גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שווי חברת האנרגיה הסולארית מהרצליה - מעל 2 מיליארד דולר

סולאראדג' שילשה את שוויה אשתקד ■ המנכ"ל מכר מניות ברווח של 8.5 מיליון דולר, והעובדים מימשו אופציות ביותר מ-35 מיליון דולר

מניית סולאראדג'  המשיכה אתמול במסע שלה כלפי מעלה, וטיפסה במסחר בנאסד"ק ב-3.2%, לשיא חדש של 47.45 דולר. בכך חצה שווי החברה מהרצליה את הרף של 2 מיליארד דולר, פחות משלוש שנים לאחר שהונפקה בראשונה בשווי של 685 מיליון דולר.

חברת סולאראדג' מפתחת ומייצרת מערכת לאופטימיזציה ולניטור של אנרגיה סולארית. המערכת שלה מאפשרת ניצול גדול יותר של האנרגיה שנקלטת בקולט הסולארי, על ידי אופטימיזציה של תפקוד כל אחד מהקולטים, תוך אספקת נתונים בזמן אמת על תפוקתם.

אתמול פרסמה סולאראדג' את הדוח המורחב שלה (10K) ל-2017, המשקף את השנה החיובית שעברה על החברה. מניית סולאראדג' זינקה ב-2017 ביותר מפי שלושה, אחרי שסיימה את 2016 בתשואה שלילית של 56%.

השבוע דווח שכמה בכירים בסולאראדג', ובהם גיא סלע, יו"ר, מנכ"ל וממייסדי החברה, מימשו אופציות ומכרו מניות שלה. סלע מימש אופציות שקיבל עוד לפני שהחברה הפכה לציבורית, במחירי מימוש של 1.5-5 דולרים, ומכר מניות ברווח של 8.5 מיליון דולר.

נתונים מרכזיים

העלייה במניה באה לידי ביטוי גם במימושי האופציות של עובדי החברה. לפי הדוח המורחב, במהלך 2017 מימשו עובדי סולאראדג' כ-1.6 מיליון מניות במחיר מימוש ממוצע של 2.70 דולרים בלבד. זאת, בזמן שהמחיר הממוצע של המניה הגיע באותה שנה ל-22.85 דולר - כך שההטבה הגלומה במימוש האופציות הייתה 35.4 מיליון דולר. בשנת 2016, לעומת זאת, המימושים הסתכמו בכ-134 אלף אופציות בלבד, בהטבה של כ-2.3 מיליון דולר.

בסוף 2017, בשעה שמחיר המניה היה כ-37.6 דולר, החזיקו עובדי סולאראדג' בכ-2.4 מיליון אופציות, שניתנות למימוש מיידי ונמצאות "בתוך הכסף". מחיר המימוש הממוצע של האופציות האלה הוא 5.58 דולרים בלבד, והן מגלמות הטבה של 77 מיליון דולר (על בסיס מחיר המניה בסוף 2017). במהלך השנה החולפת, סולאראדג' הקצתה לעובדיה כ-4.8 מיליון אופציות, במחיר מימוש ממוצע של כ-16.8 דולר.

הדוח המורחב של סולאראדג' מצביע גם על גידול ניכר במצבת כוח האדם שלה. בעוד שבסוף 2016 הועסקו בחברה 718 עובדים, בסוף 2017 מספרם עבר את ה-1,000, כשסולאראדג' העסיקה 1,007 עובדים - עלייה של 40.3% תוך שנה.

בישראל העסיקה החברה בסוף השנה האחרונה 606 עובדים - תוספת של 167 עובדים בהשוואה ל-2016 (עלייה של 38%). מספר עובדי החברה גדל בכל אזור גיאוגרפי שבו היא פועלת, ובסוף דצמבר היא העסיקה 143 עובדים בארה"ב (עלייה של 26.5% מ-2016), 83 עובדים בסין (עלייה של 33.9%) ו-49 בגרמניה (44.1%). העלייה הניכרת ביותר נרשמה ב"שאר העולם", עם 126 עובדים בסוף 2017 - זינוק של 80% ביחס ל-2016.

ירידה בהכנסות בצפון אמריקה

סולאראדג' עוברת תהליך שבו היא מרחיבה את פעילותה באזורים שמחוץ לארה"ב, ובשיחת הוועידה שערכה החברה לאחר פרסום הדוחות האחרונים, אמר המנכ"ל סלע כי ב-2018 ההכנסות מצפון אמריקה יירדו ל-50%. זאת, לעומת 57.5% ב-2017 ו-66.8% במחצית השנייה של 2016.

לדברי סלע, במודל ארוך הטווח של החברה, המטרה היא להגיע להכנסות שיתחלקו שווה בשווה בין צפון אמריקה, אירופה ואסיה - וזה יקרה, להערכתו, ב-2019-2020. "אנחנו בכיוון הנכון לתמהיל ההכנסות הזה", אמר סלע בשיחת הוועידה.

בינתיים, ב-2017 ההכנסות מאירופה היוו 21.1%, כשההכנסות מהולנד מדווחות בנפרד ומהוות עוד 11.5%. ההכנסות משאר העולם הסתכמו ב-59.7 מיליון דולר, שהם 9.5% מסך ההכנסות - עלייה מ-7.9% במחצית השנייה של 2016.

"מאז שהתחלנו לפעול ב-2010, האסטרטגיה שלנו התמקדה בשווקים שבהם מחירי החשמל והמדיניות הממשלתית הופכים את ההתקנה של מערכות סולאריות פוטו-וולטאיות (PV) לכדאיות כלכלית. כיום מוצרינו מותקנים ביותר מ-120 מדינות", נכתב בדוח.

בהקשר של ארה"ב מציינת החברה כסיכון אפשרי את הטלת מכסי היבוא בשיעור של 30% על ציוד סולארי, כפי שנקבע בחודש שעבר. לדברי החברה, מכסי היבוא אינם נוגעים למוצריה באופן ישיר, אבל אין ודאות אם יובילו לעלייה במחיר מערכות סולאריות בארה"ב - עובדה שעלולה להפחית את הביקוש למוצרי סולאראדג' שם.

סיכון נוסף שסולאראדג' מציינת בנוגע לפעילותה העסקית, הוא "הסביבה התחרותית המתפתחת במהירות", שמקשה על החברה לחזות את העתיד. עם המתחרות שלה נמנית גם הענקית הסינית Huawei.

הדוח מצביע על כך שסולאראדג' הפחיתה את התלות שלה בלקוחות הגדולים בשנה האחרונה, ושלושת הלקוחות הגדולים שלה היו אחראים ל-29.9% מההכנסות - כ-181 מיליון דולר, ירידה מ-32.5% שנה קודם לכן. מצד שני, ההכנסות מהלקוח הגדול ביותר, CED מארה"ב, גדלו מ-11.2% ב-2016 ל-14.8% ב-2017.

עם פרסום הדוחות בשבוע שעבר, אמר סלע שהחברה התגברה על שנה מאתגרת בהקשר של זמינות הרכיבים הנדרשים לתעשייה והגדילה את קיבולת הייצור שלה. בדוח המורחב מציינת החברה ששכרה 10,000 מ"ר בישראל במטרה להקים מתקן ייצור, שבו ייוצרו אב-טיפוס של המוצר וציוד בדיקה. המתקן נמצא כעת בפיתוח. סולאראדג' מציינת עוד כי בקווי הייצור הקיימים שלה היא יכולה לייצר יותר מ-4,000 ממירי-אנרגיה (optimizers) למכונה מדי יום.

קונצנזוס חיובי של האנליסטים

גם אחרי הזינוקים האחרונים במניה, הכוללים עלייה של 26.4% מתחילת 2018, רוב האנליסטים מחזיקים בעמדה חיובית כלפי החברה וממליצים עליה בהמלצות חיוביות. כך למשל, באופנהיימר כתבו בשבוע שעבר שהחברה מגדילה את נתחי השוק שלה ומשפרת את שולי הרווח הגולמי, והעלו את מחיר היעד למניה מ-38 דולר ל-50 דולר.

לעומת זאת, בגולדמן זאקס הגישה שונה. האנליסט בריאן לי ממליץ על סולאראדג' בהמלצת "מכירה", במחיר יעד של 27 דולר, הנמוך כעת ב-43% ממחיר המניה. לאחר פרסום הדוחות הכספיים החזקים, האנליסט העלה את תחזיותיו לחברה ב-12%, אבל נותר שלילי.

"אנחנו נותרים בדעה שונה מהקונצנזוס, שלפיה התחרות תתגבר ותייצר סיכון לדאונסייד ברווח הנקי למניה החל במחצית השנייה של 2018", נכתב בהמלצת גולדמן זאקס. האנליסט הוסיף כי סולאראדג' אישרה ש-Huawei נמצאת בשוק וכי המשקיעים מתעלמים מהסיכון לשולי הרווח או לנתחי השוק של סולאראדג'.

מניית סולאראדג

עוד כתבות

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון