גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיק 4000: מעצר חפץ, שאול, איריס ואור אלוביץ' הוארך עד יום ב'

(עדכון) - מעצרו של ניר חפץ הוארך עד יום ראשון בתיק 1270 על החשדות בגין ניסיון לשוחד של השופטת גרסטל; ועד יום שני בתיק 4000 ■ מעצרו של שלמה פילבר, שחתם שלשום על הסכם עד מדינה, הוארך ב-15 ימים נוספים

שאול אלוביץ'/ צילום: שלומי יוסף
שאול אלוביץ'/ צילום: שלומי יוסף

במסגרת הפעולות המתבצעות במסגרת תיק 4000 ובמסגרת תיק 1270, התקיים היום (ה') דיון בבית משפט השלום בתל-אביב בבקשה להאריך את מעצרם של ניר חפץ, שאול אלוביץ', אשתו איריס ובנם אור. מעצרו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר, שחתם שלשום בלילה על הסכם עד מדינה, הוארך אתמול (ד') למשך 15 ימים נוספים. 

בפתח הדיון בעניין בקשת הארכת המעצר של שאול אלוביץ' על-ידי המשטרה, תיאר בא-כוחו של אלוביץ', עו"ד ז'ק חן, כיצד טרם הדיון בעניינו של אלוביץ', בעת שנכח באולם בית המשפט, התפרץ הפעיל החברתי ברק כהן, מייסד יוזמת "באים לבנקאים", לאולם והטיח שאלות באלוביץ', שבחר שלא לענות. כהן הוצא החוצה על-ידי המאבטחים.

"זו אחריות מערכת המשפט לוודא שדברים כאלה לא יקרו", טען עו"ד חן. "דקות ארוכות הוא עמד פה וצרח. הנהלת בתי המשפט צריכה לתת דעתה, ואני מבקש שהדבר יירשם בפרוטוקול".

עו"ד חן שאל את השופטת רונית פוזננסקי-כץ מדוע הם מאפשרים נוהל בו העצור ממתין באולם דקות ארוכות לפני כניסת השופטת. בתגובה ענתה השופטת: "מה לעשות? חופש הציבור והתקשורת".

בעת שלשופטת הוגשו דוחות סודיים, המשיך עו"ד חן ואמר כי "מר אלוביץ' מצוי 5 ימים במעצר וממשיך לכפור בכל החשדות נגדו. גרסתו המפורטת, תמלילי ההקלטות וההקלטה עצמה לא הוגשו בפני בית המשפט, ומה שהשופטת ראתה זה רק תמצית שכתבה המשטרה. אנו ערים להארכת המעצר של עמיקם שורר וסטלה הנדלר ב-5 ימים. בנוסף, אלוביץ' מבקש להקל על אשתו ובנו העצורים. מהטעם הזה הוא יסכים ליישור קו עם החלטת בית המשפט ביחס למעורבים האחרים ויסכים להארכת מעצר של 5 ימים, על אף שכופר בקיומה של הארכת המעצר".

בתגובה ענתה השופטת פוזננסקי-כץ כי "הראיות נוגעות באופן כלשהו לכולם, וביחס לאלוביץ' החשד מתחזק".

עו"ד חן ענה לשופטת כי "לא כתוב בשום מקום שאם המשטרה מבקשת, היא מקבלת. זה שיש עד מדינה - וזה בטח בדוח הסודי שניצב מול גבירתי - זה לא אומר שייגרע משהו אם יהיו יותר מ-10 ימי מעצר. האיזון הנכון הוא לראות כיצד ניתן לקצר הסבל. הצעתי להפחית המבוקש ל-5 ימים על-מנת לאפשר למשטרה לבצע את החיפוש אחר האמת. לקוחותינו כמו ברווזים במטווח, ומספרים להם שחייהם נגמרו, ופתאום כשהארגזים יבואו, יראו שהראיות לא מחזיקות, ושההר מוליד עכבר". "או שכן או שלא", ענתה על כך השופטת פוזננסקי-כץ.

"בשים לב לכך שמדובר באדם בן 70, צריך לשים לב שלא חייבים את מספר הקסם 8. אפשר גם 5 ימים, ולכך הסכמתי", אמר בא-כוחו של אלוביץ'. עוד טען עו"ד חן כי החשש לשיבוש הליכי משפט שנוגע לאשתו ולבנו של אלוביץ' מופחת כאשר הם במעצר.

עו"ד ערן שחם-שביט, נציג רשות ניירות ערך, גרס כי אלוביץ' נחקר ארוכות דווקא כדי לחסוך בימי מעצר. "חברי הזכיר ארגזים בעוד שנה וחצי - לוחות הזמנים בתיק הזה ובתיק הקודם הם אחרים. זה לא ייקח שנה וחצי".

השופטת שלחה את הצדדים להתייעצות ולהגיע להסכמה על ההצעה האמורה - הארכת המעצר עד ליום שני, אולם הצדדים שבו כלאחר שבאו אחרי שלא הגיעו להסכמות.

לאחר שהצדדים חזרו ללא הסכמה, אמרה השופטת: "מדובר בפרשה סבוכה המקימה חשד סביר ומבוסס לעבירות שחיתות חמורה. במעגל הביצוע חברו מעורבים רבים, כל אחד על-פי חלקו. יחד הם ביצעו עבירות, כך על-פי החשד, שעניינן מתן שוחד, מרמה ועבירות נוספות. כפי שציינתי בהחלטותיי מאתמול, העבירות כאן נעשו על-ידי נושאי תפקידים בכירים במערכות השלטון ובקבוצת בזק.

"רשות ניירות ערך והמשטרה מבקשות היום כי מעצר החשוד יוארך ב-8 ימים לצורך ביצוע 35 פעולות חקירה, והחשד הסביר מתחזק והולך. נציגי המשטרה לא נתנו הסכמתם להארכה מצומצמת, אך מצאתי לנכון להאריך מעצרו עד ליום 26.2 בשעה 16:00.

"יובהר כי אין בהחלטתי זו לקבל הבקשה להארכת מעצר באופן חלקי, כדי לומר דבר וחצי דבר באשר לחשד הסביר המתחזק. ובאשר לעילות המעצר - בוודאי שאין בכך כדי לומר שהיה ותוגש בקשה במועד הנדחה, לא אשקול אותה".

בנוגע למעצרה של איריס אלוביץ', אמרו עורכי דינה: "בחמש לפנות בוקר במעצרה העירו את מרשתי, והיא נחקרה כל היום, רק בשלוש בבוקר הביאו אותה לנווה תרצה. העירו אותה שוב בחמש בשביל שתיחקר רק בצהריים, ואני רואה שיש פה התשה פיזית - זה לא קשור בעבודתם של החוקרים: מציירים לה את העתיד, והוא שחור ואפילו לא אפור. אומרים לה דברים איומים מה יקרה לבעלה ולילדיה, וזה בפירוש הפעלת לחץ". 

השופטת שללה את הטענה כי מעצרה של איריס אלוביץ' הוא לצורך הפעלת לחץ. "פעולות החקירה הן פועל יוצא של פעילותה המאומצת של המשטרה. מדובר בחקירה מורכבת וכזו שאורכת זמן", אמרה. היא קבעה את הארכת המעצר של איריס אלוביץ' עד יום שני, 26.2.

אור אלוביץ' הובא גם הוא לאולם. בא-כוחו, עו"ד דרור מתתיהו, הזכיר כי הוא לא שומר על זכות השתיקה אלא מוסר גרסה.

עו"ד מתתיהו פונה לשופטת ואמר: "החומר שבפנייך בטח מראה שמרשי הוא בחלק הצפון-מערבי של התמונה. אם חלה התפתחות דרמטית ראייתית שמלמדת על כך ששני אנשים החליטו 'להתפשט' ולומר כל מה שיודעים (הכוונה לפילבר ולמנכ"ל וואלה אילן ישועה), ואחרי זה לא רואים שם את מרשי - זה מחזק את הדברים שנאמרו, ובית המשפט צריך להגיע למסקנה, כי אם בהתחלה היה מקום לנקוט אחידות, הרי שלא עוד", והוסיף: "החשדות לא הגיוניים. איך יכול להיות שהוא רוצה למכור את וואלה - אותו כלי שבאמצעותו הוא רוצה לכאורה לתת שוחד?". 

"לא ברור האם האב אכל בוס,ר אבל ברור ששיני הבן קהו. אם שם משפחתו היה שונה, ברור שמלכתחילה הוא לא היה נעצר בתיק, אבל שמו אפילו לא מופיע בהקלטות שנחשפו", ניסה עו"ד מתתיהו לשכנע את השופטת טרם ההחלטה.

מנגד, המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של אור אלוביץ' ב-8 ימים. "החומרים שהוצגו בפניי מראים כי אין מדובר בחשד משולל ביסוס", ציינה השופטת וקיבלה חלקית את בקשת המשטרה, כך שגם מעצרו של אור אלוביץ' הוארך עד יום שני, 26.2.

אלוביץ בדיון הארכת המעצר / צילום: מלכה רדוזקוביץ

תיק 1270: מעצרו של חפץ הוארך עד ליום ראשון 

בדיון שהתקיים בפני השופט עלאא מסארווה, ביקשה המשטרה להאריך את מעצרו של ניר חפץ, יועץ התקשורת של הזוג נתניהו, ב-6 ימים.

עו"ד ירון קוסטליץ, בא-כוחו של חפץ, הביע הסכמה שלצורכי החקירה יוארך מעצרו של מרשו עד יום ראשון בשעה 14:00. לטענת המשטרה, חפץ לא משתף פעולה עם החוקרים ושומר על זכות השתיקה, ולטענת נציגת המשטרה, הוא עומד בבסיס העבירה.

בא-כוחו של חפץ, עו"ד קוסטליץ, אמר לבית המשפט בדיון בתיק 1270: "חברתי ביושרתה אמרה עכשיו לבית המשפט כי במסגרת החקירה היא חפצה לעיין בחומרים שנתפסו על-ידי רשות ניירות ערך בחקירה השנייה", וציין כי המשטרה לא מתואמת עם רשות ניירות ערך, שהסכימה כי חפץ הסכים מיד שיבצעו חיפוש בטלפון שלו ובמחשבו, וכי החיפוש לא יהווה עילה להארכת מעצר.

עו"ד קוסטליץ הדגיש כי חפץ ענה על כל השאלות בעדות הפתוחה, ולכן, לדעתו, "לא שמר על זכות השתיקה" לפי ההלכה הפסוקה - בניגוד לטענת המשטרה.

בתגובה לטענות, ענה השופט כי בדיון הקודם הוארך מעצרו של החשוד עד ליום זה, והיום התבקש להארכת המעצר עוד בטרם הדיון בחשדות בתיק האחר. "לאחר שעיינתי בחומרים, דעתי היא שוודאי שקיים חשד סביר. מבלי להיכנס לפרטים לנוכח טיבו של ההליך הנוכחי, אומר כי קיימת ציפייה מהארכת מעצר אחת לשנייה שהחשד יתעבה ויתחזק, ולכל הפחות יש להראות שהחשד הסביר עדיין קיים".

לדברי השופט, "מדובר באירוע נקודתי מלפני למעלה משנתיים, והחקירה שלו איננה מורכבת (האירוע של גרסטל - מ.ר). עיינתי בפעולות החקירה הנדרשות וראיתי כי שלוש מתוכן חשופות לשיבוש. אכן מדובר על עבירות שמצביעות על אירוע חמור במיוחד, אך בחינת בית המשפט היא קונקרטית ומתייחסת לצורכי חקירה ולהצדקת המעצר בצל פעולות החקירה. מצאתי לנכון להאריך את מעצר החשוד לפרק הזמן המינימלי הנדרש לאותן 3 פעולות".

לבסוף, מעצרו של חפץ הוארך עד יום ראשון בתיק 1270 על החשדות בגין ניסיון לשוחד של השופטת גרסטל; ועד יום שני בתיק 4000. 

ניר חפץ בדיון הארכת המעצר / אבשלום ששוני

בתגובה לקביעת השופט, נעמד חפץ ואמר כי"מפקד היאל"כ, אלי אסייג, נתן הוראה לצוות שחוקר אותי שיקחו התיק עם הציוד האישי שלי מעורך דיני ויעשו כל שלאל ידם להעבירו לשב"ס", וביקש להורות על השבת תיקו האישי על-מנת שיוכל להחליף בגדיו ולקבל את תרופותיו. השופט נעתר, על-מנת להביע התחשבות בזכויותיו הבסיסיות של החשוד.

דב גילהר העיד היום ברשות לניירות ערך

בתוך כך, פעולות החקירה בתיק 4000 עדיין נמשכות, והיום המשיכו להגיע עדים נוספים לחקירה ברשות ניירות ערך, כאשר בין העדים הופיע גם העיתונאי ומגיש הטלוויזיה, דב גילהר, שעבד בעבר באתר וואלה.

דב גילהר ברשות לניירות ערך / צילום: אבשלום שושני

רוני אלשייך / איור: גיל ג'יבלי

עוד כתבות

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

איור: גיל ג'יבלי

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500, והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"