גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המעבר לסליקה יומית: הבנקים ירוויחו ע"ח חברות האשראי

המעבר לסליקה יומית צפוי להביא ליתרון מהותי לכרטיסי האשראי הבנקאיים על פני החוץ-בנקאיים ■ בחלק מחברות כרטיסי האשראי כבר מאיימים לנקוט אמצעים משפטיים נגד המהלך ■ אילו פשרות יכולות לפתור את הסוגיה?

כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק

1. מאז הפרסום בשבוע שעבר על כוונת רשות ההגבלים העסקיים לעבור לסליקה יומית, הרוחות סוערות. מדובר בצעד דרמטי, שעשויות להיות לו השלכות מרחיקות לכת על עולם התשלומים ועל עולם הצריכה. במערכת הפיננסית מתריעים כי צעד דרמטי כזה הוא בעייתי בתקופה שבה ממילא עובר ענף כרטיסי האשראי טלטלה בעקבות יישום חוק שטרום.

בקרב חלק מחברות כרטיסי האשראי זועמים על הצעד, ומאיימים לנקוט באמצעים משפטיים אם אכן יוחלט על כך באופן סופי. בבנקים גם נשמעת ביקורת, אבל הפגיעה המרכזית אצלם היא בשווי חברות כרטיסי האשראי שיצטרכו למכור, ושתושפע מהמלך. בטווח הארוך הבנקים דווקא עשויים להרוויח מהמהלך.

קשה לדעת מראש מה תהיה התוצאה הסופית של צעד כזה. תזכורת קצרה על המהלך: כיום שיטת התשלום המרכזית בכרטיסי אשראי היא חיוב נדחה - הלקוח מחויב אחת לחודש בגין הוצאותיו. מדובר באשראי בממוצע ל-17 יום, כאשר מי שמסבסד אותו הוא בית העסק. ברשות ההגבלים רוצים להפסיק את התופעה, ולחייב את חברות כרטיסי האשראי להעביר את התשלום בתוך יום. השאלה הגדולה היא מה יקרה ללקוח - האם הוא ימשיך לקבל מסגרת אשראי כזו בחינם? מי יממן אותה? או לחלופין שיטת התשלום הזו תיעלם, ונעבור לתשלום מיידי או לתשלום נדחה בתמורה לריבית נדיבה שמגיעה ל-8-10% ואף למעלה מכך.

לא ניתן לדעת מה יהיו התוצאות של המהלך, אבל ניתן להעריך בזהירות שדווקא הבנקים יהיו המרוויחים ממהלך שכזה, על חשבון חברות כרטיסי האשראי.

מהמעבר מתשלום של פעמיים בחודש לבתי העסק לתשלום יומי, בעוד הלקוח מחויב אחת לחודש, ייווצר פער תזרימי בהיקף המוערך בכ-15 מיליארד שקל בחודש, מה שמייצר עלות מימון שנתית המוערכת בעשרות מיליוני שקלים.

לחברות כרטיסי האשראי בישראל הון עצמי של פחות מ-6.5 מיליארד שקל, לעומת הון של כ-100 מיליארד שקל לבנקים. היכולת של חברות כרטיסי האשראי לגשר על מלוא הפער התזרימי היא חלשה, בוודאי לישראכרט ולאומי קארד שיתנתקו מהבנקים שלהן ולא ייהנו ממקורות מימון זולים. גם אם בכל זאת יעשו את המאמץ ויגייסו את המקורות הנדרשים, הרי שברור שהדבר יבוא על חשבון העמדת אשראי צרכני - שזה למעשה היה אחד היעדים של רפורמת שטרום.

לעומת זאת, הבנקים אם ירצו יוכלו בקלות לספוג את הפער שייווצר. אם ירצו, הם אף יעניקו את האשראי הזה בחינם, וסביר כי בשלב הראשון יעשו זאת. התוצאה היא שייווצר יתרון ברור של כרטיסי האשראי הבנקאיים על פני החוץ-בנקאיים, שיתקשו להעניק את ההטבה הזו.

כיום הכרטיסים החוץ-בנקאיים מהווים 30% מהשוק מבחינת מספר כרטיסים וכ-20% מהשוק מבחינת מחזורי השימוש. לאורך השנים חלקם בשוק גדל לאט-לאט. למעשה, אחת המטרות בחוק שטרום היא שחלקם יוסיף ויצמח על חשבון הכרטיסים הבנקאיים. אלא שבמעבר לסליקה יומית, הבנקים שיודעים להיות אגרסיביים כשהם רוצים יציעו מוצר עדיף על פני הכרטיסים החוץ-בנקאיים. מנגד, כשחברות כרטיסי האשראי כבר לא יהוו איום או לחלופין כשהריבית במשק תתחיל לעלות, סביר שגם הבנקים יתחילו לאט-לאט לגבות מהלקוחות ריבית בעבור תשלום בשיטת החוב הנדחה, ולא יספגו בעצמם את העלויות.

2. רשות ההגבלים מובילה את המהלך למעבר לסליקה יומית, בנק ישראל מתנגד ואף מאיים כי יאפשר לייקר את עמלה הצולבת, ובינתיים הענף כולו נמצא באי וודאות. לא ברור האם רשות ההגבלים תלך עד הסוף עם המהלך. אפשרות סבירה היא שבסוף הרגולטורים ימצאו פשרה. אילו פשרות אפשריות קיימות?

בנק ישראל יעמיד מקורות לחברות כרטיסי האשראי: כיום רק לבנקים יש גישה ישירה לגיוס מקורות זולים מבנק ישראל. אם בנק ישראל יאפשר זאת גם לחברות כרטיסי האשראי, יהיה להן קל לגשר על הפער התזרימי ולהמשיך ולאפשר ללקוח ליהנות משיטת החיוב הנדחה.

מתווה עמלה צולבת אגרסיבי יותר: במקרה או שלא, המסמך של רשות ההגבלים שהכיל את המעבר לסליקה יומית נשלח בסמוך למתווה של בנק ישראל לעמלה הצולבת (עמלה המהווה את מחיר הרצפה למעלות הסליקה שמשלמים בתי העסק). ברשות ההגבלים לא אהבו את המתווה של בנק ישראל שכלל הפחתה של העמלה ב-6 שנים מ-0.7% ל-0.5%. ייתכן שבסופו של דבר בנק ישראל שעדיין השאיר את המתווה פתוח להערות הציבור יקבע מתווה סופי אגרסיבי יותר בין אם בלוחות הזמנים שלו או בגובה ההפחתה, ובתמורה רשות ההגבלים תרד מרעיון הסליקה היומית.

מתווה מדורג במעבר לסליקה יומית: אפשרות נוספת היא שרשות ההגבלים תקבע מתווה מדורג. במקום מעבר מסליקה דו-חודשית לסליקה יומית, ייעשו תחנות בדרך, שיכללו מעבר לסליקה שבועית.

פשרה נוספת היא לקבוע שהמעבר לסליקה יומית יתבצע לאחר תום מתווה העמלה הצולבת החדש, קרי רק בעוד 6 שנים.

כרטיס קומבו: פתרון נוסף אם כי מורכב יותר, הוא הכנסת כרטיס אשראי מסוג קומבו, והעברת הכוח אל בית העסק והלקוח בבחירה באיזו שיטה לשלם. לכל כרטיס אשראי תתווסף האופציה של תשלום מיידי, חיוב נדחה או בקרדיט. ישנם בתי עסק שאין להם בעיית נזילות, ויכולים להרשות לעצמם לקבל את התשלום באיחור ממוצע של 17 יום, ויעדיפו זאת על מנת להציע אמצעי תשלום אטרקטיבי יותר ללקוחות. כך כל בית עסק יעשה את השיקולים שלו ויבחר אילו אפשרויות תשלום להציע. זאת במקום המצב הנוכחי שבו הרגולטורים למעשה כופים על בתי העסק והלקוחות שיטת תשלום. הבעיה בפשרה זו היא שהיא כוללת שינוי משמעותי בתשתיות - תהליך מורכב בעל עלויות לא מבוטלות. בנוסף לכך מדובר בתהליך שמצריך חינוך שוק עמוק של הציבור, כדי למנוע מצבים שבהם הלקוח לא מבין את משמעות כל שיטת תשלום, מה שעלול ליצור הטעיה צרכנית ועוגמת נפש.

פשרות אפשריות לוויכוח בדבר המעבר לסליקה יומית:

■ בנק ישראל יעמיד מקורות לחברות כרטיסי האשראי, שיאפשרו להן לממן את החיוב הנדחה ללקוחות

■ תיקון מתווה העמלה הצולבת לאגרסיבי יותר בתמורה לוויתור על הסליקה היומית

■ מתווה מדורג בנושא מועדי הסליקה במקום מעבר ישיר לסליקה יומית

הפעלת כרטיס משולב לשיטות התשלום השונות, כך שבית העסק והלקוח יבחרו בשיטת התשלום הרצויה

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

דני לוי, מפקד מחוז חוף / צילום: דוברות המשטרה

האם תחת ניצב דני לוי נרצחו במחוז חוף 9 בני אדם מהחברה הערבית?

מפקד מחוז חוף סיפר על נתוני הרצח בשטח פיקודו, אך הוא נתן תמונה חלקית ● המשרוקית של גלובס

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: חיל האוויר הבריטי ביצע 200 גיחות לאיסוף מודיעין בשמי רצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו / צילום: איל יצהר

חניונים יתייקרו, אירועים יבוטלו: עיריית ת״א נקלעה לבור תקציבי ומתכננת קיצוץ ענק

החניונים העירוניים יתייקרו, סבסוד הצהרונים יצומצם ואירועי תרבות יבוטלו ● עיריית תל אביב נערכת לקיצוץ התקציבי הגדול ביותר שלה בשנים האחרונות ● הסיבות: ההתייקרויות במשק, הוצאות המלחמה ופסיקות בית המשפט בשנה שעברה באשר להיטלי השבחה ● האם רשויות אחרות ילכו בעקבותיה? ● עיריית ת"א: "הצמצום הוא בגדר נקיטת צעדי־מנע אחראיים"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

עידן עופר, בעלי או.פי.סי אנרגיה / צילומים: סיון פרג', shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוב מפסיד ברכב החשמלי: עידן עופר מחק עשרות מיליוני שקלים במיזם עמדות טעינה

כעשור לאחר קריסת מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהוביל עופר, הפחיתה או.פי.סי אנרגיה שבשליטתו כ־44 מיליון שקל מהשקעה שביצעה במניות חברת טעינת הרכב ג'ינרג'י ● זאת לאחר שניסיון להפריד כוחות עם יזם החברה נכשל

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים