גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פנס: שגרירות ארה"ב תיפתח בירושלים לפני סוף השנה הבאה

(עדכון) - סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, הגיע בשעת הצהריים לכנסת וקיבל את הפודיום לנאום מרכזי, דבר שהיה נהוג בכנסת עד היום כמעמד השמור לראשי מדינות ■ "ארה"ב תמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות, אם שני הצדדים ירצו בכך"

מייק פנס / צילום: קרלוס באריה, רויטרס
מייק פנס / צילום: קרלוס באריה, רויטרס

הביקור של סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, בישראל מתאפיין בכבוד והדר השמור לרוב למנהיגים של אומות, לא לסגניהם. פנס התקבל היום במאור פנים אישי של ראש הממשלה בטקס רשמי וצבאי בתחתית משרד ראש הממשלה ולאחר מכן עלה לשעה של פגישות אישיות ושיחות בנושאים אזוריים. משם יצא סגן הנשיא בשעת הצהריים לכנסת כשהוא מקבל את הפודיום של הכנסת לנאום מרכזי, דבר שהיה נהוג בכנסת עד היום כמעמד השמור לראשי מדינות או לראשי פרלמנטים.

בהתבוננות על רשימת הנואמים של הכנסת מאז קום המדינה, אפשר למצוא רק את נשיאי הפרלמנט האיחוד האירופי, ובמקרה אחד של יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב ניוט גינגריץ' (1998) כחריג לכלל הנ"ל. יש להניח שאם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ו/או קודמו, הנשיא אובמה היו רוצים לנאום בפני המליאה, לא היו מסרבים להם, אך הדבר לא אירע עד היום.

פנס, כך עולה מבירור שערכנו ביקש לנאום בפני הכנסת. בעיני חברי הכנסת מדובר היה במעמד מרגש במיוחד, שכן פנס הוא המנהיג האמריקאי המגיע לירושלים בשיאם של שבועות סמליים, לאחר הצהרת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

הסיבה ליחס הרם שמקבל פנס בירושלים אינה רק טכנית. בכל העולם חשים שמעמדו הגלובלי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הוא רעוע במקרה הטוב וזמני במקרה הרע. פנס נתפס כסגן נשיא העשוי להוביל את ארה"ב, בין אם כתוצאה ממשבר כלשהו בממשל ובין אם כמי שמושך בחוטים מאחורי הקלעים, דבר שניכר היה בהשפעתו על קבלת ההחלטה בנושא ירושלים. פנס הוא אבנגליסט, נוצרי אדוק המחובר לארגונים נוצריים למען ישראל (CUFI) הרואים חשיבות רבה בנוכחות יהודית בכל רחבי ארץ ישראל למען זירוז ביאתו השניה של המשיח.

הנאומים בכנסת היו היום חגיגיים. ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה עמוקות לתמיכה הדיפלומטית והרחבה שישראל מקבלת מארה"ב. בדבריו התייחס לכך שפנס הוא המנהיג הראשון המבקר בירושלים אחרי הצהרת טראמפ. נתניהו הודה לפנס: תודה על התמיכה הכלכלית בשנים שבהן היינו זקוקים לה, תודה על התמיכה בציוד צבאי. תודה על תרומתכם להעצמת כוחנו שהוא התנאי היסודי לקיומנו והשגת שלום עם שכנינו".

נתניהו הוסיף כי הוא מקווה שטראמפ ופנס יצליחו לחזק את ארה"ב כך שהיא תהיה המדינה החזקה בעולם בעוד דורות רבים. "לישראל אין חברה טובה יותר מאשר ארה"ב", אמר נתניהו.

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר שבנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני נפוצו שקרים רבים. "השקר הראשון אומר שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא המפתח להשגת השלום במזרח התיכון - זה שקר שהצליח לעוור מנהיגים מכל העולם מלראות את האויב האמיתי של היציבות והשגשוג האזוריים שהוא המשטר האסלמי הקיצוני באיראן. השקר השני הוא שבסכסוך הישראלי-פלסטיני יש קביעות: לא משנה בכלל מה הסיטואציה, יש צד חלש - שתמיד צודק, וצד חזק - שתמיד אשם. מי שמשלם עשרות - מיליוני שקלים לרוצחים מתועבים, שנתפסו ונכלאו הוא אחראי להמשך העימות! מי שחופר מנהרות תופת מתחת לאדמה, במטרה להרוג, לחטוף ולפצוע - הוא מחרחר המלחמה!". 

חברי סיעת המשותפת המתינו בתוך המליאה לפתיחת דבריו של סגן הנשיא מייק פנס. כעבור כמה שניות מתחילת דבריו הם שלפו כרזות במחאה נגד פנס, ומשמר הכנסת ניגשו אליהם והוציאו אותם מן המליאה כשהם צועקים ומוחים. יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, אמר כי הם מורחקים מן המליאה למשך כל היום. 

פנס: שגרירות ארה"ב בירושלים - לפני סוף השנה

בפתח נאומו אמר פנס כי השגרירות האמריקאית תיפתח בירושלים לפני סוף השנה הבאה. פנס אמר בנאום כי הנשיא טראמפ בחר לבחור ולדבוק בעובדות וירושלים היא בירת ישראל. הנשיא רוצה להוביל לשלום מתמשך בין ישראל לפלסטינים.

הוא קרא לכל הצדדים לשמור על הסטטוס-קוו כולל בנוגע להר הבית, ואמר שארה"ב לא תנקוט עמדה בנוגע להסדר הסופי. פנס אמר שארה"ב תמשיך לתמוך בפתרון שתי המדינות, אם שני הצדדים ירצו בכך.

בעודו אומר זאת, נעמדו חברי האופוזיציה ומחאו כפיים, ודווקא חברי הקואליציה נותרו במקומותיהם ולא זזו.

פנס המשיך: "אנשי ישראל יודעים את המשמעות של הטרור. ראש ממשלת ישראל יודע את המחיר של המלחמות, אחרי שאיבד את אחיו בלחימה. ארה"ב מעריכה מאוד את ממשלת ישראל ואת הרצון שלה לפתוח במו"מ עם הפלסטינים,.

פנס קרא לפלסטינים: "אני קורא לפלסטינים לחזור לשולחן המו״מ... לשלום אפשר להגיע רק בדיאלוג". 

לא מעוניין בפגישות עם האופוזיציה

סגן הנשיא פנס לא היה מעוניין בפגישות עם ראשי האופוזיציה. בישיבת סיעת העבודה היום בצהריים ציין יו"ר העבודה אבי גבאי שהם קיוו לפגישה עם סגן הנשיא, אך מאחר וזה לא מחויב על ידי הפרוטוקול, לא נקבעה פגישה מן הסוג הזה. גם לפיד אמר במהלך ישיבת סיעת יש עתיד, שפנס לא פינה זמן לפגוש אף אחד מן האופוזיציה וכי לדעתו אין זה ראוי. פנס ישב במליאה לצידו של הרצוג בעת נאום האופוזיציה, דבר שמחויב בכללי הכנסת, אך כאמור בשעות הבוקר היום לא הוספה ללוח הזמנים שלו פגישה אישית עם מי מראשי המחנה הציוני, הסיעה השנייה בגודלה בכנסת.

ראש האופוזיציה, יצחק הרצוג, נאם מטעם האופוזיציה. הוא התייחס בדבריו להצעות השלום של האמריקאים שכיום לא ניתן להתניען, לפחות לא מאז הצהרת ירושלים. "הנשיא טראמפ התייחס פעמים רבות לחשיבות השלום בינינו לבין שכנינו הפלסטינים. בהודעתו על ירושלים הוא הדגיש כי אין בדבריו כדי לקבוע את היקף גבולות הריבונות הישראלית בירושלים, שכן אלו יקבעו בסופו של יום בהסכם הקבע בין הישראלים לפלסטינים.

"לצערי הסכם כזה הוא עוד חזון רחוק. אנו נמצאים באחת התקופות המורכבות והמסובכות ביותר ביחסי שני העמים. מבוי סתום חמור שיש צורך להתגבר עליו, לפתוח אותו ולנסות בכל דרך ליצור אופק מחודש של תקווה. אנו מקווים שלא תתייאשו וכי הנשיא, אתה וממשלכם תמשיכו לנסות ולפעול בכל דרך כדי להתניע תהליך מדיני מחודש בינינו לבין הפלסטינים". 

שרה נתניהו אירחה את קארן פנס

בתוך כך, אשת ראש הממשלה שרה נתניהו אירחה היום את אשת סגן נשיא ארה"ב קארן פנס במפגש עם אנשי ארגון ישראלי לטיפול באמצעות אומניות. נתניהו אמרה לפנס: "לכבוד הוא לי לקבל את פנייך ואת פני סגן הנשיא בירושלים, בירתנו הנצחית". 

שרה נתניהו אירחה את קארן פנס במרכז לטיפול באמצעות אמנויות / צילום: אבי אוחיון לעמ

לפי הודעה לעיתונות ששלחו ממשרד ראש הממשלה, באירוע נפגשו נתניהו ופנס עם מטפלים ומטפלות באומנויות שהציגו בפניהן גישות טיפול ייחודיות שפותחו בישראל. קארן פנס היא מורה לאומנות ונוהגת לקיים מפגשים עם מטפלים מהתחום ברחבי העולם, זאת כחלק מפעילותה לקידום מקצוע הטיפול באמצעות אומנויות. פנס אמרה: "לעונג הוא לי להיות כאן עם כולכם היום, ולכבוד רב הוא לי שגברת נתניהו הצטרפה אלינו. ידענו אחת על השנייה במשך שנים רבות מאוד אך נפגשנו עתה בפעם הראשונה. אני יודעת שרבים מכם וודאי תוהים מדוע בחרתי בטיפול באמנות בתור היוזמה שלי בתור הגברת השנייה. לאחר שהפכתי לגברת השנייה ונשאלתי איזו יוזמה אחת ארצה לקדם, הבנתי שמטפלים באמנות לא מובנים כהלכה. טיפול באמנות היא לא אמנות ויצירה. אתם בעלי מקצוע בתחום בריאות הנפש, לרובכם יש תואר שני או דוקטורט - זהו סוג של טיפול. שרה, ואני שוחחנו קודם על כך שאין הכוונה בכך שזה יבוא במקום סוגי טיפול אחרים. הכוונה היא שזה ישלים". 

עוד כתבות

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים