גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עמוד הבית  נדל"ן ותשתיות

הרפורמה בחברת החשמל: כחלון ונתניהו לא הגיעו להסכמות

 ראש הממשלה ושר האוצר נועדו היום בנושא העתירה העומדת לבג"ץ, שעשויה להוביל לפסיקה משמעותית נגד חופש השביתה בגין שינוי מבני ביוזמת הממשלה ■ השניים התבצרו בעמדותיהם, ולא נקבעה פגישת המשך

נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
נתניהו, כחלון וכ"ץ בישיבת ממשלה / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

פגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון בנושא הרפורמה בחברת החשמל הסתיימה ללא תוצאות, כך נודע ל"גלובס". בסיום הפגישה לא נקבעה פגישת המשך וכל צד התבצר בעמדותיו. על-רקע אי ההסכמות בין האישים נראה כי גברה אי הודאות לגבי עתיד הרפורמה בחברת החשמל והחשש כי עמדתו של הנתניהו תביא לטרפוד ההסכם שהושג בין ההסתדרות למדינה.

הפגישה היום, שבאה בעקבות פגישה קודמת, נועדה להכריע מה תהיה עמדת המדינה לקראת הדיון שייערך בבג"ץ ב-12 למרץ. המדינה אמורה להודיע לבית המשפט האם הגיעה להסכם עם חברת החשמל או שבכוונתה להמשיך בעתירה. נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כבר הבהירה שלא תיתן למדינה ארכה נוספת בעתירה אך לדעת גורמים במשק החשמל לא יהיה מנוס מלבקש ארכה נוספת, לאור המחלוקות שנותרו בין הצדדים.

כפי שנחשף ב"גלובס", המו"מ בין ההסתדרות והעובדים למדינה הופסק בהוראת יו"ר ההסתדרות. יו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל אמר היום ל"גלובס" כי להערכתו ניתן יהיה לפתור את המחלוקות עם העובדים "בתוך שבוע" אם יינתן אור ירוק להמשך המגעים.

כפי שנחשף ב"גלובס" נתניהו סבור שיש להמשיך בעתירה לבג"צ מתוך הערכה שהשופטים בבג"צ יגיעו לפסק דין תקדימי שיצמצם את יכולתם של וועדי עובדים לשבות בגין מהלכי שינוי מבני שיוזמת הממשלה. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הצהיר כי לא תהיה רפורמה אם בג"צ יפגע בזכות השביתה והציע כפשרה את הסכמת ההסתדרות לבטל את פסק הדין בבית הדין הארצי לעבודה שבגללו הגישה המדינה את העתירה לבג"צ. בסביתו של נתניהו סבורים כי מדובר באיומי סרק.

בכנס השנתי של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה הזהיר אתמול מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך כי "אם משק החשמל הוא סיר לחץ, אז הרפורמה היא השסתום שמשחרר את הלחץ מסיר הלחץ כי כולם בטוחים שתהיה רפורמה. אם השסתום הזה ישתחרר הסיר יתפוצץ וכולם מבינים את המשמעות".

מנכ"ל האוצר שי באב"ד הזהיר כי ללא רפורמה תעריפי החשמל יתייקרו בוודאות לעומת זאת מנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר שמייצג כיום את ארגון יצרני החשמל הפרטיים "חברת החשמל מקבלת ברפורמה יכולת לבנות עוד 1,100 מגה-ואט מתוך 3,000 מגה-ואט אפשריים. במקום להקטין את כושר הייצור של החברה נותנים לה לבנות עוד שליש מהפוטנציאל שיש במשק". לסקר אמר כי להערכתו תהליך מכירת תחנות הכוח הקיימות של החברה יימשך 10 שנים.

יו"ר ועד עובדי חברת החשמל, מיקו צרפתי, אמר כי "יש לנו הסכם מוכן שאפשר להגיע אליו בקלות. קטונתי מלדעת מה דעתו של ראש הממשלה ולדעתי זה לא תפקידי לדבר איתו. זה היה תנאי בסיסי ואם זה לא מתקיים יש פה מערכת של חוסר אמון. מיקו צרפתי יו"ר וועד העובדים הכי חזק במדינת ישראל מבקש משנת 2003 לעשות רפורמה. ארבע פעמים הגענו לרפורמה וארבע פעמים המדינה חזרה בה. חייבים להגיע לרפורמה הזאת".

יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, אמר כי "משק החשמל לא יוכל להתקדם בלי רפורמה. תהיה רפורמה וגם אם לא הפעם אז בפעם הבאה והיא תהיה דומה מאד לרפורמה הנוכחית. אנחנו חייבים את זה לאזרחי מדינת ישראל כי זה מצב בלתי נסבל שמדינת ישראל לא מקדמת הסדרה של ענף שהוא כל-כך קריטי לחיים של אזרחי מדינת ישראל. אולי אני אופטימיסט אבל בעיני זה משהו שפשוט לא יכול לא לקרות".

אילת הוסיף כי "יש כאן בלבול מצד היצרנים הפרטיים. הם הוכיחו יכולת להקים תחנות אבל הם עדיין לא הוכיחו יכולת להתחרות. הם לא מתחרים בשום צורה משמעותית חצי מהיזמים הם קבלנים של חברת החשמל והחצי השני מוכרים חשמל במחיר שאני קובע לחברת החשמל. בשביל שתהיה רפורמה צריך יצירת ניהול מערכת עצמאית ותכנון של משק האנרגיה והדבר השני זה לקבוע שחברת חשמל לא תקים יותר תחנות כוח חדשות".

גם הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, אמרה כי "הרפורמה היא צעד בעל חשיבות עליונה למשק החשמל ומגלמת הישגים משמעותיים מאד בתחום צמצום השליטה של חברת החשמל בייצור החשמל ובחלוקה".

עוד כתבות

פרויקט פינוי-בינוי בתל אביב / צילום: שי אשכנזי

הרשות להתחדשות עירונית יוצאת למאבק בפרויקטים לא כלכליים

על רקע השחיקה הגוברת בכדאיות הכלכלית של פרויקטי התחדשות עירונית, הרשות שיגרה לוועדות התכנון מכתב תחת הכותרת "מיקוד מאמץ ביצירת היתכנות כלכלית במציאות כלכלית משתנה" ● בין היתר קוראים ברשות להעלות את הרווח היזמי, שעומד כיום על 15%, לכ-18%-20% ● השמאים: "צעד מרחיק לכת שעלול לפגוע בבעלי הדירות"

יוסי שריאל / איור: גיל ג'יבלי

יוסי שריאל מפקד 8200 לשעבר הקים סטארט-אפ חדש, ובונה על חוזים ממשלתיים

גלובס חושף כי מפקד יחידת העילית בזמן טבח 7 באוקטובר הקים לאחרונה חברה חדשה בתחום הנגשת ה–AI בשם עלמא לאבס, ומשווק את מוצריו לגורמים ממשלתיים

איתמר פורמן, מנכ''ל ישראכרט, ומשה מורגנשטרן, מנכ''ל הנוסע המתמיד ופליי קארד / צילום: ענבל מרמרי, איה בן עזרי

שיווק אגרסיבי והאשמות: האם התחרות בין מועדוני הנוסעים הפכה פרועה מדי?

המעבר של מועדון הנוסע המתמיד של אל על מכאל לישראכרט הצית מאבק סוער על כ־550 אלף מחזיקי הכרטיסים ● כך למשל הופיעו ברשת מנועי השוואה עצמאיים שמציגים בכל פעם תוצאה דומה ● ובינתיים הרשת מוצפת בטענות על "אותיות קטנות"

אילן רביב, מנכ''ל מיטב / צילום: רמי זרנגר

גיוסים של 13 מיליארד שקל בפחות מחצי שנה: למה הלקוחות נוהרים למיטב?

בית ההשקעות שבשליטת משפחות סטפק וברקת רשם 5 חודשים היסטוריים של גיוסי כספים בשוק הגמל מהמתחרים, בין היתר בשל שיקום היחסים עם סוכני הביטוח ● גם במור יכולים להיות מרוצים כשהם עקפו את אלטשולר שחם והפכו לגוף הגמל השני בגודלו בישראל

מעבר להוזלת הביטוח, המודל מהווה תמריץ לנהיגה בטוחה / צילום: Shutterstock

בעולם כבר משלמים על ביטוח לפי סגנון הנהיגה. למה ישראל נשארה מאחור?

בזמן שעלויות ביטוח הרכב בישראל מאמירות, שוק הביטוח הגלובלי מסתייע במערכות בינה מלאכותית שמנתחות את אופי הנהיגה ומעניקות הנחות של עשרות אחוזים למבוטחים זהירים ● בישראל, הטכנולוגיה נבלמת בשל דרישות רגולטוריות מחמירות של הגנת הצרכן ופרטיות

תרחיש האימים של ההייטק הישראלי / איור: גיל ג'יבלי

"פיטורים המוניים בהייטק יפגעו גם ברואי החשבון, עורכי הדין וקרנות ההשקעה"

חברות הטכנולוגיה חוות "סערה מושלמת" שהגיעה גם לישראל, עם צלילת שער הדולר, מהפכת ה־AI שמשנה את הכללים והצורך המיידי בהתייעלות ● בתוך חודש בלבד נפרדו החברות מאלפי עובדים - ואם הקצב יימשך, בתרחיש האימים, המספר יגיע ל–40 אלף עד סוף השנה ● מומחים מעריכים: עשרות אלפים בסכנת פיטורים

ביג פאשן גלילות / צילום: דרור מרמור

בביג מגלים: כמה תעלה סגירת המרכז בשבת

לקראת הדיון בעתירה, ביג מודה במסמך רשמי כי לסגירת המתחם בגלילות בשבת עשויות להיות "השלכות כלכליות בסכומי עתק" ● גורמים בסביבת החברה טוענים כי עיקר הפגיעה צפויה בשוכרים, וכי חלק ממתחרותיה עומדות מאחורי המהלך ● מגישי העתירה מכחישים

קרנות הגידור בנאמנות מסכמות שלוש שנים / אילוסטרציה: Shutterstock

קרנות גידור עממיות: מה עשה מוצר ההשקעה שהושק לפני 3 שנים והפך ללהיט

קרנות הגידור בנאמנות צומחות בקצב מהיר מאז השקתן ב-2023, חולשות על כ-6 מיליארד שקל ומציגות תשואות גבוהות, גם אם הן גובות דמי ניהול יקרים ומתקשות להכות את מדדי השוק ● המנהל בקרן המצטיינת של הראל: "החזקנו המון מניות ביטוח, ביטחון ושבבים והשוק היה לוהט, אבל הורדנו חשיפה" ● וגם: סימן שאלה לגבי עתיד הקרנות

בורסת נאסד''ק / צילום: Shutterstock

משלחת של המדינה יוצאת לניו יורק. על הפרק: הנפקה של החברות הביטחוניות

לגלובס נודע כי משלחת הכוללת את סגנית מנהל רשות החברות, מעין הראל, נציגי רפאל ות"א ומשרד הביטחון תיפגש עם גורמי רגולציה וחתמים, במטרה לבחון השלכות של הנפקת החברות הביטחוניות בנאסד"ק ● ברקע: מחלוקת מול רשות ניירות ערך על סוגיית חובת הגילוי והחיסיון

נעמי הררי בקמפיין וולט / צילום: צילום מסך יוטיוב

המאבק על ארוחת הצהריים שלכם עולה מדרגה

וולט עולה בקמפיין חדש הפונה למעסיקים ולעובדים ● סוגיית הבינה המלאכותית כיכבה בכנס איגוד השיווק השנתי ● וקרן תמורה, המבססת את פעילותה על אופציות שתורמות חברות הייטק, מציינת את האקזיט ה-200 בפורטפוליו שלה ● אירועים ומינויים

עלי חמינאי / צילום: ap

התקשורת באיראן: תהלוכת הלוויה של עלי חמינאי תתקיים בשבוע הבא

המתווכות: יוקם "מנגנון למניעת חיכוך בלבנון" - ללא ישראל ● הסתיים סבב השיחות הראשון בשווייץ בין איראן וארה"ב • לפי הודעת המתווכות, הפסגה התקיימה באווירה חיובית ובונה • בהודעה נכתב כי הצדדים יפקחו על הפסקת הפעילות הצבאית בלבנון • אזהרת הרמטכ"ל: "אם ניסוג מהקו הצהוב - איום הפשיטה יחזור" ● עדכונים שוטפים

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה הישראלית ששיפרה את מיקומה בדירוג הבינלאומי

אוניברסיטת תל אביב שיפרה את מיקומה במדד ה-QS לאוניברסיטאות בעולם, והיא נמצאת במקום ה-208 מתוך 1,500 מוסדות האקדמיה הבינלאומיים ● גם האוניברסיטה העברית והטכניון עלו בדירוג ושיפרו את מיקומן

פאלמר לאקי / צילום: Reuters, Jonathan Alcorn

מה מחפש ילד הפלא של תעשיית הביטחון בישראל?

לגלובס נודע, כי אנדוריל, הסטארט-אפ הבולט ביותר בתחום הביטחון בארה"ב, מבצע בימים אלה ראיונות עם מספר בכירים בישראל להקמת פעילות מקומית שתעסוק במכירות למערכת הביטחון הישראלית ובמו"פ עבור מוצריה הגלובליים

עובד סניטריה מרסס חומר חיטוי נגד נגיף האבולה בשוק בקונגו / צילום: ap, Moses Sawasawa

חשד שני לאבולה: אדם נוסף שחזר מקונגו הגיע לבית החולים

משרד הבריאות מדגיש כי מדובר בינתיים בחשד, וכי תוצאות הבדיקה צפויות להתקבל תוך ימים ספורים ● בינתיים עורך המשרד חקירה אפידמיולוגית לצורך איתור ואולי בידוד מגעים של שני החשודים בהידבקות, ובוחן האם יש קשר בין המקרים

צילום: Shutterstock, Pixels Hunter

הבורסה נכנסת לשבוע גורלי והאם הדולר יעשה קאמבק

השווקים יבחנו את עמידות מזכר ההבנות בין ארה"ב ואיראן ● בעוד שוול סטריט זכתה לרוח גבית מהעסקה, הבורסה בת"א פנתה לכיוון ההפוך וצנחה ● מניות השבבים בת"א סיימו שבוע בעליות ● חששות האינפלציה בארה"ב התרככו לנוכח הירידה במחירי הנפט, אך החלטת הריבית הניצית של הפד הקפיצה את הציפיות להעלאה בהמשך השנה ● וגם: הדולר מתחזק ברחבי העולם ● כל מה שכדאי לדעת לקראת שבוע המסחר

המגשר עמוס גבריאלי / צילום: ערן לם

התביעה נגד עמוס גבריאלי משרטטת לראשונה קריטריונים לתביעת מגשר

בימ"ש השלום דחה תביעה ב-2.1 מיליון שקל נגד המגשר עמוס גבריאלי וחייב את התובעים בהוצאות ● השופטת אביגיל פריי קבעה לראשונה: ניתן לחייב מגשרים בנזיקין על פעולה ברשלנות, אך רף החיוב יהיה גבוה, עד כדי זדון, כדי למנוע "אפקט מצנן" על פעילות הגישור ● התובע: יוגש ערעור

סניף של רשת רמי לוי שיווק השקמה / צילום: תמר מצפי

המנכ"ל של רמי לוי קנה רכב בפחות מ־100 אלף שקל. עכשיו הוא רוצה למכור גם לכם

אחרי אושר עד, רשת הסטוק של רמי לוי הכריזה על שיווק רכבים חדשים בפחות מ־100 אלף שקל ● בפועל מדובר בדגם חשמלי של המותג הסיני BAIC, שהושק לפני שנים ומתקשה ליישר קו עם אלטרנטיבות עדכניות ● מנכ"ל רמי לוי הסטוק: "אם זה עבר את הרגולציה בישראל, אז קטונתי"

מימין: שימעי הורטיג, אורן הולצמן, דניאל בראל / צילום: אמדוקס, Matt Monfredi, שלומי יוסף

אודיטי זינקה, אמדוקס ו-REE בשפל: חדשות השבוע מהחברות הישראליות בוול סטריט

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט בסוף השבוע • אודיטי טק קופצת מעל 13 דולר חרף השיבושים באינסטגרם ● אמדוקס בשפל של 6 שנים, אך האנליסטים מציגים מחיר יעד אופטימי ● ו-REE נופלת לשווי של פחות מ-7 מיליון דולר תחת הערת "עסק חי"

מאור שלמה / צילום: דורון לצר

משווי שיא של 513 מיליון דולר: לאן נעלמה החברה המבטיחה של היזם המפורסם

מאור שלמה מכר את חברת בייס44 לוויקס תמורת 92 מיליון דולר ● לפני כן הוא ייסד חברה נוספת שתפסה את המשקיעים, אקספלוריום, אך היא הגיעה לשווי גבוה מדי שהקשה על גיוסי הון ● איפה היא היום אחרי שעזב המייסד?

ליאור מנצר / צילום: שלומי יוסף

הבכיר במימון משק האנרגיה פורש במפתיע מהפועלים: ליאור מנצר מסיים את תפקידו

מנהל סקטור מימון הפרויקטים והתשתיות, שהוביל את הסכמי המימון המורכבים במשק, מסיים 30 שנה בבנק הפועלים ויעבור לייעוץ ● שחף גלעד יחליפו בתפקיד ● פרישתו של מנצר מצטרפת לגל עזיבות של בכירים ותיקים בחטיבה העסקית, ברקע תוכנית ההתייעלות של הבנק