גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך תשפיע כניסת הבעלים החדש לבזק אם הנדלר תפרוש?

יד המקרה זימנה את החקירה בתיק 4000 להתקדמות במכירת השליטה ביורוקום, כלומר בבזק ■ ודווקא וואלה, החברה הכי פחות משמעותית בקבוצת בזק, הפכה עכשיו למקור צרות חדש

נתי סיידוף
נתי סיידוף

1. יד המקרה זימנה את החקירה בתיק 4000 להתקדמות במכירת השליטה ביורוקום, כלומר בבזק. להתקדמות בעסקת יורוקום-בזק ולחקירה החדשה יש השלכות משמעותית על בזק, על עתידה של החברה, על הנהלתה וייתכן שגם ליחס הרגולטורי אליה. תזכורת בנוגע לעסקה וללוח הזמנים לביצועה: אם לא תחול התפתחות מפתיעה של הרגע האחרון נראה כי יורוקום קרובה מתמיד לעבור לשליטתו של נתי סיידוף. אתמול (ב') התקיימה אסיפת הנושים המרכזית של הקבוצה, ובנק דיסקונט, הפועלים והבינלאומי, שהם הרוב הגדול של הנושים, החליטו לתמוך בהסדר של סיידוף (שזו ההצעה הרלוונטית היחידה הקיימת). בימים הקרובים ייערכו גם אסיפות של הנושים הקטנים והבלתי מובטחים, אך בעיקרון הרוב הדרוש לאישור ההסדר (75% מהנושים) כבר הושג. היום עדיין מתקיימים מגעים מול הקונסורציום של נושי יורוקום נדל"ן בראשות מזרחי טפחות, אבל לפי הערכות יגובשו גם איתם הסכמות היות שההסדר כולל פירעון מלא לחוב שלהם.

בשלב הבא ההסדר צריך להיות מובא לאישור ביהמ"ש, ועל-פי הערכות תהליך זה ייקח בין שבוע לשבועיים. תיאורטית בתקופה זו ייתכן שיצוצו הצעות חדשות להסדר שיטרפו את הקלפים, אבל הצעות כאלה יצטרכו לגלם שיפור דרמטי בהשוואה להצעת סיידוף, כדי שהנושים יסכימו לפתוח את הנושא לדיון מחדש תוך סיכון שסיידוף יפרוש מהמרוץ.

נזכיר כי ההצעה להסדר של סיידוף כוללת למעשה הזרמה של 400 מיליון שקל לתוך יורוקום תמורת מעין אופציה להמרת למניות יורוקום. ההמרה למניות תתבצע רק לאחר שסיידוף יקבל את היתר השליטה ממשרד התקשורת לשליטה בבזק ובחלל. לפי הערכות, תהליך זה ייקח מספר חודשים, שבהם אלוביץ עדיין יישאר רשמית בעל השליטה בבזק.

אלא שהשינויים בקבוצת בזק עשויים בהחלט להתרחש כבר בתקופת הביניים, תוך שיתוף פעולה מלא (מכורח המציאות) של אלוביץ: המטרה תהיה להרגיע את מה שקורה סביב החברה ולייצבה על רקע הסערות התקשורתיות וחקירות הבכירים בה, ובטווח הארוך לבצע מהלכים שישביחו את השקעתו של סיידוף בבזק. הנה מפת השינויים שצפויה בבזק, הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.

2. הנהלת החברה: כשבעל השליטה מתחלף, במוקדם או במאוחר, גם הנהלת החברה מתחלפת, ובראשה מנכ"ל החברה. זה תהליך טבעי שקרה, קורה ויקרה בכל עת שבעל שליטה מתחלף, והוא תקף במיוחד על רקע החקירות בבזק. לבעל השליטה החדש יש אינטרס מובהק שכל הנהלת החברה, המעורבת בחקירות, תוחלף במהרה כדי לייצב את החברה. זה מתחיל כמובן במנכ"לית החברה סטלה הנדלר ובכל מי שנחשד בפרשות ובוודאי שהומלץ להגיש נגדו כתב אישום. ישנה אפשרות סבירה בהחלט שהנדלר תקדים תרופה למכה, ותודיע על פרישתה בקרוב.

השורה התחתונה: הנהלת החברה תוחלף וכמובן שגם חלק מחברי הדירקטוריון שלה, שבראשו עומד כעת באופן זמני דוד גרנות. שמו של שלמה רודב, שכיהן בעבר כיו"ר בזק, עולה כמי שמועמד להחליפו.

3. ביטול ההפרדה המבנית: לאחר שייצב את בזק, יתפנה סיידוף לאתגרים של הטווח הארוך יותר. נושא ביטול ההפרדה, שבזק חתרה אליו במשך שנים ארוכות, נכנס להקפאה בעקבות החקירות בבזק. בדוחות האחרונים של בזק לרבעון השלישי של 2017, עדכנה החברה שלהערכתה במשרד התקשורת מונה צוות בהשתתפות נציגות ממשרד האוצר אשר תפקידו לקדם את ביטול ההפרדה המבנית. כמובן שהחקירות הפכו את הסיכוי שתתגבש החלטה כלשהי בעניין לקלוש מאוד עד בלתי קיים. אלא שהתמונה עשויה להשתנות מקצה לקצה עם העברת השליטה בבזק. לבעלי השליטה ולהנהלה החדשה יש את אותם אינטרסים בדיוק כמו להנהלה ולבעלי השליטה הישנים: לקדם כמה שיותר מהר את ביטול ההפרדה המבנית, ביטול שיאפשר לבזק להתייעל ולשפר את מיצובה התחרותי בשוק התקשורת, מיצוב שהוא בלאו הכי די חזק.

הסבר קצר על "חובת ההפרדה המבנית", שעלתה לכותרות בחקירות. בחוק התקשורת נתונה לשר סמכות להורות על הפרדה חשבונאית בין שירותים שונים שניתנים על-ידי אותה קבוצה (במקרה הזה בזק) וכן סמכות לדרוש קיומם של תאגידים נפרדים לצורך מתן שירותים שונים, ובכלל זה הפרדה בין מתן שירותים לבעל רישיון לבין מתן שירותים למנוי. ברישיון של בזק נקבע, כי על החברה לקיים הפרדה מבנית בינה לבין חברות-הבת שלה, ובמסגרת זו נדרשת, בין היתר, הפרדה מלאה בין הנהלות החברה. לרגולציה הזו יש השפעה על כל משק בית במשק הישראלי, כיוון שהוא מקבל בנפרד שירותים מבזק (נייח ואינטרנט), yes (טלוויזיה רב-ערוצית) ובזק בינלאומי (גישה לאינטרנט ושיחות בינלאומיות) ואינו יכול לקבל שירותי טריפל המשלבים את כל השירותים הללו תחת קורת גג אחת.

עוד בסוף 2016 החליט מנכ"ל משרד התקשורת דאז, שלמה פילבר, לבטל את חובת ההפרדה המבנית, תחת תנאים מסוימים, בין השאר תוך התחייבות של בזק להשקעה בתשתית שלפיה תאיץ החברה את הפרישה של תשתית רחבת פס (סיבים אופטיים) ולקבוע תוכנית פריסה מואצת ל-76% מבתי האב שתסתיים תוך 3 שנים. על בסיס ההודעה הזו קידמה בזק את עסקת המיזוג עם yes - כעסקת בעלי עניין עם אלוביץ - עסקה שסיבכה את אלוביץ בחקירות ובהמלצות להגשת כתבי אישום על ממשל תאגידי פגום ובעיקר על מניפולציות בדוחות yes כדי לקבל תמורה יותר גבוהה בעסקה.

השורה התחתונה: החקירות הקפיאו את קידום ההפרדה המבנית, והחלפת השליטה בבזק עשויה בהחלט להפשיר את זה. בעלי השליטה החדשים, כנראה עם הנהלה חדשה, ירצו לפתוח דף חלק עם הרגולטורים, אבל המטרה שלהם תהיה אותה מטרה: לקדם בצורה סופית את ביטול ההפרדה המבנית. זה שווה להם הרבה מאוד כסף, ואגב - זה גם עשוי להיטיב עם הצרכן.

4. התייעלות - משמעה צמצום במספר העובדים: קבוצת בזק מעסיקה כיום כ-12 אלף עובדים. על-פי הדוחות השנתיים האחרונים של בזק, החברה מעסיקה בבזק עצמה כ-5,650 עובדים, בפלאפון כ-2,600 עובדים, בבזק בינלאומי כ-1,900 עובדים ובחברת הלוויין yes כ-1,750 עובדים ויתרת העובדים בחברות נוספות.

ה"מוטיבציה" של הבעלים החדשים לצמצם את מצבת העובדים בבזק נובעת משלושה גורמים: הראשון, הטבעי, הם רוצים להחזיר את ההשקעה כמה שיותר מהר ואחת מהאפשרויות היא לצמצם את מספר העובדים ולחסוך בכך כסף; השני - בזק מותקפת תחרותית בשתי חזיתות עיקריות: בטלוויזיה הרב-ערוצית, דרך המיזמים של סלקום ופרטנר, ובאינטרנט דרך רפורמת השוק הסיטונאי שצברה (למרות הביקורת עליה) תאוצה ומספר המנויים הסיטונאיים באינטרנט עומד על כחצי מיליון. תחרות היא סיבה טובה להתייעלות; השלישי - ביטול ההפרדה המבנית יאפשר להתייעל במיזוג מטות וכדומה.

השורה התחתונה: בזק תחת בעלי השליטה החדשים תפעל, במוקדם או במאוחר, לצמצום מצבת כוח האדם בחברה. אגב, דבר שבלאו הכי קורה תחת ההנהלה הנוכחית ב"טפטופים" ובלי שזה יעורר כותרות. בשנת 2016, למשל, נפרדה בזק מכ-620 עובדים על כל החברות-הבנות שלה - לא מספר של מה בכך.

5. אתר וואלה: דווקא החברה הכי פחות משמעותית בקבוצת בזק, שאין לה משמעות דרמטית מבחינה פיננסית, הפכה עכשיו למקור צרות חדש לאלוביץ' ולהנהלת בזק. יהיה מעניין לראות אם הבעלים החדשים סיידוף יחליט להשאיר את ה"צעצוע" התקשורתי הזה תחת כנפיו או להיפטר ממנו, כי בעלות על כלי תקשורת מושכת אליו אש ובדרך כלל מזמינה צרות. בשביל מה הוא צריך את כאב הראש הזה? לכן, יש אפשרות מעשית שסיידוף יחליט להיפטר מאתר וואלה ולשים אותו על המדף. מתעניינים יש, השאלה היא רק המחיר. וואלה, על-פי הדוחות השנתיים האחרונים של בזק, הפסיד בשנת 2016 כ-26 מיליון שקל ובשנת 2015 הפסיד כ-2 מיליון שקל.

יחד עם זאת, מבחינת הביצועים הפיננסיים לאורך זמן, וואלה הוא האתר הכי מצליח בישראל. תזכורת: במהלך ספטמבר 2010 החליטה וואלה, בראשות המנכ"ל אילן ישועה (היום עד בתיק 4000), לרכוש 75% ממניות אתר הלוחות למכירה ולהשכרה "יד 2" ב-117.5 מיליון שקל, ובסוף 2013 השלים וואלה את רכישת השליטה ב-50 מיליון שקל נוספים. במאי 2014, שימו לב, מכר וואלה את "יד 2" לאקסל שפרינגר הגרמנית ב-806 מיליון שקל (!), כלומר פי ארבעה ויותר מההשקעה לפני פחות מארבע שנים. זו הייתה אחת העסקאות הרווחיות ביותר במשק, בוודאי של כלי תקשורת, שרובם ככולם מדממים והתמכרו להזרמות בעלים אדירות. ישועה היה בין היחידים שהבין שאתר תקשורת לא יכול להרוויח מעסקי הליבה שלו - תוכן - אלא מהשקעות במיזמים משיקים.

צריך להדגיש שרוב הרווח של וואלה מהעסקה עלה למעלה - בדיבידנד לקבוצת בזק - כדי לשרת את חובותיו של אלוביץ, ומיעוטו נותר בוואלה להשקעות נוספות.

השורה התחתונה: קיימת סבירות לא קטנה שסיידוף יחליט להיפרד מוואלה עם תג מחיר שנע עד 200 מיליון שקל. היו בטוחים: יבואו קונים.

עוד כתבות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

משפחות החיילים החטופים לפני הפגישה עם נתניהו: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו" • פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • סנטקום: השמדנו 4 כטב"מים ארוכי-טווח של החות'ים • עדכונים שוטפים

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס