גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נפת אשקלון תזכה במגורים, תעסוקה, תחבורה ואיכות חיים

תוכנית חדשה שהוצגה השבוע לנפת אשקלון מציגה מהפכה תכנונית וחשיבתית: איזון בחלוקת ההכנסות משטחי תעסוקה פר תושב, רשת תחבורתית בין היישובים עצמם + ובעיקר חזון כולל לאזור ולא עוד תחרות בין היישובים

אשקלון  / צילום:תמר מצפי
אשקלון / צילום:תמר מצפי

מסמך חדש שהתפרסם השבוע מציע תכנון מתכלל לכל יישובי נפת אשקלון. אם לדייק, מדובר בכל האזור שבין יבנה לשדרות, ובין הים לאזור לכיש, שבו 18 רשויות מקומיות. קשה להפריז בחשיבות המסמך, שמבקש להכפיל את האוכלוסיה כמעט פי שלושה (מ-600 אלף ל-1.5 מיליון) תוך בירור הצרכים השונים של היישובים ב-20 השנים הבאות מתוך ראייה אזורית. כבר כמה שנים שבעולם התכנון טוענים שהאורבני והאזורי, שנתפסו עד לא מזמן כניגודים, משתלבים יחד ומגדירים משהו חדש ושונה. משמח לגלות שהגישה הרגיונלית ("האזוריות החדשה") הגיעה גם לישראל.

ורד סולומון-ממן, האדריכלית הראשית במשרד השיכון, מציינת כי "המסמך הזה נולד במקביל לתוכנית האסטרטגית 2040, שאושרה לפני שנה על ידי הממשלה וקבעה יעדים ברורים של כמה יחידות דיור צריך לתכנן. החלטנו להתמקד בנפת אשקלון ולבדוק את העניין ברמה האזורית. אפשר היה להסתכל בגישה של 'לבנות איפה שיש קרקע פנויה', אך אנחנו בחרנו להסתכל על האזור כולו. לא כפרים לחוד, מושבים לחוד או ערים לחוד. לא כל אחד מה שהוא משיג, אלא מה האזור ביחד יכול להשיג. זה כולל את  רשת התחבורה, התעסוקה. זה כבר לא קניבליזם, אלא יחד".

אשקלון  / צילום:תמר מצפי

לא מדובר רק בחזון תכנוני כללי, אלא במסמך שמציע מהפך במודל ההכנסות של היישובים. "אי אפשר להמשיך עם זה שכל אחד מסתכל על חלקת אלוהים הקטנה שלו ומנסה לתפוס מהעוגה כמה שהוא יכול", מדגישה סולומון-ממן, "מישהו צריך להסתכל קצת מלמעלה, לבדוק פוטנציאל ולעשות חישוב מסלול מחדש. הגענו למסקנה שיש בכל הנפה זכויות בנייה ל-26 מליון מ"ר לתעסוקה. כמה מתוך זה ממומש? אחוזים בודדים. זה אומר שצריך שתהיה חלוקת הכנסות מחדש. בבאר טוביה יש 47 מ"ר תעסוקה לתושב. בבני עי"ש רק 1 מ"ר. זה הגיוני? אנחנו נשתמש בשורה ארוכה של כלים, לא רק תכנוניים, שיביאו למצב שלכל תושב, ולא משנה איפה הוא גר בנפה, תהיה כמות שווה של 18 מ"ר תעסוקה. צריך לאזן את חלוקת ההכנסות. זה יכול להיות בהסכמים בין יישובים, בין מועצות, בין הערים, במנגנון של אשכולות. יכול להיות שניזום החלטת ממשלה שתייצר בנק מאזן. סיוע כספי שיביא למצב הזה".

"לא הכול חייב להישאר לחקלאות"

בחודשים האחרונים הגיעה מחאת המועצות האזוריות לשיאים חדשים, בעיקר נוכח כוונות הממשלה וקבינט הדיור (בדגש על הוותמ"ל, ועדת העל הממשלתית לקידום מהיר של מתחמי מגורים גדולים) לייצר פתרונות דיור משמעותיים על שטחי המושבים. לדברי אדריכלית משרד השיכון, "המועצות האזוריות טוענות שלא משתפים אותן, שהן לא יודעות על חטיבות הקרקע שלוקחים להן. החידוש של התוכנית הזאת שהיא הושיבה את ראשי המועצות האזוריות עם ראשי הערים. מתכנן הערים מוטי קפלן, היועץ שלנו, יצר מדרג. הוא הראה שלא הכול חייב להישאר לחקלאות וקבע איפה כן ואיפה לא. ברגע שמועצה אזורית יודעת לאן זה הולך, יש שיתוף-פעולה. זה לא קורה לי במקומות אחרים, לצערי".

שר השיכון יואב גלנט רואה חשיבות מיוחדת בקידום התוכנית: "אני רואה עצמי כשר הבינוי, השיכון וההתיישבות. התיישבות צריכה להיעשות בצורה חכמה. לא נכנסתי לתוכנית הזאת ברגל גסה אלא למדתי את הנושא לעומק. אנחנו יודעים שיש ארבעה פקטורים שמשפיעים על האופן שבו מתיישבים: מגורים איכותיים, תעסוקה, תחבורה ואיכות חיים. בתוכנית איזנו בין כל הדברים האלה. כאינפוט אישי הדגשתי שלא תוקם עוד עיר נוספת, אלא יתוגברו הערים הקיימות.

"אנחנו צריכים שהערים שלנו ייראו כמו מנהטן, ולא כמו לוס אנג'לס, שאתה נוסע וכל הזמן יש בתים. זו מדינה קטנה, זה לא אמריקה. איפה שגרים שיהיה צפוף, מרוכז. שבן אדם יוכל ללכת לשתות קפה, לקנות בגדים. מהרגע שעזבת את גבול השטח העירוני אז יש שטח פתוח, recreation, ספורט, אופניים, אין תעשייה וכן הלאה. צריך לשמור על משאב הקרקע בצורה חכמה".

"המפתח להצלחה: תחבורה ציבורית מתוקתקת"

אחד הגורמים המנציחים את הפריפריה במדינת ישראל היא התחבורה הציבורית הלא יעילה, המקשרת את היישובים והערים בעיקר למרכז הארץ ומגבירה את התלות במדינת ת"א.

התוכנית החדשה שמה דגש על רשת תחבורתית בין היישובים עצמם (מפה למטה). "רשת התחבורה המתוכננת היום בנפת אשקלון היא אפס", מדגישה סולומון-ממן, "אין רשת. כולם נוסעים לת"א. התוכנית שלנו מציעה רשת תחבורה ציבורית שבה רכבות כבדות, רכבות קלות, אוטובוסים, BRT. ככה בונים חומה. כל מי שבא אלי למשרד בטוח שמה שהוא רואה על הקיר זה את מפת רכבת הקלה בגוש דן. הם לא מבינים שהם רואים את רשת התחבורה הציבורית בנפת אשקלון. אם אנשים יעמדו בפקקים לא יגיעו לפה מיליון וחצי איש. תחבורה ציבורית מתוקתקת זה המפתח להצלחה של האזור. קודם כל עושים תשתית תחבורתית, זה הסיפור".

במשרד השיכון מדגישים כי נפת אשקלון לא תתחרה במטרופולין באר-שבע אלא תמנף אותה. "האזור שעליו אנחנו מדברים זאת נפה, היא נושקת לשלוש מטרופולינים וזה החוזק שלה. היא נמצאת במיקום מעולה, שמקשר בין מטרופולינים. אבל, היא חייבת להתרומם כדי למשוך אחריה את המטרופולינים שנוגעים בה. אנחנו מאמינים שאם הנפה הזאת אכן תקרום עור וגידים, היא תמשוך את מטרופולין באר-שבע. כי אם מטרופולין תל-אביב מתפוצצת לרקיע, אז מטרופולין באר-שבע עדיין מדשדשת. קווי התחבורה אליו דלים והוא לא מתרומם. אחת הטענות שלנו היא שבגלל שמה שיש בין מטרופולין תל-אביב לבאר-שבע זה מין ריק, אז אנשים לא מגיעים. כשיש רשת בריאה אנשים מגיעים. ככל שנפת אשקלון תהיה יותר מרושתת, כך באר-שבע תתרומם".

אשקלון  תחבורה ציבורית

עוד כתבות

חדשות הביומד / צילום: תמי בר ישי

ההשקעה החדשה של אסף גרניט: טכנולוגיה שמפחיתה את עליית הסוכר בגוף

ההשקעה החדשה של אסף גרניט היא בחברת כאליטק שפיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לאכול ולהפחית את עליית סוכר בגוף ● חוקרים אבחנו במחקר חדש פרקינסון בשעוות האוזן ● אסקלה מדיקל גייסה 4.5 מיליון דולר לטיפול בצניחת רצפת האגן ● הלך לעולמו אחד מממציאי טכנולוגיית ה-CAR-T ● השבוע בביומד

ישי דוידי / צילום: כדיה לוי

מעצמה ביטחונית: המניות שהציפו לפימי רווחים של כ־3 מיליארד שקל

בפחות משנה מימשה קרן ההשקעות מניות בחמש חברות תעשייה ביטחוניות שבשליטתה תמורת מיליארד שקל וברווחים עצומים ● איתות למשקיעים? הקרן נותרה עם החזקה משמעותית בחברות

עומסים בנתב''ג. המסלולים והתנועה האווירית סביב השדה לא הותאמו לגידול בישראל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

המקום בנתב"ג עומד להיגמר. מאיפה נטוס?

עד 2040 צפוי נמל התעופה בן גוריון להגיע לקיבולת המקסימלית שלו, כ–40 מיליון נוסעים בשנה ● אלא שבמשך עשרות שנים מקבלי ההחלטות מתלבטים על המיקום האולטימטיבי של שדה בינלאומי נוסף, ובינתיים הכרעה סופית לא נראית באופק ● אילו אפשרויות כבר בשלב התכנון, מה מסכל אותן וכמה נשלם על הסחבת?

עופר ינאי, שחר גרשון, נדב טנא, נועם פישר / צילום: שלומי יוסף

היחסים עלו על שרטון: מאבקי כוח וכסף טלטלו את מניית נופר אנרג'י

מצד אחד עופר ינאי, מייסד ובעלים אמביציוזי ששואף גבוה ולא נרתע מלבצע שינויים ● מולו צמד המנכ"לים של נופר, שהחזיקו מניות במאות מיליוני שקלים שאותן קיבלו מידיו במתנה ● גורמים בשוק מנתחים את שרשרת האירועים, שהובילו לסיום הדרמטי של השותפות ארוכת השנים בחברת האנרגיה המתחדשת נופר

נתב''ג / צילום: Shutterstock

ההצעה והסערה: האם מי שנתקעו בחו"ל בזמן המלחמה יקבלו פיצוי של עד 450 דולר ליום?

ועדת הכלכלה היתה אמורה לדון במתווה לפיצוי הישראלים שנתקעו בחו"ל במבצע "עם כלביא" ● על הפרק: מתווה שמציע החזרי הוצאות לינה ומחיה שיכול להגיע אף ל-450 דולר לנוסע ● אז למה ההצעה לא עלתה לדיון ומי יפצה את הנוסעים?

סניף של שירותי בריאות כללית -קופת חולים כללית / צילום: עינת לברון

יו"ר ועד העובדים בכללית מזהיר: "אם משרד הבריאות ימנה מנהל מטעמו - כל העובדים ישבתו"

יו"ר הוועד של הכללית מצטרף למאבק על מינוי המנכ"ל ונעמד מול משרד הבריאות: "איומים אגרסיביים יכשלו. לא ניתן להפוך את הכללית לסניף של האוצר ואגף התקציבים במשרד הבריאות" ● ועד עובדי הכללית הוא לא גורם שמשתתף רשמית בבחירת המנכ"ל, אבל יש לו בהחלט השפעה מכרעת על הישרדותו

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

נתניהו הכריע לגבי מיקום שדה התעופה הבא של ישראל. האם הפעם זה יקרה?

נתניהו הנחה להציג בתוך שלושה חודשים תכנון ראשוני להקמת שדה התעופה המשלים לנתב"ג בצקלג שבנגב, כאשר במקביל, יתבצע גם תכנון להקמת שדה התעופה ברמת דוד - ובהמשך יוחלט סופית היכן הוא יוקם ● האתר בצקלג נדחה בעבר בשל מגבלות שונות, אך הגורמים המקצועיים ריככו את עמדתם לגביו לאחרונה

בניין אנבידיה בישראל / צילום: אנבידיה

אנבידיה יוצאת להשקעת ענק בישראל. כל הפרטים

אנבידיה מתכננת להקים קמפוס חדש בצפון הארץ שיעסיק אלפי עובדים חדשים ● לפי ההערכה החברה תוציא עד 500 מיליון שקל על רכישת הקרקע ועוד כ-1.5 מיליארד שקל על בניית הקמפוס החדש ● מדובר באחת מעסקאות הנדל"ן הגדולות ביותר בישראל שנוהלה אי פעם על ידי חברת טכנולוגיה זרה

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבנקים רוצים לחלק יותר דיבידנד ושני בעלי שליטה ייהנו מכך במיוחד

עם עודפי הון של 27 מיליארד שקל, הבנקים מעוניינים שבנק ישראל יעלה את שיעור הדיבידנד המשולם לבעלי המניות מדי רבעון מ־40% ל־50% ● מהם הנימוקים בעד ונגד המהלך, מהי עמדת המפקח על הבנקים והאם ומתי הוא ייצא לפועל?

סהאם פרק בראיון לפודקאסט TBPN / צילום: צילום מסך מיוטיוב

"יש אלפים כמוהו": המהנדס שעבד בכמה עבודות במקביל והסערה

סהאם פרק, "הממקבל הסדרתי", הפך לאחרונה לשם הכי חם בעמק הסיליקון לאחר שנחשף שעבד בסתר בכמה סטארט-אפים בו־זמנית ● מאחורי הקלעים בתעשייה פחות מופתעים מהפרשייה: עובדים רבים מודים כי בתעשיית שאינה וודאית, כך הם שומרים על עצמם מפיטורים

אילון מאסק / צילום: ap, Kevin Lamarque

אילון מאסק הכריז על הקמת "מפלגת אמריקה"

יום לאחר ששאל את עוקביו ב-X האם יש להקים מפלגה פוליטית חדשה בארה"ב, אילון מאסק הודיע: "מפלגת אמריקה הוקמה" ● מאסק סבור שלמפלגה החדשה עשויה להיות השפעה משמעותית בבית הנבחרים ובסנאט, נוכח הרוב הדחוק של הרפובליקנים

הזדמנות לבנות מחדש / צילום: באדיבות עיריית קריית אונו

הרוב קובע, גם כשהבניין שלכם נהרס מטיל. וזה לא תמיד כל כך פשוט

השאלה הגדולה העומדת בפני דיירים שהבית המשותף בו הם מתגוררים נפגע היא האם קיים רוב לשיקום הבניין ● אם כן - המחוקק מעודד זאת ● במידה ואין הסכמה שכזו - יכול להתבטל רישום הזכויות הפרטניות והדיירים הופכים לשותפים במקרקעין ללא זיקה לחלק מסויים בשטח ● הזדמנות לבנות מחדש, פרויקט מיוחד

מפעל אינטל בקריית גת / צילום: אינטל

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: האם ההייטק הישראלי בדרך למהפך

נראה שאנבידיה בדרך להישג נוסף שיאפיל על זה של אינטל ● ובכל זאת: מי תורמת כלכלית יותר לישראל? נראה שדווקא אינטל שנמצאת במצוקה ● הסיבה: התרומה של מפעל ייצור למדינה היא לאין שיעור גבוהה יותר מאשר מרכז פיתוח

מייסדי רובינהוד. מימין: ולדימיר טנב, ובאיג'ו באט / צילום: ap, Mark Lennihan

וול סטריט סוף סוף מתגמלת את החברה של שני האאוטסיידרים שהפכו למיליארדרים

אפליקציית המסחר האמריקאית רובינהוד הגיעה לוול סטריט בסערה לפני כארבע שנים וספגה כישלון חרוץ ● סאגת מניות ה"מם" סיבכה את החברה עם הרגולטורים, היא נזקקה למיליארדי דולרים לערבויות ואף הגיעה לסף פשיטת רגל ● אבל מאז השפל ההוא, המניה זינקה ביותר מ־1,300%, הרווחים רק גדלים, והמוניטין השתקם

רשויות הצפון מתחרות על קמפוס הענק של אנבידיה / צילום: מועצה אזורית חוף הכרמל, יח''צ

לפחות חמישה אזורי תעשייה בצפון יתחרו על השקעת הענק של אנבידיה

אנבידיה הצהירה על כוונתה לשלש את היקף הנדל"ן שהיא מחזיקה בישראל בהשקעה של כ־2 מיליארד שקל, ולבנות קמפוס ענק בקרבת משרדיה ביקנעם ● רשויות מקומיות באזור הצפון כבר מציעות קרקעות בשטחן - מעפולה עד חיפה ● ההערכה: הפרויקט יכלול מעבדות שיאפשרו לפתח את שבבי התקשורת העתידיים של החברה - מנוע צמיחה מרכזי שלה

חרדים בלשכת גיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

צה"ל מסיר כפפות: המהלך הדרמטי לגיוס משתמטים - והאכיפה

עשרות אלפי צווי הגיוס שיישלחו, והמחסומים שיוקמו בכניסה לאזורים מיושבים ● שעות לפני יציאת המשלחת: השרים הצביעו בעד חלוקת סיוע הומניטרי לעזה ● בקטאר מדווחים: סבב המשא ומתן העקיף בין חמאס לישראל החל בדוחה ● צה"ל יירט טיל בליסטי ששוגר מתימן ● "האויב ממתין לשאננות": חמאס מזהיר את המחבלים לקראת הפסקת האש ● 50 חטופים - 639 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

אילוסטרציה: shutterstock

המניות שיטפסו והסיכוי שבנק ישראל יפתיע: מה צפוי השבוע בתל אביב?

לאחר שבוע ירוק במיוחד בת"א, עסקת החטופים המסתמנת צפויה לתת רוח גבית למסחר ● עוד תרכז עניין - החלטת הריבית בישראל שתכלול את תחזיות הבנק המרכזי ● נתון המאקרו שפורסם בארה"ב ומרחיק את הפחתת הריבית של הפד ● וגם: אנבידיה לא עוצרת וכובשת שיא חדש בוול סטריט

שר המשפטים ויו''ר ועדת השרים לענייני חקיקה, יריב לוין / צילום: נועם מושקוביץ'/דוברות הכנסת

השרים אישרו את הצעת החוק להחלשת היועמ״שים במשרדי הממשלה

הצעת החוק, שעלתה לוועדת השרים לחקיקה בראשות שר המשפטים יריב לוין, מבטלת את הכפיפות של היועמ"שים במשרדים ליועצת המשפטית לממשלה, וקובעת כי הם יידרשו לפרסם תזכירי חוק לפי דרישה ישירה של השר במשרד ● ועדת השרים לחקיקה אישרה כי הקואליציה תתמוך בקידום הצעת החוק, בניגוד לעמדת היועמ"שית

בניין בנק ישראל / צילום: Shutterstock, Alon Adika

ראשי המגזר הקמעונאי קוראים לנגיד להפחית ריבית: "המשק על סף קריסה"

שורה של בכירים במגזר הקמעונאי, בראשם בעלי פוקס הראל ויזל, יחד עם נשיא לשכת רו"ח חן שרייבר, שיגרו לאמיר ירון מכתב בו קראו לו להפחית את הריבית מחר, באופן מיידי ומשמעותי ● "עסקים קורסים בזה אחר זה. הצמיחה נעצרת, האמון נשחק והנזקים הולכים ומעמיקים", כתבו ראשי המשק

דיון בוועדת החוקה, בראשותו של ח''כ שמחה רוטמן / צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת

התיקון לחוק החוזים כמודל לאיחוי לאומי

התיקון לחוק החוזים ראוי להיחשב כמודל לחקיקה ממלכתית ומאחדת, בתקופה של קיטוב הולך וגובר ● כל אחד מתתי־ההסדרים שנקבעו בחוק הוא פרי פשרה מהותית, המשלבת בין עמדות המחנה השמרני לבין עמדות המחנה הליברלי ● מהתיקון עולה הקריאה הרעננה ביותר לישראל של 2025: גם כשאנו חלוקים – אנו מסוגלים להסכים