גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כך הפך צה"ל ל"צבא התעסוקה לחרדים"

צה"ל משווק בקרב החרדים את השירות בשורותיו כמקפצה לעתיד תעסוקתי טוב, ומבטיח להם לימודים מקצועיים מסובסדים, שכר גבוה ותנאי שירות נוחים מחקר חדש מגלה כי רבים מקרב המתגייסים החרדים עושים זאת על בסיס תועלת כלכלית - ומעלה חשש לגבי עתידו של "צבא העם"

"המניעים והציפיות מהשירות בצה"ל בקרב האוכלוסייה החרדית מבוססים בעיקר על מניעים תועלתניים שבחלקם מוכוונים לשוק העבודה", זאת אחת המסקנות שעולות ממחקר חדש שבחן את המניעים של צעירים חרדים להתגייס לשורות הצבא במהלך השנים האחרונות. עוד עולה מהמחקר, כי בבואו לגייס צעירים חרדים לשורותיו, הצבא עושה שימוש נרחב ב"כוחות השוק" - תוך הדגשה של תועלות כלכליות משירות מקצועי ייעודי לחרדים, ומבטיח להם טירונות מקוצרת בלי שבתות בבסיס; לימודי מכינה, הכשרות מקצועיות ולימודי הנדסה על חשבון הצבא; התאמת השירות לפי צורכי הצבא ולפי בקשת המתגייס; ליווי והכנה לשוק העבודה, והטבות אחרות נוספות שלא מוצעות למתגייסים שאינם חרדים.

את המחקר, שכותרתו "צבא השוק וגיוס החרדים לצה"ל" ערך הדוקטורנט אסף מלחי מאוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע, שחוקר את תחומי התעסוקה וההכשרה במגזר החרדי ומשמש כרכז מחקר לענייני חרדים במנהל המחקר של משרד העבודה והרווחה. המחקר המלא יוצג השבוע, בכנס כנרת הרביעי של אגודת חוקרי צבא-חברה בישראל, שיעסוק בנושא "המלחמות החדשות בעידן הפוליטיקה השבטית". הכנס יתקיים בהשתתפות הרמטכ"ל גדי איזנקוט ובכירים נוספים. האגודה עוסקת בקידום המחקר הבין-תחומי בין צבא לחברה, הממשק שבין הדרג האזרחי לצבאי, ההיבטים החברתיים והארגוניים השונים של הצבא ועוד, ובראשה עומד פרופ' זאב דרורי.

המחקר של מלחי העלה כי לא בכדי החרדים שמשרתים במסלולי השירות שצה"ל מציע להם רואים בהם דרך לרכישת מקצוע, תעסוקה מובטחת ופרנסה טובה אחרי תקופת השירות - יותר מערכים כמו תרומה למדינה והשתתפות בנטל השירות. הצבא בעצמו "משווק" להם את השירות כמסלול להכשרה תעסוקתית וכמסגרת של הכנה לקראת יציאה לשוק העבודה, ו"מפתה" אותם לעלות על מדים תוך שימוש בתמריצי שוק, בהבטחות ללימודים מקצועיים מסובסדים על חשבון צה"ל, שכר גבוה למשרתים במסלולים השונים, תנאי שירות נוחים, הכוון תעסוקתי-מקצועי ועוד. אלה נעשים תוך פרסומים אינטנסיביים במגזר החרדי והתקשרות עם עמותות אזרחיות שמאתרות מועמדים חרדים לשירות בצבא, ומאוחר יותר פועלות לקידום מציאת תעסוקה לחיילים חרדים משוחררים.

"שיח השוק הדומיננטי, בשילוב של צורכי כוח האדם של צה"ל במציאות חברתית משתנה מאפשרים גיוס דיפרנציאלי שלפיו חיילים חרדים מתוגמלים כלכלית היטב על פני חיילים מאוכלוסיות אחרות", קובע מלחי.

מערך לאיתור וגיוס חרדים

המחקר מתמקד במסלול שח"ר (שילוב חרדים) במקצועות טכניים ביחידות הצבא השונות: מדובר במסלול שירות שנפתח ב-2007 ובשונה ממסלול השירות הוותיק יותר, בגדוד "נצח יהודה" שבחטיבת כפיר (שנקרא בעבר הנח"ל החרדי ונפתח ב-1999), מלחי מציג את שח"ר ככזה שמופעל ידי הצבא כמסלול תעסוקתי מובהק. ב-2016 שירתו במסלול זה כ-30% מכלל החרדים ששירתו בצה"ל.

בנוסף להבטחות לאופק תעסוקתי טוב באזרחות, המשרתים במסלול שח"ר זכאים גם לתשלומי משפחות (תשמ"ש) נדיבים, המשולמים להם לפי מצבם המשפחתי ומספר ילדיהם. כך, עלויות השירות של חיילים אלה גבוהות פי 7 מעלויות השירות של חיילים עורפיים אחרים שאינם חרדים: 5,760 שקל בחודש לעומת 810 שקל בחודש לחייל שאינו חרדי ומשרת בשירות סדיר בתפקיד עורפי. עם זאת, מלחי מציין כי "בטווח הארוך, ובחישוב החזר העלות מול התועלת בגיוס של גבר חרדי למסלול כזה, יש להביא בחשבון את העובדה שכ-90% מהם משתלבים היטב בשוק העבודה, בעיקר במשרות איכותיות שנמצאות מחוץ לחברה החרדית ומגדילות את אפשרויות השתכרותם וכך גם את תקבולי מס ההכנסה והביטוח הלאומי המשולמים על ידם".

בדיקת מאפייניהם התעסוקתיים של 233 בוגרי מסלול שח"ר העלתה כי 87% מהם עבדו לאחר שסיימו את שירותם בצה"ל, ונמצא כי קיים קשר חיובי מובהק בין איכות השירות לאיכות המשרות שבהן השתלבו.

חוק שירות ביטחון שתוקן בסוף שנת 2015 אפשר את ביטול מתווה גיוס החרדים שנקבע לפני כן ונועד להסדיר אותו, כך שגיוסם כיום הוא וולונטרי, וחרדי שאינו מתגייס לא חשוף לסנקציות ממשיות מצד המדינה.

לפי המחקר, עמידה ביעדי הגיוס של חרדים, שנקבעים ברשויות הצבא, מהווה מנוף לחץ אינטנסיבי מתמשך על כלל מערך האיתור והגיוס של אוכלוסייה זו, באופן שמשפיע על יכולת המיקוח של המתגייסים החרדים מול צה"ל. לפי מלחי, ככל שהפער בין יעדי הגיוס לביצועו בפועל גדל, הצבא עושה מאמצים נרחבים יותר כדי להגדיל את מספר החרדים בשורותיו וזאת באמצעות כוחות השוק הקשורים לשוק העבודה.

לדבריו, מערך של הסדרים פוליטיים וחוקיים שנוגעים לגיוס חרדים לצה"ל, הוביל ליצירת מנגנונים ייעודיים וייחודיים שכוללים מערכי גיוס ואיתור שונים לאוכלוסיית החרדים. "בזרועות ובחילות השונים בצה"ל יש הבנה שהמערכת חייבת להגמיש את צורכיה ולהתאימה לשאיפות ולבקשות הספציפיות של החייל החרדי, וזאת בדומה מאוד לגיוס התנדבותי-מקצועי מלא בצבאות מקצועיים אחרים", כתב במחקרו.

הגדלת פערים בין המגזרים

החרדים שמשרתים במסלול שח"ר מקבלים הכשרות מקצועיות של נהגים, מלגזנים, חשמלאים ועוד, וברמה הגבוהה יותר הכשרות בתחומי המחשוב והתכנות. מלחי מזהיר כי הדבר לא מגדיל את השוויון בנטל השירות ואף מקצין את הפערים בין אוכלוסיית החרדים לבין המשרתים בצה"ל שאינם חרדים.

"הגיוס החומרני של החרדים לצבא הוא פרק נוסף בהפיכתו של צה"ל מ'צבא האזרחים' לצבא מקצועי למחצה, שמגייס בעזרת כוחות השוק את השכבות החלשות מקרב אוכלוסיות הפריפריה שעד כה לא גויסו לשורותיו מטעמים דתיים, פוליטיים, אמוניים וחברתיים, ונראה שאנחנו נמצאים במצב ביניים שבו הצבא מגשש את דרכו בין מודל גיוס החובה למודל צבא מקצועי", מסביר מלחי. "ניתן להניח כי תהליכים אלה ישפיעו בעתיד גם על ציפיותיהן ותביעותיהן של קבוצות פריפריה נוספות מהצבא, שיתייחסו לצה"ל כאל מסלול תעסוקתי ופחות כאל שליחות לאומית.

"תרחיש כזה, שבו הגיוס לצה"ל יתנהל על בסיס היצע וביקוש למקצועות צבאיים, יאלץ את הצבא ואת החברה הישראלית לבחון מחדש את מודל השירות הנוכחי בצה"ל וזאת תוך ציפייה הולכת וגדלה להפחית את עלויות השירות תחת פרקטיקות ונורמות מבוססות שוק".

צה"ל מחפש חברות שיעסיקו חיילים משוחררים

מאות חיילים לפני שחרור מאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) של צה"ל עברו במהלך השנה האחרונה תהליכי הכשרה ייעודיים לקראת שילובם כעובדים מן המניין בחברות תעשייתיות. זאת, על רקע המחסור במסגרות של חינוך מקצועי וטכנולוגי, שמתבטא במחסור חריף בעובדים מקצועיים בתעשייה.

היום (ג') צה"ל פתח בקמפיין שבמסגרתו הוא חושף את התוכנית שמוביל אט"ל בשנה האחרונה "מקצוע לחיים". במסגרת התוכנית, צה"ל התקשר עם כ-30 חברות גדולות במשק בתחומי התעשייה, המלונאות וההובלה, לקראת שילוב של חיילים שייקלטו לשורותיהן כעובדים עם שחרורם מצה"ל. בין החברות גם אלביט מערכות, רשת המלונות ישרוטל, שופרסל ואלקטרה.

במטרה לקדם את התוכנית, הוקם באט"ל מדור מיוחד שבראשו עומדת רס"ן אסנת לוי, ובקרוב פעילותו תורחב ותיעשה במסגרת של מינהלת ייעודית. "אנחנו מכוונים את החיילים שמשרתים ממילא בתפקידים טכנולוגיים לעבודה באזרחות בחברות שמובילות במשק, כי מצאנו שעם שחרורם מצה"ל הם 'מתפספסים' לתעשייה. זה בזמן שהם יכולים להשתלב בתפקידים מצוינים ולהתפרנס בכבוד", אומרת רס"ן לוי.

במסגרת התוכנית, חיילים במקצועות טכנולוגיים המשרתים ביחידות אט"ל ייחשפו כבר במסגרת שירותם לפעילות השוטפת של חברות תעשייתיות, וזאת למשך תקופה של חודש אחד בכל שנה, שבו יעבדו באותה חברה. "התגובה הנפוצה ביותר בקרב חיילים שנחשפים לתעשייה במסגרת התכנית, היא 'לא ידענו'", אומרת לוי. "רבים מהם משתחררים מצה"ל ומתחילים לחפש את עתידם באזרחות, בזמן שיש להם יכולות ומיומנויות להשתלב בחברות מובילות בזכות הכשרות מקצועיות ותפקידים שמילאו בצה"ל".

במהלך השנה האחרונה נקלטו כ-10 מבוגרי יחידות של אט"ל לעבודה קבועה בחברת אל-אופ שמקבוצת אלביט מערכות, וזאת דרך תוכנית הכשרה ייעודית שגיבשו צה"ל, אלביט ואורט רחובות. "כעת אנו פונים לחברות גדולות נוספות במשק, כדי שישתלבו בתוכנית שלנו, שכן מדי שנה אנחנו משחררים למשק כ-700 חיילים שלחלקם הכשרות במקצועות נדרשים, כמו טכנאים, הנדסאים ועוד אלפי נהגים שיכולים להשתלב בחברות הובלה", אומרת לוי.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר