גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוזן: למנות פרקליט בכיר לכל תיק חקירה בעל חשיבות ציבורית

במסגרת דוח נציבות תלונות הציבור על הפרקליטות, שפורסם הבוקר, הנציב דוד רוזן ממליץ למנות פרקליט בכיר לכל תיק הנוגע לנבחרי ציבור או נושאי משרה בכירים, מעבר לפרקליט המלווה, זאת לצורך בחינה נוספת של ההחלטות לסגור תיקים מסוג זה

השופט בדימוס דוד רוזן, שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט / צילום: לעמ
השופט בדימוס דוד רוזן, שרת המשפטים איילת שקד והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט / צילום: לעמ

נציב תלונות הציבור על מערך התביעה, השופט (בדימ') דוד רוזן, ממליץ למנות פרקליט בכיר לכל תיק חקירה בעל חשיבות ציבורית או הנוגע לנבחרי ציבור או נושאי משרה בכירים, בנוסף לפרקליט המלווה את התיק. זאת, לצורך בחינה נוספת של ההחלטות לסגור תיקים מסוג זה. בימים בהם נמצאות בכותרות שלל חקירות רה"מ, בנימין נתניהו (1000, 2000, 4000), מקבלת המלצה זו משמעות יתרה.

במסגרת דוח הנציבות על הפרקליטות שפורסם הבוקר (ג'), ממליץ הנציב לפרקליט המדינה, שי ניצן, להוציא הנחיות ונהלים בנוגע לאופן סגירת תיקים בעלי חשיבות ורגישות ציבורית או תיקים הנוגעים לנושאי משרה בכירים בשירות הציבורי או בעלי חשיבות עניינית אחרת. בין היתר מציע הנציב לשקול בהנחיות אלה קביעה, שלפיה סגירת תיק שכזה תיבחן על-ידי פרקליט בכיר נוסף (בנפרד מהפרקליט המלווה), או לחילופין שתיק כזה ייסגר רק לאחר היוועצות עם גורם מוסמך בפרקליטות המדינה.

בדוח הנציב צוין, כי המלצתו ניתנה בעקבות תלונה בעניין גניזתו של תיק, תוך ימים ספורים, שהעלה חשדות כבדים כלפי נושאי משרה בכירים במשרד ממשלתי. מדובר בתלונתו של רפי רותם בעניין גניזת תיק החקירה שהתבסס על תלונות 15 חוקרים ברשות המסים על-ידי מי שהייתה פרקליטת מחוז ת"א, רות דוד, המושמת בשיבוש הליכים בתיק רונאל פישר. בנובמבר אשתקד מצא רוזן את התלונה מוצדקת והביע תמיהה על הנסיבות בהן נסגר ובוער תיק החקירה.

"החלטה מעוררת תמיהה"

התיק המדובר שנחשף לראשונה ב"גלובס" על-די הכתב משה ליכטמן, עסק בהמלצת המשטרה לפרקליטות להעמיד לדין גורמים שונים ברשות המסים בפרשה מתחילת שנות ה-2000. התיק כלל ארגזים רבים המאכלסים עשרות קלסרים של חומרי חקירה ועדויות. ב-015 פנה רותם בבקשה לבחון את טיב תפקודו של מערך התביעה בפרשת השחיתות ברשות המסים, נוכח הטענה כי קיים חשש, שלפיו חלקים מהפרשה זכו לטיפול בלתי ממצה, וייתכן כי אף לטיוח של ממש.

רוזן אישר את הטענה של רותם שההחלטה של דוד לגנוז את התיק התקבלה שלושה ימים בלבד לאחר שהוא הגיע מהמשטרה לצורך קבלת החלטה אם להעמיד לדין את המעורבים בו. בדוח שפרסם בנובמבר האחרון, כתב רוזן, כי "סגירת המגה-תיק תוך ימים ספורים בלבד על-ידי פרקליטת מחוז שעיינה בחוות דעת שנפרשה על פני 160 עמודים, אינה יכולה שלא לעורר תמיהה". עוד כתב, כי "קשה להניח שבימים ספורים אלה, שכללו בתוכם גם סופי שבוע, עיינה פרקליטת המחוז גם במסמכים ובעדויות מרכזיות בתיק החקירה".

בדוח השנתי שפרסם היום חוזר רוזן אל הפרשה ומציע כי תיקים מסוג זה ותיקים אחרים בעלי חשיבות ציבורית ייבחנו על-ידי עין פרקליטותית נוספת בטרם סגירתם.

כשל מערכתי

היום (ג'), הגיש הנציב רוזן את הדוח השנתי של הנציבות לשרת המשפטים, איילת שקד, וליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט. הדוח סוקר את פעילות הנציבות לשנת 2017, לרבות הטיפול השוטף במאות התלונות שהתקבלו במהלך השנה, הגשת דוח ביקורת נרחב בנושא המכון הפתולוגי, מתן המלצות אופרטיביות וקידום סוגיות חשובות שהגיעו לפתחה.

לפי הנתונים בדוח, בשנה החולפת טיפלה הנציבות ב-356 פניות; מתוכם 249 תלונות שהתקבלו בשנת 2017. התלונות מהשנה הקודמת מתפלגות כך: 173 תלונות (כ-69%) הוגשו ביחס לפרקליטות, כשמתוכן: 100 תלונות (כ-58%) התייחסו להתנהלות יחידות בפרקליטות המדינה, לרבות המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), המחלקה הכלכלית ועוד; 73 תלונות (כ-42%) התייחסו לפרקליטויות המחוזיות; 12 תלונות (כ-5%) הוגשו ביחס ליועץ המשפטי לממשלה; ו-10 תלונות הוגשו ביחס לתביעה המשטרתית ולחוקרי המשטרה.

הנציב מצא 41 מהתלונות שבדק אשתקד כ"מוצדקות", וחלקן העידו על ליקויים מערכתיים שהובילו למתן המלצות אופרטיביות. הנציב העביר המלצות אלו לשרת המשפטים, איילת שקד, ליועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, ולגופים המבוקרים.

מדובר בתלונות פרטניות שהיה בהן כדי להצביע על תופעה רוחבית ביחס לגופים המבוקרים, ושדרשו בחינתו של הנציב. "במקרים אלה, ככל שהתלונה מגלה כשל מערכתי, נדרשת הנציבות להימנע מלשים המלצתה במיטת סדום הנוגעת אך למקרה שהועלה באותה פנייה, ולהאיר על התופעה כולה ועל הצורך בתיקונה ובהסדרתה, למען שיפור פעילותו של הגוף המבוקר ולמניעת הישנות מקרים דומים בעתיד", נקבע בדוח. "מדובר בהמלצות, לעיתים דרמטיות, שיש בהן כדי להשפיע על כל מערך התביעה ועל שיטת המשפט בישראל".

התפלגות התלונות ביחס לגורם המבוקר

תיעוד דיגיטלי של ראיונות עדים

במהלך שנת 2017 ניתנו המלצות אופרטיביות גם במקרים שבהם התלונה הפרטנית נמצאה מוצדקת וגם במקרים שבהם מצא הנציב לדחות הטענות הפרטניות לגופו של עניין. "במקרים מהסוג האחרון, למרות שהתלונה הפרטנית נדחתה, בירורה העלה כשל מערכתי אשר חייב התייחסות הנציב ומתן המלצה לתיקון", נכתב בדוח.

במהלך השנה החולפת ניתנו, בין היתר, המלצות בנוגע לתיעוד ראיונות עדים. בעקבות מספר תלונות שהוגשו לנציבות, שבמסגרתן הועלה חשש להדרכת עדים על-ידי תובעים עד כדי זיהום עדותם בבית המשפט, המליץ הנציב כי ראיונות עדים יתועדו באופן דיגיטלי, שבכוחו לשקף הריאיון בצורה אמינה, סדורה, מדויקת ונוחה לצדדים, ולסייע בכך במלאכת עשיית משפט וצדק. "תיעוד שכזה נכון להתבצע בעידן הנוכחי בדרך של הקלטה או צילום הריאיון", כותב הנציב בדוח. "תיעוד אובייקטיבי שכזה ימנע מחלוקות והתדיינות בבתי המשפט, כמו גם יסייע בשמירת המידע בצורה נאותה, לשם פיקוח בעת הצורך של הדרג הממונה".

עוד החליט הנציב בנוגע ל"גבולות מותר ואסור במו"מ. זאת, לאחר שעסק בתלונתו של נאשם, שלפיה במסגרת מו"מ עם הפרקליטות הוצע לו שהמדינה תחזור בה מכתב האישום, ובתמורה יהיה עליו להצהיר לביהמ"ש כי בכך נסתמו טענותיו, וכי הוא אינו יכול לתבוע פיצוי בגין הפרשה. התלונה נמצאה מוצדקת על-ידי הנציב שקבע, כי התניית הצעה של הפרקליטות לחזור מכתב אישום בוויתור על זכותו של הנאשם לעתור לפיצוי בהמשך הדרך, היא התניה שאינה מותירה לנאשם, הלכה למעשה, כל שיקול-דעת, ויש בה כדי לאיין את הסכמתו החופשית.

המטרה: קידום שלטון החוק

על רקע ממצאי הדוח אמר היועמ"ש מנדלבליט, כי "לכולנו יש מטרה משותפת, והיא קידום שלטון החוק במדינת ישראל. אחד הרכיבים המהותיים של שלטון החוק הוא אמון הציבור במערכת אכיפת החוק, והביקורת מסייעת בהגשמת תכלית חשובה זו". עוד הוסיף מנדלבליט, כי הדוח נלמד "בצורה מדוקדקת" ו"בשיתוף צמרת הפרקליטות".

מפרקליטות המדינה נמסר בתגובה: "פרקליטות המדינה מברכת על עבודת נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, ובכלל זה על השיח הפורה בין הנציב לבין פרקליטות המדינה כמייצגת המדינה. ביקורת מקצועית ועניינית מסייעת לפרקליטות המדינה באיתור ליקויים וטיפול בהם, כפי שהיא שואפת לעשות כל העת, למען קידום שלטון החוק ושמירה על האינטרס הציבורי ועל אמון הציבור בה, כחלק מהמערכת המשפטית בישראל.

"מעיון ראשוני בדוח עולה, כי בחלק מהנושאים שנבדקו ואוזכרו במסגרת הדוח כבר נערכה בפרקליטות עבודת מטה לבחינת המסקנות, ובחלקן אף החלה פרקליטות המדינה ביישום נהלים והנחיות מתאימות, שעונות לצרכים המערכתיים שזוהו. זאת, בין היתר, בנושא ביעור תיקים, בנושא ניהול הליכים פליליים על-ידי מוסמכי היועמ"ש, בנושא 'אופן סגירת תיק נגד חשוד', ועוד.

"לצד אלה, היו מקרים שהנציב שינה את עמדתו הראשונית וקיבל את עמדת הפרקליטות. כך היה למשל בנושא 'גבולות המותר והאסור בניהול מו"מ על-ידי הפרקליטות'. הפרקליטות תלמד את הדוח לעומקו, וכלל המסקנות שבו ייבחנו לעומק".

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה