גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ליצמן מתעקש, כחלון רואה בחירות, ונתניהו רוצה קדנציה שלמה

ליצמן דחה את הצעת הפשרה לגבי חוק הגיוס, לפיה הוא יובא להצבעה סמלית בוועדת השרים ■ נתניהו בוושינגטון: "אני כבר נמצא בתוך חורשה של אקליפטוסים גבוהים. אף אחד לא יורד" ■ האוצר סגר עם גפני: להמשיך לקדם את חוק ההסדרים

בסביבת ראש הממשלה נתניהו היו ערים כל שעות הלילה בוושינגטון. כל הזמן עמדו אנשיו בקשר טלפוני עם הארץ וקיימו סבבים של שיחות עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שר התיירות יריב לוין ויו"ר הקואליציה דוד אמסלם. וגם שר הביטחון אביגדור ליברמן ושר האוצר משה כחלון כיכבו שם.

ומי ימצמץ ראשון? זו השאלה.

האם כחלון וליברמן יסכימו שחוק הגיוס יעבור בניסוח כלשהו את מליאת הכנסת בקריאה טרומית או ראשונה בלבד? מדברים אפילו על הצבעה סמלית בוועדת השרים לחקיקה - רק כדי להשיג לסגן השר ליצמן סולם שבו יוכל לרדת מן העץ. בכולנו מציעים להאריך את מועד כנס החורף של הכנסת בשבוע (פורסם בראשית השבוע ב"גלובס") כדי לאפשר פתרון ביניים. אך ל"גלובס" נודע שסגן השר ליצמן מתבצר בעמדתו - ומתעקש על נוסח מלא של חוק הגיוס.

ראש הממשלה נתניהו ישב אתמול בלילה בוושינגטון לשיחה ממושכת עם העיתונאים שמסקרים את ביקורו והשיב גם לשאלות על המצב הפוליטי. נתניהו השווה את העץ שעליו טיפס ליצמן ליער שלם של אקליפטוסים. "אני לא עם עץ אחד פה שטיפסו עליו. אני כבר נמצא בתוך חורשה של אקליפטוסים גבוהים. אף אחד לא יורד", הוא אמר.

למרות התחושה, לפיה יש לנתניהו אינטרסים רבים לפזר את הכנסת ואת הממשלה ולרוץ לבחירות בשלב הזה, ראש הממשלה אמר אתמול לכתבים בצורה מפורשת שהוא אינו רוצה בכך. הוא חזר על הדברים האלה מספר פעמים: "אני מעדיף שהממשלה הזו תכלה את ימיה עד סוף 2019".

שאלנו אותו אם אמירתו ממשיכה להיות נכונה למרות מצב החקירות נגדו עם הצטרפותו של ניר חפץ לשורה הארוכה של עדי המדינה וכאשר כל השותפים הפוליטיים שלו תופסים את התנהלותו כמי שדואג אך ורק לאינטרס הפוליטי שלו עצמו. נתניהו השיב: "זה לא נכון. אני רוצה להמשיך עד סוף הקדנציה".

עם זאת, לשאלה מפורשת של "גלובס" על התאריך 26 ביוני כאפשרות ליום בחירות, בדיוק במהלך השבוע שבו מתוכנן להגיע לישראל הנסיך ויליאם לביקור ממלכתי ראשון אי פעם - התחמק ראש הממשלה ממתן תשובה ועבר לדבר על הקשרים החשובים בין ישראל לבריטניה.

אלא שבכל זאת עולה השאלה, מדוע ההליכה לבחירות כל כך מדאיגה, אם המצב של הליכוד ושל נתניהו בסקרים כל כך טוב? לשאלה זו השיב גורם בכיר בסביבת ראש הממשלה: "אפשר לדעת איך נכנסים למערכת בחירות, אבל אי אפשר לדעת איך יוצאים ממנה". מעניין שאת אותה דברים בדיוק אמר היום יצחק בוז'י הרצוג בתוכנית קלמן וליברמן ברשת ב'.

וביחס הפוך לגמרי לכמות שיחות הטלפון הטרנאסאטלנטיות שמתנהלות בין אמריקה למזרח התיכון ביממה האחרונה בניסיון לפייס את דעתו של ליצמן, נתניהו נראה אתמול כמי שנמצא במצב רוח מצוין יחסית להודעות שהגיעו מישראל. אחד מאנשי הצוות של ראש הממשלה סיפר שרק לקראת השעה 6 בבוקר (שעון וושינגטון) הוא העיר את ראש הממשלה עם המידע על גיוס ניר חפץ כעד מדינה. לדבריו, הוא המתין מהשעה 02:30 עד לאור ראשון כדי לוודא שבאמת מדובר בהסכם שנחתם ונסגר עם חפץ - אחד האנשים הכי מקורבים למשפחת נתניהו בעשור האחרון. במפגש עם העיתונאים נתניהו נשאל אם הנשיא טראמפ התעניין במצב החקירות נגדו ונתניהו הפטיר בקצרה כי "הנשיא לא התעניין בתיקים ובחקירות שלי ולא שאל שום שאלה על כך".

ומוושינגטון בחזרה לתקציב - ל"גלובס" נודע שעיקר הקושי הפוליטי נמצא אצל ליצמן. בליכוד ובמפלגות אחרות מוכנים להעביר את חוק הגיוס בצורה הצהרתית בלבד בוועדת השרים לחקיקה. לפי ההצעה של אנשי נתניהו לחרדים, כבר ביום א' הקרוב ניתן לכנס את הוועדה ולהצביע על ניסוח, אך לא מוכנים בשום פנים ואופן להמשיך עם החקיקה הזו תוך כדי ההצבעות על תקציב המדינה לשנת 2019. עכשיו הכדור נמצא במגרש של ליצמן. על פי כל המעשים שלו ושל מקורביו, נראה שהוא לא מעוניין למסור אותו. התנגדות של ליצמן טרפדה את כל הצעות הפשרה שעלו במהלך הלילה במגעים בין לשכת רה"מ, שר האוצר וראשי הסיעות הקואליציה.

נתניהו, ליצמן וכחלון / איור: גיל ג'יבלי

חוק ההסדרים מתקדם

גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי נכון להיום נראה כי הסיכוי להקדמת הבחירות גבוה יותר מהסיכוי להעברת תקציב המדינה בזמן. אולם, הניסיונות למציאת פשרה נמשכים כל העת. שר האוצר, משה כחלון, רמז אתמול כי יגלה נכונות להסכים לנוסח חוקי גיוס שיעברו את אישור היועץ המשפטי לממשלה ויאושרו בוועדת השרים לחקיקה. ואולם, כאמור, ליצמן הודיע הבוקר כי לא ייסוג מדרישתו לאישור החוקים בכריכה אחת עם תקציב המדינה, שאמור לעבור בכנסת בקריאה שנייה ושלישית לא יאוחר מה-15 למאי.

כחלון חזר היום על איומו המפורש אתמול לפרוש מתפקידו ומהקואליציה אם תקציב המדינה לא יעבור עד לתום מושב החורף של הכנסת ב-18 במאי (יום א'). כחלון אמר היום במסיבת עיתונאים במכון התקנים, כי "עד ליל הסדר יהיה לעם ישראל תקציב או שלא יהיה לו שר אוצר". בסביבתו של כחלון העריכו היום, כי יש אפשרות ממשית שמושב החורף יוארך בשבוע אחד על מנת לאפשר את קיום הפשרה בין כחלון וליצמן.

בתוך כך נודע ל"גלובס", כי חוק ההסדרים יאושר בוועדת הכספים של הכנסת עוד השבוע, כך סוכם אמש בין מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, ויו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני. השניים נפגשו בלשכתו של גפני לפגישה שהסתיימה לקראת חצות.

חוק ההסדרים או התוכנית הכלכלית הוא המסגרת שדרכה מבקש האוצר להעביר שורה של שינויים מבניים במשק. החוק מוגש ביחד עם תקציב המדינה, כך שללא אישורו לא ניתן לאשר את התקציב - ולהיפך. במסגרת חוק ההסדרים הנוכחי ביקש האוצר להעביר מספר מועט יחסית של רפורמות ובהן הקלות על הייבוא האישי, שינויים בחוק התכנון והבנייה והעברת דיבידנד של 1.2 מיליארד שקל מרשות שדות התעופה. גם חלקים של תוכניות נטו משפחה, נטו תעשייה ותוכנית הסיעוד הלאומית נכללים בחוק ובהם הגדלת מענקי מס הכנסה שלילי והמרת שעות טיפול סיעודי בכסף. באוצר הדגישו כי רפורמת הסיעוד היא מהלך הדגל של ליצמן בתקציב הנוכחי.

חוק המזומן תקוע

לצד ההסכמה בנושא חוק ההסדרים, ממשיך האוצר להתכתש עם גפני בנושא חוק המזומן. האוצר מקדם את החלקים הפיסקאליים בחוק, שאמורים להניב לקופת המדינה חצי מיליארד שקל הכנסות ב-2019. באוצר מאיימים כי ללא אישור החוק יידרש קיצוץ רוחבי נוסף בתקציבי משרדי הממשלה, שכבר עברו קיצוץ מצטבר של 5% על מנת לאפשר את תוכנית הסיוע הנרחבות של כחלון ושותפיו. גפני והח"כים החרדים מתנגדים לחוק המזומן לאור ההסתמכות הרבה של המגזר החרדי על עסקאות מזומן.

בלחץ האוצר סוכם כי ועדה משותפת לוועדת חוקה חוק ומשפט ולוועדת הכספים תאשר את החלקים הפיסקאליים בחוק השבוע, אך בדיון היום התברר כי יהיה צורך בקיום ישיבה נוספת של הוועדה ביום ראשון. גפני הגיב בזעם על האפשרות הזו ואמר כי האוצר רוצה להעביר את החוק במחטף, כמו במס על דירה שלישית. "לא יהיה תקציב אם תהיה ישיבה ביום ראשון. שלא תעלו את זה על דל מחשבתכם", צעק בישיבת הוועדה.

מנכ"ל האוצר באב"ד טען כי גפני אחראי לעיכוב החוק במשך שנתיים בוועדת הכספים ודחה את הטענה כי החוק נולד ברגע האחרון. "השבוע זה השבוע האחרון שבו אפשר לקיים דיונים ועד יום ראשון הבא אנחנו אמורים לסיים את ההצבעות" אמר. "חוק ההסדרים מתחלק לשניים התוכנית הכלכלית והתוכנית הפיסקאלית. אין דרך לפצל או להוציא דברים פיסקאליים החוצה כי המשמעות היא שאנחנו לא מתכנסים למסגרות התקציב. ככל שלא יהיה תקציב עד ל-15 במארס שר האוצר הבהיר מה יהיו המשמעויות הפוליטיות. נעשה את המקסימום להגיע להבנות עם יו"ר ועדת הכספים, תוך הבטחה שהמסגרות הפיסקאליות לא נפגעות. אם זה לא יהיה נצטרך לחזור לשר האוצר ולומר לו שלא נוכל לבצע את התקציב".

בסביבת ליצמן מגיבים לפרסומים השונים: אין כל תיאום עם רה"מ על בחירות. ליצמן הביע היום הערכתו כי רה"מ רוצה בחירות - לאור העובדה שאינו מתאמץ מספיק לסיים את המשבר וכי הליכוד אינו מציג מתווה לפתרון - לו רה"מ היה רוצה היה פועל לכך יותר. ליצמן אינו רוצה בחירות אך לא יחשוש מהליכה לבחירות אם לא יעבור חוק גיוס מתוקן לפני אישור התקציב כפי הוראת מועצת גדולי התורה.

עוד כתבות

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם