גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שווי חברת האנרגיה הסולארית מהרצליה - מעל 2 מיליארד דולר

סולאראדג' שילשה את שוויה אשתקד ■ המנכ"ל מכר מניות ברווח של 8.5 מיליון דולר, והעובדים מימשו אופציות ביותר מ-35 מיליון דולר

מניית סולאראדג'  המשיכה אתמול במסע שלה כלפי מעלה, וטיפסה במסחר בנאסד"ק ב-3.2%, לשיא חדש של 47.45 דולר. בכך חצה שווי החברה מהרצליה את הרף של 2 מיליארד דולר, פחות משלוש שנים לאחר שהונפקה בראשונה בשווי של 685 מיליון דולר.

חברת סולאראדג' מפתחת ומייצרת מערכת לאופטימיזציה ולניטור של אנרגיה סולארית. המערכת שלה מאפשרת ניצול גדול יותר של האנרגיה שנקלטת בקולט הסולארי, על ידי אופטימיזציה של תפקוד כל אחד מהקולטים, תוך אספקת נתונים בזמן אמת על תפוקתם.

אתמול פרסמה סולאראדג' את הדוח המורחב שלה (10K) ל-2017, המשקף את השנה החיובית שעברה על החברה. מניית סולאראדג' זינקה ב-2017 ביותר מפי שלושה, אחרי שסיימה את 2016 בתשואה שלילית של 56%.

השבוע דווח שכמה בכירים בסולאראדג', ובהם גיא סלע, יו"ר, מנכ"ל וממייסדי החברה, מימשו אופציות ומכרו מניות שלה. סלע מימש אופציות שקיבל עוד לפני שהחברה הפכה לציבורית, במחירי מימוש של 1.5-5 דולרים, ומכר מניות ברווח של 8.5 מיליון דולר.

נתונים מרכזיים

העלייה במניה באה לידי ביטוי גם במימושי האופציות של עובדי החברה. לפי הדוח המורחב, במהלך 2017 מימשו עובדי סולאראדג' כ-1.6 מיליון מניות במחיר מימוש ממוצע של 2.70 דולרים בלבד. זאת, בזמן שהמחיר הממוצע של המניה הגיע באותה שנה ל-22.85 דולר - כך שההטבה הגלומה במימוש האופציות הייתה 35.4 מיליון דולר. בשנת 2016, לעומת זאת, המימושים הסתכמו בכ-134 אלף אופציות בלבד, בהטבה של כ-2.3 מיליון דולר.

בסוף 2017, בשעה שמחיר המניה היה כ-37.6 דולר, החזיקו עובדי סולאראדג' בכ-2.4 מיליון אופציות, שניתנות למימוש מיידי ונמצאות "בתוך הכסף". מחיר המימוש הממוצע של האופציות האלה הוא 5.58 דולרים בלבד, והן מגלמות הטבה של 77 מיליון דולר (על בסיס מחיר המניה בסוף 2017). במהלך השנה החולפת, סולאראדג' הקצתה לעובדיה כ-4.8 מיליון אופציות, במחיר מימוש ממוצע של כ-16.8 דולר.

הדוח המורחב של סולאראדג' מצביע גם על גידול ניכר במצבת כוח האדם שלה. בעוד שבסוף 2016 הועסקו בחברה 718 עובדים, בסוף 2017 מספרם עבר את ה-1,000, כשסולאראדג' העסיקה 1,007 עובדים - עלייה של 40.3% תוך שנה.

בישראל העסיקה החברה בסוף השנה האחרונה 606 עובדים - תוספת של 167 עובדים בהשוואה ל-2016 (עלייה של 38%). מספר עובדי החברה גדל בכל אזור גיאוגרפי שבו היא פועלת, ובסוף דצמבר היא העסיקה 143 עובדים בארה"ב (עלייה של 26.5% מ-2016), 83 עובדים בסין (עלייה של 33.9%) ו-49 בגרמניה (44.1%). העלייה הניכרת ביותר נרשמה ב"שאר העולם", עם 126 עובדים בסוף 2017 - זינוק של 80% ביחס ל-2016.

ירידה בהכנסות בצפון אמריקה

סולאראדג' עוברת תהליך שבו היא מרחיבה את פעילותה באזורים שמחוץ לארה"ב, ובשיחת הוועידה שערכה החברה לאחר פרסום הדוחות האחרונים, אמר המנכ"ל סלע כי ב-2018 ההכנסות מצפון אמריקה יירדו ל-50%. זאת, לעומת 57.5% ב-2017 ו-66.8% במחצית השנייה של 2016.

לדברי סלע, במודל ארוך הטווח של החברה, המטרה היא להגיע להכנסות שיתחלקו שווה בשווה בין צפון אמריקה, אירופה ואסיה - וזה יקרה, להערכתו, ב-2019-2020. "אנחנו בכיוון הנכון לתמהיל ההכנסות הזה", אמר סלע בשיחת הוועידה.

בינתיים, ב-2017 ההכנסות מאירופה היוו 21.1%, כשההכנסות מהולנד מדווחות בנפרד ומהוות עוד 11.5%. ההכנסות משאר העולם הסתכמו ב-59.7 מיליון דולר, שהם 9.5% מסך ההכנסות - עלייה מ-7.9% במחצית השנייה של 2016.

"מאז שהתחלנו לפעול ב-2010, האסטרטגיה שלנו התמקדה בשווקים שבהם מחירי החשמל והמדיניות הממשלתית הופכים את ההתקנה של מערכות סולאריות פוטו-וולטאיות (PV) לכדאיות כלכלית. כיום מוצרינו מותקנים ביותר מ-120 מדינות", נכתב בדוח.

בהקשר של ארה"ב מציינת החברה כסיכון אפשרי את הטלת מכסי היבוא בשיעור של 30% על ציוד סולארי, כפי שנקבע בחודש שעבר. לדברי החברה, מכסי היבוא אינם נוגעים למוצריה באופן ישיר, אבל אין ודאות אם יובילו לעלייה במחיר מערכות סולאריות בארה"ב - עובדה שעלולה להפחית את הביקוש למוצרי סולאראדג' שם.

סיכון נוסף שסולאראדג' מציינת בנוגע לפעילותה העסקית, הוא "הסביבה התחרותית המתפתחת במהירות", שמקשה על החברה לחזות את העתיד. עם המתחרות שלה נמנית גם הענקית הסינית Huawei.

הדוח מצביע על כך שסולאראדג' הפחיתה את התלות שלה בלקוחות הגדולים בשנה האחרונה, ושלושת הלקוחות הגדולים שלה היו אחראים ל-29.9% מההכנסות - כ-181 מיליון דולר, ירידה מ-32.5% שנה קודם לכן. מצד שני, ההכנסות מהלקוח הגדול ביותר, CED מארה"ב, גדלו מ-11.2% ב-2016 ל-14.8% ב-2017.

עם פרסום הדוחות בשבוע שעבר, אמר סלע שהחברה התגברה על שנה מאתגרת בהקשר של זמינות הרכיבים הנדרשים לתעשייה והגדילה את קיבולת הייצור שלה. בדוח המורחב מציינת החברה ששכרה 10,000 מ"ר בישראל במטרה להקים מתקן ייצור, שבו ייוצרו אב-טיפוס של המוצר וציוד בדיקה. המתקן נמצא כעת בפיתוח. סולאראדג' מציינת עוד כי בקווי הייצור הקיימים שלה היא יכולה לייצר יותר מ-4,000 ממירי-אנרגיה (optimizers) למכונה מדי יום.

קונצנזוס חיובי של האנליסטים

גם אחרי הזינוקים האחרונים במניה, הכוללים עלייה של 26.4% מתחילת 2018, רוב האנליסטים מחזיקים בעמדה חיובית כלפי החברה וממליצים עליה בהמלצות חיוביות. כך למשל, באופנהיימר כתבו בשבוע שעבר שהחברה מגדילה את נתחי השוק שלה ומשפרת את שולי הרווח הגולמי, והעלו את מחיר היעד למניה מ-38 דולר ל-50 דולר.

לעומת זאת, בגולדמן זאקס הגישה שונה. האנליסט בריאן לי ממליץ על סולאראדג' בהמלצת "מכירה", במחיר יעד של 27 דולר, הנמוך כעת ב-43% ממחיר המניה. לאחר פרסום הדוחות הכספיים החזקים, האנליסט העלה את תחזיותיו לחברה ב-12%, אבל נותר שלילי.

"אנחנו נותרים בדעה שונה מהקונצנזוס, שלפיה התחרות תתגבר ותייצר סיכון לדאונסייד ברווח הנקי למניה החל במחצית השנייה של 2018", נכתב בהמלצת גולדמן זאקס. האנליסט הוסיף כי סולאראדג' אישרה ש-Huawei נמצאת בשוק וכי המשקיעים מתעלמים מהסיכון לשולי הרווח או לנתחי השוק של סולאראדג'.

מניית סולאראדג

עוד כתבות

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת