גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבסורד שוק ההנדסאים: יש דרישה, אבל הם מתקשים להשתלב

פערים בין הדרישות של שוק העבודה לתוכניות הלימודים מותירות רבים מההנדסאים חסרי עבודה או בתפקידים ברמות נמוכות ■ האם הרפורמה שנכנסה לחוק ההסדרים תשנה זאת?

מרכז מונא במג'ד אל-כרום/צילום: מרכז מונא
מרכז מונא במג'ד אל-כרום/צילום: מרכז מונא

בזמן שמדברים על מחסור משווע בכוח אדם מיומן בהייטק, יש מקצועות נוספים, זוהרים פחות, שהמשק דורש ולא מקבל מה שהוא צריך. הנדסאים, לדוגמה. במקרה שלהם, נוצר אבסורד מיוחד: גם הנדסאים שכבר הוכשרו לא מצליחים להשתלב בתעשייה בהצלחה. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא הפער בין תוכניות הלימוד שלהם לבין צורכי העבודה בפועל.

לדברי ד"ר טל לוטן, מנהלת חינוך והכשרה בתעשייה ובמגזר העסקי בהתאחדות התעשיינים, יש במשק צורך ברור לא רק בהנדסאים, אלא גם בטכנאים, שנדרשת להם רק שנה אחת של הכשרה. "אנחנו מדברים היום על פיתוח תוכניות לימודים שיהיו ערות לצרכים האמיתיים בתעשייה. יש צורך לתקף את תוכניות הלימודים הקיימות", היא אומרת ומוסיפה שזה כבר קורה אבל לא במידה מספקת. "אנחנו מקדמים כיום התמחות מעשית במסגרת הלימודים של הנדסאים בתעשייה, כדי לחזק את הקשר בינה לבין המכללות. לתמרץ אותן על השמה. נכון להיום אין התמחות בתוכנית הלימודים של הנדסאים".

האם לא מדובר במקצועות שצפויים להיעלם בעתיד?

"בדיוק משום כך צריך לשבת עם מועצת ההנדסאים והטכנאים ולתקף את תוכניות הלימוד, ולהפוך אותן לרלוונטיות".

"אף אחד לא יודע את המספרים"

לוטן אינה מספקת נתונים מדויקים על רמת הביקוש להנדסאים. לדבריה, נתוני הלמ"ס מצביעים על ביקוש כזה, אולם הם לא מדויקים ובפועל מדובר בערכים גבוהים יותר. "במקרים רבים דוח הלמ"ס מזכיר תפקיד שיש לו ביקוש, לדוגמה מפעילי מכונות, אבל אינו מביא בחשבון שלפעמים בפועל דרוש הנדסאי לתפקיד כזה".

יפעת רגולר, מנהלת תוכנית הנדסה במרכז "מונא" הפועל במג'ד אל-כרום, אומרת שהנדסאים משתלבים בתעשייה, אבל לאו דווקא בתחום ההתמחות שלהם או ברמה המתאימה להם, וכך הם יכולים למצוא את עצמם במקצוע שלא מחייב הכשרה או דיפלומה. "במקרים רבים מפעלים לא משקיעים בחפיפה של הנדסאי, כי אין להם משאבים לכך. המפעל קודם כול צריך לכבות שריפות".

רגולר מציינת גם היא שחלק מהבעיה הוא העדר התנסות מעשית. "כשלומדים בעיקר בתיאוריה נוצר פער מול היישום, וכתוצאה מכך חברות 'רציניות' מתקשות לקלוט את ההנדסאים, וגם כשהן קולטות אותם, זה לא בהכרח במקצוע שלהם. הן יכולות לקחת הנדסאי מכונות ולהעסיק אותו כעובד ייצור או אחזקה. זה הרי תפקיד שהוא יכול היה למלא גם ללא לימודים". מעבר לכך, היא אומרת, "העולם הולך היום למערכות מורכבות יותר, אבל להנדסאי מכונות שיודע לעבוד רק בתחום הנדסת מכונות יהיה חסר כל המנעד. אנחנו מציעים בתוכנית שלנו הכשרה יישומית שתאפשר להסתכל על דברים מהמאקרו ולא מהמיקרו".

דיתה ברוניצקי, יו"רית הפורום הציבורי של המכללות הטכנולוגיות לטכנאים הנדסאים, ומייסדת חברת אורמת, מתייחסת לקושי שמציב המחסור בנתונים מדויקים. "לא ניתן לגבש תוכנית על סמך נתוני הלמ"ס. הם לא מספיקים, לא מפורטים ולא ערוכים בצורה שניתן לגבש מתוכם את צורכי המשק", היא אומרת ומוסיפה כי בשונה מארה"ב ומאירופה, אין בישראל חלוקה מוסכמת של מקצועות שלפיהם מדווחים נתונים תעסוקתיים.

"אם היה בישראל קטלוג מוסכם שמשמש את משרד העבודה, הלמ"ס, המעסיקים וכל מי שמארגן הכשרות מקצועיות - אם כולם היו מדברים בשפה אחת משותפת והיו אוספים אותם לפי נתונים גאוגרפיים-דמוגרפיים - היה קל יותר לארגן תחזיות. חלק מהאמירות היום לא מבוססות על נתונים. אני חושבת שיש צורך בבעלי מקצוע כמו הנדסאי, טכנאי ומהנדס. באלה יש גם חפיפה ויש גם רצף. מה המספרים בכל אחד? אני חושבת שאף אחד לא יודע".

הרפורמה של משרד העבודה

ב-11 בינואר השנה הושקה רפורמה בחוק ההסדרים, שבמסגרתה תעודכן תוכנית הלימודים בתיאום עם התאחדות התעשיינים. התוכנית הזאת, שאמורה לצאת לדרך בשנת הלימודים 2019, תשים דגש על יותר פרקטיקה אבל שעות הלימוד יצטמצמו - מהלך שהוביל בראשית החודש, לצד הכוונה לצמצם את מספר המכללות, להשבתת המכללות הטכנולוגיות בגלל החשש לפגיעה בכוח האדם המפעיל אותן. "בחנו מה קורה בעולם", אומרת תאיר איפרגן, מנהלת מה"ט, המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית במשרד העבודה, "ובנינו הכשרה עם חיבור לשוק העבודה. כך גם הגיעו למסקנה שאת 2,176 שעות הלימודים של היום ניתן להחליף בהכשרה של 1,700 בממוצע להנדסאי".

אתם מבקשים לשפר את התכנים אבל מצד שני מקצצים ומצמצמים?

"אנחנו מקימים ועדת מומחים שבוחנת את הנושא. כרגע חשוב יותר שתהיה להנדסאי התנסות מעשית. פעם היו כותבים את תוכנית הלימודים עם ראשי המגמות. את זה נשנה ונעבוד מול מעסיקים רלוונטיים. יש עוד דברים שצריך לתקן - סטודנט משרד החינוך שלמד י"ג, י"ד, מתוקצב על ידי המדינה ב-19.5 אלף שקל בשנה. לעומתו, סטודנט מה"ט היה מתוקצב ב-8,500. הרפורמה החדשה תשווה את התעריף".

הרפורמה נבעה מהצורך בהשמה יעילה יותר?

"בכל זמן יש צורך נתון ב-2,000 הנדסאים במשק".

האם הנתון הזה מדויק?

"אנחנו יודעים להגיד שלפחות 2,000. במקרה של מהנדסים, מדובר בהרבה יותר".

תטפלו גם בהכשרת מאקרו להנדסאי, שתקל את המעבר שלו בין תפקידים?

"תוכנית הלימודים תידרש לייצר ליבה של מקצועות יסוד. להנדסאי קולנוע וסאונד יהיה קשה לעבור להנדסת בניין, אבל על פניו אנחנו מכירים בצורך בגמישות".

מרכז מונא במג'ד אל-כרום: מחברים את ההנדסאים לתעשייה

במרכז מונא במג'ד אל-כרום פועלת תוכנית הנדסה שמטרתה לסייע להנדסאים להשתלב בעבודה במקצוע שבו הוכשרו. הפעילות, המתקיימת במימון משרד הכלכלה, מציעה להנדסאים מתחומי המכונות, החשמל, האלקטרוניקה והבקרה הכשרה ומנטורינג בתעשייה, הכוללת התנסות מעשית והכשרה רב-תחומית. במסגרת התוכנית, מסייעים לחניכים להשתלב בסופו של דבר בתעשייה. בין החברות שמשתתפות בפרויקט ניתן למנות את ישקר, שטראוס, כתר, רפאל, אלכם מדיקל וארקל אוטומוטיב.

לדברי יפעת רגולר, מנהלת בתוכנית, התוכנית פתוחה לבני כל המגזרים המתגוררים בטווח שבין רמת הגולן ליוקנעם. כך, מנסה התוכנית להתגבר על חסמים נוספים שמקשים על ההשמה, לדוגמה מגורים בפריפריה, הבדלי תרבות ודת והיעדר הנחיה. "התחלנו בדצמבר 2016, והיום אנחנו מפעילים את המחזור השלישי. כדי להתקבל לתוכנית צריך להיות בוגר או בוגרת הנדסה; הנדסאי או הנדסאית, ולעבור ראיון, שבו נבחנים פרמטרים אישים ומקצועיים. אנחנו מחפשים פוטנציאל ולא ניסיון. עם זאת, גם היה אצלנו מהנדס שלמד לפני 15 שנה ובינתיים יצא מהתחום, וכשחזר גילה שהעולם השתנה. נוסף על היסודות, מלמדים בקורס גם תכנים רכים כמו מוטיבציה, למידה עצמית, ולקיחת אחריות.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה