"בכל העולם יש תנועה גדולה מהכפר לעיר, וכולם מגיעים בסוף אל מרכזי הערים, גם אצלנו. 10% מהלידות בתל אביב יפו בשנים האחרונות הן של אפריקאים", כך אמר הבוקר (ג') ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי ביריד חדשנות אורבנית של המרכז לשלטון מקומי בגני התערוכה. חולדאי התייחס בדבריו לאתגר הדמוגרפי שעומד בפני מדינת ישראל, שלדבריו צפויה להכפיל את מספר תושביה עד שנת 2048 ולשלשם עד סוף המאה ."הגידול באוכלוסייה וההגירה לערים מלווה בתופעות של עליית מחירי הדיור, ושל רב תרבותיות, כלומר יותר אנשים מרקעים שונים חולקים אותו מרחב עירוני. מול התופעות האלה, אי אפשר להישאר עם תפיסות עולם של פעם", אמר חולדאי.
"אנחנו עומדים בפני גידול חסר תקדים באוכלוסייה, ואחד הכלים המרכזיים להתמודד עם האתגר הזה הוא השיתופיות, שצריכה להיות תואמת את העידן הדיגיטלי", הוסיף. "הכוונה לא לשיתופיות במובן של אידיאולוגיה או קיבוץ, אלא אמצעי יעיל להורדת עלויות מחיה מצד אחד, והפחתת הניכור בין אנשים ויצירת קהילות מצד שני. את הניצנים של הכלכלה השיתופית ניתן לזהות היום בפריחה של מיזמים שיתופיים, כמו חללי עבודה שיתופיים כמו WeWork, בפרויקט תל-אופן, ביוזמות של שיתופי חניה בין שכנים, והתפקיד שלנו זה לזהות את הדברים האלה ולקחת אותם קדימה".
חולדאי התייחס גם לתכנון הדירות בעיר הצפופה, שצפוי גם הוא לעבור שינוי מהותי כבר בשנים הקרובות: "נגמר עידן שכל ראש עיר רוצה בעיר שלו דירת 5 חדרים ו-3 שירותים", אמר. "הדירות צריכות להיות קטנות יותר, כי אין מקום. בתל אביב מ"ר בנוי עולה 60 אלף שקל, אבל תחשבו על הבית שלכם. יש בו פינת אוכל גדולה, ופינת אוכל קטנה במטבח. כמה אתם משתמשים בזו הגדולה? או כמה אלה שיש להם בבית חדר משחקים משתמשים בו? אז מה יקרה אם נחלוק את הפונקציות האלה עם עוד כמה משפחות והן תהיינה זמינות כשצריך? תחשבו כמה שטח זה, כמה בני אדם נוספים ניתן להכיל כך בעיר. וזה גם לא רק שיתופיות פיזית. המרחב המשותף מפחית ניכור ויוצר קהילות".
בנושא התחבורה, התייחס חולדאי לצורך בהפחתת השימוש ברכב פרטי, וביקר את האופן שבו מתייחסים למיזם המכונית האוטונומית של גוגל. "המכונית האוטונומית לא תתרום שום דבר אם נישאר בתפיסה שכל אדם צריך להחזיק מכונית", אמר. "ולכן אנחנו צריכים להבין שהמכונית האוטונומית בעתיד היא לא עוד רכב. אני מעריך שעוד 20 שנה אסור יהייה לנהוג, כי יהיה הרבה פחות בטוח לנהוג מאשר להיכנס לכלי רכב שיעבוד אוטומטית. האמינו לי, טייסים יודעים את זה. עדיף טייס אוטומטי על פני הרגשות של הטייס. מדוע להחזיק רכב פרטי? האוטו לוקח אותי, מוריד אותי וממשיך לקחת מישהו אחר. תחשבו על היקפי השטח שיתפנה לטובת שירותים ציבוריים במקום חניות ודרכים".
חולדאי טען כי "הדברים האלה לא תיאורטיים, וצריכים לבוא לידי ביטוי בחיי היום יום כבר כיום. במתחם מכבי יפו יוקמו 4 בנייני מגורים שכולם יהיו דירות להשכרה ומבוססים על חללים משותפים. גם היום, פיזרנו ספריות שיתופיות ברחבי העיר, ויש גם את פרויקט הקח-תן במרכזים הקהילתיים, שמאפשר לקחת בהשאלה מקדחה במקום להחזיק בבית. גם בניין העירייה הופך אחרי שעות העבודה לג'ימבורי לילדים, לריקודי עם למבוגרים, לסדנאות יוגה, ואפילו הלשכה שלי הופכת מעת לעת למרכז קונצרטים".