גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אי-אפשר לעבוד עם מטבעות דיגיטליים ולעמוד בכללי הרגולציה

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, בהתבטאות נדירה על הביטקוין, על פפר ועל התחרות בשוק הבנקאות

רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי
רקפת רוסק עמינח / צילום: תמר מצפי

"הענפים השונים במשק מתמודדים כיום עם עולם שכל הזמן זז. ספציפית אצלנו הבנקים יוצאים מהעולם המוגן שהיו בו. הבנקאות הייתה סגורה בחומות שהגנו עליה מתחרות, אבל מחסומי הכניסה מתפוררים. הזיזו לנו את הגבינה, והיא זזה מצד אחד לשני בקצבים שקשה לתאר" - כך אמרה אתמול (ד') רקפת רוסק-עמינח, מנכ"לית בנק לאומי, במסגרת מפגש של הפורום הישראלי למנהיגות שהתקיים אתמול (ד').

"בעבר היה קשה מאוד לגופים חדשים לחדור, כי הרגולציה שמרה כך שלא כל אחד יוכל להיות בנק. העלויות הגבוהות היוו מחסום. וגם יש את הדבר שנקרא אמון - אבל גם זה כבר לא חזק כמו פעם. היום הרבה צעירים מוכנים לשים כסף בגוגל ואמזון", אמרה.

המהלך המרכזי שלאומי עשה כדי להתאים עצמו למציאות המשתנה הוא הקמת פפר, הבנק הדיגיטלי. לאומי השיק את פפר ביוני אשתקד בהשקעה מוערכת של מעל 300 מיליון שקל, מה שעורר ביקורת מדוע להקים מותג חדש בהשקעה גדולה כל כך. רוסק-עמינח הדפה את הביקורת ואמרה: "העולם הולך לדיגיטל, ואנחנו רוצים להנגיש בנק במובייל, ולכן החלטנו להקים את פפר. אומרים עלינו: 'מה קרה שהם השתגעו והם מוציאים כל כך הרבה כסף על המובייל'. לטעמי צריך ללכת עד הסוף עם הרעיון, בזמן שאחרים יושבים על הגדר ומסתכלים לראות אם נצליח".

עוד היא הוסיפה: "אומרים שפפר יגרום לקניבליזציה, אני לא מאמינה בזה. אם המוצר יהיה טוב, זה יביא לקוחות מבנקים אחרים. יש לנו גם הרבה לקוחות שעובדים עם כמה בנקים, ואיפה שיהיה להם יותר נעים הם יעבדו יותר, ואז נגדיל פעילות של לקוחות קיימים".

רוסק-עמינח נשאלה מה בעצם ההבדל בין פפר לאפליקציה הרגילה של הבנק שהצדיק השקעה שכזו, והשיבה: "האפליקציה של בנק ותיק לא דומה למה שאתה יכול לעשות בבנק חדש. פפר בנוי על מערכות ליבה חדשה, והטיים טו מרקט שלו מאוד קצר. לשם השוואה, בזמנו כשרצינו לפתח את ה'פיקדון בקליק', לקח לנו שנה לפתח את זה במערכות של לאומי". בנוסף, אמרה: "הממשק של פפר כלל אינו בנקאי, אלא מזכיר יותר את פייסבוק ו-ווטסאפ. היום אני מדברת עם מנכ"לים בעולם, וכולם אומרים שחוויית המשתמש לא פחות חשובה מהמוצר".

"כישרון זה לא מספיק"

במסגרתה הרצאתה, רוסק-עמינח סיפרה על הקושי בניהול ארגון שנמצא בעולם משתנה: "אחרי שבחרת באסטרטגיה, צריך להוציא אותה לפועל. החלק הכי קשה זה לקחת את האנשים איתך, כי בטבע האנושי אנשים חוששים משינוי ורגילים להיאחז במקום שנוח להם. כמנהיג כשאתה אומר שצריך ללכת מפה לשם, צריך לסחוף את כל האנשים וזה מאוד קשה".

רוסק-עמינח הוסיפה שהמפתח להצלחה פחות קשור בכישרון ויותר בנכונות להתאמץ: "אני לא מאמינה רק בכישרון - יש הרבה אנשים מוכשרים. בסוף רוב האנשים לא הולכים עד הסוף, ולא מתאמצים מספיק, וזה המבדיל בין המצליחים לאלו שפחות. מי שרוצה להצליח צריך לעבוד בלהיות מצוין. זה אופי של אנשים שבוער בתוכם לעשות דברים נכון. אם אתה מעגל פינות זה לא יגיע. ותזכור שגם אחרי שעשית והשקעת, אין שטיח אדום ללכת עליו".

בהקשר זה סיפרה על עצמה רוסק-עמינח: "פעם אמרו לי שהתדמית שלי זה מישהי שנכנסה ליהודה הלוי 36, שזה בניין ההנהלה, נכנסה למעלית ולחצה על קומה 12, שזה לשכת המנכ"ל, והתיישבה בכיסא. ואני אומרת להד"מ - זה לא היה פשוט או קל. אין סיפורי אגדות כאלה, אין מסלולים שאין בהם אינספור קשיים. זה מסובך אצל כולם, וחלק מהכיף להצליח למרות הקושי".

רוסק-עמינח נשאלה על היחס לנשים לעומת גברים, ואמרה: "ברור שיש פער מגדרי, שמתחיל עוד בילדות, אבל אני לא מתרשמת שהמצב בישראל פחות טוב מבעולם. אני מאמינה שהרבה תלוי במה אתה משדר כלפי חוץ. מעולם לא הרגשתי שאם נכשלתי במשהו זה בגלל שאני אישה. התחריתי על תפקיד מנכ"ל בנק לאומי מול גבר, ואם לא הייתי זוכה לא היה עולה על דעתי שזה בגלל שאני אישה. היה לי גם הרבה מזל, עבדתי עם גליה (מאור - ע"א), והיא סללה לי את הדרך, ואני חושבת שהיא סללה בכלל לנשים את הדרך להתקדם בעולם הפיננסים. אנחנו מפלסות אחת לשנייה את הדרך".

באשר לעתיד, זה כשנה ישנן הערכות שרוסק-עמינח, שמכהנת כמנכ"לית לאומי מאז שנת 2012, שוקלת את המשך דרכה. בנושא זה היא אמרה: "מדי פעם בתקשורת מנסים לנחש מתי אני אעזוב. הרבה שנים היה לי חלום לנהל בנק גדול. היום, אחרי עוד מעט 6 שנים בתפקיד, כשאני מסתכלת ושואלת מה החלום שלי לעתיד - אין לי תשובה. אני עדיין קמה כל בוקר והגשמת החלום לעשות את לאומי הבנק הכי מדהים, ולכן לא נוצר החלום הבא".

"אנחנו לא נגד מטבעות דיגיטליים"

במהלך המפגש נשאלה רקפת רוסק-עמינח לגבי עמדתה בנושא המטבעות הווירטואליים ההולכים ותופסים תאוצה, ולמרות זאת הבנקים מטילים מגבלות בפעילות של לקוחותיהם. "אנחנו לא נגד המטבעות הדיגיטליים", אמרה. "ראשית לגבי טכנולוגיית הבלוקצ'יין, מדובר בטכנולוגיה מאוד שימושית. היא כאן בשביל להישאר וכולנו לומדים ובודקים אם נתחבר אליה".

עוד הוסיפה: "לגבי המטבעות הווירטואליים - אין לנו אג'נדה. אנחנו לא מתעסקים איתם מסיבה פשוטה, שאי-אפשר לעבוד איתם ועדיין לעמוד בכללי הרגולציה הקיימים. הבעיה היא שחלק גדול מהעסקאות במטבעות האלה נעשות בשווקים שלא היינו רוצים להתממשק אליהם. אם יצליחו להעביר את המטבעות לעולם של עסקאות לגיטימיות, אז תהיה יותר הכרה של רגולטורים ונוכל להתקדם".

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר