גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

3.5 שנים אחרי: בוטל אישום נגד עו"ד רונאל פישר

פישר עומד לדין בגין שלל פרשיות של סחר אסור במידע משטרתי סודי עבור לקוחותיו לשעבר ■ השופט משה סובל קיבל את בקשתו לבטל את האישום בשיבוש מהלכי משפט מחמת "הגנה מן הצדק", ובנימוק כי העמדתו לדין בגין אישום זה מפלה אותו לרעה ביחס לקצין ערן מלכה

רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור
רונאל פישר / צילום: אוריה תדמור

הישג משפטי לעו"ד רונאל פישר: בית המשפט המחוזי בירושלים, ביטל היום (ב') את אחד האישומים בכתב האישום נגד עו"ד פישר שעומד לדין בגין שלל פרשיות של סחר אסור במידע משטרתי סודי עבור לקוחותיו לשעבר.

השופט משה סובל קיבל את בקשתו של פישר, לבטל את האישום בשיבוש מהלכי משפט בפרשה המכונה "פרשת בוצ'ן", מחמת "הגנה מן הצדק", ובנימוק כי העמדתו לדין של פישר בגין האישום הזה מפלה אותו לרעה ביחס לקצין המשטרה ערן מלכה. רב-פקד מלכה הוא קצין המשטרה שהודה בשותפות לעבירות שביצע לכאורה פישר, ושהפך לעד מדינה נגד פישר.

בית המשפט דחה עם זאת בקשה נוספת של פישר - לבטל שני אישומים נוספים, בפרשות אלון חסן ואילון מכלוף, וקבע כי משפטו של פישר בגין שני האישומים הללו ימשיך להתנהל כסדרו.

ב"פרשת בוצ'ן" טענה המחלקה לחקירות שוטרים נגד פישר כי הוא קיבל מערן מלכה מידע מתוך חקירה סמויה שערכה המשטרה בתיק פרשיית "פרחי אביב", שלפיו הקבלן זוהר בוצ'ן שנחקר, עומד להיעצר על-ידי המשטרה. אולם השוטר מלכה לא הואשם בפרשה זאת, אלא פישר הואשם בה לבדו.

פישר טען, באמצעות עוה"ד עמית בר וליזי שובל-בר מהסנגוריה הציבורית כי מלכה שלא הואשם בעניין, זכה בכך ליחס מועדף בהשוואה לפישר. השופט פירט בהחלטתו 3 עניינים שבעטיים החליט לבטל את האישום נגד פישר, בפרשת בוצ'ן.

האחד - כי לגבי מלכה נמסרו על-ידי מח"ש הסברים הפוכים לאי-האשמתו בשיבוש מהלכי משפט בפרשה זאת. בתחילה, טענה מח"ש כי הדבר נעוץ בעניין ראייתי, אך מאוחר יותר טענה כי מדובר בטעות שאירעה בלי משים.

הנימוק השני לביטול האישום בפרשת בוצ'ן היה ש"מתן אפשרות למלכה ליהנות מהתרחשות הטעות בעוד פישר נדרש לתת את הדין כאילו לא אירעה טעות, יוצרת תוצאה מפלה ותחושה של חוסר הגינות".

הנימוק השלישי שבעטיו קיבל השופט את בקשת פישר לביטול האישום בשיבוש מהלכי משפט בפרשת בוצ'ן הוא כי "מלכה הוא עובד הציבור שלפי הנטען בכתב האישום הדליף לפישר את המידע האסור מתוך החקירה הסמויה. העובדה שעובד הציבור שהחזיק במידע בנאמנות מכוח תפקידו, וששימש חוליה ראשונה והכרחית בשרשרת 'השיבוש' באישום האחד-העשר (פרשת בוצ'ן), לא הועמד לדין יחד עם מקבל המידע, שאינו עובד ציבור, מעוררת אף היא חוסר נחת ופוגמת במראית פני הצדק כלפי הנאשם (פישר).

האישום הנגע לחסן לא יבוטל

השופט דחה עם זאת, כאמור, את בקשות פישר לבטל גם את האישומים העוסקים בפרשות אלון חסן ומכלוף. פישר טען, בין היתר, כי דבר קיומה של חקירת משטרה נגד חסן בפרשת השחיתות בנמל אשדוד, נודע לחסן מעורך דינו, בני כץ. לטענת פישר, מח"ש לא עשתה דבר לבירור הנושא, ולכן הפלתה את פישר לרעה ביחס לעו"ד כץ, בכך שהעמידה אותו (את פישר) לדין על העברת מידע מאותה חקירה.

השופט דחה את הטענה, וקבע כי פישר לא הרים את הנטל הראייתי להוכחת טענותיו. עוד נקבע, בין היתר, כי אפילו לשיטתו של פישר, עו"ד כץ קיבל את המידע על חקירת חסן, לקוחו, מפרקליט המחוז, ואם כך הרי שהמידע התקבל כדין. זאת, בניגוד לאופן הלא חוקי שבו השיג לפי הנטען פישר את המידע על החקירות.

רקע: פישר וקצין המשטרה מלכה סחרו במידע מחקירות סמויות וגלויות

פרשת פישר התפוצצה ביולי 2014. עו"ד רונאל פישר, עיתונאי לשעבר, "סלב" לעת מצוא ועו"ד מוכר ומקושר, נעצר בחשד לשוחד ולמרמה. בין היתר נחשד פישר כי הציע לאלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, שאותו ייצג, לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 1,500 דולר שיועברו לאנשי משטרה.

פישר מואשם כי קשר קשר עם רב-פקד ערן מלכה, שבמסגרתו העביר לו קצין המשטרה שלא כדין, מידע מחקירות סמויות וגלויות על לקוחות ומכרים של פישר. לפי האישום, מידע זה הועבר בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו של פישר.

לטענת הפרקליטות, בחלק מהמקרים פישר ומלכה הציגו מצגי שווא בפני נחקרים פוטנציאליים, בדבר חקירות שכביכול מתנהלות בעניינם, על-מנת לקבל סכומי כסף גדולים, ובתמורה לכך שיסייעו לאותם נחקרים לכאורה. כתוצאה מכך, נטען, נפגעו חקירות שניהלו המשטרה ויחידות אכיפה אחרות.

מלכה הודה בביצוע המעשים, חתם על הסכם עד מדינה נגד פישר, ומרצה עונש של שבע שנות מאסר. מלכה מעיד בימים אלה מטעם התביעה. לצדו של פישר, הועמדו לדין עו"ד רות דוד, לשעבר פרקליטת מחוז ת"א, שהייתה שותפתו של פישר למשרד עורכי הדין.

דוד נאשמת בעבירה של שיבוש מהלכי משפט בנוגע לשתי פרשיות, וכן בעבירה של קבלת נכסים שהושגו בפשע. נאשמים נוספים בפרשה הם יאיר ביטון, לשעבר בעל-השליטה בחברת הבנייה "ב. יאיר"; שי ברס, לשעבר מנכ"ל נתיבי ישראל (מע"צ); והאחים יוסף ואביב נחמיאס, בעלים של חברת בנייה.

עוד כתבות

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי f-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים