גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי ימצמץ ראשון: משחק הפוקר של עדי המדינה והפרקליטות

על רקע הסכם עד המדינה שנחתם עם שלמה פילבר בתיק 4000, "גלובס" משרטט שלב אחר שלב את ההליכים המתרחשים מאחורי הקלעים של אחד המהלכים הסודיים ביותר במסגרת החקירות הפליליות - הליך גיוס עדי המדינה

שלמה פילבר  / צילום: שלומי יוסף
שלמה פילבר / צילום: שלומי יוסף

מי ימצמץ ראשון ויציע לצד השני לחתום על הסכם עד המדינה; איך לתת למדינה מספיק מידע כדי שיבינו את הערך של החשוד כעד מדינה, אבל לא יותר מדי מידע, כך שהם לא יוכלו לפצח את החקירה בלעדיו; ולמי יש פוקר פייס יותר מוצלח במשא-ומתן על פרטי ההסכם - כך, במעין טנגו סוער ומלא פתוס ודרמה, מתנהלים היום המגעים להסדרי עדי המדינה הגדולים הנחתמים בישראל.

במרבית סדרות המשטרה והמשפט ההוליוודיות משודרת סצנה קבועה ומוכרת: חשוד בעבירה פלילית חמורה נחקר בחדר חקירות אפלולי, והחוקרים מציעים לו לחתום על הסדר עד מדינה "מהר", לפני שהחשוד השני, שיושב באותה פוזה ממש בחדר החקירות הסמוך, יקדים אותו ויפיל את התיק עליו.

"זה או שאתה תשב בכלא או הוא. תבחר", אומרים החוקרים, ויוצאים ונכנסים ברוב דרמטיות מהחדר כדי לגרום לחשוד הנחקר להאמין שהם מציעים לנחקר השני את אותה הצעה ואו-טו-טו הוא חוקר.

התסריט המוכר הזה לא רחוק מהמציאות של חדרי החקירות במשטרת ישראל. במרבית החקירות הגדולות הוא חוזר על עצמו בווריאציות שונות ומגוונות, ולא פעם המציאות בחדרי החקירות עולה על התסריטים ההוליוודיים.

על רקע הסדר עד המדינה שנחתם עם שלמה (מומו) פילבר בתיק 4000, "גלובס" משרטט שלב אחר שלב את ההליכים המתרחשים מאחורי הקלעים של אחד המהלכים הסודיים ביותר שמתנהלים במסגרת החקירות הפליליות - הליך גיוס עדי המדינה.

הליך הגיוס מתחיל בדרך-כלל כבר ברגע שכף רגלו של החשוד דורכת בפתח חדר החקירות, ונפתחת חקירתו באזהרה. אם מדובר בחשוד שהמשטרה סבורה שמחזיק במידע שעשוי לפצח את החקירה ולהפיל חשודים אחרים, בעלי פרופיל גבוה משלו, אז מתחיל הליך חיזור. אך לא מדובר בחיזור מהסוג המוכר. כזה שכולל דברי חנופה ופרגון. מדובר בחיזור לא מהנה בעליל, שעיקרו הפחדת החשוד והטחת שלל פצצות פליליות לעברו ותרגילי חקירה על מנת שירגיש את מלוא כובד החקירה והחשדות נגדו.

המטרה הראשונית היא לגרום לו להרגיש את חבל החקירה מתהדק סביב צווארו. השיטות להוביל את החשוד למצב הזה מגוונות. החוקרים בונים אסטרטגית חקירה בהתאם לחשוד שנמצא מולם, לפעמים מדובר בהפעלת לחץ באמצעות מעצר בתנאים לא נוחים, הפגשה בינו לבין נחקרים אחרים במסדרון, כאילו במקרה, על-מנת לאותת לו שהחשוד השני כבר נשבר או פריטה על המצפון או הרגשות של החשוד בשאלות כמו "למה אתה לא דואג לעצמך", "למה אתה לא דואג לילדים שלך", "אשתך בוכה בחוץ" וכדומה.

ואז, כשהחשוד לחוץ מספיק, על סף שבירה או כבר נשבר, בוחרים החוקרים באחת משתי דרכים: לומר לחשוד באופן ברור aכדאי לו לחתום על הסדר עד מדינה ולהעיד נגד האחרים כדי להציל את עצמו, לפחות באופן חלקי, מהגזירות שההליך הפלילי יפיל על ראשו; או לרמוז לחשוד שיש לו אופציות, מתוך תקווה שהוא יבין את הרמז ויציע בעצמו לשמש כעד מדינה.

על-פי הפסיקה יש משמעות משפטית לשאלה "מי הציע חברות למי". אם המשטרה יזמה את החתימה על הסכם עד המדינה, וההליך לא הבשיל לחתימה על הסכם, הדיאלוג שהתנהל בינם לבין החשוד נותר חסוי. אם החשוד הציע את עצמו, הדברים שאמר גלויים ויכולים לשמש נגדו ונגד אחרים במשפט.

אם החשוד בלע את הפיתיון - הציע או הסכים להצעת החוקרים - אז מתחיל משחק פוקר בין הצדדים, כשכל צד צריך לחשוף מספיק קלפים בפני הצד השני, אך לא יותר מדי. אם באותו רגע החשוד יפרוס את כל המידע שיש לו בפני החוקרים, הוא עלול למצוא את עצמו קירח מכאן ומכאן. החוקרים יכולים לקחת את מה שאמר, להשתמש בכך על-מנת לאתר ראיות נוספות - ולייתר את העדות של החשוד כעד מדינה.

בשלב הזה נכנסים לתמונה הסנגורים, שאמורים להשיג את ההישגים הגדולים ביותר עבור החומר שיספק הלקוח שלהם. הם משחקים את משחק הפוקר עבור החשוד, מפתים את החוקרים עם ראשי פרקים מהעדות שהוא עתיד לתת ומבררים כמה שווה המידע הזה למדינה.

מהצד השני נכנסים לתמונה הפרקליטים שמנהלים את משחק הפוקר. בתיקים בעלי פרופיל גבוה מדובר בפרקליטי המחוזות שמלווים על-ידי הסגנים שלהם, כיוון שרק הם מוסמכים לחתום על הטבות לטובת עד המדינה.

מדובר במשחק רגיש ומורכב, כי ברגע שהחשוד מגלה יותר מדי, מוקדם מדי, הוא נחשף למצב שבו לא ייחתם עמו הסכם לבסוף אך החומר שמסר ישמש כנגדו. המאזניים מאוד רגישים בשלב הזה - אם החשוד מוסר הרבה מידע הערך שלו עולה בעיני החוקרים, אך הוא גם מספק להם כיווני חקירה שלטובת בדיקתם הם לא בהכרח זקוקים לו.

הבדיקה "כמה העד שווה" עוברת דרך השאלות האם הוא מספק אקדח מעשן ונגד מי - כמה בכיר החשוד שהעד "יפיל" והאם הוא מסבך אנשים נוספים. עוד שאלות שנבחנות הן מה טיב הראיות שהוא יספק - הקלטות, מיילים, תיעוד או רק עדות בעל-פה; כמה חזקים החשדות נגדו וכמה הוא מסובך בעצמו.

במקרים רבים, בשלב הזה, בו מתנהל המשא-ומתן בין הפרקליטות לסנגור של החשוד, מדמים החוקרים חקירות לא אמתיות עם החשוד על מנת ששאר החשודים לא יגלו כי מתנהלים עמו מגעים. הפסקת החקירות לחלוטין מאותת במקרים רבים על כך ש"משהו קורה".

השלב שלפני החתימה על הסכם עד המדינה מתואר על-ידי סנגורים ופרקליטים רבים כ"סחר סוסים". כולם הופכים לסוחרים. על השולחן מידע בתמורה להטבות. במקרים רבים, יחסי הכוחות לא שווים, כי בצד אחד יש חשוד במעצר. סנגורים מעידים כי ה"סחר" הזה קל יותר כאשר הלקוח שלהם משוחרר.

השלב הבא הוא "עדות הניקיון" - העדות הראשונית של החשוד, שמספקת תמונה כללית על הראיות שהוא יביא כעד מדינה. פרקליט המחוז מספק לסנגורו של החשוד מכתב שאומר שכל מה שיימסר במסגרת "עדות הניקיון" לא יוכל לשמש כנגד החשוד במידה ולא ייחתם הסכם, ובתמורה מעיד החשוד על דברים הידועים לו.

העדות הזאת היא הבסיס להחלטה אם ייחתם או לא ייחתם הסכם עד מדינה ומה תציע המדינה לעד בתמורה. היא גם פותחת פתח למשא-ומתן נוסף על ההסדר שייחתם. במקרים שהעדות מסבכת - על פניה - חשודים בכירים בפרשה הפלילית, העד יכול להימנע מהליך פלילי נגדו, גם כאשר היה מעורב בלב ליבם של המעשים הנחקרים.

זה התרחיש שאנחנו רואים בימים אלה בעניינו של שלמה פילבר, וגם ראינו בעבר בעניינו של עד המדינה שמואל דכנר, שהעיד בפרשת הולילנד וסיבך את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. גם בפרשת הרצת מניות אי.די.בי של נוחי דנקנר, זכה עד המדינה עדי שלג לפטור מההליך הפלילי. דנקנר היה שווה למדינה יותר משלג.

אם נחתם עד המדינה, הוא הופך ל"רכוש" המדינה לתקופת המשפט. עורך דינו לא יכול להיות איתו בעת מסירת העדות, המדינה קובעת איפה הוא יישן, עם מי הוא ייפגש ועם מי לא, מתי הוא ייצא לחו"ל, איזה רכוש יחולט לו ומה יוחזר לו מהרכוש שנתפס בעת החקירה ועוד.

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים