גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיירות | תענוגות וולקניים: טיפוס בהר הגעש ויאריקה בצ'ילה

השכמה בחמש בבוקר, הליכה במדרון תלול עם ציוד כבד בחול, עם אבנים, דרדרת ובעיקר עם קושי מנטלי - ובסוף, נוף פנורמי עוצר נשימה של הרים, אגמים, הרבה ירוק ולבה רותחת

הר געש בידינו / צילום: רויטרס - Stringer
הר געש בידינו / צילום: רויטרס - Stringer

כשהציעו לי טיול שדורש השכמה בחמש בבוקר, עלייה על ציוד ששוקל יותר ממני וטיפוס מפרך על הר געש פעיל דרך חול, סלעים ושלג בשיפוע של 90 מעלות, התלהבתי מיד. ועם זאת, לרגע לא תיארתי לעצמי את עוצמת החוויה שמחכה לי ואת הריגוש שבצדה.

היינו בלב אזור האגמים של צ'ילה. אזור יפהפה של הרי געש, יערות, מפרצים ופיורדים וכמובן - אגמים לרוב. גדולים וקטנים. אחת הפנינים באזור הזה היא העיירה פוקון (Pucon) - נקודת מוצא נוחה לטיולים באזור האגמים. הגענו אחר הצהריים, אחרי ששרדנו את מעבר הגבול מארגנטינה ונסיעה של למעלה מעשר שעות, שבמקור הייתה אמורה לקחת רק שבע שעות. ככה זה בדרום אמריקה.

העיירה פוקון / צילום: רויטרס - Cristobal Saavedra

פוקון היא עיירה קטנה במושגים מקומיים. כ-23,000 תושבים, אבל מטיילים רבים פוקדים אותה כל השנה בזכות שפע של אטרקציות: טיולים רגליים, טיפוס הרים, רכיבה על אופני הרים, גלישת רוח, רפטינג, קיאקים, חופים לרגלי אגם ויאריקה (Villarrica), ספורט ימי, דיג, טיולי סוסים, קניונינג, קאנופי (אומגה, הליכת צמרות), ראפטינג, טיולי יום, סקי וסנובורד, טיולי צפרות, וגם אוכל טוב ואווירת חופש ושלווה.

האטרקציה הפופולרית ביותר היא הר הגעש ויאריקה, ששואב לעיירה המוני תיירים. כבר מרגע שמגיעים לעיירה ניתן לצפות במחזה המרהיב של הר הגעש המתנשא לגובה 2,850 מטר, מצופה שלג ופולט עשן. גובהו ורובו מכוסים שלג כל השנה. בחורף הוא פועל כאתר סקי קטן. ההר נמצא בפארק הלאומי ויאריקה, שפוקון היא נקודת היציאה אליו. הוא נחשב להר הגעש הפעיל ביותר בצ'ילה ומהיחידים בעולם שבלוע שלו יש אגם של לבה. הוא גם אחד מתשעת הרי הגעש המנוטרים בעולם בפרויקט של DECADE (Deep Earth Carbon Degassing), שבו מודדים את כמות הפחמן הנפלטת ממעמקי כדור הארץ אל פני הקרקע, כנראה בגלל האינטנסיביות של הפעילות הגעשית. מטיילים מכל העולם מטפסים כדי לראות מקרוב את הלוע המעשן, ואולי, עם קצת מזל, גם התפרצות.

הדובדבן שבקצפת - לבה רותחת / צילום: רויטרס - Claudia Bucarey

חלק זה של המדינה ממוקם על "טבעת האש" שסביב האוקיינוס השקט, אותה רצועה שמקיפה את האוקיינוס השקט ומתאפיינת בפעילות געשית רבה וברעידות אדמה תכופות. חוץ מהרי געש, מספקת טבעת האש גם שפע של מעיינות חמים להירגע בהם אחרי כל הפעילויות.

על החיים ועל המוות

הכניסה לפארק מותרת עם מדריך מוסמך בלבד או לבעלי תעודה של מועדון מורשה של מטפסי הרים, לכן צריך לתאם את הטיול עם אחת מסוכנויות הטיולים שבעיירה - ויש המון. ערב לפני הטיפוס התקיים מפגש הכנה עם המדריך, שכלל תדריך והסברים, לו"ז ורשימת ציוד שנקבל, מה להביא ומה להשאיר, ולקינוח: סרטונים שפתחו לנו את התיאבון והעלו את סף ההתרגשות. שמחתנו נקטעה כשהחתימו אותנו על טופס "על החיים ועל המוות" שמסיר מהחברה כל אחריות לגורלנו.

אחרי ההשכמה בחמש בבוקר, התייצבנו בסוכנות. תיק ההפתעות שקיבלנו הכיל ציוד מכף רגל ועד ראש כולל ביגוד קומפלט, מגנים, כובע צמר, כפפות משני סוגים, קסדה ונעליים כבדות מיוחדות לטיפוס בשלג - סצנה שהרגישה כמו התחמשות למלחמה. עם ההגעה להר התבקשנו לבחור אם להתחיל את הטיפוס מגובה 1,400 או לחסוך 400 מטרים ("רק" כשעה וחצי הליכה) ולעלות אותם ברכבל (תוספת של כ-50 שקל). התשובה הייתה חד משמעית - רכבל? מה פתאום? אנחנו חזקות, אנחנו בכושר, הגענו עד לכאן ולא נטפס? המדריך שהיה נחוש להעלות אותנו לרכבל, הזהיר שאנחנו עלולות להצטער על זה. לו רק ידענו אז עד כמה הוא צדק.

התחלנו לטפס נחושות וחדורות מוטיבציה, אך עשרים הדקות הראשונות הספיקו כדי להבהיר לנו שפשוט - זה לא הולך להיות. בחלק הראשון התמודדנו עם חול, אבנים ודרדרת ובעיקר עם קושי מנטלי, כי החל מהצעד הראשון ועד לפסגה חיכה לנו מדרון תלול וחד, במיוחד עם כל הציוד שעלינו.

ניצלנו את העצירה הראשונה כדי לנסות לעכל את מה שמצפה לנו עד לטופ. אחרי שאכלנו, נרגענו והסדרנו נשימה, קלטתי את הנוף המדהים שנשקף מלמעלה. בשלב הזה כבר חצינו את קו העננים, והתחושה הזו החדירה בנו כוחות חדשים. המדריך, שראה אותנו משתרכות מותשות, ניצל את ההזדמנות הראשונה כדי להתריס "אמרתי לכן".

בחלק השני, עם המעבר לטיפוס על סלעים, החלטתי להסיח את דעתי מהטיפוס בשיחה עם המדריך המוביל. השאלה הראשונה שבערה בי מהצעד הראשון היא איך הוא מסוגל לעבור את זה יום יום? "החלק הקשה ביותר הוא הצלצול של הטלפון בבוקר", הוא צחק, והוסיף שהטיולים להר מתקיימים מדי יום מלבד ימים בודדים שבהם מזג האוויר אינו מאפשר זאת. אנחנו היינו בנות מזל, כי פוקון הייתה גשומה לחלוטין באותו יום, ואילו הר הגעש היה בהיר ושטוף שמש, עם ראות מדהימה.

הטיפוס בהר / צילום: אדר גנוסר

אל נקודת השיא

אחרי כשעה נוספת, הגענו לחלק האחרון בטיפוס - בשלג, עם מקל טיפוס מיוחד, ומדריך שצועד בראש ובונה מדרגות בעזרת הנעליים. הטיפוס בשלג קשה במיוחד, בגלל סכנת החלקה מתמדת שחוויתי כמה פעמים וכבר ראיתי את עצמי בעיני רוחי מתגלגלת כל הדרך למטה (ונזכרת בטופס "על החיים ועל המוות").

בשלב הזה, גם הקור התחיל להשפיע ונתן אותותיו. הטיפוס המתיש ארך 5-4 שעות, שברובן ניהלנו מלחמה מנטלית עם עצמנו כדי לא להיכנע לקושי. ברקע המדריכים לא הפסיקו לדרבן אותנו וחזרו שוב ושוב על המנטרה "הכול בראש" (כן, בעברית!). רגע לפני הפסגה, הוצאנו מתיק ההפתעות מעין מסיכת אב"כ נגד הגזים הנפלטים מהלוע (זוכרים את ניטור הפחמן?), וטיפסנו את עשרים הדקות האחרונות שהביאו אותנו לנקודת השיא.

כשדרכנו על פסגת ההר, קיבל אותנו נוף פנורמי עוצר נשימה של הרים, אגמים והרבה ירוק, והדובדבן שבקצפת - לבה רותחת, שפרצה מדי כמה שניות מלועו הענק של הר הגעש. פליטת הגזים האינטנסיבית גורמת לקשיי נשימה, לכן קבעו הרשויות שאסור להישאר בקרבת הלוע יותר מחמש דקות (אפילו שטיפסנו חמש שעות), אבל ניצלנו את הזמן לצילומים וקיווינו לתפוס התפרצות של ממש, לצערי, ללא הצלחה.

כאן הגענו לשלב שבו אמרו חכמים "מה שעולה חייב לרדת". אם חשבתי שפסגת ההר הייתה חוויה מספקת ליום הזה, התברר שטעיתי. השלג, ששעה קודם היווה קושי ומכשול, הפך לחוויה חד פעמית. לשם כך הצטיידנו באביזר האחרון מתיק ההפתעות - ולבשנו את מה שהמדריכים מכנים "חיתול" (עדיין בעברית) - בד עשוי ניילון שמתלבש על הגוף כמו חיתול, וביחד עם יריעת פלסטיק משמשים לגלישה מטה. מצוידות ומפוחדות, התיישבנו במעיין מגלשות שלג והתחלנו להתדרדר מטה בשיפוע של כמעט 90 מעלות. כל מה שמפריד בין ההנאה הצרופה לבין התנגשות חזיתית עם שאר חברי הקבוצה היה מקל הטיפוס בשלג ששימש כבלם (בעיקר ברגע שבו הבנתי איך זה בדיוק עובד).

חציית קו העננים / צילום: אדר גנוסר

דהרנו למטה במהירות מול נוף בלתי נתפס, צורחות וצוחקות, קולטות שכל הדרך המפרכת למעלה הייתה שווה את חוויית הירידה המוטרפת הזו. למטה קינחנו במסיבת פרידה מהמדריכים ומהקבוצה, עם בירה קרה והרבה גאווה.

אחרי שהתאוששנו, החלטנו שאת היום הנפלא צריך לסיים אחרת. במרחק נסיעה קצר מפוקון, יש מרחצאות של מי מעיינות חמים ורביצה בהם מתאימה לימים גשומים/קרירים שאי אפשר לטייל בהם (ויש גם כאלה) ובעיקר אחרי יום טיול אקסטרימי. בחרנו ב-Los Pozones שמרוחק כ-40 דקות מפוקון. הרביצה בבריכות האבן עשתה את העבודה וסיפקה את הגוף ואת הנפש. הרפינו את השרירים מהמאמץ הפיזי ואת המוח מהמחשבות והדאגות - סיום מושלם ליום מושלם.

המעיינות החמים / צילום: shutterstock

מידע מעשי

טיפוס להר הגעש: הטיפוס והירידה מסוכנים למדי ומחייבים יציאה בקבוצה, עם מדריך וציוד מתאים. מומלץ להצטרף לקבוצה. כל הסוכנויות בעיירה מציעות אותה חבילת תיור, ורק המחיר משתנה - אולי כפונקציה של איכות המדריכים. רצוי לערוך סקר שוק קטן ולקבל המלצות כי במקרה שלנו זה עבד, ובדיעבד התברר שבחרנו טוב. שילמנו כ-75,000 פזו צ'יליאני (כ-400 שקל).

מרחצאות חמים: יש הסעות מאורגנות מפוקון שאפשר לתאם דרך מלונות/הוסטלים/סוכנויות. הבריכות טבעיות וטובלות בנוף פסטורלי ביער. יש בהן מינרלים שונים (סידן, מגנזיום, נתרן, אשלגן, ליתיום, ברזל ונחושת) והטמפרטורה נעה בין 20 ל-45 מעלות. יש גם תאי אחסון לציוד, אך ללא נעילה - לכן לא כדאי להביא דברי ערך למלתחות ולמקלחונים. מחיר: 18,000 פזו צ'יליאני - כ-100 שקל.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"