גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תערוכת המובייל: סף הריגושים עלה, כבר לא מסתפקים ב-VR

תערוכת הענק 2018 MWC, שננעלה ביום חמישי, מסמנת שינוי במיקוד של תעשיית המובייל: עם כל הכבוד לגלקסי S9, לשאר הסמארטפונים החדשים ואפילו למשקפי ה-VR - פתאום העברת מידע מהירה היא הדבר האמיתי

MWC 2018 / צילום: ייבס הרמן, רויטרס
MWC 2018 / צילום: ייבס הרמן, רויטרס

אם חיפשתם השבוע, בתערוכת MWC, אנשים שצועקים "וואו" - הייתם צריכים לצאת ממתחם התערוכה עצמו, אל רחובות ברצלונה שקושטו בפתיתי שלג מעטים. אף טלפון חדש, אפילו לא גלקסי S9 של סמסונג, לא הצליח להתקרב לסף הריגוש ההולך ועולה שמוצרי צריכה טכנולוגיים מצופים לעמוד בו. טוב, אולי היה טלפון אחד שכן הצליח: נוקיה 8110. HMD, בעלת המותג נוקיה כיום, הפכה את הטלפון האהוב משנות התשעים לסמארטפון פשוט, בעל סוללה שמחזיקה יומיים ומקלדת מקשים פיזית. כן, סליידר.

ביטוי המפתח שליווה את התערוכה השנה מפתיע לא פחות: תשתיות תקשורת. זאת אולי לא נשמעת כמו מילת באזז, אבל מדובר בתולדה של תהליך מעניין. הסמארטפונים, הטאבלטים ואפילו משקפי המציאות המדומה, שהגניבו את דעת הקהל בשנים עברו, הגיעו אל אזורי המובן מאליו: עוד מצלמה אחורית, עוד כמה מגה-פיקסלים. עיצוב חלק יותר? טלפון דק יותר? נו טוב (אם כי המאמצים לשפר את הסוללות מבורכים). גם עולם היישומים במובייל נכנס כנראה להמתנה למהפכה הבאה - זו שיביא איתו הדור החמישי בסלולר, עם קצבי העברת מידע מטורפים, וחיבור כמעט כל מכשיר לאינטרנט.

היה זה אך סמלי שבתערוכה השנה הציגה ענקית השבבים קוואלקום לא מוצרים אלא ניסויים. הביתן המושקע שלה משך זרם מבקרים, שנראה לא פחות מסיבי מזה של שכנותיה לאולם - וואווי וסמסונג. על גבי מסכי ענק שנפרשו ברחבי הביתן הציגה קוואלקום בזמן אמת את הניסויים שהיא עורכת בדור החמישי, את קצבי העברת המידע שהוא מאפשר ואת הטכנולוגיות שספקיות הסלולר יצטרכו להטמיע כדי שנוכל ליהנות מהם מבלי שייווצרו פקקי תנועה של מידע.

בריקוד שבין הטכנולוגיות המוטמעות במכשירים לבין התשתיות שמאפשרות את הפעלתן הגענו לשלב דומה לזה של האינטרנט בתחילת העשור הקודם. עכשיו זה הזמן של התשתיות להשתדרג, כדי שמצד אחד הן יוכלו לאפשר את המעבר לדור החמישי, ומצד שני ספקיות הסלולר יוכלו לעמוד בנטל העלויות שכרוך בכך. האם המשימה תושלם בהצלחה? נראה שכן. גם בתחום התשתיות פנימה מתרחש פינג-פונג דומה: לצד שיפורים בחומרה חלה התייעלות מתמדת בטכנולוגיות תוכנה שמאפשרות עוד דחיסת מידע.

לספקיות האינטרנט אין יותר מדי זמן למשוך עד שהדור החמישי יגיע, בפרט לנוכח הרווחיות ההולכת ומצטמצמת, והנכונות ההולכת וקטנה של הלקוחות לשלם. יצרניות הסלולר מצדן נערכות במרץ להשקה של מכשירי הדור הבא. רק כדי לסבר את האוזן, וואווי עדכנה במסיבת עיתונאים בתערוכה שהיא השקיעה עד כה כ-600 מיליון דולר במחקר ופיתוח בדור החמישי. את התוצאות נתחיל לראות על פי ההערכות במהלך שנה הבאה, כך ש-MWC של שנת 2020 הולכת להיות מעניינת במיוחד.

תערוכת הענק 2018 MWC / צילומים: רויטרס

מהפכת הטלפונים הטובים הושלמה

בינתיים, חרף המחסור ב"וואו", הבשורה שיוצאת מברצלונה היא שהשלב הנוכחי במהפכת הסמארטפונים הושלם. כל החברות שהציגו בתערוכה התייצבו עם סדרות מכשירים איכותיים ביותר, החל מן הדגמים הפשוטים ועד מכשירי הדגל. כל המכשירים מהירים, קלים, בעלי מסך גדול ואיכותי ומצלמות טובות עד מצוינות. עבור מי שמחפשים "רק" טלפון חכם, הפערים הצטמצמו למינימום וההיררכיה בין המכשירים מתמצה בדקויות של הבדלים בין טוב מאוד למצוין.

היכן בכל זאת מוצאים בידול משמעותי, מלבד המיתוג כמובן? באקסטרות. סמסונג השיקה ערב התערוכה את גלקסי S9. היא הזכירה באירוע את המצלמה כפולת הצמצם, זמן הסוללה המשופר וזמן הטעינה המופחת, אבל בכך תמה התייחסותה הטכנית למכשיר. הדגש היה על גלריה של פיצ'רים, שמאיימים לשטוף את הפיד ברשתות החברתיות. בראשם עמד אימוג'י המציאות המוגברת (AR Emoji), שמאפשר לתרגם את דמות המצולם לדמות אנימציה בזמן אמת, להלביש אותה ולערוך בה שינויים. ממש התגשמות החזון של "סקנד לייף".

התעצמות כוח המחשוב של הסמארטפונים מאפשרת להם להתחרות בלפטופים, לפחות בפונקציות הבסיסיות. הגלקסי S9 עושה זאת בעזרת עמדת עגינה בשם Dex, וגם מכשירי קו החזית של וואווי כמו Mate 10 (שהושק באוקטובר אשתקד) מסוגלים, באמצעות חיבור למתאם USB ו-HDMI ולמסך חיצוני, להפוך למיני-מחשב של ממש שבו הטלפון משמש כעכבר. במילים אחרות, אפשר להשתמש במכשיר כמחשב וכסמארטפון בו זמנית: לצפות בסרט או במצגת על המסך הגדול, ולקבל הודעות ווטסאפ במסך הנייד בו זמנית. וואווי גם הדגימה בתערוכה כיצד ה-Mate 10 שולט ברכב ללא נהג, כיוון התפתחות מסקרן לא פחות.

תערוכת הענק 2018 MWC / צילומים: רויטרס

הישראלים מול התחרות ממזרח

הנוכחות הישראלית בתערוכה הייתה צנועה יחסית, מלבד אמדוקס שתפסה שטח של 540 מ"ר, בדומה ל-IBM וסיסקו. אין המחשה טובה מזו לפער בין הדימוי העצמי של אזרחי הסטארט-אפ ניישן לבין המציאות. מצד שני, הביתן הישראלי היה אחד האתרים הכי שוקקי חיים בתערוכה, כשכל אחד מהראיונות שערכתי בו נקטע בגלל פניות ממשקיעים פוטנציאליים. וכידוע, האקשן האמיתי בתערוכות כמו MWC מתרחש בחדרים צדדים ובמתחמי ה-VIP הסגורים שבהם נסגרים שיתופי פעולה ועסקאות השקעה.

לא מעט משיחות הרקע שניהלתי בתערוכה נסובו סביב ההכרח לשמר את היתרון היחסי של ישראל לנוכח התחרות מצד מרכזי ההייטק הצומחים בעולם המתפתח. מי שדיבר על כך במפורש הוא אדיב ברוך, ממייסדי נס והיו"ר הטרי של מכון היצוא הישראלי: "בישראל חייבים להבין שלא לעולם חוסן ושהתחרות על כוח אדם מקצועי רק הולכת וגוברת, גם ממזרח אסיה וגם ממזרח אירופה. אסור לנו להיות שאננים ולחשוב ביהירות שאנחנו הטובים ביותר, אלא להיות קשובים להתפתחויות ולהבין שהתחרות אגרסיבית מאוד. לכן צריך להמשיך בהשקעת תקציבים גדולים במוצרים העתידיים, גם ברמת המדינה וגם ברמת השוק הפרטי. במקביל חייבים לקחת סיכונים ולהמשיך בביזור ההשקעות, גם אם יהיו פספוסים, כי אנחנו קטנים מכדי להמר על כיוון אחד בלבד".

אחד הכיוונים הפוטנציאליים הללו, ואחד הצומחים והחשובים בהייטק העולמי בשנים האחרונות, הוא האינטרנט של הדברים. אלא שלדברי דודו שוראקי, מנכ"ל Cloud of Things, התחום הזה לא זוכה ליחס המתאים לו. "הסיפור שכולם מכירים, עם המקרר שמדווח שנגמר החלב הוא היסטוריה", אומר שוראקי, "היום הערך של חיבור המקרר לאינטרנט הוא מה שמכונה 'שירות מונע'. החיבור יכול לאפשר איתור תקלות בשלבי התהוות, באופן שיכול לחסוך ליצרנים, למשווקים ולמשקיעים הרבה כסף".

אף על פי שמהפכת האינטרנט של הדברים מובלת בידי חברות הטכנולוגיה הגדולות, כמו אפל, גוגל וסמסונג, היא מצריכה שינוי תפיסתי מצד גורמים הרבה פחות מתקדמים. "לרוב היצרנים אין את היכולות הטכנולוגיות של הענקיות, והקפיצה הדיגיטלית שנדרשת מהם היא נחשונית", אומר שוראקי, "קח לדוגמה יצרן של גופי תאורת רחוב. היום הרשויות המקומיות דורשות שגוף התאורה יהיה נשלט מרחוק ומחובר לרשת. החיבור לרשת מורכב יותר מבעבר, בשל החשיבות של מרכיב האבטחה - אנחנו הרי לא רוצים שהאקרים יכבו את האור בעיר. ברשות רוצים לאסוף נתונים מגופי התאורה האלה כדי לחסוך באנרגיה, וזה מצריך ביג דאטה. היצרן נדרש להשקיע משאבים גדולים מאוד, אחרת ייאלץ לצאת מהביזנס".

תערוכת הענק  2018 MWC / צילומים: רויטרס

עוד כתבות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות