גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כ"ץ: "ההודעה על דחיית הקו לירושלים יצאה בלי שידעתי"

שר התחבורה התייחס לראשונה להודעת הרכבת על דחיית הפעלת הקו, לאחר ש"גלובס" חשף כי פתיחתו בתאריך הרשמי עלולה להסתיים באסון

ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"הבטיחות אצלי גוברת על פופולריות רגעית. איך לימדו אותנו בצנחנים - מחלצים לפנים", כך הסביר אתמול (ב') שר התחבורה, ישראל כ"ץ, את החלטתו לדחות לראש השנה את מועד ההפעלה של הקו המהיר של הרכבת לירושלים, זאת לאחר שהכריז פעמים רבות בעבר כי הרכבת תופעל כבר בערב פסח. הדחייה, נזכיר, על רקע חשיפת "גלובס" בשבוע שעבר על-כך שהעבודות ההנדסיות להקמת הקו רחוקות מסיום, וכי מהנדסי בטיחות וחשמל מזהירים כי הפעלת הקו בתאריך הרשמי ולפני שהמערכות נבדקו כנדרש - עלולה להסתיים באסון.

בהתייחסות פומבית ראשונה לדחיית הפעלת הקו, אמר כ"ץ כי ההודעה של חברת רכבת ישראל לבורסה על דחייה של חצי שנה בהפעלת הקו "יצאה בלי שידעתי", והוסיף כי "זה לא מקובל. אני זה שמחליט".

בדיון אתמול בכנסת בוועדת הכספים שעסק בתקציב משרד התחבורה, אמר כ"ץ כי "היו גופים כמו המשטרה ואחרים שאמרו 'אנחנו לא מאשרים את תוכנית הבטיחות הזאת שאתם הבאתם'. אני יכול להתחיל להפעיל באופן חלקי את הרכבת עם ההתניות הבטיחותיות, אבל כשיש כאן ספק בטיחותי ודיון בטיחותי משמעותי וההפעלה היא חלקית, מול אפשרות להשלים על דעת כולם את ההיבט הבטיחותי ולהפעיל באופן מלא - ההכרעה שלי היא להפעיל באופן מלא".

כ"ץ גילה כי יקיים ישיבה בשבוע הבא עם הרכבת ויודיע כי היעד החדש שלו הוא הפעלה מלאה של הקו לירושלים לכל אורכו (עד הרצליה) עד ראש השנה, בתדירות של ארבע רכבות לשעה לכל כיוון. כמו כן, הנסיעות מירושלים יהיו בחינם למשך שלושה חודשים. התוכנית המקורית של כ"ץ, נציין, הייתה להפעיל מסילה אחת בלבד של הקו ורק עד לתחנת ההגנה בתל-אביב.

גזיר

"אף כביש אינו מיותר"

בשבוע שעבר כאמור, הודיעה חברת הרכבת על דחייה של חצי שנה במועד ההפעלה של הקו המהיר, ונימקה זאת בצורך לעמוד בדרישות בטיחות של משטרת ישראל וגופי חילוץ והצלה. ההודעה באה לאחר חשיפת "גלובס" על-כך שהעבודות במקום רחוקות מסיום וכי מומחי בטיחות הזהירו מאסון. על-רקע זה אמרה ל"גלובס" דוברת המשטרה כי "המשטרה היא לא צוואר הבקבוק המונע את הפעלת הקו. הרכבת לא הייתה מסוגלת לעמוד בלוחות הזמנים גם אם למשטרה ולכוחות ההצלה לא היו דרישות כלל". נציין, כי הסיכום בין הנהלת הרכבת למפכ"ל המשטרה אינו מגדיר לוחות זמנים להפעלת הקו, אלא קובע מדרג הנחיות שמאפשר הפעלה מיידית של הקו, אם הרכבת תעמוד בדרישות הרובד הראשוני.

בתוך כך, הציג אתמול משרד התחבורה כאמור את תקציבו לשנים 2017-2019. מנכ"לית המשרד קרן טרנר הדגישה כי ההשקעה בתחבורה ציבורית, העומדת על כ-6 מיליארד שקל לשנה, גבוהה במקצת מההשקעה בכבישים. כ"ץ טען כי "מתנהל קמפיין במימון גופים עסקיים למען התחבורה הציבורית, ואני אומר לכם כי הכבישים מצילים חיים ומחברים את הפריפריה. אף כביש אינו מיותר".

חברי הכנסת שהשתתפו בדיון - דב חנין, מוסי רז ויעל כהן פארן - מתחו ביקורת על כך שמשרד התחבורה אינו עושה די כדי לקדם נסיעה באוטובוסים, ואינו כופה על ראשי ערים לאפשר סימון נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית (נת"צים). במסגרת תוכנית "מהיר לעיר", אמורים להיבנות נת"צים ב-18 רשויות מקומיות במטרופולין גוש דן, אך ב-2017 החלו בהקמת נת"צים ב-3 רשויות בלבד, וב-2018 יתווספו 6 רשויות נוספות. כהן פארן אמרה כי ההשקעה בכבישים באה בהכרח על חשבון השקעה בתחבורה ציבורית, היות שהיא מגיעה מתוך אותו תקציב.

סכסוך עבודה ראשון ברכבת ישראל מאז חזרתה של יו"ר הוועד גילה אדרעי

לאחר שש שנים של שקט תעשייתי, הכריזה אמש יו"ר ועד עובדי רכבת ישראל, גילה אדרעי, על סכסוך עבודה ראשון מאז חזרתה לתפקידה החדש-ישן. מאז עזיבתה ב-2012 ובזמן כהונתו של ניקה שמחוביץ, שהחליף אותה כיו"ר ועד עובדי הרכבת, לא היו שביתות ברכבת ישראל.

בהודעת החברה לבורסה נכתב: "מהות הסכסוך הינה, בין היתר, קשורה לדרישת נציגות העובדים בנוגע להסכמים הטכנו-לוגיסטיים של החברה עם חברות חיצוניות וכן בנוגע להשלכות לכאורה של פרויקט חשמול ומנהור על העובדים".

בהודעת הרכבת נכתב עוד: "תיתכן שביתת עובדי החברה מיום 12 במארס 2018". ואולם בוועד העובדים ממהרים להבהיר כי נכון להיום אין כוונה להשבית את הרכבת בעוד שבועיים. לדברי אדרעי, "אין כוונה לפגוע בנוסעים. המטרה שלנו היא התכנסות למו"מ כדי להוביל להסכם קיבוצי שיבטיח מחד ביטחון תעסוקתי לעובדים ומאידך שמירה על רכבת ציבורית נגישה לכול"

במכתב שנשלח למנכ"ל החברה, שחר איילון, והגיע לידי "גלובס", מציינים חברי הוועד את דרישותיהם, ובהן: קבלת מידע בנוגע להשלכות של העברת עבודה המבוצעת כיום על ידי העובדים לקבלנים חיצוניים והשלכות של פרויקט "חישמול ומינהור" על העובדים.

עוד כתבות

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בבורסת ת"א; ורידיס מאבדת מערכה כ-4%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-4%

הדאקס יורד ב-1% ● קרן המטבע העולמית העלתה את תחזית הצמיחה העולמית ● טסלה יורדת ב-4%, טראמפ מדיה ב-7% ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס