גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיכון ובינוי ו-ENEL מקימות מעבדת חדשנות בחיפה

בשבועות הקרובים תיפתח בחיפה מעבדה ייחודית של שיכון ובינוי וענקית האנרגיה העולמית ENEL ■ סטארט-אפים ישראלים מתחומי האופטיקה, הסייבר, התעופה ועוד ינסו למצוא את הטכנולוגיה שתקפיץ קדימה את ענף הבנייה

בכירי רשות החדשנות שיכון ובינוי וקבוצת אנאל / צילום: תמר מצפי
בכירי רשות החדשנות שיכון ובינוי וקבוצת אנאל / צילום: תמר מצפי

לפני שנה, בתחילת 2017, יצאה רשות החדשנות במכרז לייצר שיתוף-פעולה בין סטארט-אפים לבין חברות מסורתיות במגוון תחומים. שילוב כזה אמור לפעול לטובת שני הצדדים: הסטארט-אפים יחדרו לתחומים שלא פעלו בהם באופן מסורתי, והחברות ירוויחו ידע וטכנולוגיות שלא היו ברשותם קודם לכן.

לא מעט חברות ישראליות ובינלאומית נענו לאתגר. בין המתחרות במכרז היו HP, מלאנוקס, קימברלי קלארק, אפלייד מטריאירלס, כי"ל, התעשייה האווירית, תדהר, סימנס, רנו העולמית, פרוטרום, המלט ועוד. חברת שיכון ובינוי זכתה במכרז בזיכיון אחד מתוך חמישה, במשותף עם ענקית האנרגיה העולמית ENEL. לדברי אורי בן פורת, סמנכ"ל קיימות, חדשנות ושיווק בשיכון ובינוי, "ברשות החדשנות ביקשו להגדיר ענפים ולהציע איך להקים תשתית שיודעת לייצר את הסינרגיה הזו לצורך פיתוח משותף, וקיבלו הצעות מהאליטה של החברות במשק הישראלי והעולמי.

המעבדה תוקם בעיר התחתית של חיפה, אזור מתפתח מבחינת סטארט-אפים, ואנחנו מתחילים לעבוד. תהיה במעבדה תשתית טכנולוגית ייחודית: פלטפורמה להדמיית רשת חשמל חכמה (Smart Grid), מעבדים רבי עוצמה, פלטפורמה לפיתוחי Big-Data, תשתית פיתוח ל-IoT ('האינטרנט של הדברים'), רחפנים, מערכות מציאות מדומה ומציאות רבודה, ציוד ייצור (רובוטים תעשייתיים), מדפסות תלת ממד, מכונת חיתוך לייזר, מכונות עיבוד שבבי, מיקרו בקרים.

"המטרה היא להקים משהו שלא היה קודם במדינה, לתפעל את המעבדה, את הציוד ואת האנשים שיבואו. בשלב השלישי יש השקעה. ברגע שבחנת רעיונות וזיהית פוטנציאל, המטרה לעשות פרויקט של הוכחת היתכנות".

ארבעה פרויקטים בשנה

הרשות לחדשנות הקציבה להקמת המעבדה בחיפה שליש מעלות ההקמה, עד 4 מיליון שקל. בנוסף, בתפעול היא מוכנה לממן מחצית מהעלויות, ולא יותר מ-500 אלף שקל בשנה. על המימון של הפרויקטים היא מעניקה 85% מעלות הפרויקט, ובסך הכל עד מיליון שקל. הדרישה של המדינה היא לפחות לארבעה פרויקטים כאלה בשנה.

בן פורת: "המדינה לא שותפה בחברות - היא נותנת הלוואות שהן לא חלק מההון של החברה, וצריך להחזיר אותן בתנאים של המדען הראשי, כלומר בתמלוגים וכו'. החלק המשלים שלנו בהשקעה הוא חלק שבעבורו אנחנו מקבלים מניות באותן חברות".

- וחוץ מכסף מה אתם נותנים?

"דרך המעבדה יש לסטארט-אפ נגישות לאנשים בכל העולם בתחום שהוא רוצה לפתח עבורו מוצר. יש להם שותפים, לקוחות. כל כוח האש בתחום. יש לנו סל שלם של שותפויות אסטרטגיות - חברות שרצו להיכנס: אוטודסק, אמזון ווב סרבירר, אריקסון, קאטרפילר, פלקסטרוניקס, שניידר אלטריקס, ארבע קרנות סיכון. הציפייה של המדינה הייתה שנרים איתנו את הענף, אז שותפים לנו התאחדות הקבלנים, המועצה לבנייה ירוקה, איגוד המהנדסים. זה סט של היכרויות".

- כמה חברות אתם מקווים שיהיו במעבדה?

"הזיכיון הוא לשלוש שנים ואנחנו כמובן רוצים את המקסימום".

- כמה פניות כבר קיבלתם?

"עד כה עשרות פניות. מדהים איזה רעיונות אנשים מביאים. לפני שנתיים לא הייתי מאמין שיבואו לנדל"ן חברות מהעולמות של האופטיקה, של הסייבר, של התעופה, שמיישמים את הטכנולוגיה אצלנו. ענף הבנייה הוא בין האחרונים בתחום.

"אנחנו והשותף מחפשים רעיונות שייצרו חיבור בין התשתיות הפיזיות לעולם הדיגיטלי. למשל, תשתיות קיימות שאפשר להוציא מהן יותר ערך באמצעים דיגיטליים. נניח כביש קיים, אם נשים עליו אמצעים דיגיטליים שיודעים לעזור בניהול תנועה, אז הפקנו יותר מאותה תשתית פיזית בלי להרחיב את הכביש. או אם את מטמיעה בגשר חיישנים שידעו להודיע שהבטון נחלש - אז את יודעת שיש בעיה.
"אנחנו רוצים רעיונות שישפיעו על מה אנחנו בונים. אם זו תשתית תחבורה - שתדע לדבר V2I (Vehicle-to-infrastructure). אם זה בניין - שידע לדבר אקלימית. רעיונות שישפיעו על איך אני בונה - עגורן אוטונומי. והדבר השלישי זה על התפעול - כמו בדוגמה של הגשר.

"ENEL היא המובילה העולמית בתחום של הסמארט גריד. הם היו בין הראשונים בעולם ליישם סמארט גריד ומעניין אותנו מאוד החיבור לתשתית. למשל שימושים של בלוקצ'יין בניהול צריכת אנרגיה, שילוב של אנרגיה עם תשתיות. אם יש רכבים חשמליים שפזורים בצורה מסיבית, את יכולה לנהל רשת חכמה על ידי כך שתשתמשי במכוניות לא רק כצרכנים של חשמל אלא גם כמייצרים של חשמל".

- מה שיכון ובינוי מצפה להרוויח מזה, מלבד המיתוג כחדשנית?

"היום יש נתק בעולם הבנייה לבין עולם הדו ממד, שזה עולם התכנון, לבין עולם התלת ממד. בנתק הזה קורות רוב הבעיות. רובם המכריע של הסטארט-אפים מנסים לגשר על הפער הזה - בין אם זה ברחפנים או עגורנים אוטומטיים או טאבלטים. זה הסוד. העולם יתקדם לתכנון בתלת ממד. מרגע שהוא יעשה את זה, האוטומציה היא קלה מאוד. זה יהיה כמו כל מפעל. זה לא צחוק. בבנייה של פרויקטים בעשרות מיליוני שקלים אלה הפרויקטים הקטנים.

"בנוסף, כמה סטארט-אפים איכותיים מאוד מתעסקים בסיפור של תקשורת בין הרכב לתשתית. הדמיון פה יכול ללכת מאוד רחוק בעניין הזה. הדילמות של הרכב האוטונומי קשורות לכך שהוא מניח שהתשתית טיפשה לחלוטין. הוא רק מסתכל עליה ומנסה למפות אותה. אם תהיה דיגיטציה לתשתית זה עולם אחר. זה יכול להיות גבייה, שירותים אחרים, ניהול תחבורה, מניעת תאונות. ואם יש תאונות אז איך מטפלים בהן.

"לתהליכים של חדשנות בעולם התשתיות כולם צריכים להראות סוג של פתיחות. המדינה צריכה לדרוש את זה. כי אם המדינה מקימה כביש אגרה, אני צריך פתרון יותר כלכלי לגבייה. לכולם יש אינטרס משותף. במכרזים הגדולים של משרד הביטחון או מכרזי תשתית כבר רואים את הכיוון הזה".

400 פניות

מעבדת החדשנות היא לא היוזמה הראשונה של שיכון ובינוי בתחום. עד כה התארחו במדור הזה כבר קרוב לעשר חברות, כולם סטארט אפים ישראליים שמנסים לפלס דרך בענף הבנייה השמרני והעצום. לא אחד ולא שניים סיפרו לנו על שיכון ובינוי, שמאפשרת ואף מציעה לנסות מוצרים חדשים בפרויקטים שלה.

"לפני שנתיים הקמנו תוכנית חדשנות שנקראת בילד-אפ - ונועדה לאפיין אתגרים שלנו בתהליכי העבודה, בקבלנות (תהליכי עבודה) ובין אם במוצר עצמו (הדירה). אמרנו שנפנה לכמה שיותר סטארט-אפים, נגיד להם מה מעניין אותנו ונראה מה יש להם להציע. עשינו את זה מאוד מסודר ומאורגן. הקמנו אתר אינטרנט שבו אפשר היה להציע הצעות, וקיבלנו משהו כמו 400 פניות. היינו יכולים לקבל יותר אבל יש גבול למה שיכולנו לבדוק.

"בא סטארט-אפ שיושב מול צוות שלנו שכולל מהנדסים, אנשי כספים, אנשי שיווק, ואנחנו החלטנו אם מתאים לנו להתנסות או לא. בדרך כלל מדובר היה במוצרים בשלב הביטא, כלומר מוצר שהוא ב-60%-70%. טכנולוגיות בשלות יחסית. ניסינו הרבה דברים".

- מה הציעו לכם?
"עניינו אותנו גם קונספטים חדשניים לשכונות ירוקות - יש דירות ירוקות אבל אולי אפשר להציע שירותים משותפים כמו כלי תחבורה מקומיים או אמצעים לחימום מים שהם יותר יעילים.

"חיפשנו למשל פתרונות לניהול של אתר בנייה בצורה דיגיטלית. היום זה נעשה בניירת וזה מוביל להרבה בלבולים וחוסר התאמות, מה שגורר איחורים ועלויות עודפות. ניסינו למשל טאבלט שמארגן את כל התוכניות וכולם יודעים מה הגרסה האחרונה, אז בדקנו את רידרטק, עשינו פיילוט מאוד מוצלח אבל פחות סקסי עם חברת שייפדו, עבדנו עם אסטרהלינק.

"בשביל הסטארט-אפים הללו להיכנס לאתר בנייה זה פריבילגיה לא קטנה, כי רובם לא באו מתחום הבנייה. יש להם רעיונות, אבל המציאות תמיד קצת שונה ממה שחשבת. אנחנו הרווחנו את החשיפה לטכנולוגיה שלא ידענו שהיא קיימת. עם יד על הלב, אפילו לא ידענו שאנשים מפתחים את זה. חשבנו שאנחנו יודעים מה האתגרים שלנו אבל גילינו שיש דברים שיכולים לשנות את הביזנס דרמטית ובכלל לא ידעת שאנחנו רוצים אותם. יצרנו מנגנונים מאוד חופשיים, בלי הרבה ניירת".

- לא קשה למנהלים ללמוד טכנולוגיות חדשות?

"אני רואה שבהנהלות של חברות גדולות יושבים אנשים שהם בגילאים שכבר הנכונות שלהם לקבל אמצעים דיגיטליים היא מאוד גבוהה. בשום דרג לא מצאתי התנגדות. אם בנאדם סיים תואר ראשון באזור איפשהו שהאינטרט והאימייל כבר היו בשימוש - כבר יש פתיחות והתלהבות, זה כמו שאנחנו מורידים אפליקציה חדשה לטלפון.

"כשחשבנו על התוכנית מאוד חששתי מזה. נכון שיש תשומות, אבל מראים למנהל איך העבודה יכולה להיות יותר נוחה ויעילה ואפילו מלהיבה, כי זה מדויק. יש עניין של גיל וכמה אתה עושה את זה יחד עם המומחה הספציפי מההתחלה".

שנה קשה במכירות בישראל

ההסתכלות בקבוצה כמו שיכון ובינוי אל האופק המעט רחוק, אל החברות והטכנולוגיה שאולי ישנו את ענף הבנייה והתשתיות המסורתי מקצה לקצה, מגיעה בזמן מאתגר לחברה ובתקופה שבה היא עסוקה פחות ופחות במכירת דירות ביום יום.

השבוע דיווחה שיכון ובינוי כי מכרה בדצמבר 31 דירות בלבד, לעומת 44 דירות שמכרה בדצמבר אשתקד ו-67 דירות שנמכרו בדצמבר 2015. בסיכום שנתי מכרה שיכון ובינוי רק 462 דירות, שפל היסטורי לחברה הנמצאת בשליטת שרי אריסון, שמכרה 803 דירות בשנת 2016 ו-912 דירות בשנת 2015.

במקביל, חברה הגדילה משמעותית את היקף מכירת הדירות במזרח אירופה. בתשעת החודשים הראשונים של 2017 היא מכרה 767 דירות באירופה, לעומת 743 בתקופה המקבילה בשנת 2016 (ולראשונה פעילות הייזום מגורים בחו"ל עקפה את ישראל).

עם זאת, בחברה מדווחים כי עתודות הקרקע שברשותם כוללות 15,500 יחידות דיור, ורק בשנה האחרונה היא רכשה עוד קרקעות להקמת 1,300 דירות נוספות.

עוד כתבות

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים