גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנכ"ל מליסרון: "התקופה מאתגרת - אבל לא הכול שחור"

על רקע החולשה בקמעונאות, במיוחד באופנה, מציגה ענקית הקניונים שיפור דו-ספרתי בהכנסות ובשורה הגולמי ■ שנה מוצלחת גם לחמשת בכירי החברה, עם סך תגמולים של יותר מ-18 מיליון שקל

התקופה המאתגרת בענף הקמעונאות המקומי, בעיקר לרשתות מתחום האופנה, לא באה בינתיים לידי ביטוי בתוצאותיה של ענקית הקניונים מליסרון  לשנת 2017, למרות ירידה ברווחיה, שנבעה מעלייה בהוצאות המס. החברה, שבשליטת היו"רית ליאורה עופר, הציגה הבוקר שיפור דו-ספרתי בהכנסותיה, שעלו בסיכום שנתי ב-14% ל-1.55 מיליארד שקל, וברבעון הרביעי התחזקו ב-10% ל-386 מיליון שקל, מגמה שגם באה לידי ביטוי בשורה הגולמית.

עוד נהנתה מליסרון בסיכומה של 2017 משערוכי נכסים רחבי-היקף, שהצטברו ל-491 מיליון שקל בכל השנה - פי 2.5 לעומת השערוכים שרשמה בשנת 2016, ובהמשך לכך נהנתה גם ממגמה חיובית ברווחיה התפעוליים.

תוצאות מליסרון 2-18

את השיפור בשווי נכסיה מייחסת מליסרון להפחתת שיעורי היוון, לשיפור ברווח התפעולי הנקי (NOI) המייצג של מרבית הנכסים וכן לקבלת היתר בנייה לתוספת שטחים בקניון רמת-אביב שבתל-אביב. עם זאת, עלייה ניכרת בהוצאות המסים הובילה את החברה להציג בסיכום הרבעון הרביעי צניחה של קרוב ל-50% ברווחיה, לכ-270 מיליון שקל (לעומת יותר מ-500 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2016), וירידה של 16% ברווחיה השנתיים, שהצטברו לסכום מרשים של 775 מיליון שקל. הרווח לפני מס גדל בסיכום שנתי ב-18%, ל-1.1 מיליארד שקל.

בעניין הוצאות המס, שבשנת 2017 הצטברו ל-270 מיליון שקל, אחרי שב-2016 נהנתה מליסרון מהכנסות מס של כ-40 מיליון שקל, מסבירים במליסרון כי עיקר השינוי נובע מהפחתת שיעור מס החברות שהניב להם ב-2016 הכנסת מס נדחה חד-פעמית בסך של כ-268 מיליון שקל. עוד מציגים במליסרון בסיכום שנתי ורבעוני שיפור בפרמטרים התפעוליים - הרווח התפעולי הנקי (NOI) ותזרים המזומנים הנקי (FFO).

מניית מליסרון הגיבה לדוחות בעלייה יומית של 3%, וזאת לאחר שבתקופה האחרונה, בדומה לעמיתותיה לענף, היא סבלה מסנטימנט שלילי מובהק, על רקע החששות מהשפעות שליליות אפשריות של קריסה וצמצום פעילות של רשתות קמעונאות רבות, ובעיקר רשתות האופנה. כך, מתחילת השנה נחלשה המניה בכ-7% והתרחקה יותר מ-20% מרמת השיא שקבעה בחודש מאי האחרון (מגמות דומות מציגות גם מניות המתחרות הגדולות עזריאלי וביג). המחיר הנוכחי משקף למליסרון שווי חברה של כ-6.6 מיליארד שקל.

הגדלת קניות באינטרנט ובחו"ל

מליסרון מחזיקה ב-21 מרכזים מסחריים וקניונים ברחבי הארץ, בשטח כולל של כ-523 אלף מ"ר, המושכרים לכ-2,400 שוכרים, ושיעור התפוסה בהם נושק ל-100%. בין הגדולים שבהם קניון רמת-אביב בתל-אביב, בשווי של 2.4 מיליארד שקל, והקריון בקריית ביאליק, בשווי של קרוב ל-2.3 מיליארד שקל. נוסף על כך לחברה ארבעה מתחמי נדל"ן למשרדים, שאותם היא מגדירה כ"קמפוסי הייטק", ובנייני משרדים המהווים חלק ממתחמי הקניונים, בשטח כולל של כ-278 אלף מ"ר, המושכרים לכ-300 שוכרים.

בעניין התחרות הגוברת בענף מונה החברה את העלייה בשטחי המסחר בישראל, ושינויים בהרגלי הצריכה של הציבור - ובראשם הגדלת הקניות באמצעות האינטרנט, והגדלת הקניות במסגרת חופשות בחו"ל. עם זאת, היא מעריכה כי "גם בראייה קדימה, ציבור הלקוחות ימשיך להעדיף את הביקור בקניונים, הכולל בתוכו חוויה משולבת של קניות ופנאי".

גם מנהלי מליסרון סיכמו שנה מוצלחת, עם תגמולים בהיקף מצרפי של יותר מ-18 מיליון שקל לחמשת הבכירים, בראשות המנכ"ל אבי לוי שנהנה מתגמולים של 6.6 מיליון שקל - 2.6 מיליון שקל עלות שכר, כ-2 מיליון שקל נוספים מענק וסכום דומה כתגמול מנייתי.

בעלת השליטה, ליאורה עופר, קיבלה 3.3 מיליון שקל כיו"רית החברה בהיקף משרה של 75%, ומשה רוזנבלום, המשנה למנכ"ל, נהנה מתגמולים של כ-4.5 מיליון שקל. מליסרון גם שילמה קרוב ל-1 מיליון שקל לדירקטורים בחברה, ובהם שלמה שרף, לשעבר מנכ"ל קבוצת עזריאלי ואלקטרה נדל"ן, ועודד שמיר, לשעבר מנכ"ל כלכלית ירושלים.

"ענף חי ובועט שימשיך להתקיים"

בשיחה עם "גלובס" אמר המנכ"ל לוי, כי "התקופה הנוכחית בהחלט מאתגרת, אבל מצד שני לא צריך לחשוב שהכול שחור, כי הענף חי ובועט וימשיך להתקיים". לדבריו, "גם אם החנות הגדולה ביותר שיש לנו בקניון תיסגר, אנחנו לא צפויים להיפגע, משום שיש אצלנו ביקוש די קשיח לשטחים, ואנחנו משוועים להם".

כדוגמה התייחס לוי לקריסתה של רשת האופנה הוניגמן, וסיפר כי "זו רשת שנמצאת אצלנו שנים ארוכות, עם כ-20 סניפים בקניונים שלנו. היות שזו רשת מאוד ותיקה, המיקומים שלה בנכסים שלנו הם הכי טובים, והחוזים הם היסטוריים, לכן שכר הדירה לא גבוה במיוחד. אנחנו מאוד מצטערים על מה שקרה להוניגמן, ומאוד מקווים שמישהו ייקח אותה וימשיך להפעיל אותה, אבל גם אם זה לא יקרה, ויחזירו לנו את החנויות, אנחנו מאמינים שנוכל להתגבר על זה בצורה טובה ומהירה".

לדבריו "תמיד היו רשתות שנסגרו, זו לא תופעה עכשווית, רק עכשיו אולי המצבור קצת יותר גדול מהרגיל. כל דבר צריך לשים בפרופורציה, וגם לזכור שאת הרבה מהרשתות שנסגרו, דוגמת גלובוס מקס, סליו ועוד, קנו בעלים חדשים שהתחילו להפעילן מחדש.

עוד הוסיף לוי, כי "בשנים האחרונות נפתחו הרבה מתחמים, אבל אנחנו, מאז פתיחת קניון באר שבע לפני כחמש שנים, לא פתחנו שום קניון, ולא שלא היו לנו הזדמנויות. הגענו למסקנה שזה לא נכון לפתוח מתחמים חדשים, כי אם אתה לא יכול לייצר משהו ייחודי, אין לאנשים סיבה לשנות את הרגלי הצריכה שלהם, ולעזוב את המרכזים שבהם הם נמצאים".

עוד כתבות

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר יתאספו מחר (ג') למחות על כך שהאגף אינו שומר על הקופה הציבורית ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

דורון כהן / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים בוחן ניגוד עניינים במועמדות דורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון

דורון כהן, מנכ"ל האוצר לשעבר, מועמד לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון לצד מ"מ יו"ר הרשות הנוכחי, עמית גל; והמשנה למנכ"ל חברת הביטוח ווישור, זיו כהן ● משרד המשפטים בוחן האם קיים חשש לניגוד עניינים במינויו של דורון כהן, שאחותו מכהנת כדירקטורית בלתי תלויה בחברת הביטוח מגדל

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בתל אביב; מדד הבנקים מזנק בכ-2.6%, השקל מתחזק מול המטבעות הזרים

מדד ת"א 35 עולה בכ-1.3% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

אתר בנייה. קצב מכירות הנדל''ן עלה / צילום: אייל פישר

קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע

תוכנית הסיוע לענף שאושרה בפברואר כללה מתווה שיעזור לקבלנים בשלב המכירה המוקדמת ● אולם לגלובס נודע כי קידום המתווה נעצר ונבחן מחדש, בין היתר בשל נתוני המכירות האחרונים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

שיפוצים בבניין / צילום: כדיה לוי

בניין הוכרז כמסוכן, אך דייר סירב לשלם על שיפוץ. מה קבע ביהמ"ש?

המפקח על רישום המקרקעין דחה תביעה של בעל דירה שסירב לשלם את חלקו בשיפוץ של בית משותף בבת ים