גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גלובל פאוור פרסמה תשקיף: תנסה לגייס כ-60 מיליון שקל

החברה שמחזיקה בתחנת הכוח העתידה לקום בבאר טוביה, שואפת לשווי בהנפקה של כ-190 מיליון שקל לפני הכסף ■ הגיוס צפוי עד סוף מארס

אהוד בן ש"ך / צילום: איל יצהר
אהוד בן ש"ך / צילום: איל יצהר

לאחר הנפקתה המוצלחת של חברת המלונות פתאל החזקות, וטיוטות התשקיף שפרסמו חברת האופנה עדיקה וחברת מרכזי הקניות צים סנטרס, פרסמה אמש גם חברת האנרגיה והתשתיות גלובל פאוור של ניסן כספי (מנכ"ל) ואהוד בן ש"ך (יו"ר) טיוטת תשקיף לקראת הנפקה ראשונית בבורסה. כוונת החברה להנפיק נחשפה ב"גלובס" בשבוע שעבר.

גלובל פאוור, מבעלות השליטה בתחנת הכוח הפרטית IPM הצפויה לקום בבאר טוביה (23.4% מההון), מתכננת לגייס כ-60 מיליון שקל בהנפקת רבע ממניותיה לציבור, לפי שווי חברה של כ-190 מיליון שקל "לפני הכסף". גיוס ההון הראשוני (IPO) המתוכנן, צפוי על פי ההערכות להתבצע עד סוף חודש מרץ, וזאת לאחר שלפני שבועות ספורים נחתם הסכם מימון נרחב, בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל, להקמתה של תחנת IPM באמצעות קונסורציום של מלווים, בראשות דויטשה בנק הגרמני ובנק הפועלים.

את ההנפקה יובילו פועלים אי.בי.אי ומשרד עו"ד שבלת ושות', שהתמזג לאחרונה עם משרד ראב"ד-מגריזו-בנקל. ב-11 למרץ צפויה הנהלת החברה להתחיל בסבב מצגות למשקיעים מוסדיים ("רוד שואו") מתוך כוונה להשלים את ההנפקה עד לסוף החודש.

מיקוד באנרגיות מתחדשות ומבוזרות

מטיוטת התשקיף עולה כי את המחצית הראשונה של 2017 סיימה החברה עם הכנסות בהיקף של כ-3.6 מיליון שקל ובהפסד של כ-4.3 מיליון שקל. הונה העצמי עמד בסוף יוני אשתקד על כ-10 מיליון שקל ובקופתה היו מזומנים בהיקף של 190 אלף שקל בלבד. עלות שכרו של היו"ר בן ש"ך הסתכמה בכ-1.7 מיליון שקל בחצי הראשון של 2017 ואילו כספי זכה לשכר בעלות של 390 אלף שקל בתקופה זו. בשנת 2016 כולה קיבל בן ש"ך שכר בעלות של כ-3 מיליון שקל וכספי כ-800 אלף שקל.

כאמור תחנת הכוח IPM היא הפרויקט המרכזי של גלובל פאוור (בן ש"ך משמש כיו"ר IPM), ומלבדו מתרכזת פעילותה בהקמת תחנות כוח קטנות לייצור חשמל על גז טבעי, במפעלים, בקיבוצים ובאזורי תעשייה, בהיקף של כ-5-16 מגוואט לכל תחנה. לחברה קרוב ל-30 תחנות בשלבים שונים, ועלות ההקמה הממוצעת היא כ-15 מיליון דולר לתחנה. כך, צפויה גלובל להידרש להשקעות בהיקף כולל של כ-400 מיליון דולר ב-4-5 השנים הקרובות, שעליהן צפויים להתפרס תהליכי ההקמה.

גלובל פאוור, שהוקמה בשנת 1999, שותפה כאמור לשליטה ב-IPM יחד עם קרן נוי ולאומי פרטנרס. יתר המחזיקים בה כוללים את מוטי בן משה, יצחק מירילשווילי (באמצעות קרן יסודות); מוטי פרידמן, לשעבר יו"ר חברת החשמל; משה טרי, לשעבר יו"ר רשות ני"ע; וקבוצת המייסדים - שמלבד גלובל פאוור כוללת את הח"כ לשעבר חגי מרום, יואב סרנה, מוריס סבג ומשקיעים פרטיים מארה"ב.

הרעיון להקמת תחנת הכוח החל להתגלגל כבר בשנת 2005, כשגלובל פאוור חברה לקבוצת היזמים הפרטיים, ושנים ספורות לאחר מכן הצטרפה לפרויקט קבוצת שיכון ובינוי (שו"ב) של שרי אריסון. שו"ב הפכה לבעלת מניות דומיננטית בפרויקט, אולם החליטה ב-2011 למכור את חלקה בפרויקט, ומאז הוא התגלגל לכמה ידיים, שבסופו של דבר מהוות את בעלי המניות הנוכחיים.

באתר החברה מציינת גלובל פאוור כי היא "רואה בתחום התשתיות את אחד הענפים בעלי פוטנציאל הצמיחה המשמעותיים ביותר בשנים הקרובות בעולם בכלל ובישראל בפרט", ומסבירה כי השקעותיה "ממוקדות בפרויקטים בתחום האנרגיה המבוזרת (distributed power), בעלי נצילות אנרגטית גבוהה ובאנרגיות מתחדשות בתחומי האנרגיה הסולארית, ביומסה והאגירה השאובה.

עלות הקמת תחנת הכוח בבאר טוביה, שתוקם ותופעל על-ידי חברת סימנס הגרמנית, מוערכת בכ-2 מיליארד שקל, והיא צפויה לייצר 440-450 מגוואט ולספק כ-2.5% מצריכת החשמל בישראל. ב-IPM מעריכים כי תחילת ההקמה של התחנה צפויה במהלך הרבעון השני השנה והיא צפויה להתחיל לפעול במחצית השנייה של שנת 2020.

התחנה צפויה לפעול על בסיס גז שיירכש ממאגרי לוויתן ותמר, ובהתאם לרגולציה הקיימת במשק החשמל. כ-85% מהייצור שלה מתוכנן להירכש על-ידי חברת חשמל, והיתרה (15%) תימכר בשוק הפרטי.

ברנמילר גייסה; המניה צנחה

הנפקת הבזק של ברנמילר אנרג'י אתמול הסתיימה בהצלחה, כשהחברה גייסה כ-20 מיליון שקל בהנפקת מניות (במחיר של 17 שקל למניה) ואופציות ללא תמורה.

החברה מייעדת את תמורת ההנפקה למטרות שונות בהתאם לצרכיה ובכלל זה למימון הפעילויות המרכזיות הצפויות בדגש על הון עצמי למיזמים למכירת אנרגיה (כגון תחנת הכוח רותם 1), פעילות שיווק ומכירות, פעילות למציאת שיתופי פעולה אסטרטגיים ומימון הפעילות השוטפת של החברה והחברות המוחזקות על-ידה.

מניית ברנמילר הגיבה להודעה על הגיוס המתוכנן בירידה של 3.7% אתמול והיום צנחה בעוד 7% למחיר של 15 שקל, נמוך בכ-12% ממחיר המניה בהנפקה (המחיר האפקטיבי של המניה, כולל האופציה, עומד על 13.65 שקל) . מאז החלה להיסחר רשמה המניה ירידה של כ-10% ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-175 מיליון שקל.

ברנמילר אנרג'י הוקמה לפני כחמש וחצי שנים על-ידי המנכ"ל, אבי ברנמילר, ועסקה בתחילת דרכה בפיתוח ובהקמה של שדות תרמו-סולאריים. המודל העסקי שלה התבסס על הקמה של שדות כאלה עבור יצרניות חשמל. לאחר כמה שנות פעילות החליטו בחברה להתמקד במערכת לאגירת אנרגיית חום.

ההתקן של החברה מסוגל לקלוט אנרגיה ממגוון מקורות, כמו תחנות רוח, פאנלים סולאריים, רשת חשמל, מים ועוד - לאגור אותה, ולספק חשמל באמצעות קיטור. התחרות בתחום מגיעה מפתרונות אחרים לאגירת אנרגיה, כמו אגירה שאובה או אגירה במלח מותך, לצד טכנולוגיות אחרות (כמו אגירה על בסיס בטון) הנמצאות בפיתוח.

החברה נכנסה לבורסה באוגוסט אשתקד לאחר שגייסה כ-45 מיליון שקל, לפי שווי של כ-150 מיליון שקל "לפני הכסף".

נכון להיום, אין לחברה הכנסות - ואלה אמורות להגיע רק אחרי שנת 2018, שבה תתחיל הקמתם של שני פרויקטים לבניית תחנות כוח, שאותם החברה מקדמת במישור רותם ליד דימונה - רותם 1 ורותם 2. מרבית כספי ההנפקות, הראשונית והנוכחית, מיועדים להקמת הפרויקטים האלה.

במתקן רותם 1, בהיקף של 1.5 מגוואט חשמל, צפויה החברה להשקיע כ-47 מיליון שקל והוא אמור להתחיל לפעול במהלך 2019 למשך כ-20 שנה. ההכנסה השנתית מהמתקן צפויה לעמוד על כ-6.4 מיליון שקל.

רותם 2, מתקן בהיקף של 10 מגוואט, צפוי להתחיל לפעול ב-2020 וברנמילר תשקיע בהקמתו כ-115 מיליון שקל. המתקן צפוי לספק הכנסה שנתית של כ-20 מיליון שקל למשך 20 שנה.

גלובל פאוור

תחום פעילות: ייזום ופיתוח פרויקטים בתחום האנרגיה

שנת הקמה: 1999

יו"ר: אהוד בן ש"ך

מנכ"ל: ניסן כספי

הכנסות מחצית ראשונה ב-2017: 3.6 מיליון שקל

הפסד מחצית ראשונה ב-2017: 4.3 מיליון שקל

עוד כתבות

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ארה"ב ועוד 17 מדינות בקריאה משותפת: "לשחרר חטופים מיד"

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי