גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קטאר המוחרמת מנסה להציל את עזה; הפלסטינים ספקנים

קטאר, שמוחרמת ע"י מדינות ערב, מנסה להגביר מעורבות ברצועת עזה הקורסת, וכבר העבירה סיוע של מיליוני דולרים לבתי החולים ■ נציג האמירות אף הצהיר כי כל מהלך יתואם עם ישראל ■ בעוד האמריקאים משבחים את דריסת הרגל של קטאר, תושבי עזה ומנהיגי הרשות הפלסטינית לא מקדמים אותה בברכה

אמיר קטאר / צילום: רויטרס, Handout
אמיר קטאר / צילום: רויטרס, Handout

אמירות קטאר מונה בסך הכל כ-320 אלף אזרחים. עוד יותר מ-2 מיליון בני אדם נמצאים בה כמהגרי עבודה, והתוצר לנפש בה הוא 142 אלף דולר - השני בעולם - בזכות אוצרות הנפט והגז. העושר המופלג הביא את מנהיגיה לבחוש בפוליטיקה האזורית ובענייניהם הפנימיים של ארצות המזרח התיכון, תוך שמירה על קשרים טובים עם ארצות-הברית ובעבר גם קשר כלכלי עם ישראל - ומנגד סיוע ישיר לחמאס, לחיזבאללה ולארגונים אסלאמים אופוזיציוניים במדינות כמו מצרים וסעודיה. כלי יעיל וחשוב הוא ערוץ אל-ג'זירה, שמופעל באופן מתוחכם על ידי השליט תמים בן חמד אל-תאני. ביולי 2017 נמאס מהמצב לכמה מהמדינות השכנות, ובראשן סעודיה ומצרים, והן הכריזו על ניתוק היחסים עמה. אל-תאני לא נעתר לניסיונות התיווך, והנתק הדיפלומטי הרשמי נמשך.

ההקדמה הזו מסבירה, בין השאר, את ניסיונה של קטאר להגביר את מעורבותה במתרחש ברצועת עזה. קטאר כאמור העבירה כספים רבים לממשל חמאס בעזה, ומימנה פרויקטים כלכליים וביניהם בניית שכונה שלמה בדרום הרצועה שנקראה על שמו של אל-תאני. רוב הסיוע נפסק בשל החרם הערבי על קטאר, המלווה את המשבר הדיפלומטי עמה מאז יולי.

בעקבות הידרדרות המצב ברצועה בשל עצירת הכספים מהרשות הפלסטינית, ובעיקר המשבר בבתי החולים, הודיע מוחמד אל-עמאדי, העומד בראש ועדת הסיוע של קטאר לרצועה, כי ארצו תעניק 9 מיליון דולר לסיוע מיידי לבתי החולים. בראיון שהעניק לפני שלושה שבועות לסוכנות איי.פי, אמר עמאדי כי בכוונת ארצו להגביר את הסיוע לתושבי הרצועה, אבל הוסיף משפט מעניין - כל סיוע יהיה חייב להיות בתיאום ובשיתוף עם ישראל. "בלי עזרת ישראל, שום דבר לא יקרה", אמר. הוא גם סיפר על פגישותיו עם מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, והגדיר את היחסים עמו "בהחלט טובים".

הקשר הזה אינו מפתיע במיוחד. מה שכן הפתיע הייתה התמיכה האמריקאית לצעדיה אלה של קטאר. השליח האמריקאי ג'ייסון גרינבלט צייץ בטוויטר קישור לראיון של אל-עמאדי, והוסיף כי שתוף פעולה של קטאר עם ישראל יכול להביא להקלה של ממש לתושבי הרצועה - ובלבד שקטאר תתמקד בסיוע הומניטרי ולא בתמיכה בחמאס. מדוע האמריקאים מוכנים לשבח את קטאר, היריבה המושבעת של מצרים וסעודיה? לא לחלוטין ברור, אבל ייתכן שהמצרים הסכימו למהלך הומניטרי מוגבל של קטאר ברצועה.

מחאה נגד שליטי מדינות ערב

אלא שהסיוע של קטאר לא התקבל בעין יפה על ידי תושבי הרצועה, וגם לא על ידי הרשות הפלסטינית. אל-עמאדי הגיע ביום שני שעבר לטקס, לרגל התרומה בבית החולים שיפא בעזה, המרכז הרפואי הגדול ברצועה, והשיירה שבה נסע הותקפה באבנים בעת שעברה ברחובות העיר. לאחר הטקס ומסיבת העיתונאים בשיפא, קבוצה של עובדי ניקיון בבית החולים החלה לקללו והשליכה לעברו נעליים וחפצים אחרים. התושבים הביעו בכך את מחאתם כלפי שליטי מדינות ערב ששכחו אותם, וגם - וזה חשוב יותר - כלפי הנהגת חמאס האחראית למצבם.

הרשות הפלסטינית, הנוקטת בעיצומים חריפים כלפי ממשל חמאס ברצועה, מתנגדת למעורבות הקטארית והדבר בא לידי ביטוי במתקפה של דוברים מהפתח על אל-עמאדי. במסיבת העיתונאים בבית החולים שיפא אמר אל-עמאדי כי מוטב שיושב ראש הרשות אבו מאזן ישאיר את הפוליטיקה בצד יהיה לנשיא של כל הפלסטינים. הוא האשים את הרשות, מצרים וישראל באחריות למצב הקשה ברצועה. מוניר אל-ג'ארוב, אחד מבכירי פתח, אמר כי הרשות הפלסטינית לא מקבלת הוראות מאף אחד גם אם יש לו ממון רב בכיסו.

בינתיים, בקהיר נמשכים המגעים בין משלחת של ראשי חמאס לנציגים מצרים בינסיון להביא לפתרון המשבר ולהעברת השליטה ברצועה לרשות הפלסטינית, אך חמאס לפי שעה מסרב לוותר על כוחו הצבאי ועל עצמאותו של כוח זה גם אם תעבור השליטה האזרחית לרשות.

מבולבלים? אנחנו חיים במזרח התיכון שבו, כידוע, הכל אפשרי.

ההתפרצות הזו של התושבים ברצועה נגד נציגה של קטאר לא נעלמה גם מעיני גורמי הביטחון בישראל. דוח משולב של השב"כ והמינהל האזרחי מעלה את האפשרות כי המשבר הכלכלי ברצועה עשוי להביא להפגנות נגד ממשל חמאס. הפגנות כאלה, בהשתתפות אלפי בני אדם, התקיימו לפני יותר משנה ברצועה וכללו עימותים קשים עם כוחות הביטחון של חמאס. החשש במערכת הביטחון הוא כי במקרה כזה ינסה חמאס לחמם את הגזרה מול ישראל, ספין של עימות צבאי, ככל הנראה מוגבל אך מספיק לשנות את דעת הקהל.

קטע נפרד בדוח מתייחס למצב הכלכלי בעזה וקובע כי מהמשבר סובלים בעיקר תושבי מחנות הפליטים ובעיקר אלה שאינם קשורים למנגנוני הביטחון והממשל של חמאס. הדוח מגדיר את המצב "קשה אך לא משברי", אבל מזהיר כי יגיע לכדי משבר הומניטרי אמיתי בתוך כמה חודשים אם לא יהיה שינוי במצב. אחת ההמלצות המעניינות בדוח היא לעקוב מקרוב אחר כל סיוע המגיע לרצועה ולנסות לתעלו באופן ישיר ללא מגע אנשי חמאס. בדוח ניתנו דוגמאות ל"מס" שגובה חמאס מכל מזומן או סחורה הנכנסים לרצועה, במחסומים שהקים בדרכים המובילות מהמעברים אל תוך הערים. כך, מחציתו של סיוע הומניטרי של תרופות שהגיע לפני שבועיים הוחרמה בדרך, וככל הנראה נמכרה לפחות בחלקה בשוק החופשי. את ההמלצה הזו העבירה ישראל לארגוני סיוע ובהם USAID, אך ספק רב אם משהו ישתנה נוכח מנגנון הגבייה של חמאס המגובה בכוח הנשק.

דרך הייסורים של הפטריות

בשבוע שעבר פרסמה קרן המטבע העולמית אזהרה שלפיה הרשות הפלסטינית בדרך למשבר כלכלי חריף. בהודעה שמסרה קארן אונגלי, ראש הצוות הבוחן את כלכלת הרשות, נאמר כי התחזיות של הכלכלנים הפלסטינים על צמיחה בהיקף של 4% בשנת 2018 אינן מבוססות וכי הקרן צופה שהצמיחה תהיה כ-2.3% בלבד. הנתון הזה מעיד כי הכלכלה הפלסטינית לא מסוגלת לייצר מקומות עבודה חדשים, האבטלה תגבר וההשקעה במחוללי צמיחה קטנה והולכת, נאמר בהודעה. לדברי אונגלי, הדעיכה הכלכלית מרעה מאוד את התנאים ההומניטרים, בעיקר ברצועת עזה, הסובלת מתשתית ירודה וממחסור במקורות אנרגיה ובמים. היא הגדירה מצב זה קרוב לנקודת שבר.

בדוח שהגישה אונגלי לקרן נאמר עוד, כי הרשות הפלסטינית הצליחה במהלך השנה שעברה להקטין את החוב החיצוני ב-7.8% אך הצפי ל-2018 הוא כי החוב יגדל על רקע המשבר המדיני עם ארצות-הברית, אחת מהתומכות הכלכליות העיקריות של הרשות הפלסטינית. הדוח מציין עוד את ההגבלות שמטילה ישראל על הפלסטינים, ובראשן הגבלות התנועה והקשיים במעבר סחורות יבוא ויצוא דרך המעברים שבהם היא שולטת.

סיפורה של חוות הפטריות הפלסטינית אמורו ובית האריזה הסמוך לה ביריחו, מראה מקצת מהקשיים הללו: החווה ובית האריזה נפתחו לפני חמש שנים, בהשקעה של מאות אלפי שקלים, תוך הסתמכות על ידע וחומרים מהולנד. ארבעת השותפים שהקימו אותה ביקשו לספק בעיקר את צורכי השוק המקומי, שניזון עד אז מפטריות ישראליות בלבד. המניע היה כלכלי אבל גם אידאולוגי, להפסיק את התלות במוצרים ישראליים ולו בענף הפטריות. אלא שאז החלו הבעיות, מסע ייסורים ארוך לקבלת היתרים - הן מהרשות הפלסטינית והן אישורי יבוא מהמנהל האזרחי.

לאחר קבלת ההיתרים, הוזמנו מכונות, זרעי פטריות ודשן מיוחד מהולנד. לדברי מנהל החווה מחמוד קוחיל, המכולות שהגיעו מהולנד עוכבו בנמל אשדוד שבועות ארוכים. בתחילה המתינו חודש, המשלוח השני עוכב כמעט חודשיים והשלישי עמד בנמל 80 יום. ההוצאות על האחזקה בנמל היו גבוהות, ולטענת קוחיל, מכולות דומות עם סחורה לחקלאים ישראלים שוחררו בתוך זמן קצר. בדיקה עם רשויות הנמל ועם המכס העלתה נימוקים ביטחוניים של הצורך בבדיקת הסחורה, אך לא ניתן הסבר להתמשכות הזמן הנדרש לבדיקה. קוחיל טוען כי מדובר בהתנכלות מכוונת כדי למנוע תחרות עם החקלאים הישראלים.

למרות העיכובים, החווה הצליחה בגידולים והמחיר לסוחרים היה נמוך ב-20% ממחיר הפטריות הישראליות, אבל בשל הפסדים החווה ובית האריזה נסגרו. כעת מנסים השותפים להקימה מחדש. הם גייסו כסף מהציבור והפעם רשמו את החברה גם בישראל. הנימוק - "אם השלטונות יעכבו אותנו שוב בנמל", אומר כוחיל, "נוכל לתבוע אותם בבית משפט ישראלי".

החקלאות הפלסטינית הייתה ענף כלכלי פלסטיני חשוב, אך בשנים האחרונות חלקה הלך וקטן. מ-18% בשנת 2000 ל-12% ב-2007, 8% ב-2012 ורק 4% ב-2017.

ענף בקמילה

פירמידות של גז

לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הייתה עסקת הגז עם ישראל חשובה במיוחד במהלך הכולל של הפיכת ארצו למעצמת אנרגיה, המספקת גז נוזלי לאירופה ולמדינות המזרח התיכון וצפון אפריקה. למצרים שדה גז ענק בים התיכון מול חופיה, זוהר, המפיק גז בכמויות גדלות והולכות, והיא מבקשת לרכוש גז מישראל וקפריסין, ובהמשך גם מלבנון. שר הנפט ומשאבי הטבע המצרי טארק אל-מולה הוציא הודעה ברוח זו לאחר פרסום עסקת הרכישה עם ישראל. הוא הזכיר את הודעתו של שר האנרגיה הקפריסאי יורגוס לקוטריפיס, שלפיה גם ארצו עומדת לחתום על הסכם דומה עם מצרים.

קפריסין, לפי התוכניות המצריות, תשמש תחנת מעבר לצינור גז ממצרים בדרך לאירופה, והסכם ראשוני על כך כבר נחתם עמה ביום חמישי שעבר. במצרים שני מתקני הנזלה גדולים, השייכים האחד לחברה מצרית והשני, הגדול יותר, לחברת הגז הספרדית-איטלקית יוניון פנוסה. שני המתקנים נמצאים בתנופת הרחבה ופיתוח בהיקף השקעה של יותר מ-3 מיליארד דולר.

ג'ורג' איאד, מומחה אנרגיה מצרי, אמר בראיון לעיתון א-שארק אל אווסאט, כי בשל העלויות הגבוהות של הקמת מתקני הנזלה לגז, לישראל ולמדינות המפתחות כעת את שדות הגז במזרח הים התיכון יהיה עדיף לשלוח את הגז הטבעי למצרים לצורך הנזלתו ולקבל בחזרה גז נוזלי מוכן לשימוש. לדבריו, בקרוב יוחל בשיפוץ ובדיקת הפעלה מחדש של צינור הגז מצרים-ישראל בדיוק למטרה זו.

ההיבט הגיאופוליטי כאן חשוב לא-סיסי במיוחד: שתי יריבותיו האזוריות הגדולות, טורקיה וקטאר, הן הנפגעות העיקריות של המהלך. טורקיה היא צומת מעבר עיקרי של גז מרוסיה לאירופה ומרוויחה רבות מכך. קטאר, המדינה בעלת עתודות הגז השלישית בעולם אשר מספקת גז לאירופה, עשויה לאבד את השוק הזה למצרים שכן עלויות ההנזלה והשינוע לאירופה יהיו זולות יותר מארץ הפירמידות. מעבר לעניין הכלכלי החשוב - הכלכלה המצרית הזקוקה נואשות לקטרי צמיחה מסוג זה - א-סיסי מקבל זריקת עידוד מדינית-פוליטית ומחזק את מעמד ארצו מול טורקיה וקטאר.

לכו, המצב הופך להיות עדין מבחינתה של ישראל. דלק, נובל אנרג'י ומפיקות הגז, וגם ממשלת ישראל, יצטרכו אולי להחליט אם להמשיך ולקדם מיזמי צינורות גז לאירופה דרך טורקיה של ארדואן ואולי קפריסין, או לבחור באופציה המצרית העתידית.

עוד כתבות

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים