גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"בתיקי חקירה של אישי ציבור בכירים על שחיתות שלטונית אחוזי ההעמדה לדין גבוהים ומגיעים לכ-80%"

"גלובס" בדק ומצא כי דברי רה"מ על כך שרוב המלצות המשטרה המסתיימות בלא כלום - נכונים ואף מעודנים: לפי הנתונים, רק ב-20% מהתיקים שבהם המשטרה לא המליצה על סגירתם - הפרקליטות מגישה כתבי אישום g בעוד שחלק מהמומחים קוראים לבצע "בחינה מעמיקה כיצד ניתן לצמצם את הפער העצום בין המשטרה לפרקליטות", מרבית המומחים מבהירים: "תיקי שחיתות שלטונית מלווים ע"י פרקליט מהיום הראשון לחקירה, ואז קטנים בהרבה הסיכויים שהם ייסגרו ללא כתב אישום. תיקים אלו נבחנים בשבע עיניים"

הימים האחרונים מסעירים את המדינה. דיונים ו-ויכוחים על ימין ושמאל, על שחיתות אל מול רדיפה, על חוזק וחולשת הראיות נגד ראש הממשלה, מתערבבים כולם יחד בכור ההיתוך של האמוציות הישראליות המבעבעות תמיד. בתוך הבליל הזה מהדהד לו בשקט בתודעה הציבורית משפט אחד, כמעט אגבי, שאמר רה"מ, בנימין נתניהו, במסגרת נאום ה"אני ממשיך לעבוד" שמסר לאומה רגע אחרי פרסום המלצות המשטרה להעמידו לדין. "יותר ממחצית המלצות המשטרה אינן מתקבלות על-ידי הגורמים המשפטיים והן מסתיימות בלא כלום", אמר נתניהו, בעוד ניסיון להקטין את הסאגה סביבו.

אתמול (ד') בדק "גלובס" האם הסטטיסטיקה הזאת נכונה, ומצא - כפי שפורסם ב"גלובס" אתמול - כי נתניהו צדק - ובגדול. הוא אפילו היה "עדין" באמירה שלו, כיוון שהנתונים מלמדים כי מתוך 18 אלף תיקים שמעבירה המשטרה לפרקליטות בשנה בלי המלצה לסגור אותם - רק כ-4,000-3,500 מגיעים להגשת כתב אישום.

הפער הזה בין המשטרה לפרקליטות מדהים: רק בכ-20% מהתיקים שבהם המשטרה לא ראתה לנכון להמליץ על סגירתם משסיימה לחקור אותם - הפרקליטות מגישה כתבי אישום. גם אם מוסיפים לאותם 4,000 תיקים שבהם מוגש כתב אישום, כ-3,000 תיקים שהפרקליטות מעבירה לתביעה המשטרתית מאחר שהיא הגוף המתאים לטפל בהם (ותיקים אלו לא נסגרים במובן הסופי והמוחלט שלהם, אלה מועברים לטיפול מישהו אחר), עדיין נותרנו עם נתון משמעותי של 11 אלף תיקים בשנה - מתוך 18 אלף - שהפרקליטות מחליטה שלא להעמיד בהם את החשודים לדין.

רף ראייתי שונה בפרקליטות

הסנגור עו"ד אילן שדי, יוצא פרקליטות ומומחה בעבירות צווארון לבן, מגדיר את הנתונים הללו "מדאיגים" ו"מחייבים בדיקה". לדבריו, "יש בנתונים שהוצגו כדי להעלות חשש שמא היד קלה מדי על ההדק בפתיחה ובניהול חקירות על-ידי המשטרה, ונדרשת בחינה מעמיקה כיצד ניתן לצמצם את הפער העצום הזה בין מספר התיקים שהועברו לפרקליטות עם תשתית ראייתית להעמדה לדין לבין אלה בהם הוגש כתב אישום בפועל.

"בל נשכח את הנזק העצום, לפעמים בלתי הפיך, שנגרם לכל אותם נחקרים, חלקם אנשים מן היישוב, כתוצאה מעצם קיום החקירה, והחרב שהונפה מעל ראשם משך כל אותה תקופה ארוכה - לעיתים שנים - כאשר בסופו של דבר הגוף המוסמך מצא לסגור את התיק".

אולם, מסביר עו"ד שדי, יש לבחון את הנתונים הסטטיסטיים נוכח המציאות שמשפיעה לפעמים על תיקים וחוזק הראיות בהם לאחר שהם יצאו מד'-אמותיה של המשטרה. לדבריו, "חשוב להבין שמבין התיקים הללו, בהם לא המליצה המשטרה לסגור את התיק, ישנם תיקים רבים שבחלוף הזמן מרגע שנפתחה החקירה בעניינם ועד למועד ההכרעה על-ידי הפרקליטות, חלו בהם התפתחויות שהובילו לסגירה, ואלו לא תמיד התפתחויות שתלויות במשטרה.

"כך למשל - מקרה שבו מתלוננת לא מסכימה להעיד או מקרה שבו הגיעו בני-זוג לשלום-בית והגשת כתב האישום עלולה להפר אותו ו/או להרע את מצב הילדים. תיק תיק ועניינו". בדוגמה נוספת מתאר שדי, כי "לפעמים קורה שיש סכסוך עסקי שבו אחד השותפים עובר עבירה פלילית ויש די ראיות כדי להגיש כתב אישום, אבל עם הזמן ועם התמשכות הליכי הבדיקה בפרקליטות - קרה שהשותפים הגיעו להסכם הכולל תניה שהצדדים מוותרים על כל תלונה שהגישו האחד כנגד השני. לכאורה התניה לבדה לא מכריעה, אבל יש בה בהחלט כדי לתרום לסגירת התיק".

עוד מסביר עו"ד שדי, כי "הרף הראייתי הנדרש לפתיחת חקירה פלילית שונה בתכלית מזה הנדרש לשם הגשת כתב אישום. די בקיומו של חשד סביר כדי להצדיק פתיחת חקירה אל מול כך שכתב אישום יוגש, רק אם מצאה התביעה שחומר הראיות שנאסף בתיק מקים סיכוי סביר להרשעה. כשלצד השיקול הראייתי עומדת לעולם, ובמצטבר, ההכרעה בשאלה - אם קיים אינטרס ציבורי בהמשך ניהול הליך פלילי בפני בית המשפט. רק מקום שבו התשובה לשתי השאלות חיובית - יוגש כתב אישום".

בתיקים רבים נוספים, ממחיש שדי, הפרקליטות מגיעה למסקנה כי נכון יותר יהיה להסתפק במישורים רכים יותר מהמישור הפלילי, כגון הליך משמעתי או הסדר מותנה. זאת, למרות התשתית הראייתית המוצקה.

זווית צרה מול רחבה

עו"ד שרון כהנא - עד לאחרונה פרקליטה בכירה בפרקליטות מחוז ת"א (מיסוי וכלכלה), ומי ששימשה כתובעת בתיקי פרקליטות בפרופיל גבוה - ובהם זה של השר לשעבר, בנימין (פואד) בן אליעזר המנוח, ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלמה לחיאני, ועו"ד יעקב וינרוט - לא מתרגשת מהנתונים הסטטיסטיים על הפער בין החלטות המשטרה לפרקליטות. לתפיסתה, "הנתונים סבירים בסך-הכול". לדברי כהנא, כיום מנהלת מחלקת צווארון לבן במשרד עמר-רייטר-ז*אן-שוכטוביץ, "הסמכות לסגור תיק מצויה בידי הפרקליט או התובע המשטרתי בהתאם לחומרת העבירה - הם בודקים אם הראיות שנאספו מצביעות על סיכוי סביר להרשעה. זה לא המבחן שעומד לנגד עיני החוקרים. לאור מבחן 'סיכוי סביר להרשעה' - הרי שגם בתיקים שאליהם מצרפת המשטרה המלצה שלא להגיש כתב אישום - לעתים עשויה הפרקליטות לקבוע שיש מקום להגיש כתב אישום. למשל, תיק גניבה שלטענת המשטרה לא נאספו בו די ראיות ל, יכול להצביע על עבירה אחרת כגון עבירת מס שלא נבדקה".

הסיבה לפער בין עמדת המשטרה להכרעת הפרקליטות, בין היתר, מסבירה עו"ד כהנא, היא העובדה כי "זווית הראיה של הפרקליט היא רחבה, הוא בודק שאלות משפטיות, טענות הגנה ושאלות של מדיניות שלא נבחנות על -ידי החוקרים. בשל כך, הסמכות לקבוע אם יוגש כתב אישום היא של פרקליט, ולא של קצין המשטרה, ואין משמעות להמלצות המשטרה מבחינה אופרטיבית - ההמלצות הן מעין מפה שמדריכה את הפרקליט בסבך הראיות שנאספו".

עו"ד כהנא מזכירה, כי יש שלוש עילות לסגירת תיק - חוסר אשמה, חוסר עניין לציבור והיעדר ראיות מספיקות, וכי כל אחת מהן יכולה לבסס סגירה של תיקים רבים. "עבירות המס, למשל, כוללות תיקים שבהם היקף העבירה נמוך, כך שלעתים לא יהיה משתלם להשקיע את המשאבים בניהול תיק בסדר גודל כזה. זאת, גם אם קיימת לכאורה תשתית ראייתית להגשת כתב אישום - ולכן התיק ייסגר מחוסר עניין לציבור.

"במקרים אחרים של עבירות מס, הפרקליטות יכולה להחליט שלא להגיש כתב אישום אלא להשתמש בענישה מינהלית כמו תשלום כופר. בעבירות אחרות יכולים תיקים להיסגר במסגרת הסדר מותנה, המכונה - 'סגירת תיק בתנאים'".

ליווי צמוד של הפרקליטות

אולם, כל זה כלל לא רלבנטי לנתניהו. בלי קשר לנתונים הסטטיסטיים על כלל התיקים שמגיעים מהמשטרה לפרקליטות, הרי ששני התיקים של רה"מ מיוחדים בהרבה מישורים - זהות החשוד והפרופיל שלו, אופי העבירות והכותרת הכלכלית של תיק השחיתות הציבורית לכאורה - כך שמקרה נתניהו מרחף הרבה-הרבה מעל הרדאר של הסטטיסטיקה. ובכל מקרה, אם בכל זאת פנינו לנתונים - הרי שבמקרה של נתניהו צריך לבדוק מה שיעור סגירת התיקים העוסקים במקרי שחיתות שלטונית מתוך כלל התיקים העוסקים בשחיתות שלטונית שהמשטרה העבירה לפרקליטות בלי המלצת סגירה.

בהקשר זה מציינת עו"ד כהנא, כי "בעוד שאותם 18 אלף תיקים בשנה כוללים מגוון עבירות - חלקן חמורות, וחלקן בדרגת גניבה מחנות מכולת - הרי שתיקי שחיתות שלטונית מלווים על-ידי פרקליט מהיום הראשון לחקירת המשטרה, ואז קטנים בהרבה הסיכויים שהתיק ייסגר בלא הגשת כתב אישום".

ההסבר לכך טמון במספר העיניים שעוברים על התיק וזהות המלווים את החקירה. "תיק שחיתות שלטונית, במיוחד זה העוסק ברה"מ, נבחן בשבע עיניים עם מעורבות ישירה של כל ההיררכיה - החל מהפרקליט בשטח, דרך פרקליטת המחוז והמשנה לה, עבור בפרקליט המדינה והמשנה לו, ולבסוף היועץ המשפטי לממשלה והמשנים לו.

"כל שלב בחקירה - דוגמת איסוף ראיות, חיקורי דין או בקשות ממדינות זרות - נבחן קודם בשאלה אם יש די ראיות המצדיקות את ביצועו. לכל מהלך כזה יש משמעויות כלכליות, ונדרשים בו לעתים 'טובות' ממדינות זרות או אישורים מיחידות חוקרות אחרות, שמתפנות לטובת העניין מתוכניות העבודה הרגילות שלהן, העמוסות ממילא".

נתונים הפוכים בתיקי שחיתות

עו"ד זיוה אגמי-כהן, לשעבר ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה של המשטרה (יאח"ה) וכיום סנגורית בתחום עבירות הצווארון הלבן ועבירות כלכליות, מסכימה עם דבריה של עו"ד כהנא. "צריך לעשות הבחנה בין כלל התיקים שמועברים לפרקליטות לבין תיקים שמתייחסים ספציפית לעניינים של שחיתות שלטונית של אישי ציבור בתפקידים בכירים. בתיקים אלה אחוזי ההעמדה לדין גבוהים יותר, וכנראה הפוכים מהסטטיסטיקה הכללית. ב-80% מהתיקים הללו מגיעים לאישום".

עוד לדברי אגמי-כהן, "כשמדובר בתיקי איש ציבור בכירים, ובמיוחד בתיקים של ראש ממשלה ונשיא, הפרקליטות מעורבת מהיום הראשון. הם מלווים את החקירה ויש המון דיונים אצל פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה כשצריך. אין אבן שלא נהפכת, ולכן כשהתיקים האלה מגיעים לפרקליטות, חוזק הראיות בהם משמעותי".

בתקופה האחרונה, מוסיפה עו"ד אגמי-כהן, ראינו את ההבדל בין תיקי שחיתות שלטונית לכלל התיקים בצורה משמעותית, עם העמדות לדין של אישי ציבור רבים. "תיקים שקשורים לאישי ציבור משמעותיים הגיעו לאישומים, ובהם התיק של השר לשעבר סטס מיסז'ניקוב וסגנית השר לשעבר פאינה קירשנבאום בפרשת ישראל ביתנו; פרשת הנשיא משה קצב; פרשות רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט; פרשת ראש עיריית בת-ים לשעבר, שלומי לחאיני ועוד. ברוב התיקים הקשורים לפיגורות משמעותיות, ברגע שיש סיכום חקירה, התשתית הראייתית של המשטרה חזקה מאוד, משום שהיא נבחנת על-ידי הפרקליטות גם בשלבים המקדמיים וגם מאוחר יותר".

בשורה התחתונה, אומרת עו"ד אגמי כהן, אין לסטטיסטיקות הקיימות של סגירת התיקים שום חשיבות בעניינו של נתניהו. "כדי שיהיה ניתן להסיק מסקנות בנוגע לסיכויי סגירת התיקים נגד נתניהו ללא אישום, צריך לפלח את הנתונים בצורה יותר יסודית. צריך לבחון מה הייתה סיבת סגירת התיק בכלל התיקים; לבחון את סוג העבירה - שחיתות, שוחד, או פריצה ושוד למשל; את הנסיבות לביצוע העבירה; את מעמדו של הנאשם - איש ציבור, פיגורה מוכרת או לא ועוד".

לדבריה, "השיקולים שהפרקליטות שוקלת מורכבים יותר מהשיקולים של המשטרה, ויש הרבה מאוד שיקולים שמשפיעים על השאלה אם יוגש כתב אישום. למשל, ככל שמעמדו הציבורי של החשוד רב יותר, יש אינטרס רב יותר להגיש כתב אישום. יש יותר עניין ציבורי להגיש כתב אישום נגד בעל תפקיד ציבורי או אדם שנמצא בתפקיד שנדרש בו אמון, כמו עו"ד, מאשר לגבי אדם מהשורה. גם סוג העבירה משפיע מאוד על ההחלטה - עד כמה היא חמורה, עד כמה החשוד יחזור עליה, ומה אופי החשוד, אם הוא אדם נורמטיבי ועוד".

לפיכך, מסכמת עו"ד אגמי-כהן, "אי-אפשר לומר ששיקול הדעת של המשטרה שגוי כשהיא מעבירה 18 אלף תיקים לפרקליטות בלי המלצה לסגור את התיק, ורובם לא מתגבשים לאישום. הבחינה של התיקים, סוג העבירה, הנזק, העבר של החשוד ועוד - זה התפקיד של הפרקליטות והיא יכולה לשים משקל לדברים האלה, בעוד שהמשטרה אמונה על מציאת הראיות. ברגע שהיא מצאה את הראיות, היא צריכה להעביר את הכדור לפרקליטות, וזו אחראית על ההחלטה אם להגיש או להגיש כתב אישום".

ביסוס חשד מול סבירות הרשעה

גם עו"ד איתן מעוז, מהסנגורים הבולטים בארץ בתחום עבירות הצווארון הלבן, סבור כי המשטרה עושה את עבודתה כראוי, ואין בנתונים הסטטיסטיים כדי ללמד על טעויות בשיקול הדעת או על כל טעות אחרת מצד המשטרה. "המסמך משטרתי, מסמך ההמלצות, בוחן למעשה את האפשרות לכך שנעברה עבירה מתוך זווית חקירתית מאוד מאוד צרה. הוא איננו מיועד לשקול שיקולים רחבים הדרושים לצורך החלטה על העמדה לדין, ולכן גם לא מצופה מהפרקליטות שתשקול דבר מתוכו - מלבד את עוצמת הראיות לגופן.

"כך למשל, המשטרה איננה שוקלת (ולמעשה איננה כשירה כלל לשקול) את סבירות הרשעה בביהמ"ש. לכן, גם נכתב בסיכום החקירה כי 'התגבשה תשתית ראייתית מספקת לביסוס החשדות לביצוע עבירה של הצעת שוחד' - 'תשתית לביסוס חשד' עדיין איננה 'תשתית סבירה להרשעה'. המשטרה אף איננה שוקלת כלל את סבירות ואיכות טענות הגנה ואף לא שיקולים הקשורים למדיניות העמדה לדין.

"מאחר שהפרקליטות היא זו שבסופו של יום חותמת על כתבי האישום ומגינה על האמור בהם בביהמ"ש - זווית הראייה שלה עשויה להיות שונה מאוד מזו של המשטרה. כך, למשל, בעוד שצוות החקירות מגבש את 'הישגיו' הראייתיים בתיק - הפרקליטות שוקלת דיני ראיות, שוקלת חסינויות, שוקלת עומס, היא שוקלת תקדימים משפטיים, היא שוקלת תיקים אחרים, ובעיקר היא שוקלת את הסיכוי הסביר להרשעה, שאיננו בתחום השיפוט המקצועי של צוות החקירה המשטרתי".

עוד כתבות

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

כטב''מים איראניים מעל שמי ים המלח / צילום: מתוך הרשתות החברתיות, לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בניין הבורסה בשנזן, סין / צילום: Shutterstock, Fabio Nodari

מגמה חיובית באסיה; ההנג סנג מטפס בכ-1%

הניקיי עולה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס