ-22 קילוואט-שעה, המספקת טווח נסיעה של 120-150 ק"מ בין טעינות. בעתיד צפויים להיכנס לשוק הישראלי גם דגמים בעלי קיבולת גבוהה יותר עם סוללה בהספק של כ-40 קילוואט שיספיקו לנסיעה של 200-250 ק"מ בין טעינות.

ניסיון העבר של חדירת רכבים חשמליים, נזכיר, לא צלח בישראל. חברת בטר פלייס, שלמעשה הקדימה את זמנה, הפסיקה לפעול לאחר שש שנים של ניסיונות חדירה לשוק. ואולם, ניסיון כושל זה לא מרתיע את הגורמים הבכירים בענף הרכבים החשמליים. לטענתם, לבטר פלייס היה מודל עסקי מורכב, ובנוסף, באותה תקופה הסוללה הספיקה לנסיעות קצרות בלבד של עד 100 ק"מ.

לדברי איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל: "יש צורך לפרוש עמדות טעינה כדי להזניק את שוק הרכב החשמלי בישראל ומדובר במהלך ראשון נכון ומבורך של משרד האנרגיה".

עוד כתבות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי