גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחיר למשתכן: נדחתה עתירה שעיכבה פרויקט במבשרת ציון

חברת חיים זקן, שזכתה במכרז לפרויקט מחיר למשתכן ביישוב, טענה כי הוא עוד רחוק מקבלת היתר בנייה, ולכן שילובו בהגרלה אינו נכון ויגרום נזק הן לחברה והן לזכאים ■ ביהמ"ש קבע כי מדובר במדיניות ממשלתית בה הוא לא מתכוון להתערב

בית המשפט המחוזי בירושלים קבע כי העתירה שהגישה חברת חיים זקן בניין והשקעות הנוגעת לפרויקט מחיר למשתכן ביישוב מבשרת ציון - תידחה. משמעות ההחלטה היא שהפרויקט בן 168 הדירות ביישוב, 134 מהן דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן, יוכל לצאת להגרלה לזכאים.

נזכיר כי הפרויקט היה אמור להיכלל בהגרלה הגדולה השלישית שפורסמה להרשמה בתחילת דצמבר האחרון ונסגרה 3 שבועות מאוחר יותר, אולם הוצאה ממנה בסופו של דבר בשל צו מניעה שהוציא בית המשפט. מועד חדש להגרלה טרם נקבע. נציין כי העתירה כמו גם פסק הדין עוסקים שוב בשאלה האם הגמשת הקריטריונים לפרסום פרויקט מחיר למשתכן להגרלה אכן עומדים במבחן החוק, והאם המדיניות עליה החליטה המדינה בתוכנית מחיר למשתכן גוברת על אי-הוודאות של הזכאים שזוכים בזכות לרכוש דירה אך אינם יכולים לקבל פרטים רבים על הפרויקט במעמד הזכייה אלא רק מאוחר יותר.

חברת חיים זקן בניין והשקעות, שהגישה את העתירה באמצעות עורכי הדין בעז פייל ויהושע ליברמן ממשרד יגאל ארנון ושות', הלינה על העובדה שהפרויקט יוצא להגרלה בשלב מוקדם מדי, עוד טרם קבלת היתר בנייה, ודרשה שהוא ייצא להגרלה לזכאים רק כאשר יקבל היתר בנייה מהרשות המקומית או היתר בנייה בתנאים (שלב מוקדם יותר בהליך הרישוי. א"ח). בעתירה ציינה החברה כי זכתה במכרז מחיר למשתכן במאי 2017, וכי במועד העתירה טרם החלה בהליכי התכנון של הפרויקט.

עוד ציינה החברה כי למרות שהפרויקט נמצא בשלב מקדמי, קיבלה החברה בסוף נובמבר האחרון הודעה כי הפרויקט עתיד להשתתף בהגרלה הגדולה הקרובה.

החברה פנתה למטה הדיור וביקשה שלא להיכלל בהגרלה הגדולה, וזאת "בשל השלב התכנוני הראשוני בו הוא מצוי והפגיעה הצפויה, לדעתה של העותרת, בה ובזוכים, שכן טרם ידוע כעת כיצד יתוכנן הפרויקט, כמה דירות ייבנו בו, מה גודלן ומה טיבן, ואין כל אפשרות להפיק מפרטים ותוכניות לעיון הזוכים". עוד נטען בעתירה כי החברה העריכה כי היתר הבנייה צפוי להתקבל רק תוך כ-18 חודשים, ופרסום הפרויקט להגרלה כעת עשוי אף להאריך פרק זמן זה באם הזוכים יחליטו להגיש התנגדויות כפי שקרה בפרויקטים אחרים במסגרת מחיר למשתכן.

עם זאת, במטה הדיור דחו את הבקשה של החברה להוצאת הפרויקט מההגרלה, וזאת בשל העובדה שתקנון התוכנית מאפשר לפרסם הגרלה המתייחסת לפרויקט בו טרם ניתן היתר בנייה, וכי ההחלטה אינה תלויה או דורשת את הסכמת היזם או הקבלן. לאחר תשובת מטה הדיור, החליטה החברה להגיש את העתירה לבית המשפט ובית המשפט הנפיק צו ארעי שהפך מאוחר יותר לצו ביניים להוצאת הפרויקט מההגרלה עד בירור העתירה בבית המשפט.

בעתירה נטען על-ידי החברה כי לתקנון תוכנית מחיר למשתכן שקבע שינוי הנוגע למועד פרסום ההגרלה אין תוקף כי הוא לא צורף למכרז. נזכיר כי בתחילת הדרך של תוכנית מחיר למשתכן נקבע בתקנון התוכנית כי פרויקט ייצא להגרלה רק לאחר הגשת בקשה להיתר בנייה, אולם תקנון זה שונה מאוחר יותר וקבע כי ניתן לפרסם הגרלה עוד טרם קבלת היתר בנייה ללא התייחסות להגשת בקשה להיתר. נזכיר כי שינוי זה נעשה כדי לאפשר את ההגרלות הגדולות, כלומר, הגמשת הקריטריונים כדי שהמדינה תוכל לפרסם כמות גדולה של דירות בבת-אחת.

בעתירה נטען כי אין להחיל את השינוי האמור על הפרויקט משום שהשינוי נעשה רק לאחר זכיית החברה במכרז, והחברה לא הביאה זאת בחשבון בעת שניגשה למכרז. עוד נטען כי פרסום הגרלה בשלב כה מוקדם יהווה גם פגיעה בזוכים: "הנרשמים במצב של ערפל מוחלט, ללא כל מידע ממשי... כפיית החלטה בשלב כה מקדמי (על הזוכים בהגרלה, א"ח) היא בלתי סבירה ומחייבת קבלת החלטה בהיעדר אינפורמציה בסיסית ביותר".

בתגובה לטענות החברה טענו המשיבים (משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ולשכת רישום המקרקעין בירושלים) באמצעות עורכות הדין בינה צמח-מאונר ומירי בלובשטיין כי מועד ההגרלות הוא נושא הנתון לסמכותם הבלעדית וכי הטענה כי יש לפרסם הגרלה במועד קבלת היתר בנייה או בקשה להיתר בנייה אינה מוצדקת. על הטענה שהזוכים יעכבו את תהליך הרישוי בהתנגדויות עוד טרם קבלת מידע מפורט השיבו כי האינטרס של הזוכים לקדם את בניית הפרויקט במהירות האפשרית וכי על החברה לפעול לתכנון ראוי כדי להימנע מהתנגדות מראש, ואין כוונה לאסור על הזוכים להתערב בהליך התכנון או לא לאפשר להם להגיש התנגדויות.

כאמור, השופט ארנון דראל מבית המשפט המחוזי בירושלים, החליט לדחות העתירה. השופט נימק את ההחלטה בין היתר בכך שאין כל הוראה האוסרת על המדינה לפרסם את ההגרלה בשלב מוקדם של הפרויקט. עוד נכתב בפסק הדין כי ההחלטה לשינוי התקנון היא עניין של מדיניות, ואין בכוונת בית המשפט להתערב בכך.

עוד כתב השופט בנוגע לפרסום ההגרלות בשלב מוקדם כי שיקולי המדינה נובעים מרצון "להרחיב את מעגל הזכאים לדיור המודעים לזכייתם בהגרלה לדירה כבר בשלב מוקדם. יצירת וודאות ברכישת דירה למספר גדול יותר של מחפשי דיור, יכולה להביא להקטנת ביקושים ובעתיד להורדת מחירי הדירות המיוחלת".

השופט התייחס גם לפגיעה בוודאות הזוכים שאינם יודעים פרטים על הפרויקט בשלב כה מוקדם וכתב כי "אין לומר כי הנזק הפרטי לזוכה הפוטנציאלי מצדיק בהכרח את מניעתה של התועלת המצרפית שתצמח למשק מהקטנת הביקושים, ככל שזו אכן תתרחש".

בכל הנוגע לטענת החברה על נזק שייגרם לה בעקבות פרסום הפרויקט להגרלה, ועל העובדה שהשינוי בתקנון נעשה רק לאחר זכייתה במכרז, מציין השופט כי אין בכך להוביל לביטול ההחלטה המנהלית הנשענת על שינוי מדיניות ארצי וכללי, אולם מציין במקביל כי מדובר בטענות במישור האזרחי ולא בעתירה הנוכחית. השופט כותב עוד כי לחברה נשמרת הזכות לפנות גם לאפיק זה: "אין באמור בפסק דין זה כדי להביע כל עמדה בשאלת קיומה של עילת תביעה, קיומו של נזק וקיומו של קשר בניהם".

עוד כתבות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים