גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כשמנופים קורסים: מי ישלם פיצוי למשפחתה של נטע רוטמן ז”ל

האם בעל הקרקע, שהוא לא אחר מאשר יצחק תשובה? האם חברת הביצוע שובל הנדסה? או בכלל חברת הביטוח של הרכב?

קריסת המנוף על רכבה של נטע רוטמן ז"ל / צילום: דוברות מד"א
קריסת המנוף על רכבה של נטע רוטמן ז"ל / צילום: דוברות מד"א

לפני שבועיים קרס מנוף באתר בנייה בכפר סבא והרג את נטע רוטמן, שנהגה ברכבה כשיצאה ממרכז שרונה בכניסה לעיר. בעלות הקרקע של האתר שבו עבד המנוף הן אלעד ישראל שבבעלות יצחק תשובה, וחברת שהב-רמט שבבעלות אבי שהב, שהזמינו את עבודת הביצוע מהחברה הקבלנית שובל הנדסה.

במשטרה הבהירו כי מפעיל העגורן נעצר לחקירה אחרי התאונה ובית המשפט האריך את מעצרו. "עם תום ימי המעצר שוחרר מפעיל המנוף בתנאים מגבילים", הוסיפו במשטרה, והדגישו כי "בנוסף נחקרו בעלי תפקידים נוספים בפרויקט והחקירה נמשכת". חברת הביצוע שובל הנדסה מסרה כי "שובל הנדסה פועלת ותפעל אך ורק על פי החוק ותעביר את התייחסותה לרשויות הרלוונטיות".

מלבד ההליך הפלילי שאותו מנהלת המדינה, ושצפוי להימשך שנים אחדות עד להכרעה, צפוי להתנהל גם הליך אזרחי בבית משפט לגבי תשלום פיצויים למשפחתה של רוטמן. מקרים שאירעו בעבר מעלים את סימן השאלה הבא: האם האסון שנגרם לרוטמן ייחשב כתאונת דרכים או לא. במקרה שכן, את הפיצויים צפויה לשלם דווקא חברת הביטוח שביטחה את רכבה של רוטמן.

עו"ד קרן פישר גוטרמן, מומחית בדיני נזיקין ממשרד ש. פרידמן ושות’, מסבירה: "אם היה מדובר בעובר אורח שלא נסע ברכב, הסיפור היה שונה. הייתה נבדקת האחריות של כל אחד הקשור לבנייה, היה נבדק החוזה בין היזם לקבלן, כי במקרים רבים צד אחד לוקח על עצמו האחריות במקרה תקלה, וכמובן הייתה נבדקת סוגיית הביטוח. אבל במקרה של פגיעה בעת נסיעה ברכב, נכנס ביטוח הרכב לתמונה".

אחד המקרים הידועים שמזכירה פישר היה התמוטטות גשר שפירים בשנת 1994 על כלי רכב שנסעו מתחתיו, שהביאה למותם של שני בני אדם ולהרשעה של מהנדסים שהיו מעורבים בתכנון ובהקמת הגשר. אלא שבסוגיית הפיצויים למשפחות, "לאחר התדיינות משפטית ארוכה שכללה צדדים רבים, קבע בית המשפט העליון כי ברגע שישנה זיקה תעבורתית לאירוע, מדובר בתאונת דרכים, והיחידות ששילמו פיצויים למשפחות היו חברת הביטוח של הרכב", אומרת פישר.

מנגד, במקרה אחר שאירע בשנת 2006, בדומה לאסון שאירע לרוטמן, נסע ברכבו כלב בוקר ברחוב אילת בתל אביב כאשר לפתע חלק ממנוף שביצע עבודות באתר בנייה סמוך ניתק ממנו, נחת על מכוניתו וגרם לבוקר חבלת ראש קשה. בוקר הגיש תביעה נגד כל הצדדים המעורבים, לרבות חברת המנופים, הקבלן וגם חברת הביטוח של הרכב, שטענה כי לא מדובר בתאונת דרכים.

"קיימת עילת תביעה נגד בעלי המנוף"

פישר מציינת כי "במקרה הזה קיבל בית המשפט את עמדת חברת הביטוח וקבע כי הסיכון בנפילת חלק ממנוף על רכב נוסע הינו בבחינת מקריות מזדמנת בלבד, שאינו מיוחד לנהגי רכב בלבד, ומהווה סיכון לא רק בזירה תחבורתית. התביעה הסתיימה בהליך גישור בין כל הצדדים המעורבים, ולכן אין פסק דין ממנו ניתן ללמוד על חלוקת החבות בין הצדדים".

פישר סבורה כי ההחלטה של בית המשפט שנפילת מנוף על רכב נוסע אינה תאונת דרכים, מהווה הרתעה רצויה ונכונה של הגורמים העוסקים בבנייה, בהיותם אלו שבפועל צריכים לפעול למניעת נזקים וכשלים באתר הבנייה. "בנוסף, יש בה כדי להשית חבות על מי שאכן כשל והתרשל ולא על מבטח רכב", הוסיפה פישר. "כאשר בוחנים את זהות הגורמים להם ניתן לייחס חבות בגין כשל של נפילת מנוף או חלק ממנו מתוך אתר בנייה, הרי שהגורמים הם רבים והנטייה של התובעים, כמו גם הנתבעים, הינה לצרף להליך כל מי שהיתה לו נגיעה כלשהי לאתר או מגע עם המנוף שכשל, ובכלל זה - היזם באתר, הקבלן הראשי, קבלני משנה, בעלי המנוף, מפעילי המנוף, המפקח באתר, בודק המנוף, וכו’.

"כמו כן, לאור התקשרויות חוזיות בין הצדדים המעורבים בתהליכי הבניה, סעיפי אחריות וביטוח, הרי שהתביעה בדרך כלל מתרחבת לצדדים שלישיים, רביעיים וכו’, בטענות שונות בין הצדדים המעורבים לבין עצמם, דבר היוצר תביעות מורכבות, אשר ניהולן אורך זמן רב. אמנם רוב הפגיעות באתרי בנייה נגרמות לעובדים באתר, אולם ישנן גם פגיעות שנגרמות לעוברי אורח שנכנסים לאתר אם מתוך סקרנות, אם בהיותם רוכשי נכס שמגיעים לראות כיצד מתקדמת הבנייה ואם עוברי אורח תמימים כמו רוטמן ובוקר, שלא יכלו לעשות דבר בכדי למנוע את התאונה או לצפותה".

עו"ד ענת גינזבורג, בעלת משרד המתמחה בתביעות נזיקין, סבורה גם היא כי קיים סיכוי גדול שחברת ביטוח הרכב היא שתישא בפיצויים למשפחתה של רוטמן: "במקרה שמנוף קרס על רכב, ניתן להגדיר אירוע זה כתאונת דרכים, כך שניתן להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח של הרכב הנפגע, שהיא האחראית על פיצוי הנהג או הנוסעים האחרים ברכב, והתביעה תתנהל על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

"במידה והמנוף קרס על אדם, קיימות עילת תביעה נגד נהג המנוף, הבעלים של המנוף, והחברה ששכרה את המנוף. בדרך כלל יש צורך במנוף באתרי בנייה, ואז התביעה תוגש גם נגד הקבלן, מפקח הבנייה וכו’. בסופו של דבר, מי שבדרך כלל נושא בפיצוי אלו חברות הביטוח המבטחות את אותם הגופים.

"במקרים שהמנוף קרס על אדם שהיה בדרכו לעבודה או במהלך העבודה, קיימת עילה לנפגע או למשפחתו להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי, שמצדו יגיש תביעת שיפוי כנגד האחראים לתאונה, על מנת לשפותו בגין התגמולים אשר משולמים ויושלמו בעתיד לנפגע או למשפחתו".

אך האם תשלום הפיצויים למשפחה בגין אסון כה חמור יביא באמת לשינוי המציאות בענף הבנייה? לדברי עו"ד ערן יעקובוביץ’ שותף במשרד צבי יעקובוביץ ושות’, המתמחה בנזיקין, "בסוף יש שתי סנקציות שאמורות למנוע בעתיד תאונות באתרי בנייה. הראשונה היא המישור הנזיקי ותשלום הפיצויים. הבעיה היא שכאשר יש ביטוח, לאף אחד מהגורמים המעורבים בתאונה, לא באמת אכפת מההתנהלות באתר, כי חברת הביטוח תשלם את הפיצויים, והקבלנים באתר הבנייה לא ישנו את ההתנהגות שלהם".

"דרוש שינוי במישור הרגולטורי והפלילי"

לדברי יעקובוביץ’, "המישור השני שיש בו לעשות שינוי הוא המישור הרגולטורי והפלילי, שעשוי לחולל שינוי בהתנהלות של הקבלנים באתרי הבנייה. במישור הנזיקי חברת הביטוח בסוף תשלם את הכסף אבל במישור הפלילי הפרנסה העתידית של הקבלן יכולה להיפגע והוא יכול גם לרצות עונש מאסר".

נפילות של מנופים באתרי בנייה על עוברי אורח הפכו שכיחים יותר בשנים האחרונות. הנס שלא קרה לנטע רוטמן ז"ל, קרה לעמי קאופמן בדיוק לפני שנה, כאשר בחודש פברואר 2017 קרס מנוף על רכבו ברחוב הנביאים בבת ים כששהה ברכב עם בתו. לדברי רועי וינשטיין, מנכ"ל חברת "ספקטרואור" המפקחת על עגורנים ועגורנאים, הרשויות המקומיות אמורות לאכוף את מה שקורה באתרי בנייה באמצעות משרד האוצר, והדבר לא קורה. "השבוע חתמה עיריית רמת גן על חוזה לשנה עם החברה ואנחנו מבצעים ביקורות באתרי בנייה בעיר. פעם ראשונה שרשות לוקחת על עצמה לפקח על שלום הציבור".

בקרוב הקבלנים ישלמו יותר על ביטוח?

ריבוי תאונות העבודה גורם לשינוי בניהול הסיכונים של חברות הביטוח שמבטחות קבלנים, ולפי גורמים בשוק החברות עומדות לייקר את פרמיות הביטוח. הטרגדיה הגדולה היא מספר ההרוגים והפצועים, וכאשר מדובר בפגיעות גוף המספרים מבהילים. לפי נתוני קו לעובד, ב-2017 נרשמו 230 פצועים קשה ובינוני ו-35 הרוגים. מתחת לרדאר, מספרים גורמים בענף הביטוח כי חברת מנורה, שביטחה את חברת דניה סיבוס, קיבלה החלטה לאחר קריסת החניון ברמת החייל להפסיק לבטח קבלנים בפוליסת קבלנים.

לדברי זוהר צדיק, מנכ"ל סוכנות הביטוח צבר ביטוחים שמבטחת קבלנים ופרויקטים רבים: "חרף היקף הנזקים והפציעות ששוחק משמעותית את סף הרווחיות של חברות הביטוח, הן לא העלו את גובה הפרמיה בפוליסות לעבודות קבלניות בשנים האחרונות. פוליסות אלה מתומחרת בשיעור ממוצע של 2-3 פרומיל משווי הפרויקט. הסיבה לכך היא התחרות העזה בתחום ביטוח הקבלנים. מנגד, אנו רואים כי הליך החיתום לפוליסות עבודות קבלניות השתנה והפך להיות מחמיר הרבה יותר. אם בעבר, חברות היו מסתפקות בבחינת עברו התאונתי של הקבלן הראשי ובמקרים מסוימים גם של קבלני המשנה, הרי שכיום, החברות נוטות לבדוק בציציות כל פרויקט ובמקרים רבים, גם את הזהות של קבלני המשנה ואת העבר הביטוחי שלהם".

לדברי צדיק, היו לא מעט מקרים שבהם הפוליסה הוצאה על שם הקבלן הראשי, אולם בפועל את העבודה ביצעה שורה ארוכה של קבלני משנה, שהסיכוי כי חברת הביטוח היתה מסכימה לבטחם בפוליסה על שמם נמוך מאוד, לבטח בפרמיה ובתנאים שהוצעו לקבלן הראשי.

לדברי יועץ הביטוח גדעון ארמן, עד לפני שנים אחדות גובה ההשתתפות העצמית עמד על 6,000 שקל, והיום בחלק ניכר מהפוליסות הסכום קפץ ל-20 אלף שקל. "חברות הביטוח גם מקפידות הרבה יותר על עמידת קבלנים בחובות זהירות שהחוק מטיל", אומר ארמן. "אם בעבר, היו פוליסות קבלניות שלא כללו סעיפים לפיהם הכיסוי למקרה של פציעה/מוות מותנה בחבישת כובעי מגן, משקפי מגן וכפפות, היום כולן כוללות סעיפים מפורטים".

בשוק מעריכים כי אם המצב ימשיך כך, החברות יעלו את גובה הפרמיה. הליך החיתום למתן כיסוי ביטוחי לעגורן למשל, כולל בין היתר קבלת אישור תקינות של בודק מוסמך שבוחן את מצב הכלי, את רמת התיקון והסיכון שגלום בו, אולם בסופו של דבר, במקרים רבים, כשל תפקודי של המפעיל מוביל לקרות הנזק. העובדה כי החברות מתנות את הכיסוי בהמצאת אישור שמעיד על הסכמת המפעיל - אינה מספקת.

עוד כתבות

חיילי מילואים / צילום: Shutterstock

תאגיד בנקאי לקח רכב כמשכון. ואז השופט גילה שהוא שייך למילואימניק

הגנה מפני הליכי הוצאה לפועל, הקדמת תשלומים באמצעות הלוואה חברתית והצעת הסדר שהגיעה אחרי קריסת החברה: שלושה פסקי דין שניתנו לאחרונה ממחישים כיצד מערכת המשפט מנסה למצוא את האיזון ולהגן על המילואימניקים

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

דמי ניהול בקרנות נאמנות יעלו. איך אפשר להיערך? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לידיעת משקיעי קרנות הנאמנות: יכול להיות שדמי הניהול שלכם יעלו בקרוב. מה אפשר לעשות?

גורמים בשוק קרנות הנאמנות מעריכים כי בקרוב צפויה עלייה רוחבית בדמי הניהול ● אחרי שנה של תשואות פנומנליות, למנהלי הקרנות קל למכור התייקרות ● המשקיעים בפלונטר: אם יעבירו את הכסף, ישלמו 25% מס על הרווח, אבל אם יישארו מה ימנע העלאה נוספת בשנה הבאה?

מחבלי חמאס בעזה / צילום: ap, Jehad Alshrafi

ההצעה של חמאס: הפסקת אש ל-10 שנים ו"הקפאת השימוש בנשק"

חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל   ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● הדרישה של חמאס לאנשי מיליציות: תסגירו את עצמכם ותקבלו חנינה ● דיווחים בעזה: חמאס והצלב האדום נערכים לחידוש החיפושים אחר החלל החטוף רס"ל רן גואילי ● עדכונים שוטפים

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שנת שיא לדיפנס טק הישראלי: מיליארד דולר זרמו לסטארט־אפים בתחום

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

האחים שלומי (מימין) ויוסי אמיר, בעלי שופרסל / צילום: יונתן בלום

שופרסל עושה מתיחת פנים לזרוע הנדל"ן וממתגת אותה מחדש

שופרסל מאחדת את נכסי הנדל”ן תחת המותג LARO, ומבססת את הזרוע כמרכיב צמיחה מרכזי עם נכסים בשווי כ־5 מיליארד שקל ● במהלך זה החברה האריכה בעשור את חוזה השכירות עם סיסקו, ומקדמת שורה של פרויקטים ברחבי הארץ, זאת במקום מהלך הפיצול וההנפקה שבוטל

מקרון לצד נשיא סין שי ג'ינפינג, בביקור בבייג'ינג השבוע / צילום: ap, Adek Berry

"ההלם הסיני": אירופה מתמודדת עם חזית חדשה

המכסים של טראמפ דחפו את סין להסיט סחורה מאמריקה לאירופה, שהפכה לאחד מיעדי היצוא העיקריים שלה ● התוצאה: לחץ הולך ומעמיק על התעשייה האירופית ● בזמן שפריז דורשת מכסים וברלין חוששת מפגיעה ביצוא, סין רושמת לראשונה עודף סחר של יותר מטריליון דולר

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

עמוס לוזון / צילום: יוסי כהן

"מחיר המניה ברח להם, אז מצאנו פשרה": עמוס לוזון מגלה איך נראו מאחורי הקלעים של המו"מ עם מנורה מבטחים

עמוס לוזון הפך השקעה של 10 מיליון שקל למיליארד וכעת חברת הביטוח הפכה לבעלת עניין בקבוצת הנדל"ן שלו ● "לא רציתי להכניס משקיעים לפני שהחברה שווה 1.5 מיליארד שקל. איך שהגיע השווי הזה קיבלתי טלפון. מחיר המניה 'ברח' להם, אז עשינו פשרה"

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

באירופה מעריכים: המועד שבו ישראל תתקוף באיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: מקורות דיפלומטיים באירופה מעריכים שישראל תתקוף במהלך שנה הבאה באיראן, הכותרות בגרמניה עסקו בביקור הקנצלר בישראל, ולבנון מנסים לתכנן את היום אחרי סיום המנדט של יוניפי"ל ● כותרות העיתונים בעולם

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הישראלית שנפלה ב־27% ויוצאת מהמדד היוקרתי הזה בוול סטריט

שינויים בוול סטריט: חברת טכנולוגיית השבבים סיוה תיפרד ממדד S&P SmallCap 600 ● בעוד כשבועיים צפויות שלוש מניות להיכנס למדד S&P 500, לאחר שזינקו מתחילת השנה

פקקים / אילוסטרציה: Shutterstock, bibiphoto

ה-OECD החמיא על התוכניות לצמצום הפקקים. הבעיה: הקידום תקוע

דוח חדש של ה־OECD על ישראל מדגיש את הבעיה של עומס התנועה, ומשבח את הממשלה על כוונתה להטיל אגרת גודש ומס נסועה ● אלא שהרפורמות נתקלות בשורת התנגדויות ומחלוקות בין המשרדים השונים ● בינתיים, אין להכנסות משני המהלכים זכר בתקציב 2026

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא / צילום: יחצ - רפי דלויה -

"רעננה אינה תפאורה לפריימריז בליכוד": פוצץ אירוע חתימת הסכם הגג בעיר

טקס החתימה הופסק לאחר שראש עיריית רעננה חיים ברוידא סירב שיו"ר הליכוד וסגנה בעיר ישתתפו, ואילו שר הבינוי והשיכון חיים כץ התעקש על נוכחותם ● לפי ההסכם, המדינה צפויה להשקיע 1.75 מיליארד שקל להקמת שכונה חדשה

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

מס היסף יוחל גם על משקיעי נדל"ן: האם כדאי למכור את הדירה לפני שייכנס לתוקף?

בשינויים שמציע תקציב המדינה לשנת 2026 נכלל סעיף לפיו דירות מגורים להשקעה ייכללו בחישוב ההכנסה החייבת במס היסף, דבר שעשוי להשפיע על רבים ● מדוע זה קורה עכשיו, עד כמה זה משמעותי ואיך אפשר להפחית מרוע הגזרה? ● גלובס עושה סדר