גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההאצה לחידוש המו"מ עם הפלסטינים - ביטוי לכעס על נתניהו

בפעם השנייה ביום אחד: ארה"ב מאיצה לחדש המו"מ עם הפלסטינים, וההערכות הן כי זו תגובה לדברי נתניהו על סיפוח ההתנחלויות ■ בכיר בממשל: הפלת המטוס הישראלי "עושה כותרות", אך התרחיש לא חדש

בנימין נתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס

בפעם השנייה בתוך 12 שעות מאיץ ממשל טראמפ בפומבי לחדש את המו"מ בין ישראל לפלסטינים. הבית הלבן הודיע אמש, כי בשיחה טלפונית עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, אמר נשיא ארה"ב, ש"עתה הזמן לפעול לקראת (השגתו של) הסכם שלום בר-קיימא". טראמפ אמר זאת בתגובה על דברי פוטין, שהוא עומד להיפגש היום עם מחמוד עבאס, נשיא הרשות הפלסטינית.

כמה שעות קודם לכן, ציין דובר במועצה לביטחון לאומי הבית הלבן, ג'וש ראפל, כי טראמפ "מוסיף להתמקד ביזמתו לכינון שלום בין ישראל לפלסטינים". משפט זה נכלל בהודעה מנוסחת בחריפות, שמכחישה בתוקף שישראל מנהלת מגעים עם ארה"ב על סיפוח התנחלויות בגדה.

הודעה זו של הממשל פורסמה זמן קצר לאחר שרה"מ, בנימין נתניהו, אמר לחברי סיעת הליכוד בכנסת: "בנושא יישום הריבונות (על ההתנחלויות) אני יכול לומר שמזה זמן מה אני מדבר על כך עם האמריקאים".

בהודעה של המועצה לביטחון לאומי נאמר: "ידיעות שלפיהן דנה ארה"ב עם ישראל על תוכנית לסיפוח הגדה המערבית הן כוזבות. ארה"ב וישראל מעולם לא דנו על הצעה כזו, והנשיא מוסיף להתמקד ביזמתו לכינון שלום בין ישראל לפלסטינים".

מקורות בוושינגטון אמרו ל"גלובס", כי התבטאות נתניהו עוררה זעם בבית הלבן על רקע תחילת מסעו של שר-החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, לחמש מדינות במזה"ת: מצרים, ירדן, כוויית, לבנון וטורקיה. הציפייה היא שבחלק מהמדינות האלה ייאלץ טילרסון להתמודד עם השגות על הכרת ממשל טראמפ בירושלים.

ידיעות על מגעים כביכול של ארה"ב עם ממשלת ישראל על סיפוח הגדה נתפסות בוושינגטון כ"משב נוסף של רוח נגדית מיותרת", שלא יתרום למסעו של טילרסון, לדברי מקורות אלה. הם העריכו, כי זו הסיבה לנוסח הבוטה של הודעת הבית הלבן.

אותם מקורות העריכו מאוחר יותר, כי העובדה שהממשל מצא לנכון לאזכר פעמיים בתוך יום אחד את העניין שיש לארה"ב בחידוש המגעים בין ישראל לפלסטינים, אינה רק ביטוי לכעס הממשל על השימוש שעשה נתניהו במילה "סיפוח" בהקשר אמריקאי. האזכור הכפול אף משקף דאגה מכך שככל שחולף הזמן, כן גוברים בישראל הקולות שקוראים לנטישת רעיון שתי מדינות לשני עמים. ובמילים אחרות: העובדה שטרם פורסמה תוכנית שלום אמריקאית, אין פירושה שהממשל אינו עמל עליה.

פקיד בכיר בממשל, שנלווה למסעו של טילרסון במזה"ת, אמר אמש, בתדרוך לכתבים אמריקאים בקהיר, תחנתו הראשונה של השר, כי הודעת הבית הלבן "מדברת בעד עצמה". הוא לא ניסה כלל לרככה, כפי שוקרה לפעמים במצבים כאלה.

"אני מאמין שהישראלים פרסמו הודעה", אמר הפקיד הבכיר. "אנו פרסמנו בנפרד הודעה משלנו. הדיווח (הישראלי) אינו נכון. הנשיא, הממשל, ממוקדים (ביזמת) השלום שלנו".

האם אתה מודע למקור הדברים שאמר נתניהו על סיפוח התנחלויות? - נשאל הבכיר. תשובתו: "אין לי מושג. אין לי מושג. אני לא מנסה להסתיר דבר. שאלו את הישראלים... הם אוהבים לדבר".

בתשובה על שאלה האם נושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני הועלה בשיחות שקיים טילרסון עד עתה במזה"ת עד עתה, השיב הבכיר: "טילרסון מאזין לדברי בני שיחו. במקרים מסוימים, הדברים אינם מחדשים דבר. במקרים אחרים, הם משקפים התפתחויות עדכניות".

"אנו מבינים היטב את החששות בממשלות מסוימות ממה שהן רואות, או אינן רואות", הוסיף הבכיר. "אך, בסופו של דבר, הממשל הזה מחויב, הנשיא מחויב לנסות לבדוק האם שלום בכלל אפשרי.

"המנהיגים שעימם אנו נפגשים חולקים אנו את השקפותיהם ואת תקוותיהם, לא רק חששותיהם", אמר עוד הפקיד הבכיר. "יש מכנה משותף לדברים שאנו שומעים מהמנהיגים במזה"ת: ארה"ב אינה צריכה להפנות עורף למה שמתרחש במזה"ת; ארה"ב צריכה להוסיף להיות מעורבת; ארה"ב היא השחקן הראש בזירה. אלה המסרים שאנו שומעים מכל בני שיחנו, כמעט בלי יוצא מהכלל".

על הפלת המטוס הישראלי בעקבות גל ההפצצות בסוריה אמר הבכיר: "אופיו של העימות הספציפי הזה היה שונה ודרמטי יותר מאשר בעבר - המטוס (הישראלי) הראשון שהופל מאז 1982. זה אכן עושה כותרות. אבל הפעולה, האיום, התגובה הישראלית על האיום מעל שטחה של סוריה - כל אלה אינם חדשים".

בהודאה מפתיעה שארה"ב אינה עושה כל מה שביכולתה נגד איראן, אמר הפקיד הבכיר, כי כל עוד נמשכת הלחימה בדאעש, היכולת שלנו להתמודד באופן מקיף ומחייב עם האיום האיראני אינה מספקת דיה כפי שאנו ואחרים היו רוצים. לדבריו, עלינו לדרג ולקבוע סולם עדיפויות לאיומים ולקדימויות שלנו.

"אנו מודאגים, כפי שישראל מודאגת, מההתנהלויות (של איראן וחיזבאללה)", אמר הבכיר. הוא הדגיש, כי ישראל לא הודיעה מראש על כוונתה לתקוף בסוריה, הוא הוסיף, כי ישראל מאותתת, בדרכים שונות, שנשקף איום לביטחונה. הרוסים מבינים זאת, אך לא האיראנים וחיזבאללה.

"המסר מהבית הלבן ברור מאוד: תמיכה בזכותה של ישראל להגן על עצמה היא עמוד תווך במדיניות האמריקאית", אמר הפקיד.

עוד כתבות

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית: התנהלות הממשלה בנושא גיוס החרדים - המשך הרפורמה המשפטית

בהרב-מיארה שלחה מכתב חריף למזכיר הממשלה, בו נכתב כי בהתנהלות בעניין גיוס בני הישיבות "יש משום המשך של הניסיון, שהוא חלק ממה שכונה 'הרפורמה המשפטית', להחליש את מעמד הייעוץ המשפטי לממשלה ולעקוף אותו" ● בתוך כך, היועמ"שית הגישה תשובה משלימה לבג"ץ בעניין חוק הגיוס, בה צוין כי במהלך דצמבר 2023 החלו במשרד הביטחון ובצה"ל בגיבוש תוכנית לגיוס בני החברה החרדית

החוק שיאשר לסנן את הבוס אחרי העבודה / אילוסטרציה: גלובס, חומרים: Shutterstock

החוק שיאסור על הבוס להתקשר לעובד אחרי שעות העבודה והסיכוי שיגיע גם לישראל

שוק העבודה בעולם ממשיך להתאים את עצמו לצרכיהם של דור המילניום וה–Z: הקנדים יעגנו בחוק התקציב את "הזכות להתנתק" ● גם מדינות אחרות מקדמות מהלכים שמגדירים מתי נגמר יום עבודה ומתי מותר לפנות לעובדים ● האם יש סיכוי לחקיקה דומה גם בישראל?

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס