גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסופרים שהגיעו לגמר ספיר מגלים סודות מחדר הכתיבה

מרחבי העבודה של הסופר הם אינסופיים, אבל כשמגיע המשבר, הוא לגמרי לבד ■ המועמדים הסופיים לפרס ספיר לספרות, והזוכה אסתר פלד, מגלים ל'ליידי גלובס' את הסודות

אסתר פלד / צילום גל חרמוני
אסתר פלד / צילום גל חרמוני

"כל השבוע אני עם מטופלים, וביום הכתיבה איני מדברת עם אף אחד"

אסתר פלד, 'פתח גדול מלמטה'

הזוכה בפרס ספיר לספרות של מפעל הפיס

להיות סופרת. "הייתי חד הורית מגיל 26, אז לא חשבתי אף פעם על ספרות כמקצוע", מספרת אסתר פלד, 57, מחברת 'פתח גדול מלמטה' (הוצאת בבל). "בגיל צעיר המקצוע הרשמי שלי, עד שעשיתי את הדוקטורט בפסיכולוגיה קלינית, היה עוזרת בית. המקצוע השני שלי היה מורה לפסיכומטרי, והמקצוע השלישי, מה שבסופו של דבר אני עושה עד היום, הוא פסיכותרפיה. סופרת הייתה משאלת הנפש של חיי. אני מטפלת עד היום בקליניקה, ולכן אין לי זמן לכתוב רומנים ארוכים, אלא רק סיפורים קצרים. תמיד אמרו לי: 'אסתי, סיפורים קצרים לא הולך, אנשים לא קוראים', אבל לי אין זמן לכתוב ארוכים, אני עסוקה.

"הידיעה שאני עומדת לפרסם ספר בפעם הראשונה קרתה דווקא במהלך העבודה על הדוקטורט, שעסק בפסיכואנליזה. פתאום ראיתי שמשהו בתהליך הכתיבה זורם לי, זה הרגיש שקראתי טקסט של מישהו אחר, משם פניתי לרסלינג, ואז הדרך נסללה לעולם פרסום הספרים".

שגרת כתיבה. "אין לי שגרת כתיבה יומית. יש לי רק שבתות. שבת מבחינתי היא החלום של האשליות - להסתובב בבית בין המחשב לבין הכביסה והבישול, ללכת מחדר העבודה לגינה הענקית שלי כל היום. אווירה של כתיבה כמו בסיפורים הרומנטיים. לכן קניתי את הבית במושב מטע. את הספר האחרון כתבתי שם, מול החלון הענק שפונה אל הגינה ואל ההר בפרוזדור ירושלים, אווירה פסטורלית כמו שרק ניתן לדמיין".

למה לכתוב. "אני כותבת כי אני מוכרחה, מכיתה א' זו הייתה ההצלה שלי. זו צורה שמארגנת לי את החוויה של החיים ונותנת בה סדר באופן שהנפש יכולה להתמודד איתה. את הספר הזה כתבתי כשעשוע וכמתיקות, זה הספר הכי קל שאני יכולה לכתוב על סקס ורומן ואישה, אלה הממתקים של החיים, מבחינתי. את מרביתו כתבתי בתקופה שבה אמא שלי גססה ומסרה את נשמתה לבורא.

"כתבתי את הספר בניסיון פה ושם להיות מחוץ לדבר הזה של המוות שחוויתי. הוא היה ספר שעשוע מבחינתי, וזה מצחיק שבסופו של דבר הוא זה שמועמד לפרס. במקביל אליו כתבתי טקסט ענק שקשור במוות, ועוד לא הוצאתי אותו לאור".

משבר כתיבה. "בחודשים האחרונים אני מרגישה את המשבר והאימה שאחרי הפרויקט, אי הוודאות העמוקה. זה המשבר שלא היה לי במהלך הכתיבה. אף אחד לא לוקח את זה ברצינות, כי כשאני אומרת 'אני לא יודעת אם אוכל לכתוב עוד אחד', מיד אומרים לי שככה זה אצל סופרים, וברור שאצליח. לי אין שום ביטחון שאני יכולה לכתוב עוד אחד. למרות שזה לא הספר הראשון שלי, עדיין זה הסיוט הכי גדול.

"האמת שעד ספר הפרוזה הזה לא ידעתי שאני סופרת. אלא שעכשיו אני לא יכולה לחזור אחורה, אני סופרת, ואני מקווה שאמצא דרך להיחלץ מזה, ולכתוב ספר נוסף שהוא ממש פרוזה".

תכונה שנחוצה לסופר. "היכולת להיות לבד. סוג של בדידות שאתה לא בורח מפניה, אלא נמצא בה. אני לא יכולה להתנתק לחלוטין, כי במשך כל השבוע אני עם מטופלים, אבל אני חיה לבד בשביל זה, וביום הכתיבה אני לא מדברת עם אף אחד ולא שומעת מוזיקה. זה נראה לי נורא נחמד לשמוע מוזיקה ולכתוב, אבל אני לא יכולה, אני זקוקה לשקט מוחלט".

תפקיד הכתיבה. "מישהו כתב על ספרי האחרון שיצרתי שם 'חדר משלי'. ורציתי לומר שאנחנו 100 שנה אחרי גברת וולף הנהדרת, ואני לא בעניין חדר משלי, אלא בית משלי. זו הכתיבה עבורי, וזו כל הנקודה. כתיבה היא אבולוציה של וולף, לא חזרה עליה. אנחנו לא צריכות להסתפק בחדר משלנו, אלא יכולות ליצור בית.

"בגלל שאני מטפלת המון באנשים אחרים, אז האיזון מבחינתי הוא לחזור לעצמי על ידי הכתיבה. אני לחלוטין מגיעה לדף מתוך תשוקה וגעגוע, ולעתים מתוך אימה, אבל לא מתוך הרגל. אני מתגעגעת, ומשתוקקת, אבל לפעמים שום דבר לא קורה, וזה מפחיד. מנגד, יש את הפעמים שאני מגיעה לדף מגעגוע, והקסם קורה וזה מדהים".

"כתיבה היא התפשטות של האני". סמי ברדוגו / צילום: גל חרמוני

"בכתיבה אין חוקים: היא פרוצה"

סמי ברדוגו, 'כי גי'

להיות סופר. "אני לא יודע אם אני זה שהפכתי את עצמי לסופר. כשהספר הראשון שלי ראה אור, בביקורת הראשונה או השנייה המשפט הראשון היה 'הסופר הצעיר סמי ברדוגו', ואני זוכר ששאלתי את עצמי, 'אני סופר?'. הרגשתי שהתואר הוענק לי מבלי שאפילו דרשתי אותו", מספר ברדוגו, 47, מחבר 'כי גי' (הקיבוץ המאוחד).

"כיוון שמגיל מאוד צעיר היה לי עניין עם לשון ושפה עברית, והרגשתי שהיא זו שיכולה להחזיק אותי בחיים ולהציל אותי, אני מניח שכבר אז נזרעו היסודות שהובילו אותי להיות סופר. בתחילת הדרך אפשר לומר שדי נכבלתי מרצון לתוך הדבר הזה. אהיה כנה, גם לא מרצון. זה סוג של גזר דין - הכתיבה, ויש כאן איזשהו פרדוקס, נאסרתי מרצוני לכתיבה ואי אפשר לבטל את גזר הדין הזה".

מהי כתיבה. "כתיבה היא תשוקה, אבל לא די בכך. לכל כתיבה צריך לבוא מסקרנות, מצורך עז לבטא משהו. אני תמיד יוצא אל הכתיבה ממקום של אי נחת, ואי הנחת גורם לי להיות דרוך וקופצני, ולא לשבת רגל על רגל ולכתוב. חוסר מסופקות וחוסר מרוצות זה דבר שמאלץ אותי להיות אקטיבי בכתיבה וחיוני עם עצמי".

שגרת כתיבה. "כתיבה זו עבודה לכל דבר, לא פנאי ולא תחביב. אני משתדל כמה שיותר לקבוע סדר יום שבו אני יושב, עובד ומתרכז. בעבר נהגתי לכתוב בערב או בלילה, ובשנים האחרונות אני עובד בעיקר בבוקר, ורק בבית. בזמן כתיבת ספר הלכה למעשה, אני זקוק לניתוק מוחלט, כמה שיותר דממה. מאוד מפריע לי רעש. אני לא פועל בהתאם לרפרנסים תרבותיים, ולא צורך תרבות אחרת בזמן כתיבה".

משבר כתיבה. "היו ספרים שהעבודה עליהם הייתה מאוד סיזיפית ומדכאת, אבל בכתיבת הספר האחרון הרגשתי הרבה יותר חופשי, לא כבול לשום מסגרת, והייתה לי הנעה גדולה והנאה גדולה במלאכת הכתיבה. חשתי את החירות המוחלטת שנתנה לי הרבה כוח, תחושה שלא מתחשבת בדבר, זה היה ממכר ועשה לי טוב. בגילוי לב, בספר הנוכחי המשבר היה דווקא אחרי שסיימתי, והתעצבתי שזה קרה".

לבנות סיפור. "העניין הוא להבין שאין חוקים או כללים נוקשים בכתיבה, היא באמת פרוצה ונטולת גבולות, וכל טקסט דורש את ההתכוונות שלי ככותב העומד מולו. על פי רוב אני לא ניגש לכתוב סיפור לפני שבניתי לפחות איזושהי תבנית כללית שלו - ציר העלילה מתחילתו וכמעט עד סופו, זמן, מקום, דמויות. אני לא אומר שדברים לא עשויים להשתנות, לעתים אני מופתע או מגלה דברים שלא ציפיתי להם, אבל עדיין אני מאוד נאמן לשלד המקורי, וחשוב לי להיכנס לתהליך מוסדר ולא למהלך כתיבה אינטואיטיבי".

תכונה שנחוצה לסופר. "צריכה להיות הבנה שהחומר והלשון והשפה הם מעין פלסטלינה בידי הכותב, שהכתיבה היא חשיפה, עירום, התפשטות של האני, והאני הוא זה שצריך להיות מוצג שם בטהרתו, ללא קיצורי דרך וזיופים. אתה צריך לבוא בכנות המוסרית המלאה".

לקבוע גבולות בעידן הדיגיטלי. "ימים יגידו וידעו לנתח את בלבול הגבולות שאנו חיים בתוכו, אבל מה שמטריד אותי הוא עניין האמנות בכלל, והכתיבה הספרותית בפרט, בימים אלה של וירטואליות ודיגיטליות. נוצרות מציאויות מדומות שגורמות לכותבים להיסחף לתוכן, להיות קהל יעד שלהן, להאמין בחשיבותן, ובעיקר להיות מחוזרים על ידן. כך קורה שמשחק התפקידים משתנה. כלומר, היוצר האמן הופך ממושמע אל החוץ הווירטואלי, מבקש לקחת בו חלק ולהזין אותו, בזמן שאת האותנטיות הבלבדית שלו הוא נוטש.

"במקביל נחצים גבולות נוספים שלא מפרידים בין שפת החוץ הציבורית לבין שפת הפנים האישית, בין שפת התקשורת לבין שפת האמנות הספרותית - וזה רק מגביר את היעלמות ייחודיותה של הספרות. על כך אני מצר מאוד".

"אנחנו חיים בתרבות שסוחרת בתשוקות שלנו". שמעון אדף / צילום: רונן ללנה

"לחקור את החלקים הפנימיים של העולם"

שמעון אדף, 'קום קרא'

להיות סופר. "זאת לא עובדה מוגמרת שאני סופר. אני חושב שאני כותב במובן של פעולה, וברגע שלא אכתוב לא אהיה סופר, וזה בסדר. התחלתי לכתוב ברגע שלמדתי לקרוא. מאז ועד היום אלו שתי פעילויות שקשורות אחת בשנייה, הקריאה מזינה כתיבה והכתיבה מזינה קריאה. עד כמה שאפשר לסמוך על זיכרונות, אני זוכר את עצמי כותב ברגע שלמדתי לקרוא טקסט לבדי, פשוט ישבתי והתחלתי לכתוב", מספר שמעון אדף, 45, שכתב את 'קום קרא' (כנרת זמורה ביתן דביר).

"אני זוכר את היום שבו אמרתי לעצמי שאני צריך לארגן את החיים שלי כך שיהיה בהם הרבה זמן כתיבה, ולא להשאיר את הכתיבה בשולי הדברים עד שאתפנה אליה, או שיהיה לי כוח. היה בי רצון לארגן את החיים כך שאני קודם כל כותב, ורק אחרי זה מתפרנס ועושה דברים אחרים. זה קרה בגיל מאוחר, יחסית, לקראת העזיבה שלי את הוצאת כתר. הייתי עורך ספרים, ובגיל 32 עזבתי הכול, והחלטתי שלא משנה מה קורה, אני לא יכול לדחות את הכתיבה שלי בגלל עניין פרוזאי כמו פרנסה.

"כיום אני מלמד כתיבה באוניברסיטת בן גוריון, יש לי שם תקן במשרה מלאה, אבל המינוי שלי התקבל בזכות הכתיבה, מכיוון שאני לא אקדמאי. במובן הזה זו החלטה שדי השתלמה, אני לא חי מהספרים שלי, אבל העיסוקים שלי נגררים מכך שאני כותב".

מהי כתיבה. "עבורי היא מעין דימוי עצום של העולם, ובעזרתה אני חוקר את החלקים הפנימיים שבתוכו. עד עכשיו הכתיבה אצלי הייתה מתוך רצון להעמיד ראי למבנה התודעה שלי. אני מהאנשים שהתודעה שלהם לא נגישה להם, אלא אם הם כותבים אותה, וזה עוזר לי לשקף את המצב. יש איזו תחושה שאני מתוודע לעצמי במהלך הכתיבה, ואני גם שואל במהלך הכתיבה מי אני, מה סוג האדם שאני בעולם.

"נכון שכתיבה היא תשוקה, ואני חושב שצריך לבוא אליה עם צורך אמיתי. אבל חשוב לזכור שתשוקה היא משהו חיצוני, ואנחנו חיים בתרבות שסוחרת בתשוקות שלנו. עוברים מאחת לאחרת ולא מתעכבים לחשוב".

למה לכתוב. "גיליתי שבפרוזה אני מחפש היום בדיוק מה שחיפשתי בשירה לפני 20 שנה. הכלים יותר משוכללים והרגישות יותר מפותחת למה שהלשון מצליחה להעביר: תודעה או מצבים נפשיים, שבימים הרגילים אין מילים בשבילם".

שגרת כתיבה. "בשנים האחרונות יצא לי לנסוע בקיץ לרזידנסי לסופרים, זה התחיל בברלין והמשיך בארה"ב. גיליתי שברגע שאני מנותק משטף הפעילות היומיומי שלי ומרצף השגרה, אני מאוד ממוקד בכתיבה, וכותב מהבוקר עד הערב. ימים שלמים אני בתוך הספר, ובדרך כלל מצליח לסיים כתב יד במהלך הקיץ.

"את הספר האחרון 'קום קרא' כתבתי בניסיון לשבור את השגרה הזאת, כי אני חושב שכל שגרה היא טובה עד שהיא הופכת להיות אוטומטית. אמנם הכול החל כרגיל: הוזמנתי לתת סדרת הרצאות בארה"ב וקיבלתי מגורים ומשרד, וכמובן שכשהגעתי לשם חיברתי את המחשב והתחלתי לכתוב ספר, כחלק מהאוטומציה. אלא שאחרי שכתבתי 40 עמודים אמרתי 'די, אני אפסיק'. רציתי לראות עד כמה באמת חשוב לי לכתוב את הסיפור הזה. חזרתי לישראל, וגיליתי שהעלילה בוערת והדמויות ממשיכות להטריד אותי, אז תחמתי מסגרות זמן.

"אני לא יכול לכתוב באופן אקראי שעתיים פה או שעתיים שם. לקחתי שבועיים, סגרתי אותם בלו"ז, והקדשתי אותם לספר. יצרתי בתוך השגרה איים של עבודה, וכך הספר נולד".

קומפוזיציה. "יש ספרים שמתחילים אצלי בראש כמו סוג של מוזיקה שבא לי לממש, ואני מבין שהמוזיקה הזאת מיתרגמת למבנה. מרגע שהתחלתי לכתוב, זה זרם כמו יצירה מוזיקלית שידעתי איך לנגן אותה".

משבר כתיבה. "כל ספר מעלה אצלי בעוצמה גדולה יותר את שאלת הכתיבה. עם מי אני מדבר כשאני כותב, מה המקום של ספרות היום בעולם, מי צריך את זה בכלל, האם זה מרחב אינטימי או מרחב ציבורי. עם כל ספר השאלות הופכות להיות דוחקות יותר ויותר. זו תחושה של חוסר אונים או חוסר תוחלת".

תכונה שנחוצה לסופר. "עקשנות. כל סופר צריך להתעקש על זה שהדברים ייכתבו, על כך שהיצירה תהיה בעולם, על העמדה שלו ככותב. יותר מנחישות, יותר משאפתנות, צריך ממש עקשנות".

לקבוע גבולות בעידן הדיגיטלי. "אחת השאלות המרכזיות היא האם ספרות צריכה לחקות את אופן הפעולה של הטכנולוגיה החדשה ולהיות, למשל, נגישה וסיסמאתית, במקום מורכבת ומעמיקה, תכונות שהעניקו לה את הייחוד שלה, או להתנגד לה, ולייצר איים של כתיבה שדורשים מיקוד וקשב. האם היא צריכה להתיישר עם מלחמת הזהויות שהרשתות החברתיות מעוררות ומעודדות, שנגועה בחוסר סובלנות לאחר, או להיפך, לבחון את המחיר שאנחנו כחברה משלמים כאשר אנחנו מוותרים על היכולת לנטוש את נקודת המבט שטבעית לנו, לחרוג ממנה. בשבילי, באופן אישי, השאלות הן איך אני מתנגד לקיים, ואיך אני חוקר את יסוד האחרות שיש בכל זהות שמוצעת לי מבחוץ".

"כל הספרים שלי עוסקים בנורמליות". נעה ידלין / צילום: גל חרמוני

"בואי נראה מה את יודעת לעשות"

נעה ידלין, 'שטוקהולם'

להיות סופרת. "התחלתי לכתוב כילדה, בגיל מאוד קטן הייתי כותבת סיפורים, ואפילו היה לי עיתון שהכנתי במו ידיי. אפשר לומר שבכל גיל הקמתי עיתון בהתאם לגילי. אבל עד לפני עשור לא נגעתי בכתיבה ספרותית בכלל", מגלה נעה ידלין, 42, מחברת 'שטוקהולם' (כנרת זמורה ביתן דביר).

"מתי הבנתי שאני סופרת? זו שאלה שהרבה סופרים רגישים לגביה, מכיוון שזה לא כמו מקצוע אחר, שאת אומרת 'סיימתי לימודי שיננות, אז אני שיננית'. האם ספר אחד מעיד שאני סופרת? או אולי שלושה? ואם האחד נורא הצליח או שהשלושה נכשלו?. כשאתה אומר 'סופר', זה נשמע שאתה מצרף את עצמך ישר לעגנון, וזו קצת חוצפה. אחד הדברים היותר ביזאריים שאדם צריך לעבור זה למלא בסעיף מקצוע בביטוח הלאומי את המונח 'סופר'. זה נשמע קצת תימהוני".

מהי כתיבה. "עבורי זה החופש המוחלט. לא נסעתי להודו, ויש סכנה שגם לא אסע לעולם. אני לא איזו פריקית של נסיעות וטיולים וטיסות. אם את רוצה לתת לי חופש אמיתי, זה החופש שאני מרגישה מול קובץ ריק. נכון שזו גם אימה מאוד גדולה, הדברים שזורים אחד בשני.

"כשאת יושבת מול קובץ יש את הסמן המהבהב, והסמן מאוד מרושע, הוא מסתכל עליי ואומר: 'בואי נראה מה את יודעת לעשות'. באותה נשימה, המילים יעשו את מה שאני אגיד להן, והכול יכול לקרות שם, מבחינתי. זו הסיבה שכתיבה בעיניי היא עונג, ואני לא מכירה תענוג יותר גדול מזה. מצד אחד מרחב של תענוגות, ומצד שני זה יכול לגרום לך הרבה סבל".

טכניקת כתיבה. "הטכניקה שלי מאוד ברורה וסדורה. אני קודם כל צריכה להיות בטוחה שיש לי רעיון שהוא ממש טוב. אחר כך אני בונה את הדמויות לפרטי פרטים, וכאן נכנס החלק שאני הכי אוהבת - אני בונה קובץ בן עשרות עמודים של ביוגרפיה לכל דמות. מדובר בקובץ נפרד של הכנה לספר, שלאחריו אני בונה את העלילה בקווים כלליים כמעין שלבים של סולם, ורק אז אני מתיישבת לכתוב".

שגרת כתיבה. "אני כותבת בבוקר, משתדלת כל יום בימי החול, ובלילה אני רק חושבת. מדי פעם אני כותבת בבתי קפה, אבל מאז שיש לי חדר עבודה מקסים עם תקרה אדומה בדירה החדשה, זה יותר זול, וכאן כתבתי את 'שטוקהולם'".

תכונה נחוצה לסופר. "משמעת עצמית ורצון מטורף לכתוב. לא משנה מהיכן הוא נובע, אתה ממש צריך לרצות את זה. אף אחד לא ישלם לך כדי לשבת לכתוב, ואז טכנית המסקנה היא שאת צריכה לכתוב על חשבון דברים אחרים שאת אוהבת. ובין המשפחה, לבית, לילדים ולפרנסה, מה שנשאר זה הזמן הפנוי שלך. כלומר, את צריכה לכתוב במקום לעשות דברים מהנים".

נושא מטריד. "באיזשהו אופן, כל הספרים שלי עוסקים בנורמליות. במובן של היחסים שבני האדם מקיימים עם הנורמליות. זו שאלה שמעסיקה לדעתי את כולם, ולא משנה איפה הם ממקמים את עצמם ביחס אליה".

לקבוע גבולות בעידן הדיגיטלי. "בעיניי, העולם משתנה בעיקר לטובה. הוא נוח יותר, גם לסופרים: אני יכולה היום לבדוק כמעט כל דבר בלי לצאת מחדר העבודה שלי, כולל איך נראים חלונות הראווה בדרך מהתחנה המרכזית בשטוקהולם אל מוזיאון הנובל. כמובן שיש לכך גם היבטים פחות נעימים, בעיקר ההשתלטות המוחלטת של הטכנולוגיה על הזמן שלנו, והפלישה שלה לכל רגע נתון של שלווה ושל כתיבה; זה מאבק שקשה מאוד לנהל, והוא רווי בתבוסות".

"כדי לכתוב נדרש קודם כל ויתור". אמיר זיו / צילום: גל חרמוני

"כל לילה של כתיבה הוא מבחן עצמי"

אמיר זיו, 'ארבעה אבות'

להיות סופר. "את הסיפורים הראשונים כתבתי סביב גיל 25, והם היו בוסריים כמו אבוקדו בתחילת הקיץ, קשים ובלתי ניתנים להבשלה. לשמחתי הבנתי את זה, ונמנעתי מפרסום שלהם, אבל קסם הכתיבה כבר פעל את פעולתו. מאז המשכתי לכתוב כל הזמן, למגירה, לעיתון או לספר שבסופו של דבר התפרסם", מספר אמיר זיו, 49, שכתב את 'ארבעה אבות' (עם עובד).

מהי כתיבה. "מקום נטול הוראות מגבוה, ובמידה רבה נטול גבולות, למעט אלה שאתה מציב לעצמך. כשאני כותב, אני המשך של מה שהייתי קודם לכן, בין אם זה תחת הבוס ובין אם כאיש משפחה. לא בראתי איזה עולם נפרד לחלוטין, והאמת שאין לי צורך בעולם כזה. ניתוק מסוים כן, עולם אחר לא".

זמן כתיבה. "מכתיבה ספרותית כשלעצמה קשה עד בלתי אפשרי להתפרנס, ולכן, כמו רוב הסופרים, גם לי יש משרה אמיתית: אני עיתונאי כבר 20 שנה. מכיוון שאני עובד במשרה מלאה, אני כותב בלילות, אחרי שהילדים נרדמים והבית נרגע.

"השעות הטובות הן בין 22:00 ל-1:00 בלילה. לעתים נדירות, כשאני בשטף, הכתיבה גולשת לשעות מאוחרות יותר. והכי חשוב, אני מסוגל לכתוב רק כשאני במצב רוח טוב, או לפחות סביר. גם את הקטעים הכי כואבים כתבתי אחרי שהתיישבתי מלא שמחת חיים ליד שולחן העבודה. אם אני מגיע אליו מדוכדך, המילים פשוט לא יוצאות".

אווירה. "מוזיקה עוזרת לי לכתוב. היא לא יכולה להיות בעברית, כי אז השפה והמשלב גולשים בלי שארגיש לתוך הכתיבה. ההעדפה הראשונה שלי היא רוק מתקדם, עם נטייה לפסיכדליה. בשנים האחרונות הבן הצעיר שלי לומד כינור באופן מקצועי ולמדתי לאהוב מוזיקה קלאסית. גיליתי שכשאני צריך להתרכז, הסוויטות לצ'לו של באך הן מושלמות".

לכתוב ספר. "זה כמו גידול גפן ליין, ריצת מרתון או אריגה של שטיח. לא ניסיתי אף אחד מאלה, אבל נדמה לי שבכולם אתה מביא את היכולות שלך למקסימום, ומתמלא הנאה מהמיצוי שלהן, ובו בזמן מתייסר בתחושה שהסוף לעולם לא יגיע.

"כל לילה של כתיבה הוא מבחן עצמי, ואתה מסוגל לחזור עליו ערב אחרי ערב רק אם אתה באמת אוהב את זה. כדי לכתוב נדרש קודם כל ויתור. ויתור על חנופה לקורא, שהיא עסק מאוד מפתה. ויתור על סנטימנטליות, חרף היותה חטיף טעים לזלילה. ודילוג על התבדחויות קלילות כשאינן דרושות לתוכן, או על מטאפורות ציוריות, שעובדות נהדר בציוץ שנון בטוויטר".

משבר כתיבה. "אני לא קונה את האגדות על סופרים שכתבו ספר בפרץ השראה של ימים ספורים. גם מי שכתב בהתפרצות כזאת יידרש אחר כך לעוד ימים על גבי ימים של ניסוח מחדש וליטוש והעמקה והבהרה, ומחיקת שטויות שנכתבו מתוך התרגשות רגעית. השלב הסיזיפי הוא בלתי נמנע".

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב לא ראתה שנה כזו מאז 1992 / צילום: Shutterstock

השיא ה־60: הבורסה בתל אביב לא ראתה שנה כזו מאז 1992. מה קרה אחר־כך?

מדד ת"א 35 שבר ביום ראשון את השיא ה־60 מתחילת השנה. כך, שנת 2025 קטפה את התואר השנה עם הכי הרבה שיאים מאז השקת מדד הדגל ב־1992 ● גלובס בדק מה קרה בהיסטוריה אחרי שנים כל־כך טובות בבורסה. ולמה שיאים לא תמיד מגיעים יחד עם תשואות גבוהות

חדשות הביומד / צילום: Shutterstock

גלולת ההרזיה החדשה שמגיעה לישראל בשבוע הבא

סטארט־אפ ישראלי צעיר נחשף עם גיוס חריג של 165 מיליון דולר לפיתוח תרופות פסיכיאטריות ● אינסייטק מפצלת פעילות ומעבירה פיתוח לחברה חדשה שתנסה להקל על תרופות לחדור למוח ● אפיטומי פותחת את השלב המסחרי בישראל עם גלולת הרזיה שתגיע לחנויות בשבוע הבא ● סטארט־אפ קטן מדווח על תוצאות מעודדות לאפליקציה שעוזרת לנפגעי טראומה לישון טוב יותר ● וגם: חילופי ההנהלה בסיסרם מדיקל ● השבוע בביומד

חנות של ליאור עדיקה / צילום: איל יצהר

"חוק ליאור עדיקה" מגיע להצבעה סופית. איך ייראו הכללים החדשים?

בימים הקרובים תכריע הכנסת האם להחריג רשתות פארם קטנות ובינוניות מהרגולציה הכבדה של חוק המזון ● אבל לצד השאיפה לעודד תחרות מול סופר פארם ו-Be, ישנם לחצים של לוביסטים וחשש מפגיעה בשקיפות המחירים ● גלובס עושה סדר בתיקון שעשוי לשנות את הרגלי הקנייה שלכם

החזרי מס / צילום: Shutterstock

כך תבדקו אם מגיע לכם החזר מס לפני שיהיה מאוחר מדי

הזכאות לקבלת החזרי מס בעבור שנת 2019 תפקע בינואר הקרוב ● נכון להיום רק מעטים פונים לרשות המסים, בין השאר מחשש לגילוי חובות קודמים ● מתי הגשת הבקשה רלוונטית, וכיצד ניתן להגיש אותה? ● גלובס עושה סדר

וול סטריט, תמשיך להיות ירוקה? / צילום: ap, Mary Altaffer

עליות בוול סטריט; הזהב בשיא חדש

המאבק על וורנר ברדרס עולה הילוך והמניה עולה ● בורסות אירופה ננעלו בירידות ● הבנק המרכזי של סין הותיר ביום שני את הריבית ללא שינוי ● שוק החוב העולמי: כוחות רבים לוחצים לעליית התשואות הארוכות • אלפאבית מודיעה על רכישה תמורת 4.75 מיליארד דולר ● מחירי הקקאו צנחו השנה בשיעור שיא, למה לא מחירי השוקולד? • לקראת 2026 בוול סטריט: הרבה דברים עלולים להשתבש, זו רשימת הסיכונים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בבורסה; ת"א 35 שוב ננעל בשיא - הפעם ה-61 השנה

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, ת"א 90 איבד 0.2% ● מיטב: למרות הגירעון בחשבון השוטף, השקל לא ייפגע ● שוק החוב העולמי: כוחות רבים לוחצים לעליית התשואות הארוכות ● מחירי הקקאו צנחו השנה בשיעור שיא, למה לא מחירי השוקולד? ● לקראת 2026 בוול סטריט: הרבה דברים עלולים להשתבש - זו רשימת הסיכונים

עליה בארנונה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בתל אביב, ירושלים ורחובות: אושרו העלאות חריגות בארנונה

לאחר הודעת הממשלה כי גם ב־2026 תוכלנה הרשויות להגיש בקשות חריגות להעלאת ארנונה, מספר עיריות מרכזיות - בהן תל אביב, ירושלים, רחובות, ראשון לציון ורעננה - קיבלו אישור להעלאות בתעריפים

ינקי קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל / צילום: תמר מצפי

בצעד חריג, רמ"י רכשה קרקע בירושלים ב־30 מיליון שקל

רשות מקרקעי ישראל רכשה זכויות בקרקע פנויה בת 17.2 דונם בצפון רמות במכרז של כונסי נכסים, בסכום של 30 מיליון שקל ● הצעד יוצא הדופן מאפשר לקדם תוכניות בניין עיר ולשווק את השטח במכרזים

אילוסטרציה: Shutterstock

לידיעת בעלי חברות ארנק: ביהמ"ש קובע מתי יחול מס שולי של כ-50% ומתי מס חברות של 23%

רו"ח סיפק שירותים לפירמת ראיית חשבון באמצעות חברה בבעלותו ● ביהמ"ש המחוזי קיבל את ערעורו על קביעת פקיד השומה כי הוא בעל "חברת ארנק", ועל כן יש למסותו במס השולי הגבוה משמעותית ממס החברות ● לפסק הדין יש השלכות על בעלי מקצועות חופשיים הפועלים באמצעות שותפויות וחברות בבעלותם

שמואל אלפסי, מנכ''ל אמנת / צילום: יח''צ

המניה שקפצה 50% בחודש והרווח של יורשי המייסד

מנייתה של אמנת, חברת ניהול הפרויקטים וה־IT, נסקה בכמעט 50% בחודש האחרון ● אשתקד, לפני הקפיצה הגדולה, רכש המייסד אברהם (לולו) אסף ז"ל מניות משותפו תמורת 22 מיליון שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: תמר מצפי, Shutterstock

פילאטיס, מענקי הישארות וימים קצרים: משרדי עריכת הדין במרוץ על המתמחים

עונת ראיונות העבודה למתמחים החדשים מתקרבת, ובעוד השכר דומה ברוב המשרדים - ההבדלים בהטבות המוצעות מגיעים לאלפי שקלים ● מענקים גבוהים, הכנה למבחני הלשכה, סבסוד ארוחות וגמישות בזמן העבודה - כך מנסים המשרדים הגדולים למשוך את דור המתמחים הבא

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: ap, Gil Cohen-Magen

היועמ"שית נגד ועדת החקירה שמקדם נתניהו: מתווה רצוף פגמים שלא יאפשר את חקר האמת

עו"ד גלי בהרב-מיארה במתקפה על הצעת החוק של ח"כ אריאל קלנר: "העדפת שיקולים פוליטיים על פני עקרונות של חקירה עצמאית, בלתי תלויה ומקצועית"

עופר זיו, מנכ''ל ויתניה הפורש / צילום: דורון סהר

אחרי 16 שנה: מנכ"ל ויתניה עופר זיו עוזב את תפקידו. זה המחליף שלו

עופר זיו יסיים את תפקידו כמנכ"ל חברת הנדל"ן ויתניה בסוף מרץ 2026, ובמקומו ייכנס לתפקיד יריב בר-דעה, ששימש בתפקידו האחרון כסמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בגב-ים ● מטעם ויתניה לא צוינה הסיבה לסיום כהונתו של זיו כמנכ"ל

ביל אקמן ואילון מאסק / צילום: Richard Brian, Evan Vucci

ביל אקמן מציע לאילון מאסק להנפיק יחד את SpaceX בדרך לא שגרתית

מייסד קרן הגידור פרשינג סקוור מציע לאיש העשיר בעולם לצרף את חברת החלל שלו לבורסה במודל ייחודי - SPARC ● המודל, לפי אקמן, כולל מיזוג לחברה ציבורית ללא עלויות חתמים או תיווך, ועם תגמול למשקיעי טסלה ● וגם: המיליארדר היהודי שהגיב לאקמן: "תעמוד בתור"

קניון הזהב בראשון לציון / הדמיה: ולדי קובליוב

אחרי רכישת השליטה בידי מליסרון: קניון הזהב עובר שיפוץ ב-180 מיליון שקל

במקביל להקמת קומה חדשה, גם האגף הוותיק של קניון הזהב עובר חידוש, ובנוסף מתבצע שיפוץ מקיף של כלל חזיתות הקניון ● בהודעת הקניון צוין כי המהלך נועד לשמר ולחזק את מעמדו ולהתאים אותו למציאות הקמעונאית המשתנה

איל אפרת / צילום: אורן דאי

לאומי מקים מרכז AI ומקדם את ראש החטיבה הטכנולוגיות איל אפרת לתפקיד מפתח

איל אפרת, המכהן כסמנכ"ל בכיר וראש חטיבת הטכנולוגיות של בנק לאומי, ימונה לראש החטיבה הבנקאית של הבנק ויחליף את אייל בן-חיים ● הבנק הודיע היום על סדרה של מינויי בכירים נוספים הנוגעים למשרות בתחומי הטכנולוגיה וה-AI

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters

המכס האמריקאי על ישראל יישאר 15%: "זה האפס החדש"

גובה המכס הכללי שיוטל על סחורות מישראל לא ישתנה לעומת השלב הקודם של תוכנית המכסים האמריקאית ● החידוש בהכרזה צפוי להיות בהחרגות ובהקלות שיינתנו למוצרים מענפים מסוימים - כגון תעשיות ביטחוניות ויהלומים ● בכירה במשרד הכלכלה: "ישראל כבר הלכה כברת דרך גדולה לכיוון האמריקאים; מקווה שנצליח להשיג הקלות נוספות"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בבורסה; ת"א 35 שבר שיא בן 33 שנה

מדד ת"א 35 שבר שיא בפעם ה-60 השנה - היקף שלא נראה מאז 1992 ● מדד הבנקים ירד לאחר שהצוות הבין-משרדי לבחינת הטלת מס מיוחד על הבנקים פרסם את הדוח הסופי ובו המליץ על הטלת מיסוי ● ארית דיווחה כי רשף בדרך להשלמת גיוס פרטי של כ-550 מיליון שקל, לפי שווי מוערך של כ-3.75 מיליארד שקל ● ריטיילורס נפלה לאחר שנייקי פרסמה דוחות מאכזבים

הסופרקמפיוטר של חברת סריבראס בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

שווי של כ־8 מיליארד דולר: יצרנית השבבים שמאתגרת את אנבידה נערכת להנפקה

לפי רויטרס, חברת סריבראס, המפתחת מעבדים למודלים גדולים של בינה מלאכותית ופועלת בשוק שנשלט בידי אנבידיה, נערכת להגשת תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בוול סטריט ברבעון השני של 2026 ● הנפקה קודמת שתוכננה ב-2024 ירדה מהפרק בשל השקעת מיעוט של קבוצת G42 מאבו דאבי, אולם זו נעדרת מהתשקיף החדש

"שונא היהודים הנתעב ביותר של 2025": הזוכה בתואר אנטישמי השנה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: המדינה הערבית שהפכה לשותפה של ישראל בתעשייה הצבאית, איראן מגיבה לאיומים של ישראל בתקיפה נוספת, בניו יורק טיימס מסקרים את המלחמה על קרקעות פלסטיניים באיו"ש, וטאקר קרלסון "זכה" בפרס אנטישמי השנה ● כותרות העיתונים בעולם