גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחיר הבזבוז: 1.3 מיליארד טונות של מזון בשנה נזרקים לפח

דוח של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם מציג תמונה עגומה: בכל שנה אנו "מאבדים" כשליש מהמזון המיוצר בעולם, אובדן המוערך ב-990 מיליארד דולר ■ במדינות המפותחות מתבזבז בין 95 ק"ג ל-115 ק"ג מזון בשנה פר אדם ■ מספר מדינות סימנו את 2030 כשנת יעד להפחתת כמות הפסולת ב-50% ■ בשיתוף לקט ישראל

מזון לא מנוצל / צילום: רויטרס
מזון לא מנוצל / צילום: רויטרס

תפוחים גדולים, אדומים ונוצצים, גזרים ישרים ללא זיזים ועגבניות עגולות ומושלמות הם רק חלק מסטנדרט היופי הבלתי מתפשר שאנחנו כופים על פירות וירקות. בחירה קוסמטית שאחראית בין היתר לבזבוז המזון האסטרונומי ברחבי העולם. לפי נתוני ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO), בכל שנה אנחנו "מאבדים" 1.3 מיליארד טונות של מזון - שמהווה שליש מהמזון המיוצר - ושהשווי שלו מסתכם ב-990 מיליארד דולר.

כן, אנחנו זורקים לפח כמעט טריליון דולר בשנה של מזון שרובו לגמרי ראוי למאכל. כל סוגי המזון סובלים מנחת ידנו הדשנה. כמעט חצי מכל תוצרת תפוחי האדמה, סלקים וגזרים בשנה אובדת לא מנוצלת, 45% מהפירות והירקות, 35% מהטונה, סלמון ויתר מאכלי הים, 30% מהדגנים, 22% מהבשר ו-17% ממוצרי החלב.

אם זה נשמע לכם מופרך, חישבו על נתון נוסף: אם רק נחסוך רבע מכמות המזון שנאבד בשלב הייצור, האחסון, ההובלה או הצריכה - נוכל להאכיל מעל ל-800 מיליון איש ולפתור, כמו מלכות יופי, את בעיית הרעב העולמי.

בפסגה: המדינות המתועשות

מרבית האובדן והבזבוז הזה מתרחש, איך לא, במדינות המפותחות. בין 95 ק"ג ל-115 ק"ג של מזון מבוזבז פר אדם במדינות המתועשות בכל שנה בגלל סיבות שקשורות להתנהגות והעדפות צרכנים כמו דגש על מראה, תרבות השפע וצריכת יתר. בארה"ב מעריכים כי כל אדם משליך לפח 600 קלוריות ביום של מזון עתיר סיבים ו-ויטמינים - אם בבית, במנות גדולות מדי במסעדות, או במזנונים מוגזמים בבתי מלון.

גם בישראל הקטנה מרבית האובדן (80%) מתרחש בשלבי הצריכה. לפי דוח של בנק המזון הישראלי, "לקט ישראל" הוא הסתכם ב-2.4 מיליון טון בשווי 19.5 מיליארד שקל ב-2016. במדינות מתפתחות לעומת זאת, רק בין 6 ל-11 ק"ג של מזון מבוזבז פר אדם בשנה. כאן האובדן מתרחש בעיקר בשלבים המוקדמים של הייצור ובעקבות אילוצים כספיים, ניהוליים וטכניים הקשורים לטכניקות קציר וסוג ואיכות מתקני האחסון והקירור שנכנעים לעובש, חרקים, מכרסמים והחום, נמחצים בארגזים ונרקבים במכולות. בזבוז מזון

מבזבזים מזון ל-300 מיליון איש

בחישוב של האו"ם, המזון שאבד או מבוזבז בשנה באמריקה הלטינית יכול להאכיל 300 מיליון בני אדם; המזון שאובד באירופה יכול להאכיל 200 מיליון איש; והמזון מאפריקה יכול להאכיל 300 מיליון איש. אי-אפשר להתווכח שהבזבוז הזה לא מתקבל על הדעת מבחינה חברתית, מוסרית ואף לא כלכלית. אבל הוא גם בלתי נסלח מסיבות סביבתיות.

כל המזון שנזרק מתפרק ומשחרר כמויות עצמות של גזי חממה בהיקף של 3.3 מיליארד טון. מה שמהווה, לפי ה-FAO, 7% מהיקף פליטת גזי החממה. בו בזמן מתבזבזים כמויות מים עצומות לגידולים החקלאיים ששווי ערך לשלוש פעמים אגם ג'נבה, מהאגמים הגדולים באירופה. כל המזון המבוזבז הזה גם תופס שטח גידול, ולא סתם שטח - המון שטח שאם היינו מחברים את כולו לרצף טריטוריאלי אחד היינו מקבלים את המדינה השנייה בגדולה בעולם.

כך שאי-אפשר לכנות את אובדן המזון בעיה קטנה, אך למרבה המזל היא כמעט לחלוטין פתירה. אומנם ישראל מפגרת לגמרי מאחור בלי כל חקיקה או תכנית לאומית לטיפול בבעיה, אך מדינות רבות ברחבי העולם אימצו מדיניות אפס סובלנות לאובדן ובזבוז מזון. לצדם פועלים גם חברות פרטיות רבות שמגלות מחויבות דומה ופועלות במישור נפרד משלהן.

המדינה המתקדמת ביותר מבחינת חקיקה היא צרפת, שבשנים האחרונים חוקקה שרשרת חוקים ותקנות לעידוד הפחתת בזבוז המזון הכוללים קנסות על חריגה ממכסות פסולת, איסור זריקת מזון על-ידי מרכולים וחובה לתרום עודפי מזון לצדקה. בדרום קוריאה החקיקה מגיעה עד לפתחם של הצרכנים שמחויבים לשלם על הפסולת שאותה הם מייצרים ביחס לכמות הדיירים בבית, ממש כמו בישראל וצריכת המים. רשתות שונות החלו אף למכור ירקות "מכוערים" בהנחה משמעותית.

בבריטניה מתרחש תהליך דומה שהחל ברשתות המזון. רשת וויטרוז (Waitrose) למשל החלה להציע פירות וירקות שממותגים כ"קצת פחות מושלמים" במחיר מופחת; אסדה (Asda) מציעה מבצע דומה במיתוג "ירקות משוגעים"; ובטסקו (Tesco) הודיעו כי הם יחסלו את אובדן המזון עד חודס מארס השנה בכל 2,654 החנויות של הרשת ברחבי בריטניה.

כמעט כל הרשתות אגב משתמשות בטכנולוגיה ייעודית כדי להתמודד עם עודפי מזון, ניהול מלאים וקניית ומכירת תוצרת עודפת מהספקים. ברמה המוסדית אימצה בריטניה תכנית רב-שנתית לצמצום אובדן המזון ב-20% בעשור הקרוב. בזבוז מזון

תוכניות לצמצום בזבוז בעולם

במאי השנה הצטרפה אוסטרליה למאבק באופן רשמי לראשונה, כשהכריזה על תכנית לאומית להפחת פסולת המזון ב-50% עד שנת 2030, זאת בעיקר על-ידי תמיכה ממשלתית בארגונים של הצלת מזון. מהר בעקבותיה הגיעה דנמרק שהשיקה ביוני 2017 תכנית סובסידיות ממשלתית בארגונים שמנסים לפתור את בעיית בזבוז המזון. המדינה שנחשבת כבר מובילה בתחום הצליחה בחמש השנים האחרונות לצמצם ב-25% את המזון המבוזבז ללא כל תמיכה ממשלתית, בעזרתה של אישה אקטיביסטית אחת. סלינה ג'ואל (Juul) שכנעה את הרשתות לשנות את אסטרטגיית ההנחות שלהן מכאלה שמבוססות כמות, להנחות על פרטים בודדים. מהלך שהפחית למשל את פסולת הבננות ב-90% וסך-הכול 700 אלף טון של פסולת בשנה.

נורבגיה השכנה לא נותרה מאחור, וחודש מאוחר יותר הכריזה בדומה לאוסטרליה על יעד של 50% בצמצום הפסולת עד שנת 2030, אם כי צעדים קונקרטיים טרם הוגדרו ורק קראו לחברות המזון להפגין חדשנות ויצירתיות כדי לעמוד ביעדים. ובארה"ב הציבו יעד דומה תוך שענקיות מזון שונות הודיעו כי הן יפשטו את תוויות התפוגה כדי למנוע בלבול ובזבוז מזון.

אגב, 2030 אינה שנה מקרית: האו"ם הגדיר לראשונה את היעד והשנה הזו, וקרא למדינות להתחייב למפת הדרכים שהתווה.

אבל כל אלה מהלכים ברמה הלאומית והתאגידית. ברמה הצרכנית, הדרך עוד ארוכה. כמה פעמים חתכתם צרור בננות כדי לקחת רק את הארבע היפות, רק כדי לזרוק שתיים מהן אחרי יומיים כי זה לא דבש אלא רקוב? מעורבות הצרכנים בנושא אובדן ובזבוז המזון עדיין נמוכה. נדרשת עזרה לא קטנה לצרכנים לשנות הרגלים ולחשוב אחרת על מזון, לחסוך כסף וגם להפוך את השינוי לבר קיימא.

מנכ"ל "לקט ישראל": "מדינת ישראל נמצאת הרחק מאחור בתחום"

"מדי שבוע אני שומע על יוזמות חדשות ופורצות דרך בעולם בכל הנוגע לצמצום בזבוז מזון ועידוד הצלתו, הן כאלה המקודמות על-ידי הממשל והן המבוצעות על-ידי ארגונים לא ממשלתיים: רגולציה, קמפייני הסברה, מאגרי נתונים שנאספו על-ידי הממשל, אפליקציות, תמריצים לעסקי מזון ולחקלאים ועוד. בכל הפרמטרים הללו, ישראל נמצאת הרחק מאחור", כך אומר מנכ"ל "לקט ישראל", גידי כרוך.

לטענתו של כרוך, "השינוי צריך להגיע מלמטה, מהציבור של תרבות השפע, שרוכש כמויות גדולות של מזון, מעמיס הרבה על הצלחת במלון, ולא לוקח בחשבון את העובדה שמחצית מהמזון ימצא את דרכו לפח. אני מאמין שהמודעות בסופו של דבר תחלחל, ושהאזרחים יניעו את הממשלה לפעול, כי חייבת להיות כאן התערבות ממשלתית".

בישראל פועל כבר 15 שנה ארגון "לקט ישראל", שמשמש לאיסוף והצלת מזון לנזקקים. הארגון הוקם ב-2003 על-מנת לתת מענה לצורך ההולך וגדל במזון בקרב חלק ניכר באוכלוסייה, ומנגד אובדן של עודפי מזון רב. הארגון הוקם על-ידי ג'וזף גיטלר, מתמחה בתחום הצלת עודפי המזון במדינה. נכון להיום זהו הארגון היחיד בישראל, שכל עיסוקו הצלת מזון למען הזקוקים לו.

הארגון אוסף מדי יום עודפי מזון - מירקות ופירות שהועברו כתרומה מחקלאים, ובנוסף ארוחות מבושלות מבתי מלון, אולמות אירועים, מבסיסי צה"ל ועוד.

במסגרת הפעילות שלו הוביל "לקט ישראל" הצעת החוק לעידוד הצלת עודפי מזון שיזם לקט ישראל, שהונחה לפני כשלוש שנים על שולחן הכנסת על-ידי הח"כים אורי מקלב, משה גפני, חיליק בר ואורלי לוי אבקסיס.

כרוך מעדכן כי "במארס 2016 עבר החוק בקריאה טרומית, אבל מאז הקואליציה לא מקדמת אותו. לו היה חוק כזה בישראל - הוא היה משלש את כמות תרומות הארוחות המוצלות מצד ספקים שונים שעד כה נמנעו מתרומה משום שחששו כאמור מתביעות, ומביא לצמצום אי-הביטחון התזונתי בישראל.

גידי כרוך / צילום: זרה ברוקס

"גם בתחום היוזמות הפרטיות צריך להיעשות יותר. סטארט-אפ ניישן שכמונו ודאי יכול ליזום אפליקציות שיחברו בין בעלי עודפי המזון לבין העמותות. מתן עידוד לחדשנות באמצעות תחרויות ופרסים עשוי לעורר את העניין. צריך להבין שלתחום הצלת עודפי מזון יש השפעה עצומה על חייהם ופרנסתם של אינספור אנשים, בהם ספקים, חקלאים, יצרני מזון וכמובן נזקקים, ולכן נדרשת פעילות מיידית בתחום".

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט