גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כרטיס אדום למנדלבליט: העליון אישר ייצוגית נגד חברת החשמל

הנשיאה חיות: "חברת החשמל נהנתה לכאורה מן ההפקר ויצאה נשכרת מהתנהלות פסולה שנקטה ואשר הובילה לכך שניתן לה היתר לגבות מחיר מופרז מהציבור"

עופר בלוך / צלם: רוני שיצר
עופר בלוך / צלם: רוני שיצר

בפעם השנייה בתוך חצי שנה מניף בית המשפט העליון כרטיס אדום בפני היועץ המשפטי לממשלה בנוגע לעמדתו במסגרת הייצוגית נגד חברת החשמל בגין גביית יתר של כספים מהציבור לטובת חלוקת תוספות שכר לא חוקיות: נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, דחתה הבוקר (א') בקשה לקיום דיון נוסף בהחלטת בית המשפט העליון לפיה הייצוגית נגד חברת החשמל - בטענה שעליה להשיב לציבור את הכספים שגבתה ממנו על-מנת לממן את תוספות שכר הבלתי חוקיות ששילמה לעובדיה - תנוהל.

הבקשה לדיון נוסף הוגשה על-ידי היועץ המשפטי לממשלה וחברת החשמל, שטענו, בין היתר כי לא ניתן לקבוע שגביית מחיר שנקבע בתקנות (מחיר החשמל) מהווה התעשרות שלא כדין אם לא נקבע שהתקנות שמכוחן נגבה המחיר בטלות; וכן כי אין לאפשר התערבות שיפוטית בהחלטות המצויות בליבת שיקול-הדעת הרגולטורי, ולאחר שרשות החשמל אפשרה לחברת החשמל לממן לעובדיה תוספות שכר אסורות לכאורה מכיסו של הציבור - אין להתערב בשיקול-דעתה.

הנשיאה חיות לא התרשמה מהטענות שהעלו היועץ המשפטי לממשלה וחברת החשמל וקבעה כי "חברת החשמל נהנתה לכאורה מן ההפקר ויצאה נשכרת מהתנהלות פסולה שנקטה ואשר הובילה לכך שניתן לה היתר לגבות מחיר מופרז מהציבור. בנסיבות אלה, אין צורך לקבוע שההיתר שניתן לחברת החשמל לגבות מחיר מסוים בטל, בשל היותו בלתי סביר, על-מנת להגיע למסקנה שישנה אפשרות סבירה שייקבע כי חברת החשמל התעשרה שלא כדין".

גביית מיליארדי השקלים באופן לא חוקי לכאורה מהציבור, ששימשו במתן הטבות לעובדי החברה, עלולה לעלות לחברת החשמל ביוקר. פסק הדין סולל כעת את הדרך לדיון על היקף הנזק שנגרם לציבור. אך לפסק הדין חשיבות ציבורית נוספת והיא במסר העקיף ששוגר לעבר היועץ המשפטי לממשלה שלא היה מקום לתמיכה בעמדת חברת החשמל - המהווה מונופול, תחת עמדת הצרכנים הנפגעים לכאורה.

סאגת מימון תוספות השכר האסורות של חברת החשמל על חשבון הציבור, מתנהלת כמעט עשור בבתי המשפט השונים. הבקשה לאישור התביעה הייצוגית נגד חברת החשמל הוגשה על-ידי יונתן שליידר בשנת 2009, בטענה כי החל משנת 2002 היא גבתה כ-11 מיליארד שקל באופן לא חוקי מהציבור - סכום שלפי התביעה שימש למימון תוספות שכר, הטבות וחריגות שכר בלתי חוקיות שלא אושרו כדין, ששולמו לעובדי החברה במרוצת השנים.

באמצעות משרד עורכי הדין מיכאל בך ושות' ומשרד נרקמן את טומשין, נטען בתביעה כי חברת החשמל גבתה מהציבור במשך שנים גבייה ביתר של תעריף החשמל, שנקבע כולו כנגזרת מהוצאות חברת החשמל, לרבות תשלומי שכר ורכיבים נלווים שלכאורה שילמה לעובדיה בניגוד לדין. מדובר בין השאר במשכורות 13 ו-14 בלתי חוקיות, שחלקן אף שולמו בהיקף של 140% מהשכר הרגיל, קידום בדרגות הכולל תוספות שכר לא חוקיות, קידום גמלאי החברה בדרגה מדי שנתיים, תשלומי הוצאות רכב ללא קשר לנסיעות בפועל ועוד. לפי התביעה, התשלומים הללו נכללו בדיווחים שמסרה חברת חשמל לצורך קביעת תעריף החשמל לצרכנים. בדרך זו, נטען, מימן הציבור את חריגות השכר האמורות.

באפריל 2013 אישרה שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דרורה פלפל, את ניהול התביעה הייצוגית, תוך שהיא דוחה את טענת חברת החשמל כי ניהול התביעה נגדה עלול לגרום לנזק חמור ביותר לציבור שיעלה על התועלת הצפויה לציבור מניהול ההליך, שכן היא חברה ממשלתית שמספקת שירות חיוני לציבור, ואשר יציבותה הכלכלית עלולה להתערער.

על החלטה זו הוגש ערעור חברת החשמל לבית המשפט העליון, אשר אליו הצטרף היועץ המשפטי לממשלה. ואולם, באוגוסט אשתקד דחה בית המשפט העליון את מרבית רכיבי הערעור והתיר את ניהול התביעה הייצוגית נגד חברת החשמל.

"מניעת הפקרות ואיש הישר בעיניו יעשה"

בפסק דינם של השופטים אליקים רובינשטיין, יורם דנציגר וחנן מלצר, נקבע כי "ישנה אפשרות סבירה שייקבע כי הדיווחים שהעבירה חברת החשמל לרשות החשמל בנוגע להוצאות שבהן נשאה בשל תשלום תוספות השכר האמורות הביאו לייקור של תעריף החשמל ולגביית יתר מהציבור".

עוד נקבע כי "העובדה שרשות החשמל אפשרה לחברת החשמל לממן לעובדיה תוספות שכר אסורות לכאורה מכיסו של הציבור, אין משמעותה בהכרח שהכספים שגבתה חברת החשמל לצורך כך נגבו כדין, ככל שההיתר לגבייתם ניתן על יסוד הנחות מוצא שגויות". זאת, בניגוד לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, לפיה לא נפל פגם בעובדה שהטבות השכר שעמדו במוקד המחלוקת לא הובאו מבעוד מועד לאישורו של הממונה על השכר באוצר וכי אין להתערב בהחלטות הרגולטור. בית המשפט קבע, כי "התכלית החדה והברורה ביסודו של חוק יסודות התקציב, מניעת הפקרות ואיש הישר בעיניו יעשה בכספי ציבור למיניהם, עודנה עמנו, לרבות בתיק זה". התיק, נקבע, יוחזר למחוזי לבחינה נוספת של היקף הנזק.

חברת החשמל לא ויתרה, וכך גם היועץ המשפטי לממשלה - אלה הגישו בקשה לקיום דיון נוסף בהחלטה לאשר את ניהול הייצוגית. בין היתר, טענו החברה והיועמ"ש כי בפסק הדין של העליון נקבעה הלכה חדשה, ושגויה, לפיה גוף מפוקח שגבה מחיר שהוא מחויב לגבות על-פי דין יכול להיחשב כמי שהתעשר שלא כדין, גם אם לא נקבע שההחלטה או דבר החקיקה שמכוחם פעל בטלים.

עוד נטען כי הקביעה לפיה ההיתר שניתן לחברת החשמל מרשות החשמל אינו פוטר אותה מהשבה, אם ניתן על יסוד הנחות שגויות, סוטה אף היא מהלכות קודמות של בית המשפט, שכן היא מאפשרת לקבוע כי היתר חוקי שניתן על-ידי רשות מוסמכת בטל גם אם אינו בלתי סביר באופן קיצוני.

השופטת חיות דחתה טענות אלה וקבעה כי יש לדחות את טענתה של חברת החשמל, שלפיה בפסק הדין מושא הבקשות לדיון נוסף נקבע כי הממונה על השכר אינו מוסמך להכשיר בדיעבד תוספות שכר אשר שולמו שלא כדין.

"קריאה של פסק הדין כמכלול מעלה כי ההחלטה לאפשר למשיב לנהל נגד חברת החשמל תובענה ייצוגית בגין תשלום תוספות שכר אסורות, אינה מבוססת על פירוש מצמצם של סמכויות הממונה, אלא על קביעה עובדתית בנוגע לטיב האישור שנתן להסכם הקיבוצי. גם אם יש בפסק הדין אמירות שמהן משתמע כי סמכותו של הממונה לאשר חריגות שכר אינה מאפשרת לו להכשיר בדיעבד תוספות שכר אסורות ששולמו בעבר, הן אינן עולות כדי הלכה ברורה ומפורשת המגלה עצמה על פני פסק הדין ועל כן אינן מצדיקות לקיים דיון נוסף".

בנוסף קבעה הנשיאה חיות כי "גם אם תוספות שכר אסורות לכאורה שהעניקה חברת החשמל בעבר לעובדיה אושרו בדיעבד על-ידי הממונה, אין הכרח שאישור זה יביא לדחיית תביעת ההשבה של הקבוצה המיוצגת. לפיכך, הסיכוי שתוצאת פסק הדין תשתנה במסגרת דיון נוסף הוא קטן ואף מטעם זה יש לדחות את בקשתה של חברת החשמל".

עוד כתבות

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אירופה; דרופבוקס מטפסת במסחר המקדים

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

זעם בהולנד: אוניברסיטה העבירה שמות של ישראלים למפגינים פרו פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: אוניברסיטת אמסטרדם העבירה רשימות של מוסדות מחקר ישראליים למוחים פרו פלסטינים, שר בממשלה הספרדית נגד ישראל וממשלת בריטניה קוראת לאוניברסיטאות להגן על סטודנטים יהודים ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

דיווח: טנקים ישראלים השלימו את כיתור מזרח רפיח

צה"ל השלים שורת תרגילים בצפון: "דימה לחימה בלבנון" • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

אפליקציית Gett / צילום: סטודיו גט

העסקה נחתמה: פנגו רוכשת את גט תמורת 175 מיליון דולר

סכום הרכישה דומה לשווי שפורסם בגלובס בחודש מרץ האחרון, אז לפי ההערכות התנהל המו"מ לפי שווי של 150-160 מיליון דולר עבור גט ● לפי גורם המקורב לעסקה, שתי החברות ימשיכו לפעול בצורה נפרדת ועצמאית, ולא מתוכננת כל השפעה על מצבת כוח-האדם

הפגנה בירושלים נגד הקו הירוק / צילום: ap, Matt Rourke

התפרעויות נגד הקו הירוק: נזק של מאות מיליוני שקלים וחצי שנה עיכוב

בשבוע שעבר הוצתה מכונת קידוח בפרויקט ההקמה של הרכבת הקלה בבירה ● גורמים המעורבים בפרויקט חושדים כי היא הוצתה על ידי קומץ חרדים שמתנגדים להקמת הקו, וזה לא המקרה הראשון

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת