גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפוליטיקה של הכעס

השדולה החזקה בארה"ב מסתמנת כאבן-ריחיים על צווארה של המפלגה הרפובליקאית

הפגנה נגד ה-NRA / צילום: שאטרסטוק
הפגנה נגד ה-NRA / צילום: שאטרסטוק

בקיץ 2009 יצאו חברי קונגרס דמוקרטיים למחוזות הבחירה שלהם, כפי שהם עושים בכל פגרת קיץ, כדי לפגוש מצביעים, ולשכנע אותם שהם ראויים לאמון חוזר בבחירות הבאות.

הם ניסו להסביר לבאי אסיפותיהם את הרפורמה הנועזת בשירותי הבריאות, שהנשיא אובמה והרוב הדמוקרטי הגדול בשני בתי הקונגרס עמדו להעניק לעם האמריקאי. הם נתקלו בחומה בצורה של איבה. צרחו עליהם, שרקו להם בוז. "יום אחד, אלוהים יעמוד בדרכך, והוא ישפוט אותך ואת שאר לוחכי הפינכה הארורים על גבעת הקפיטול", קרא אחד בפנסילבניה לעומת סנאטור ותיק.

זה היה סימן לבאות. המפלגה הדמוקרטית ניגפה. בית הנבחרים עבר לידי הרפובליקאים, והם עיקרו בהתמדה וביסודיות את כל יוזמות ממשל אובמה בענייני פנים וכלכלה.

את המהפכה האלקטורלית ההיא ארגנה תנועה עממית, שנטלה את השם רב האסוציאציות "מסיבת התה" (על שם התקוממות נגד מס תה שהטילו הבריטים ב-1775). מימנו אותה בעלי הון רפובליקאיים. אבל את האנרגיה סיפקה התפוצצות של כעס נגד "האליטה הליברלית" בוושינגטון.

"מסיבת התה" של השמאל

מאז, הדמוקרטים הפסידו בהדרגה את כל מנופי השלטון. ב-2014 אבד להם הסנאט, וב-2016 אבדה להם הנשיאות, מכוח התפרצות לא צפויה של כעס עממי נגד "האליטות" (ובעזרתה הנדיבה של שיטת בחירות ארכאית, שאיפשרה למפסיד לנצח).

אין זה מן הנמנע שבשבוע האחרון נמצאה להם שוות ערך שמאלית ל"מסיבת התה". נחשול כעס מציף עכשיו את אמריקה. הוא מכוון כלפי פוליטיקאים, ששיקולי בחירות הפחיתו עד מינימום את נכונותם להגביל את הבעלות על כלי נשק פרטיים.

הניצוץ שהדליק את הכעס היה טבח בבית ספר במדינת פלורידה בתחילת השבוע שעבר. צעיר בן 19, בוגר בית הספר, נכנס לשם עם רובה סער, פתח באש, ורצח 17 בני אדם, רובם ילדים.

רצח בבתי ספר נעשה מוטיב קבוע בחיי אמריקה. מישהו חישב ומצא שב-20 השנה האחרונות, 150,000 ילדים אמריקאיים חזו מבשרם מעשי טבח בכיתותיהם. היו גם מעשי טבח בקמפוסים של אוניברסיטאות, בקניונים, בבתי קולנוע ובמועדוני לילה.

המיליציות של 1791

מכל המוזרויות הארכאיות של החוקה האמריקאית, מוזר במיוחד הוא "התיקון השני" לחוקה, שנוסף ב-1791. הוא התיר לאמריקאים להחזיק כלי נשק ולהקים "מיליציות". התיקון היה הגיוני בהחלט במושגי הזמן ההוא. האמריקאים עתה זה יצאו ממלחמת עצמאותם נגד הבריטים. לפני שהיה סיפק בידם להקים צבא, מיליציות של אזרחים נושאי נשק הגנו עליהם מפני ידם הקשה של מדכאיהם.

קשה מאוד לשנות משהו בחוקת ארה"ב, בעיקר בסעיפים הנוגעים לזכויות היחיד. איש לא ניסה מעולם להיפטר מן התיקון השני, גם כשהתחיל להתחוור הקשר בינו לבין מעשי רצח המוניים. אדרבא, שדולה פוליטית רבת עוצמה, שקמה כמעט לפני 150 שנה, פיתחה שרירים פוליטיים מרשימים בשירות המאבק להנצחת התיקון השני. השדולה הזו ידועה בראשי התיבות האנגליים NRA (ההתאחדות הארצית של הרובאים). יש לה חמישה מיליון חברים ויותר. היא הושוותה לא פעם עם השדולה הפרו-ישראלית אייפא"ק מבחינת כוחה להשפיע ומצד שיטות ההתארגנות והמימון שלה.

במפלגה הרפובליקאית אפשר לספור על אצבעות יד אחת את הסנאטורים וצירי בית הנבחרים המעיזים להביע אפילו התנגדות רפה למצע ה-NRA. שדולת הרובאים מדרגת את חברי הקונגרס על פי נאמנותם להנחיותיה. רק חמישה מ-51 הרפובליקאים בסנאט מקבלים טיפונת פחות מ-A. בין 49 הדמוקרטים, לעומת זאת, יש רק ארבעה המגיעים עדA https://tinyurl.com/nra-ratings)).

אתם עמדתם לצדי

דירוג ה-NRA מתורגם לשתי תבניות של התנהגות פוליטית: קודם כל, הצבעה; ושנית, תרומות למועמדים. במערכת הבחירות לנשיאות של 2016, השדולה הקדימה להשליך את יהבה על דונלד טראמפ. הוא אמנם היה מקבל B לפני 2015, מפני שצידד באיסור על מכירות של רובי סער. אבל הוא שינה את טעמו בעניין הזה, כפי ששינה את טעמו בעניין הפלות מלאכותיות.

זמן קצר לאחר השבעתו הוא היה הנשיא הראשון מאז ומעולם שהופיע בוועידה השנתית של התאחדות הרובאים. "אתם עמדתם לצדי", הוא אמר, "ואני אעמוד לצדכם". הוא ביטל במחי עט תקנות, שבהן השתמש ממשל אובמה כדי לעכב מכירה של כלי נשק. לאחר הטבח בלאס וגאס, הוא נמנע במפגיע מלקרוא לאיסור על מכירת מתאמים, שהגדילו את מהירות הירי של רובים חצי-אוטומטיים. למתאם הזה, הנקרא באנגלית bump stock, לא יכול להיות כמעט שום שימוש לגיטימי (http://tinyurl.com/bump-wiki).

רק אתמול, שבוע לאחר הטבח בפלורידה, טראמפ הסכים לאסור מכירת מתאמים. הוא גם אמר שיסכים לדון בהארכת זמן ההמתנה לרכישת נשק. הוא גם קרא לבדוק את "הנושא הקשה של בריאות הנפש".

הרוצח מלאס וגאס החזיק 20 כלי נשק בביתו, והביא חצי מהם אל החדר בבית המלון, שמחלונו ירה בבאי הקונצרט. הרוצח בפלורידה רכש לא פחות מ-12 רובים. לא ברור מצב העניינים שבו בן 19 אינו מורשה לשתות בירה, או לשכור רכב (לפחות בשתי חברות גדולות), אבל רשאי לחמש את עצמו כמו היה יחידת קומנדו.

אלה בדיוק השאלות, המעוררות עכשיו את הכעס. סקר דעת קהל הראה השבוע שכמעט שני שלישים של האמריקאים אינם בוטחים בנכונות הפוליטיקאים שלהם ליישב את בעיית הנשק.

פגישת האזנה

הנערים והנערות של בית הספר פארקלנד בפלורידה הם עכשיו דובריו העיקריים של הכעס הציבורי. הם הפתיעו את אמריקה בבגרותם וברהיטותם. שדר הרדיו הימני רב ההשפעה רש לימבו הודה ללא חשק באפקטיביות שלהם, אבל הוסיף מיד ש"הם מנוצלים בידי השמאל". זו טענת מפסידים, המזכירה להפליא את תגובת הדמוקרטים ל"מסיבת התה" ב-2009. גם פעיליה "נוצלו בידי הימין". פוליטיקה מוצלחת היא האמנות של ניצול כל ההזדמנויות.

אתמול עמדה האסיפה המחוקקת של פלורידה, בשליטת הרפובליקאים, לדון ביוזמת המיעוט הדמוקרטי לאסור רובי סער. משלחת של תלמידי פארקלנד צפתה מן היציע. אבל מנהיגי הרוב מנעו את הנושא מלהגיע אפילו לוויכוח במליאה. היום (ד') עומדים הנשיא טראמפ ורעייתו להגיע לפלורידה, ל"פגישת האזנה" עם תלמידי פארקלנד ועם הוריהם. זה יהיה מאורע עוצר נשימה. כדי לעבור אותו בשלום, הנשיא יהיה זקוק לשיעורים של סבלנות, של אמפתיה ושל ענווה שבדרך כלל נבצרים ממנו.

תלמידי פארקלנד מתכננים מאורע הרבה יותר גדול ונועז: הם קוראים למצעד מחאה בוושינגטון הבירה בחודש הבא.

לאן כל זה עומד להתגלגל, קשה להגיד. אבל כעס הוא מנוף של גיוס, של התארגנות ושל מימון. הוא יכול לספק את מה שקוראים "הפרש הניצחון" בבוא הבחירות של נובמבר. הצבעה של אמצע הקדנציה הנשיאותית תמיד סובלת משיעור גבוה של אדישות. השאלה היא תמיד איזו קבוצה פוליטית אדישה פחות. הרפובליקאים, המתקשים לגייס את מצביעיהם, ונכשלים פעם אחר פעם בבחירות מקומיות, יכולים עכשיו לקרוא את הכתובת על הקיר.

עיתוני פלורידה בעקבות הטבח בפארקלנד

■ רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-sebolg-https://tinyurl.com/karny ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה