גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דרך המשי: מבחן דרכים לספינת הדגל ההיברידית של וולבו

מאחורי ה-S90 פלאג-אין של וולבו, שמפגינה עיצוב סקנדינבי צונן, מתלים מפנקים, תא מפואר וקרדיט "ירוק" למהדרין, מסתתר פוטנציאל ביצועים סוער ורקע גיאו-פוליטי מסעיר: הניסיון הסיני להשיג עליונות מסחרית באירופה

ה-S90 פלאג-אין של וולבו היא, קרוב לוודאי, המכונית החשובה ביותר שהושקה בשנים האחרונות בישראל ובאירופה. לא בגלל הטכנולוגיה וגם לא בגלל הפוטנציאל השיווקי - היא פונה לנישה מצומצמת למדי. מה שהופך את המכונית הזו לבעלת בעלת חשיבות אסטרטגית הוא העובדה שנבחרה, בעידוד גלוי של ממשלת סין, לשמש בתור פיילוט ייצוגי וסמלי של תעשיית הרכב הסינית במאמץ להשיג עליונות מסחרית באירופה.

המכונית הזו שייכת למותג רכב אירופי, שנרכש ונשלט על ידי חברה סינית; היא מיוצרת פיזית בסין - אם כי חלק לא מבוטל מרכיביה עדיין מיובאים מאירופה; והיא המכונית הראשונה, והיחידה בינתיים, שמגיעה מסין למערב אירופה בדרך היבשה באמצעות קו רכבת חדש, שחוצה את כל אסיה. קו הרכבת הוא חלק מפרויקט התחבורה "דרך המשי החדשה", בו משקיעה כיום ממשלת סין כטריליון דולר במטרה להגדיל את השפעתה המסחרית באירופה. בעתיד יעברו בו, כך מקווה ממשלת סין, מאות אלפי מכוניות שייוצרו בסין עבור שוק הרכב היוקרתי והרווחי של אירופה. לפיכך אין זה מפתיע שהרכבת הראשונה מסין שהגיעה לבלגיה בסוף השנה שעברה, ועל קרונותיה כמה עשרות מכוניות S90, התקבלה בטקס חגיגי שבו השתתף גם ראש הממשלה הסיני בכבודו ובעצמו.

בהתחשב בכובד הייצוג שהיא נושאת על כתפיה, ה-S90 הבכירה נראית דווקא די רגועה. כמו ל-S90 ה"רגילה", שאותה כבר פגשנו בעבר, לגרסת ה-T8 יש עיצוב סקנדינבי שקט ומכובד, שנראה רענן ויוקרתי מלפנים, מציע פרופיל צד אלגנטי ונראה די אנונימי/אמריקאי מאחור.

פרופורציות הסדאן הקלאסיות מדגישות את ממדיה הייצוגיים של המכונית - כמעט חמישה מטרים מפגוש לפגוש ו-2 מטרים בין המראות - וגרסת האבזור המפוארת של המכונית, Inscription, זו שמגיעה אלינו, מוסיפה למכלול חישוקי 19 אינץ' שמשלימים היטב את הממדים המכובדים. זה לא עיצוב שעוצר את התנועה ברחוב הישראלי, אבל הוא מדבר בקול שקט וסמכותי ונמצא רחוק מאוד מהתרבות המוטורית המוחצנת של "הכסף החדש".

תא הנוסעים של הגרסה הבכירה הוא תענוג לחושים. המושבים הקדמיים מעוצבים כמו ריהוט סקנדינבי עילי ותומכים היטב בפיזיולוגיה של הנהג והנוסעים. סביבת הנהג משלבת משטחים מסיביים עם קימורים רכים וכל העסק עטוי בעור רך ובעץ אגוז באיכות עיבוד גבוהה. קרוב לוודאי, שאנשי וולבו הביאו בחשבון שעיניים מערביות ייבחנו בקפידה את איכות הגימור של הסינים בחיפוש אחר מעידות, ולכן הקפידו שבעתיים על איכות הגימור והייצור. חיפשנו, אבל לא מצאנו, שום סימן לחיסכון או קיצורי דרך באיכות ההרכבה, ורכב ההדגמה שלנו הרגיש סולידי, נעים למגע ומבודד מרעשי החוץ כמו המיטב של גרמניה.

הנדסת האנוש שמרנית יותר מזו של סדרת ה-XC, עם מוט הילוכים בעיצוב ובמיקום מקובל ולוח מחוונים דיגטלי די רגוע בעיצובו. עם זאת, מסך המולטימדיה האופקי מכיל אין-ספור אייקונים קטנים ודי מבולגנים, אתגר לא קטן לרבים מהלקוחות בפלח השוק הזה, שנולדו והתחנכו בתקופה פרה-היסטורית, כלומר לפני המצאת הסמארטפון. האבזור התקני, כצפוי, שופע ומלבד מושבים עם אין ספור אופציות כוונון, חימום, קירור ועיסוי, מגיע הרכב עם מערכת קול לאודיופילים, תצוגה עילית מרשימה וחבילת בטיחות אקטיבית סמי-אוטונומית שמצוידת בחיישנים היקפיים ובכמעט כל מערכת התרעה/בלימה/סיוע שקיימת בשוק.

כראוי לרכב מנהלים מרחב הפנים שופע ולמרות שהמושב האחורי מעוצב בעיקר לשניים, הצלחנו לאכלס בו שלושה מבוגרים גבוהים מהממוצע, תא המטען מציע נפח מקביל לזה של הגרסאות הלא-חשמליות הודות לאחסון הסוללות בתוך השלדה, ועם 500 ליטר הוא אחד הגדולים שמוצעים בגרסאות הפלאג-אין הסאלוניות.

על הכביש, ה-S90 הבכירה מתאפיינת ברמות גבוהות מאד של בידוד ונוחות. אמנם מתלה אוויר יש מאחור בלבד ובידוד המהמורות אינו טוטלי כמו בדגמי ה-XC ההיברידיים, אבל עדיין המכונית גיהצה בצורה מרשימה את אספלט החורף הישראלי, שנראה כאילו הופצץ בפצצות מצרר. למרות המשקל והמאסה של המערכת החשמלית, הרכב מרגיש סולידי ומאוזן היטב תחת עומס של פניות. ההנעה הכפולה נכנסת לפעולה בצורה לא מורגשת ומצליחה לרסן היטב את הכוח ואת המומנט הפרוע שמערכת ההנעה יודעת לייצר לעיתים, ולתעל אותו למשיכה בטוחה ונטולת שריפת צמיגים. המכונית מרגישה בטוחה מאוד גם על כבישים מפותלים וחלקלקים, אם כי עם משקל של קצת יותר מ-2 טון והיגוי די מבודד, זו לא מכונית להנאות דינמיות מדויקות.

את מערכת ההנעה של דגמי ה-T8 כבר פגשנו בדגמי ה-XC של וולבו, וגם כאן היא כוללת מנוע 2 ליטר מוגדש, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום מאסיבית בהספק כולל של 404 כ"ס. כמו בכל דגמי הפלאג-אין המקבילים, זו מערכת רב-תכליתית ורב-צדדית, שמתאימה את אופי פעולתה לגחמותיו של הנהג. בעלי אג'נדה ירוקה, שמרבים לנסוע במסלול קבוע וקצוב שבכל אחד מהקצוות שלו נמצאת עמדת טעינה - מהבית לעבודה ובחזרה, למשל - יכולים לנצל באופן מלא את הטווח החשמלי של המערכת, משהו כמו 30 קילומטרים "אמיתיים", להיכנס לתחנת הדלק לעיתים נדירות מאוד וכמעט לא לשמוע את המנוע פועל או לשחרר CO2.

שימוש יותר מגוון, במסלול מישורי ברובו, יכול לחלץ מהמכונית טווח נסיעה רצוף של למעלה מ-600 קילומטרים. אבל מי שרוצה גם להרגיש לפעמים שהוא חי, ולא רק קיים, יכול (וצריך) לבחור במצב הספורטיבי בבורר וליהנות מתאוצות "דראג" ברוטליות בכל השיפועים. זה אמנם בא על חשבון צריכת דלק, שצונחת לאזור ה-10 קילומטרים לליטר ומטה, אבל להנאות יש מחיר.

גרסת הפלאג-אין של ה-S90 עולה בישראל כ-450 אלף שקל לאחר הטבת המס. המחיר גבוה בכעשרת אלפים שקלים בלבד משל גרסת ה-T6 נטולת החשמל, שמציעה רמת אבזור נמוכה יותר ו-80 כ"ס פחות. בהתחשב בפער המחיר ביניהן בחו"ל, מדובר במתנה של כ-120-140 אלף שקל, באדיבות הדוד משה (כחלון). בהתחשב בפוטנציאל הביצועים ורמת האבזור, יש לה בהחלט מה להציע מול המתחרות הנטענות מגרמניה אם כי עיקר התחרות תגיע מכיוון רכבי הכביש-שטח. ואם זה רק "הפיילוט" של דרך המשי הסינית, תעשיית הרכב האירופית תצטרך לחשוב על שינוי אסטרטגיה.

וולבו S90 פלאג-אין

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 530 פלאג-אין

במחיר של 420 אלף שקל לגרסה התחלתית מאובזרת, אחרי הטבת המס, ה-530 פלאג-אין היא כיום האטרקטיבית ביותר בסדרה 5. היא מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו ומנוע חשמלי בהספק כולל של 252 כ"ס, מאיצה ל-100 ב-6.2 שניות, מחזירה טווח חשמלי של למעלה מ-30 קילומטר ומהנה לנהיגה

מרצדס E350 פלאג-אין

450 אלף שקל עולה גרסת ה-350 פלאג-אין של סדרת ה-E החדשה. יש לה מנוע 2 ליטר טורבו שבשילוב עם מנוע חשמלי וסוללה עם טעינה מהרשת מייצר 279 כ"ס ותאוצה ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות. היא מגיעה לארץ עם אבזור תקני מכובד ועם העידון והתחכום של כל הסדרה

אאודי A6 2019

סדרת ה-A6 החדשה, שנחשפה השבוע, עדיין לא הוצגה עם מערכת היברידית נטענת אלא רק עם מערכת היברידית "קלה" אבל גרסה נטענת על בסיס מערכת ה-E-Tron של אאודי תופיע רק בשנה הבאה. המכונית עצמה מרווחת מקודמתה וכוללת מערך מרשים של טכנולוגיות עתידניות כולל נהיגה סמי-אוטונומית

עוד כתבות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים