גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אמריקה שוב גדולה: השיבה למיני-וואנים האמריקאים

מי שלא יירתע מקשיי התמרון והחניה בערי ישראל הצפופות ומצריכת הדלק הגבוהה של הטראוורס החדש בעל הממדים העצומים, יגלה רכב משפחתי רב-תכליתי שיכול לשנע עד 8 נוסעים על מטענם ברמה מפתיעה של נוחות, ביטחון ובגרות, ואפילו מספק תמורה מרשימה לכסף

שברולט טראוורס / צילום: רבקה קוק, רויטרס
שברולט טראוורס / צילום: רבקה קוק, רויטרס

לא קל להיות תאגיד אמריקאי בימינו. מדיניותו המוצהרת של נשיא ארה"ב הנוכחי מקשה מאוד לשווק מוצרים ושירותים אמריקאים לחלקים גדולים מהעולם אבל גם מי שיאמץ את המדיניות "אמריקה קודם" יעמוד בפני דילמה: עבור איזו אמריקה לתכנן את המוצרים? האם עבור זו הליברלית ושוחרת איכות הסביבה, או שמא עבור אמריקה "הפטריוטית", שמכחישה את קיומה של התחממות גלובלית ושואפת לקדש את "הדרך האמריקאית" המהוללת של צריכה בלי חשבון?

יצרני הרכב האמריקאים, למשל, מנסים לרקוד על שתי החתונות. מצד אחד הם צובעים את העתיד בירוק, אוטונומי וחשמלי עבור וול סטריט ומשקיעי ה-IT הליברלים. מצד שני הם ממקדים את משאבי הייצור בשוק הגדול והרווחי מאוד של לקוחות "אמריקה האמיתית", שסיסמת הצריכה שלהם - ברכב ובכלל - הייתה ונותרה "Super Size Me".

קחו למשל את ג'נרל מוטורס. שבועות בודדים לאחר שהציגה למשקיעים עתיד "יעיל, ירוק ואוטונומי", הודיעה החברה כי היא סוגרת אחד ממפעליה בקוריאה ובקרוב יוכרע גם גורלם של המפעלים האחרים. במקביל מסרה כי היא צופה להרוויח ב-2018 משמעותית מהשקת סדרת דגמי הקרוס אובר החדשים שלה בארצות-הברית, וביניהם הטראוורס.

אין ספק שהטראוורס החדש הוא תמצית של אמריקה הפטריוטית. זהו לווייתן כביש עם אורך של כמעט 5.2 מ', גובה של 1.8 מ' ורוחב של משאית חלוקה והממדים הללו מודגשים על ידי עיצוב כוחני, שנוטש את קווי המתאר העגלגלים לטובת "כתפיים" רחבות וגג שטוח של SUV אמריקאי מסורתי. הוסיפו לכך חלונות מושחרים, כרום בכמות סיטונית וחישוקי 20 אינץ' בגרסה הבכירה, וקיבלתם רכב שמשדר לנהגים בסביבתו את המסר "אפילו אל תחשבו על זה". מנגד, מי שינסה לתמרן את הטראוורס ברחובות החד סטריים של ערי ישראל, יגלה שתל-אביב היא לא קנזס.

הטראוורס נושא בתואר "קרוס אובר", אבל השימושיות של תא הנוסעים אינה נופלת מזו של מיניוואן פול-סייז. בסיס גלגלים באורך של קצת יותר מ-3 מטרים מבטיח ליושבים בכל המושבים שפע של מרחב רגליים. הגישה לאחור אמנם דורשת דילוג על סף כניסה גבוה, אבל מסתייעת בצמד דלתות עצומות ובמנגנון מחוכם להסטת המושבים בשורה השנייה. אפילו הספסל השלישי מאחור מספק שפע של מקום לרגליים, לכתפיים ולראש של שני מבוגרים או שלושה ילדים.

גרסת המבחן שלנו, בתצורת שבעה מושבים (יש אופציה לשמונה), הגיעה עם שני מושבים נפרדים ומרווחים בשורה השנייה, שביניהם מעבר שמאפשר לבצע פעולות חירום כמו השכנת שלום בין ילדים ניצים מאחור. הממדים הנדיבים יספקו גם את חובבי הלוגיסטיקה, עם נפח הטענה של כ-650 ליטר אפילו כאשר כל המושבים מאוישים. קיפול שתי שורות המושבים האחוריות או חלקן כבר יאפשר לערוך מאחור "מסיבת דלת אחורית" נוסח טקסס.

עמדת הפיקוד מעוצבת במתכונת קלאסית וכל המחוונים, המתגים, המראות ומסך המולטימדיה מגיעים במידה אקסטרה-לארג'. למרות הממדים הפיזיים של הכלי, השליטה בו קלה מאוד בזכות ראות טובה לכל הכיוונים, תצפית למרחוק, הגה שמתכוונן בטווח רחב ועזרי פיקוד, כולל מוט הילוכים, שנמצאים במקום צפוי ונוח. זה לא אמור להפתיע אם מביאים בחשבון שבארצות-הברית הטראוורס נחשב "רכב סידורים" פופולרי בקרב אימהות מהפרברים.

דגם ה"פרימייר" הבכיר בו נסענו מאובזר בנדיבות אמריקאית טיפוסית, כולל גג שמש כפול, ריפוד עור, מושבים ודלת אחורית בהפעלה חשמלית, מערכת קול של Bose ומערך מבורך של עזרי בטיחות אקטיביים, ביניהם בלימה אוטומטית והתרעות על סיכונים בכל הנקודות המתות. למרות כל המטראז' הפנימי, איכות הייצור מרשימה וכוללת שפע חומרים רכים בעמדת הפיקוד ובידוד יעיל מאוד של רעשי החוץ ברוב המהירויות.

לישראל מגיע הטראוורס עם הדור האחרון של מנוע ה-V6 בנפח 3.5 ליטר, שמניע גם דגמים שונים קאדילק, והוא משודך לתיבה האוטומטית החדישה ביותר של הג'נרל עם תשעה הילוכים. המנוע, בהספק 310 כ"ס, חלק ונעים לאורך כל טווח הפעולה עם שפע של דחף זמין מסל"ד נמוך. למרות משקל עצמי של כ-2.14 טון בדגם הבכיר, לפני נוסעים ומטען, אין לו בעיה לשמור על דחף ראוי בעליות ארוכות לצאת לעקיפות בטוחות. התיבה החדשה משדרגת עוד יותר את הפעולה החלקה והרגועה של המנוע, עם הורדות הילוכים זריזות וסל"ד נמוך מאוד בשיוט על הכביש המהיר. אבל אפילו תשעה הילוכים לא יכולים לחולל נס בכל הנוגע לצריכת הדלק, שנעה בסביבות 7-8 קילומטרים בנסיעה טיפוסית. אמנם יש לרכב מיכל דלק של 82 ליטר שמעניק טווח נסיעה מכובד, אבל מומלץ בהחלט להצטייד בדלקן על חשבון העבודה.

באגף הדינמי אין הרבה הפתעות. הטראוורס לא תוכנן להניח את גלגליו על קרקע אירופית וכיול המתלים שלו הוא אמריקאי מסורתי. זה אומר ספיגת זעזועים רכה מאוד, שמנטרלת ביעילות מהמורות עירוניות אך גם נוטה להפגין תנודות גליות בשיוט מהיר ומשחררת נטיות מרכב מורגשות בפניות הדוקות. ההיגוי דווקא שודרג משמעותית, ולמרות שהוא עדיין לא מציע היזון חוזר אירופי הוא מרגיש מחובר הרבה יותר לגלגלים מאשר הדור הקודם. הבלמים, לעומת זאת, דורשים לחיצה איתנה והחלטית כדי לעצור את המאסה הדוהרת.

גרסת ה"פרמייר" שבה נסענו מצוידת גם בהנעה כפולה, שתסייע לכם לשמור על אחיזה הולמת בימים המושלגים המתרחשים בישראל פעם בחמש שנים בערך. יש לה גם יתרונות גם בגרירת טריילרים ובנסיעה על דרכים חקלאיות, אבל לרוב השימושים הטיפוסיים של הרכב היא די מיותרת.

כבר מחירה של גרסת הבסיס של הרכב, ללא הנעה כפולה, מתחיל בכ-250 אלף שקל ואילו גרסת הפרמייר הסופר-מאובזרת עולה 330 אלף שקל. בהשוואה להיצע של מותגי הפרימיום בישראל, אלה מחירים ידידותיים מאוד והם יספקו תמורה מלאה, ונדירה בישראל, למי שבאמת צריך לשנע משפחות גדולות על מטענן או זקוק לרכב מפנק רב-תכליתי עם יכולת העמסה מסחרית. ואסור לשכוח שבמציאות הדרוויניסטית של כבישי ישראל, שבה רק החזקים שורדים, הממדים לבדם מציבים את הטראוורס קרוב לראש שרשרת המזון.

חלק מהמתחרות

קרייזלר פאסיפיקה

מעבר לפינה ובדרך לישראל נמצאת כבר קרייזלר פסיפיקה, שהחליפה בארה"ב את הגראנד-וויאג'ר. העיצוב נוטה יותר לכיוון הקרוס-אובר, אך השימושיות היא עדיין של מיניוואן מלא, עם אפשרות לשנע עד 8 נוסעים ומטען. תא הנוסעים מודולרי ושופע טכנולוגיות עדכניות, ולצד מנוע ה-V6 המסורתי קיימת אופציה להנעה היברידית

טויוטה היילנדר

הקרוס-אובר המשפחתי של טויוטה לשוק האמריקאי כבר הגיע לכאן בחסות היבוא העקיף אולם בקרוב יתחיל גם שיווקו על ידי היבואן הסדיר. הוא קומפקטי יותר מהטראוורס אבל עדיין ניצב על בסיס גלגלים ארוך, מכיל שבעה מקומות ישיבה בשלוש שורות ושפע של מרחב אכסון. יש לו הנעה כפולה ומנוע V6 בהספק 285 כ"ס

פורד אקספלורר

במחיר של 300 עד 350 אלף שקל מגיע אלינו הנציג האמריקאי של פורד במשפחת רכבי הפנאי המשפחתיים. בסיס הגלגלים קצר ב-14 סנטימטרים מאשר בשברולט, אך עדיין יש מקום לצמד מבוגרים בשורה השלישית. המנוע הוא V6 בנפח 3.5 ליטר עם 290 כ"ס והגרסה הבכירה מאובזרת בשפע

עוד כתבות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס