גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מסלול מכשולים: לאופל אינסיניה החדשה ממתינה תחרות קשה

האינסיניה החדשה שייכת עדיין לעידן ה"אמריקאי" של אופל הגרמנית: יש לה שלדה של GM, ממדים חיצוניים ייצוגיים, תא נוסעים מרווח מאוד, מנוע יעיל והנדסה אירופית מוקפדת ■ אבל בשוק ממתינות לה מתחרות אימתניות, שחלקן נהנות מיתרונות במיסוי ובאבזור

בתחילת העשור נחשב פלח "מכוניות המנהלים" הקלאסיות (סגמנט D) לנכס צאן ברזל של ציי הרכב ולתחנת ביניים נפוצה במסלול שדרוג הסטטוס של המעמד הבינוני. אבל כיום הוא נרמס תחת גלגליהם של רכבי הפנאי והכביש-שטח, שכובשים כל חלקה בשוק הפרטי והמוסדי. גם בשנה שעברה המשיכו המכירות בפלח הניהולי לגלוש במדרון חלקלק והסתכמו בפחות מ-9,000 יחידות ובנתח של כ-3% בלבד מכלל שוק הרכב הישראלי.

אחת הנפגעות מהשינוי המואץ הייתה אופל אינסיניה. ב-2013 דרך כוכבה של המכונית לאחר, שנבחרה להיות הרכב הצמוד של רוב חברי הכנסת ושל בכירים במגזר הציבורי והפכה למעין מודל חיקוי במגזר העסקי. אלא שמאז השתנו טעמי השוק וגם חברי הכנסת כבר יכולים כיום לבחור ברכבי כביש שטח. האמת היא שהכנסת עצמה כבר אינה מודל לחיקוי בשום קטגוריה, אבל לא ניכנס כאן לנושא הבעייתי הזה. כך או כך, בשנה שעברה נמכרו בישראל רק 66 יחידות של מכונית המנהלים של האיניסיניה דור קודם.

אל הסביבה המאתגרת הזו נכנסת כיום היורשת עם הרבה אופטימיות. האינסיניה הנוכחית היא "מתנה" אחרונה של GM לחברה הבת הגרמנית שלה לפני מכירתה לפיז'ו. היא מבוססת על פלטפורמת "אפסילון" הגלובלית של ג'נרל מוטורס בה עושה שימוש גם שברולט מאליבו, ולא קשה להבחין בקרבה המשפחתית. אם הדור היוצא התאפיין בפרופורציות אירופיות "דחוסות" ושריריות, היורשת מתהדרת בממדים כמעט אמריקאים עם אורך של כ-4.9 מ' מפגוש לפגוש ורוחב של כמעט 2 מ' בין המראות.

להבדיל מהאחות האמריקאית, לאופל יש מרכב האצ'בק (5 דלתות), אבל צריך מבט שני ושלישי כדי להבחין בכך. מעצבי אופל ניצלו היטב את אורך המרכב מבלי להותיר בליטות מיותרות מעבר לקו הגלגלים והוסיפו חרטום אלגנטי וספורטיבי וזוויות ותפיחות מתוחכמות בפרופיל הצד. אם מוסיפים לכך זנב "מהיר" וחישוקים מסיביים ועיטורי כרום - לפחות בגרסאות המאובזרות - המכונית בהחלט מותירה רושם עתיר סטטוס במגרש החניה התאגידי.

לממדים הנדיבים יש יתרון גם בתוך תא הנוסעים. הודות לבסיס גלגלים באורך 2.83 מ' - כמעט 10 סנטימטרים יותר מהדגם היוצא - ורוחב נכבד, מעניק המושב האחורי מרחב רגליים וכתפיים ברמה של רכב שרד ומאפשר לנוסעים גבוהי קומה לפשוט את רגליהם קדימה ברווחה. מרחב הראש מאחור סביר למרות השתפלות הגג, ותא המטען יכול לבלוע כ-490 ליטר - לא נפח עצום ממדים כמו בסופרב (640 ליטר) ובפאסאט, אבל 50 ליטר יותר מהאחות מאליבו. תא המטען שטוח ונוח להעמסת מטענים חריגים.

גרסאות האבזור העיליות של המכונית מגיעות עם לוח מחוונים דיגיטלי וירטואלי רב תכליתי ושלל תפנוקי יוקרה, אך גרסת ה"אנג'וי" ההתחלתית מסתפקת בריפוד בד, מושבים ידניים ולוח מחוונים אנלוגי שעיצובו הנאיבי מעורר פיהוק. יש גם התנעה ללא מפתח, טעינה אלחוטית, ומסך מולטימדיה איכותי אך דל באפליקציות מובנות - אלא אם כן משקפים לתוכו את הסמארטפון. כדי לקבל עור, מושבים חשמליים וכו' צריך לטפס מעלה בסולם המחיר לגרסאות המאובזרות יותר.

מנגד, גרסת הבסיס כן מצוידת במערך עדכני ומכובד של מערכות סיוע בטיחותיות, כולל סיוע לשמירה על הנתיב, בלימה אוטומטית במהירויות עיר, התרעות על קרבת יתר וכדומה. בקרת שיוט אקטיבית אינה כלולה בחבילת הבסיס. לפי הרושם הראשוני, איכות הייצור של התא טובה ובידוד הרעשים אפקטיבי מאוד אם כי מותגי הפרימיום הגרמניים המתחרים שומרים על יתרון בכל הנוגע לאיכות ולמגע של חומרי הדיפון.

את גרסאות הפתיחה מניע מנוע ה-1.5 ליטר טורבו של ג'נרל מוטורס, שאותו כבר פגשנו בין השאר בשברולט מאליבו ולאחרונה באקווינוקס (יש בהיצע גם מנוע 2 ליטר טורבו חזק). בגרסה של אופל הוא מייצר 165 כ"ס וכ-26 קג"מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. זהו מנוע חביב ונמרץ, שלא מתקשה לשנע את משקל העצמי הצנוע יחסית של האיסיניה, העומד על כ-1.4 טון בלבד. הוא אולי לא מייצר ריגושים דינמיים, אבל זינוקים מהרמזור מתבצעים בקצב מכובד ואפשר לשמור על דחף סביר בעליות מבלי לשלם על כך מחיר מופרז באגף האקוסטיקה.

המנוע מצטיין במיוחד על הכביש המהיר וקל לשמור על שיוט במהירויות תלת ספרתיות גבוהות. התיבה בת 6 המהירויות לא מתוחכמת כמו בחלק מהמתחרות אך עדיין חלקה למדי ויותר ידידותית לשימוש מרוב תיבות ה-CVT הנפוצות של היפנים. היא גם פחות קפריזית תחת עומס מהתיבות כפולות המצמדים. צריכת הדלק המוצהרת עומדת על 16.4 קילומטר לליטר, אבל בנהיגה ריאלית על כבישי ישראל אפשר להנמיך בכ-20% את רף הציפיות.

אם נשים בצד את ההכרזות המאוד שאפתניות של אופל על תחרות מול ב.מ.וו סדרה 3 ושות', נגלה שבאגף הדינמי האינסיניה היא בהחלט מכונית נעימה לנהיגה שתמלא במיומנות משימות אקזקיוטיביות. ההיגוי אמנם לא כבד מספיק לטעמנו אבל מספק היזון חוזר סביר, אחיזת הכביש טובה גם על הצמיגים הדי בסיסיים של הגרסה ההתחלתית והמשקל העצמי הנמוך מעניק תחושה קלילה ונמרצת בפניות הדוקות, שמפצה על הממדים הפיזיים המוגזמים.

היציבות הכיוונית על הכבישים ה"מהירים" של ישראל טובה וכיול נכון של המתלים ביחד עם צמיגים גבוהי חתך בגרסת הבסיס מעניקים למכונית ספיגת זעזועים מכובדת, שמותאמת היטב לסביבה האורבנית המתפוררת של ערי ישראל. למעט מעבר על פסי הרעדה, קשה מאוד להוציא את המרכב משלוותו.

גרסת הבסיס של האיניסינייה עולה כ-170 אלף שקל, אבל כדי ליישר קו עם האבזור המקובל בפלח צריך לטפס ל-185 אלף שקל. התמחור הזה יוצר למכונית בעיה לא קלה מול המתחרות ההיברידיות, שנהנות מיתרון מס משמעותי, ומול גודזילה שיווקית כמו סקודה סופרב, שלבדה מחזיקה כמעט שליש מהמכירות בפלח. הוסיפו לכך את הלחץ המתמיד של רכבי הכביש שטח וקיבלתם סביבת שוק מאתגרת, בלשון עדינה.

אופל אינסיניה

חלק מהמתחרות

סונטה הייבריד / קיה אופטימה הייבריד

למרות היעדר הטבת מס (זמנית) סגרה הסונטה הייבריד את 2017 במקום השני במכירות בפלח. הגרסה החדשה, שהושקה לאחרונה, רשמה קפיצת מדרגה בעידון ובאבזור ומשלבת ביצועים נמרצים עם חיסכון מופלג. ב-165-180 אלף שקל לרמת האבזור גבוהה. האחות אופטימה הייבריד, שהצטרפה השנה, עולה 175 אלף ברמת האבזור המפוארת

סקודה סופרב

במחיר 167-192 אלף שקל, גרסת ה-1.4 ל' טורבו עם 150 כ"ס היא מלכת המכירות בפלח. המכונית קצרה רק במעט מהאופל וניצבת על בסיס גלגלים דומה, והדלת החמישית שלה מסתירה תא מטען ענק. משקל עצמי צנוע מעניק לה ביצועים נמרצים. בטווח המחיר הזה אפשר למצוא גם גרסת בסיס עם מנוע 1.8 טורבו ו-180 כ"ס

מאזדה 6

ספינת הדגל של מאזדה עדיין נמצאת במקום גבוה בטבלת המכירות ולפני שנה עברה שדרוג מקיף. יש לה עיצוב רענן וספורטיבי, תא נוסעים מרווח ואיכותי וממדים לא מבוטלים. ב-178 עד 186 אלף שקל מקבלים את גרסת ה-2.5 ליטר עם 192 כ"ס וזינוק ל-100 ב-8.2 שניות. רמת האבזור התקני והבטיחותי גבוהה

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית