גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה הישראלים אימצו דווקא את הסמארטפונים של שיאומי?

אייפון? גלקסי? הישראלים מאמצים את הסמארטפונים הזולים בכלל, את הסמארטפונים הסיניים בפרט, ובמיוחד את המכשירים של יצרנית אחת עם שם שקשה לבטא ■ אלה הנתונים המרשימים מאחורי הרינגטון של שיאומי, שבזמן האחרון שומעים בכל מקום

חנות של שיאומי בברצלונה / צילום: רויטרס
חנות של שיאומי בברצלונה / צילום: רויטרס

בסופו של דבר, המבחן הוא מבחן הרינגטון: אם בעבר כל אחד בחר לו צלצול משלו לטלפון, היום אנחנו נוטים להישאר עם צלצול ברירת המחדל שהגיע עם המכשיר. בעלי טלפון שיאומי מדווחים שכשהם שומעים את הצלצול ומושיטים את ידם לענות לטלפון, לעתים קרובות הם מגלים שהמכשיר המצלצל בכלל שייך למישהו אחר.

וזו, מתברר, לא רק תחושת בטן: נתונים שנאספו ממגוון מקורות מלמדים ששיאומי, אחת היצרניות הבולטות בסין, כבשה באופן מרשים את שוק הסמארטפונים הזולים והזולים פלוס - אלה שעולים 1,200 שקל לכל היותר, ולעתים קרובות הרבה פחות.

בעולם דווקא מכירים יותר את וואווי, שהפכה לשלישית בגודלה בכל הקטגוריות, אבל נראה ששיאומי - שתתרחב רק השנה לארה"ב - מצאה לה כאן בינתיים בית חם. נראה שהשילוב בין המחירים הנמוכים, חוות הדעת החיוביות של הגולשים, הצלחת החברה לספק חווית שימוש שאינה יוצרת תחושה של פשרה, וחסרונות טכניים לא גדולים שאפשר לחיות איתם, יצרו מתכון שהתקבל בישראל היטב.

חזקים באונליין ואפילו בדיוטי

נתחיל מהנתונים: חברת המחקר GFK פרסמה בחודש שעבר כי שיאומי היא החברה השלישית בגודלה בשוק הסמארטפונים הפתוח, שאינו כולל רכישות מספקיות סלולר: היא מחזיקה בנתח שוק של 11.3%, אחרי סמסונג ואפל.

ואולם, כשמגיעים לקטגוריות המוצר הזולות יותר, התמונה נהיית כתומה יותר, כצבע הלוגו של החברה. נתוני החיפושים בזאפ חושפים כי בקטגוריית המחיר של עד 1,000 שקל שיאומי שולט ב-49% מכלל החיפושים, עם דגש על מכשיר ה-RedMi Note 4 בגרסאותיו השונות.

אחרי שיאומי ניצבת סמסונג עם 25%, LG עם 10%, ומייזו, מותג סיני נוסף, מגיע ל-4%. את העלייה הגדולה בפופולריות של מוצרי שיאומי מזהים בזאפ מסוף שנת 2016 ועד היום.

לדברי מנהל התוכן של זאפ השוואת מחירים, שלומי עמיצור: "שיאומי הצליחה להתברג לראש רשימת החיפושים בקטגוריית מכשירי הביניים. זה נובע מהשילוב של מוצרים טובים ומחירים אגרסיביים יחד עם העובדה שהמותגים הוותיקים די זנחו את הקטגוריה. סמסונג ואפל מתמקדות במכשירי הדגל היקרים כשהן השאירו בקטגוריית הביניים מוצרים לא מספיק מוצלחים או זולים, וכאן הסינים תפסו את הנישה שהולכת וגדלה".

הקטגוריה המוגדרת כבינונית-זולה באיביי מכוונת לסמארטפונים במחיר של כ-650 שקל בממוצע. הרדמי נוט 4 של שיאומי, שנמכר בה ב-635 שקל לפני משלוח (לעומת 900 בישראל), מוביל אותה כיום. אחריו מדורג ה-LG V10 שמחירו הממוצע באונליין הוא כ-670 שקל.

הנתון הזה חשוב במיוחד, מכיוון שלדברי אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של איביי בישראל, טלפונים חכמים הם הקטגוריה הפופולרית ביותר ברכישות באתר מישראל. "למרות ביטול המכס והוזלת המכשירים, קצב הצמיחה של קניות סמארטפונים ברשת לא השתנה משום שעדיין באונליין זול יותר. פער המחירים הזה מורגש במיוחד בטלפונים היקרים אך גם בטלפונים הזולים, ובהם יש דגש על היצע ומגוון מכשירים שלא משווקים בישראל. הגולשים גם למדו לחכות למבצעים שנהוגים בנובמבר, ובימים האלה יש פיקים במכירות הסמארטפונים".

צביקה אהרנוביץ', מבעלי א.ל.מ המחזיקה את חנות האלקטרוניקה במתחם הדיוטי פרי, מספר כי אף שאפל, סמסונג ו-LG עדיין שולטות במכירות שם (שמתמקדות במכשירי דגל), מורגשת עלייה במכירות של סמארטפונים סיניים, בדגש על שיאומי. "זה שילוב של מחיר וחוות דעת טובות", הוא מנמק.

הטרנד הסיני איחר, אבל בא בגדול

"מותגים סיניים בתחום הסלולר קיימים בישראל זה שנים. מה שהשתנה הוא המחסום שירד אצל הצרכנים, שסוף סוף הבינו שמה שטוב בשביל מיליארד סינים כנראה טוב מספיק גם בשביל הישראלים", אומרת ליאור פריד, אנליסטית בחברת המחקר IDC.

ב-IDC מעדיפים שלא לנקוב במותג מסוים מבין המותגים הסיניים הפועלים בישראל (שיאומי, וואווי, מייזו ועוד), אבל מספקים נתון מעניין בקטגוריית הטלפוניים הסיניים כולה: בשנת 2017 הם היוו 19.2% מכלל שוק הסמארטפונים בישראל, לעומת 6.9% בלבד ב-2015. על קטגוריית הסמארטפונים הזולים (שכוללת ב-IDC מכשירים עד 1,170 שקל) הם ממש השתלטו, ומחזיקים כחצי ממנה. גם בקטגוריית הביניים, שאינה כוללת מכשירי פרימיום, המכשירים הסיניים הגיעו ל-14% בשנה החולפת לעומת 5% ב-2017.

"ברבעונים האחרונים אנחנו מזהים מגמת עלייה דומיננטית בצריכת מכשירים זולים יותר בקרב הציבור הישראלי, וזה בעיקר נובע מכך שהתמורה לכסף שמציעות היצרניות הסיניות אינה נופלת בהרבה מזו של מכשירים יקרים יותר. מלבד אפל וסמסונג שתופסות את שני המקומות הראשונים במכירות, היצרניות הסיניות תופסות את המקום השלישי ואילך, לצד LG. בכל רבעון יצרנית סינית אחת עולה ואחרת יורדת לסירוגין", אומרת פריד.

לדבריה, "אנשים הבינו שסלולרי שעולה 600-700 שקל מספק ביצועים מרשימים. בנוסף האמון במותגים הגדולים נסדק - ממשבר הסוללות המתפוצצות של סמסונג, ועד אפל שהצליחה להרגיז את הצרכנים. זאת ועוד, עם כל הכבוד לחידושים שמציגות היצרניות הגדולות, הם לא דרמטיים אלא בעיקר קוסמטיים. אז לא יהיה חיישן לטביעת אצבע, לא ביג דיל.

"כל עוד המצב הזה יימשך, ההערכה היא שהמכשירים הסיניים ימשיכו להתעצם על חשבון המותגים הגדולים. אם אפל או סמסונג יבואו עם בשורה וחידושים מרחיקי לכת נראה האטה במכירת המותגים הסיניים, עד שאלו יחקו את המותגים הגדולים. עם זאת, יש לזכור שיש צרכנים עם רגישות למותג, שיישארו נאמנים למותגים הגדולים גם בעלות גבוהה".

שיאמי A1

זו התנהגות צרכנים שמתרחשת בכל העולם?

"בהחלט. במערב אירופה מכירות המכשירים הסיניים היוו ב-2017 כ-18% מכלל השוק, ובצפון אמריקה מדובר על כ-13%. הטרנד הזה אמנם הגיע לישראל באיחור, אך הוא צבר תאוצה במהירות, וזה טמון בפער ההתחלתי במחירי המכשירים בישראל לעומת מדינות אחרות". פריד מציינת כי בארה"ב הממשל האמריקאי חסם שיתוף פעולה בין וואווי לספקיות הסלולר, בחשד שהיא מסייעת לריגול ממשלתי. "זה משפיע על הצרכנים ועל כל סגמנט המכשירים הסיניים הנמכרים בארה"ב".

התחזקות המכשירים הסיניים בקטגוריית הביניים גרמה להיחלשות המותגים הבולטים בקטגוריה הזו?

"ללא ספק. עבור רבים הסמארטפון הוא כבר לא סמל סטטוס אלא כלי עבודה. באופן כללי ההוצאה הציבורית על חומרה בתחום הסלולר נמצאת במגמת ירידה בכל העולם. לזה נוסיף את העובדה שהשוק נמצא בתפוסה די מלאה מבחינת שיעורי החדירה של הסמארטפונים בישראל. היקף המכירות הגיע לכ-3 מיליון מכשירים שנה, זה משקף את הקיבולת של המדינה".

הסמארטפונים הזולים היו בעבר נחלתם בעיקר של ילדים, בני נוער וחיילים. בשנים האחרונות החלו גם משתמשים מבוגרים יותר לאמץ אותם כאלטרנטיבה לאייפון ולגלקסי, אם כי עדיין לא לגמרי.

"קטגוריית המחיר של עד 1,000 שקל מהווה כ-18% מהשוק, אז אי אפשר לקבוע חד-משמעית שלישראלים נמאס לשלם אלפי שקלים על הסלולרי שלהם", אומרת פריד, "עם זאת, אנחנו מזהים נטייה לחסכון ולמחיר שנתפס כהוגן יותר. הרוב הגדול מתנקז למכשירי הביניים, ולא למוצרי פרימיום שהם עכשיו יותר בשוליים".

הטלפון החלופי עושה את העבודה

עמי צים, מנכ"ל רשת בסט מובייל, מרגיש גם הוא את המגמה הזאת.

"אנשים כבר הבינו שהמכשירים היקרים לא חפים מתקלות ומתיקונים יקרים גם הם. חוץ מהמחיר, קלקול של טלפון היא פרוצדורה מעצבנת של מסירת הנייד לכמה ימים. אבל אז קורה תהליך מעניין: אנשים מקבלים לידיהם טלפון חלופי זול ומגלים שהוא עושה את העבודה בהחלט. אם לפני 4-5 שנים היו שתי קטגוריות עיקריות, היקרים והזולים, בשנתיים האחרונות חל גידול של 30% בקטגוריית הביניים, בין היתר בעקבות הורדת המכסים (הורדת מס הקנייה בשיעור של 15% על סמארטפונים באפריל 2017 על ידי משרד האוצר). מה שאנחנו רואים יותר ויותר הם צרכנים שמחזיקים שני מכשירים, אחד יקר ואחד זול יותר, למשל קונים טלפון בקטגוריית הביניים שמשמש רק לנסיעות לחו"ל מהחשש לאבד את המכשיר או שהוא ייגנב עם כל המידע עליו".

האם הטלפון הזולים עמידים פחות, ומקצרים את משך הזמן שהצרכנים מחזיקים בסמארטפון?

צים: "צרכן מחליף את הסלולרי שלו בכל שנתיים בממוצע, ונקודת המוצא שמכשיר יקר הוא עמיד יותר אינה נכונה. העניין הוא שרוב האנשים מוכנים להסתפק באיכות מסך טובה ולא מעבר לזה, לא כולם רוצים מסך שגדול מ-5.5 אינץ', והמכשירים הסיניים מספקים איכות טובה גם במצלמה, מה שחשוב להרבה אנשים", אומר צים, שמעריך שקטגוריית הביניים תוסיף לגדול.

נקודה נוספת שמעלה גולדנברג מאיביי היא דרך הקנייה של סמארטפון באונליין. "בשונה ממוצרים אחרים, כמו נעלי ריצה, כאן לא בודקים לפני הקנייה בחנות פיזית ואז ניגשים לאינטרנט, אלא נסמכים על ביקורות והמלצות של גולשים. לכן קונים גם דגמים שלא נמכרים בארץ". הוא מציע לשים לב לא רק לשיאומי, או ליצרניות האחרות שפועלות כרגע בישראל: "Oppo, המותג שכבש את סין, עדיין לא צבר תאוצה בקניות ברשת, אבל גם זה יגיע".

הסיניות השתלטו

בקרוב: "חנות שיאומי" בישראל

שיאומי אמנם מזוהה עם סמארטפונים, אבל קו המוצרים שלה רחב בהרבה, וכולל בין היתר לפטופים, טאבלטים, נתבים (דוגמת Mi box שמשווקת סלקום), רמקולים, מצלמות, ואפילו שואבי אבק רובוטיים וקורקינטים חשמליים.

בחודש שעבר הכריזה המילטון, יבואנית שיאומי בישראל, על חנות רשמית ראשונה בארץ למותג. ב-MiStore, שפתיחתה נקבעה למאי הקרוב, יימכרו עשרות מוצגים של המותג. ביבואנית מתכוונים להקים בהמשך חנויות במקומות נוספים, ולאפשר רכישה אונליין.

החנות החדשה תתחרה בחנות תל-אביבית אחרת, XiStore, המספקת את מוצרי שיאומי ביבוא מקביל. גם בה נמכרים לצד הסמארטפונים מוצרים דוגמת אוזניות, מסכי טלוויזיה ועוד.

עוד כתבות

הנפקת ריסקיפייד, אוגוסט 2021 / צילום: CRC MEDIA

הנפקת הסייבר הגדולה של השנה מגיעה לוול סטריט. ואיפה הישראליות בתחום?

הנפקת נטסקופ, שתצא לדרך השבוע בניו יורק, נבחנת בזכוכית מגדלת ע"י תעשיית הסייבר כולה ● אחרי שנים שבהן חברות ישראליות ובינלאומיות העדיפו להימכר לרוכשים אסטרטגיים ולא לצאת לבורסה - ואלו שכן הונפקו בעיקר מאכזבות - בשוק מקווים לנקודת מפנה

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

דן להב (מימין) ועומר נבו, מייסדי Irregular / צילום: בן חכים

הסטארט-אפ הישראלי שמגן על ChatGPT נחשף

חברת הסייבר Irregular מודיעה על גיוס של 80 מיליון דולר בהובלה משותפת של קרן ההון סיכון סקויה, אחת המשקיעות הפעילות בשנים האחרונות בהייטק הישראלי, ושל קרן רד פוינט ● לפי החברה, המערכת מאפשרת לספקיות מודלי השפה להעריך את סיכוני הסייבר במודלים עוד לפני השקתם לתעשייה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת העיתונאים הערב / צילום: צילום מסך

נתניהו: "הייתה אי-הבנה. כלכלת ישראל מדהימה את העולם"

לאחר שאמר כי ישראל "תצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים", הופיע נתניהו במסיבת עיתונאים בעברית ובאנגלית ואמר: "השקל חזק, הבורסה חזקה, ורואים כניסת משקיעים זרים לישראל"● בנוסף הבהיר רה"מ כי דבריו על משק אוטרקי כוונו רק לצורך בעצמאות בסקטור הביטחוני

אסף נתיב, ינקי קוינט, רם בלינקוב, אבי אדרי ועו''ד רונה ברגמן נוה / צילום: פרטי

ינקי קווינט נגד משרד האוצר: "רוב היום אני מתעסק בחסמים"

בכירי ענף ההייטק הגיעו לפתיחת המשרדים החדשים של קרן ההון סיכון פיטנגו ● פורום המנהיגות הנשית מציין 5 שנים להקמתו ● ואיזו שאלה הצליחה להוציא את ינקי קווינט משלוותו? ● אירועים ומינויים

הפגנה פרו־פלסטינית ברומא / צילום: Reuters, Anadolu

האשמת ישראל הפכה למנוף עולמי לרווח פוליטי והסחת דעת מצרות פנימיות

כמעט "שנתיים של חקירה מדוקדקת" היו נחוצות כדי להחיל על ישראל 4 קטגוריות של רצח עם ● חוקרי האו"ם מייחסים זאת להכרזת נתניהו מ־7 באוקטובר על עונשה הצפוי של "עיר הרשע" ● הם שוללים מישראל רמז של שעת חסד ומסתמכים על תרגום עברי לא מדויק

דור עיני וחיים דנון / איור: גיל ג'יבלי

יבואנית הרכב יוצאת להנפקה: המספרים נחשפים וגם תכנון המס

המספרים בהנפקת UMI נחשפים: תגייס לפי שווי של 3.4 מיליארד שקל, ותחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל לבעלים, משפחות עיני ודנון ● בשוק מסבירים את המהלך, שנקט לאחרונה גם רמי לוי, ב"דילוג" על תשלום מס חברות

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

שלומי ויוסי אמיר, בעלי השליטה ברשת שופרסל / צילום: יונתן בלום

פעם שנייה תוך שנה: שופרסל תיקנס ב-2 מיליון שקל. האם זה מספיק?

הרשות להגנת הצרכן מטילה את הקנס על שופרסל בגין אי-הצגת מחיר והטעיה במחיר המוצר בקופה ● קנסות דומים הוטלו על יוחננוף, קרפור ורמי לוי, אך לא בטוח שהם מצליחים לייצר הרתעה ● קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן: "כול שיקול כלכלי. אם היו מקבלים קנס של 100 מיליון שקל, היו מעסיקים מאה אנשים שיסמנו מחירים ומשלמים בהתאם"

קארין קלר־סוטר, נשיאת שווייץ / צילום: ap, Julia Nikhinson

תרנגולות תמורת הפחתת מכסים: הדיל ששווייץ מציעה לארה"ב

שווייץ נדהמה בחודש שעבר לגלות כי בעקבות שיחת טלפון לא טובה של הנשיאה עם הנשיא טראמפ, הוא הטיל מכסים בגובה 39% כמעט על כל הסחורה השוויצרית ● כעת, המדינה העצמאית מוכנה לפתוח את השוק שלה לתרנגולות שעברו חיטוי בכלור, למרות התנגדות ארגון הצרכנים השוויצרי, בתמורה להפחתת המכסים

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

מתוך ההגרלה של נגה / צילום: צילום מסך

לוטו גרסת נגה: הדרך החריגה שבה החליטו מי יזכה להתחבר לחשמל

בצל ביקוש אדיר לחיבור לרשת המתח העליון, בקבוצת נגה נאלצו לערוך הגרלה כדי לקבוע אילו פרויקטים יעברו סקירה ● שיכון ובינוי זכו ב־57% מההספק שנכנס לסקירה - כל ארבעת הפרויקטים שהגישו עברו ● אנלייט, שהגישה את ההספק הגדול ביותר, נאלצת להמתין לתורה ● בשוק מותחים ביקורת על חוסר הוגנות בהליך

עבד אל-מלכ אל-חות'י, המנהיג הרוחני של החות'ים / צילום: ap, Osamah Abdulrahman

מסלול הנשק של החות'ים נחשף, והסנקציות עולות מדרגה

בצל הפסקת האש בתימן, הממשל האמריקאי מגביר את הלחץ הכלכלי על ארגון הטרור החות'י באמצעות סנקציות על ספינות, חברות ואנשי מפתח - כמו הקפאת נכסים ואיסור ביצוע עסקאות עימם ● זאת כדי לבלום את הרשת הכלכלית החות'ית לייצור אמל"ח, בין היתר בסיוע חברות שבסיסן בסין

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסת ת"א; מדד הביטוח איבד 4%, הבנקים 3%

מדד ת"א 35 ירד ב-2% ● איי.בי.איי: "הירידות נובעות יותר מההבנה שהצעדים מהעולם, הם אולי לא ברמה של סנקציות, אבל כן מוציאים לנו כרטיס צהוב" ● נקודות אור היום הן מניות נייס וארית שעולות בכ-2% ● פסגות מעלים את מחיר היעד של שופרסל ב-40% ● הערב תתקיים בארה"ב החלטת הריבית שהשוק מחכה לה

ג'רי גרינפילד (מימין) ובן כהן, מייסדי בן אנד ג'ריס / צילום: ap, Eric Kayne

מייסד בן אנד ג'ריס מתפטר: "משתיקים את משימתנו החברתית"

ג'רי גרינפילד, אחד משני המייסדים של מותג הגלידות הפופולרי בן אנד ג'ריס, עוזב את החברה בטענה כי היא איבדה את עצמאותה - ומאשים את חברת האם יוניליוור ב"השתקת משימתה החברתית" ● חלק מהמחלוקות קשורות גם לביקורת על המדיניות נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויחסו למלחמה בעזה

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

הפד הודיע על הורדת הריבית בארה"ב, צופה עוד שתי הורדות עד סוף השנה

האינפלציה מעל ליעד, אבל שוק עבודה חלש הכריע את הכף ולאחר תשעה חודשים - הריבית ירדה ב-0.25% ל-4.25% ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול תיאר את המהלך ככזה שנועד לניהול סיכונים, השוק קיבל את זה באכזבה ● הפד צופה עוד שתי הורדות ריבית עד סוף השנה ● סטיבןן מירן, המינוי של טראמפ לפד, הצביע נגד ודרש הפחתה של 0.5% ● וגם האזהרה של ג’יי.פי.מורגן

מגדל THE PARK / צילום: מתוך ויקיפדיה

בניין PARK כמשל: המעגל השני של גוש דן נאבק למצוא שוכרי משרדים

45 קומות המשרדים שבנו אמות ואלייד יקבלו בקרוב טופס אכלוס, אבל עוד לא דווח שנסגרו חוזי שכירות ● בשוק הנדל"ן המסחרי מצביעים בעיקר על האזור הבעייתי: "לא בני ברק ולא תל אביב"