גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה הישראלים אימצו דווקא את הסמארטפונים של שיאומי?

אייפון? גלקסי? הישראלים מאמצים את הסמארטפונים הזולים בכלל, את הסמארטפונים הסיניים בפרט, ובמיוחד את המכשירים של יצרנית אחת עם שם שקשה לבטא ■ אלה הנתונים המרשימים מאחורי הרינגטון של שיאומי, שבזמן האחרון שומעים בכל מקום

חנות של שיאומי בברצלונה / צילום: רויטרס
חנות של שיאומי בברצלונה / צילום: רויטרס

בסופו של דבר, המבחן הוא מבחן הרינגטון: אם בעבר כל אחד בחר לו צלצול משלו לטלפון, היום אנחנו נוטים להישאר עם צלצול ברירת המחדל שהגיע עם המכשיר. בעלי טלפון שיאומי מדווחים שכשהם שומעים את הצלצול ומושיטים את ידם לענות לטלפון, לעתים קרובות הם מגלים שהמכשיר המצלצל בכלל שייך למישהו אחר.

וזו, מתברר, לא רק תחושת בטן: נתונים שנאספו ממגוון מקורות מלמדים ששיאומי, אחת היצרניות הבולטות בסין, כבשה באופן מרשים את שוק הסמארטפונים הזולים והזולים פלוס - אלה שעולים 1,200 שקל לכל היותר, ולעתים קרובות הרבה פחות.

בעולם דווקא מכירים יותר את וואווי, שהפכה לשלישית בגודלה בכל הקטגוריות, אבל נראה ששיאומי - שתתרחב רק השנה לארה"ב - מצאה לה כאן בינתיים בית חם. נראה שהשילוב בין המחירים הנמוכים, חוות הדעת החיוביות של הגולשים, הצלחת החברה לספק חווית שימוש שאינה יוצרת תחושה של פשרה, וחסרונות טכניים לא גדולים שאפשר לחיות איתם, יצרו מתכון שהתקבל בישראל היטב.

חזקים באונליין ואפילו בדיוטי

נתחיל מהנתונים: חברת המחקר GFK פרסמה בחודש שעבר כי שיאומי היא החברה השלישית בגודלה בשוק הסמארטפונים הפתוח, שאינו כולל רכישות מספקיות סלולר: היא מחזיקה בנתח שוק של 11.3%, אחרי סמסונג ואפל.

ואולם, כשמגיעים לקטגוריות המוצר הזולות יותר, התמונה נהיית כתומה יותר, כצבע הלוגו של החברה. נתוני החיפושים בזאפ חושפים כי בקטגוריית המחיר של עד 1,000 שקל שיאומי שולט ב-49% מכלל החיפושים, עם דגש על מכשיר ה-RedMi Note 4 בגרסאותיו השונות.

אחרי שיאומי ניצבת סמסונג עם 25%, LG עם 10%, ומייזו, מותג סיני נוסף, מגיע ל-4%. את העלייה הגדולה בפופולריות של מוצרי שיאומי מזהים בזאפ מסוף שנת 2016 ועד היום.

לדברי מנהל התוכן של זאפ השוואת מחירים, שלומי עמיצור: "שיאומי הצליחה להתברג לראש רשימת החיפושים בקטגוריית מכשירי הביניים. זה נובע מהשילוב של מוצרים טובים ומחירים אגרסיביים יחד עם העובדה שהמותגים הוותיקים די זנחו את הקטגוריה. סמסונג ואפל מתמקדות במכשירי הדגל היקרים כשהן השאירו בקטגוריית הביניים מוצרים לא מספיק מוצלחים או זולים, וכאן הסינים תפסו את הנישה שהולכת וגדלה".

הקטגוריה המוגדרת כבינונית-זולה באיביי מכוונת לסמארטפונים במחיר של כ-650 שקל בממוצע. הרדמי נוט 4 של שיאומי, שנמכר בה ב-635 שקל לפני משלוח (לעומת 900 בישראל), מוביל אותה כיום. אחריו מדורג ה-LG V10 שמחירו הממוצע באונליין הוא כ-670 שקל.

הנתון הזה חשוב במיוחד, מכיוון שלדברי אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של איביי בישראל, טלפונים חכמים הם הקטגוריה הפופולרית ביותר ברכישות באתר מישראל. "למרות ביטול המכס והוזלת המכשירים, קצב הצמיחה של קניות סמארטפונים ברשת לא השתנה משום שעדיין באונליין זול יותר. פער המחירים הזה מורגש במיוחד בטלפונים היקרים אך גם בטלפונים הזולים, ובהם יש דגש על היצע ומגוון מכשירים שלא משווקים בישראל. הגולשים גם למדו לחכות למבצעים שנהוגים בנובמבר, ובימים האלה יש פיקים במכירות הסמארטפונים".

צביקה אהרנוביץ', מבעלי א.ל.מ המחזיקה את חנות האלקטרוניקה במתחם הדיוטי פרי, מספר כי אף שאפל, סמסונג ו-LG עדיין שולטות במכירות שם (שמתמקדות במכשירי דגל), מורגשת עלייה במכירות של סמארטפונים סיניים, בדגש על שיאומי. "זה שילוב של מחיר וחוות דעת טובות", הוא מנמק.

הטרנד הסיני איחר, אבל בא בגדול

"מותגים סיניים בתחום הסלולר קיימים בישראל זה שנים. מה שהשתנה הוא המחסום שירד אצל הצרכנים, שסוף סוף הבינו שמה שטוב בשביל מיליארד סינים כנראה טוב מספיק גם בשביל הישראלים", אומרת ליאור פריד, אנליסטית בחברת המחקר IDC.

ב-IDC מעדיפים שלא לנקוב במותג מסוים מבין המותגים הסיניים הפועלים בישראל (שיאומי, וואווי, מייזו ועוד), אבל מספקים נתון מעניין בקטגוריית הטלפוניים הסיניים כולה: בשנת 2017 הם היוו 19.2% מכלל שוק הסמארטפונים בישראל, לעומת 6.9% בלבד ב-2015. על קטגוריית הסמארטפונים הזולים (שכוללת ב-IDC מכשירים עד 1,170 שקל) הם ממש השתלטו, ומחזיקים כחצי ממנה. גם בקטגוריית הביניים, שאינה כוללת מכשירי פרימיום, המכשירים הסיניים הגיעו ל-14% בשנה החולפת לעומת 5% ב-2017.

"ברבעונים האחרונים אנחנו מזהים מגמת עלייה דומיננטית בצריכת מכשירים זולים יותר בקרב הציבור הישראלי, וזה בעיקר נובע מכך שהתמורה לכסף שמציעות היצרניות הסיניות אינה נופלת בהרבה מזו של מכשירים יקרים יותר. מלבד אפל וסמסונג שתופסות את שני המקומות הראשונים במכירות, היצרניות הסיניות תופסות את המקום השלישי ואילך, לצד LG. בכל רבעון יצרנית סינית אחת עולה ואחרת יורדת לסירוגין", אומרת פריד.

לדבריה, "אנשים הבינו שסלולרי שעולה 600-700 שקל מספק ביצועים מרשימים. בנוסף האמון במותגים הגדולים נסדק - ממשבר הסוללות המתפוצצות של סמסונג, ועד אפל שהצליחה להרגיז את הצרכנים. זאת ועוד, עם כל הכבוד לחידושים שמציגות היצרניות הגדולות, הם לא דרמטיים אלא בעיקר קוסמטיים. אז לא יהיה חיישן לטביעת אצבע, לא ביג דיל.

"כל עוד המצב הזה יימשך, ההערכה היא שהמכשירים הסיניים ימשיכו להתעצם על חשבון המותגים הגדולים. אם אפל או סמסונג יבואו עם בשורה וחידושים מרחיקי לכת נראה האטה במכירת המותגים הסיניים, עד שאלו יחקו את המותגים הגדולים. עם זאת, יש לזכור שיש צרכנים עם רגישות למותג, שיישארו נאמנים למותגים הגדולים גם בעלות גבוהה".

שיאמי A1

זו התנהגות צרכנים שמתרחשת בכל העולם?

"בהחלט. במערב אירופה מכירות המכשירים הסיניים היוו ב-2017 כ-18% מכלל השוק, ובצפון אמריקה מדובר על כ-13%. הטרנד הזה אמנם הגיע לישראל באיחור, אך הוא צבר תאוצה במהירות, וזה טמון בפער ההתחלתי במחירי המכשירים בישראל לעומת מדינות אחרות". פריד מציינת כי בארה"ב הממשל האמריקאי חסם שיתוף פעולה בין וואווי לספקיות הסלולר, בחשד שהיא מסייעת לריגול ממשלתי. "זה משפיע על הצרכנים ועל כל סגמנט המכשירים הסיניים הנמכרים בארה"ב".

התחזקות המכשירים הסיניים בקטגוריית הביניים גרמה להיחלשות המותגים הבולטים בקטגוריה הזו?

"ללא ספק. עבור רבים הסמארטפון הוא כבר לא סמל סטטוס אלא כלי עבודה. באופן כללי ההוצאה הציבורית על חומרה בתחום הסלולר נמצאת במגמת ירידה בכל העולם. לזה נוסיף את העובדה שהשוק נמצא בתפוסה די מלאה מבחינת שיעורי החדירה של הסמארטפונים בישראל. היקף המכירות הגיע לכ-3 מיליון מכשירים שנה, זה משקף את הקיבולת של המדינה".

הסמארטפונים הזולים היו בעבר נחלתם בעיקר של ילדים, בני נוער וחיילים. בשנים האחרונות החלו גם משתמשים מבוגרים יותר לאמץ אותם כאלטרנטיבה לאייפון ולגלקסי, אם כי עדיין לא לגמרי.

"קטגוריית המחיר של עד 1,000 שקל מהווה כ-18% מהשוק, אז אי אפשר לקבוע חד-משמעית שלישראלים נמאס לשלם אלפי שקלים על הסלולרי שלהם", אומרת פריד, "עם זאת, אנחנו מזהים נטייה לחסכון ולמחיר שנתפס כהוגן יותר. הרוב הגדול מתנקז למכשירי הביניים, ולא למוצרי פרימיום שהם עכשיו יותר בשוליים".

הטלפון החלופי עושה את העבודה

עמי צים, מנכ"ל רשת בסט מובייל, מרגיש גם הוא את המגמה הזאת.

"אנשים כבר הבינו שהמכשירים היקרים לא חפים מתקלות ומתיקונים יקרים גם הם. חוץ מהמחיר, קלקול של טלפון היא פרוצדורה מעצבנת של מסירת הנייד לכמה ימים. אבל אז קורה תהליך מעניין: אנשים מקבלים לידיהם טלפון חלופי זול ומגלים שהוא עושה את העבודה בהחלט. אם לפני 4-5 שנים היו שתי קטגוריות עיקריות, היקרים והזולים, בשנתיים האחרונות חל גידול של 30% בקטגוריית הביניים, בין היתר בעקבות הורדת המכסים (הורדת מס הקנייה בשיעור של 15% על סמארטפונים באפריל 2017 על ידי משרד האוצר). מה שאנחנו רואים יותר ויותר הם צרכנים שמחזיקים שני מכשירים, אחד יקר ואחד זול יותר, למשל קונים טלפון בקטגוריית הביניים שמשמש רק לנסיעות לחו"ל מהחשש לאבד את המכשיר או שהוא ייגנב עם כל המידע עליו".

האם הטלפון הזולים עמידים פחות, ומקצרים את משך הזמן שהצרכנים מחזיקים בסמארטפון?

צים: "צרכן מחליף את הסלולרי שלו בכל שנתיים בממוצע, ונקודת המוצא שמכשיר יקר הוא עמיד יותר אינה נכונה. העניין הוא שרוב האנשים מוכנים להסתפק באיכות מסך טובה ולא מעבר לזה, לא כולם רוצים מסך שגדול מ-5.5 אינץ', והמכשירים הסיניים מספקים איכות טובה גם במצלמה, מה שחשוב להרבה אנשים", אומר צים, שמעריך שקטגוריית הביניים תוסיף לגדול.

נקודה נוספת שמעלה גולדנברג מאיביי היא דרך הקנייה של סמארטפון באונליין. "בשונה ממוצרים אחרים, כמו נעלי ריצה, כאן לא בודקים לפני הקנייה בחנות פיזית ואז ניגשים לאינטרנט, אלא נסמכים על ביקורות והמלצות של גולשים. לכן קונים גם דגמים שלא נמכרים בארץ". הוא מציע לשים לב לא רק לשיאומי, או ליצרניות האחרות שפועלות כרגע בישראל: "Oppo, המותג שכבש את סין, עדיין לא צבר תאוצה בקניות ברשת, אבל גם זה יגיע".

הסיניות השתלטו

בקרוב: "חנות שיאומי" בישראל

שיאומי אמנם מזוהה עם סמארטפונים, אבל קו המוצרים שלה רחב בהרבה, וכולל בין היתר לפטופים, טאבלטים, נתבים (דוגמת Mi box שמשווקת סלקום), רמקולים, מצלמות, ואפילו שואבי אבק רובוטיים וקורקינטים חשמליים.

בחודש שעבר הכריזה המילטון, יבואנית שיאומי בישראל, על חנות רשמית ראשונה בארץ למותג. ב-MiStore, שפתיחתה נקבעה למאי הקרוב, יימכרו עשרות מוצגים של המותג. ביבואנית מתכוונים להקים בהמשך חנויות במקומות נוספים, ולאפשר רכישה אונליין.

החנות החדשה תתחרה בחנות תל-אביבית אחרת, XiStore, המספקת את מוצרי שיאומי ביבוא מקביל. גם בה נמכרים לצד הסמארטפונים מוצרים דוגמת אוזניות, מסכי טלוויזיה ועוד.

עוד כתבות

זירת המסחר בוול סטריט / צילום: Lucas Jackson , רויטרס

התגברו העליות בנעילה בוול סטריט: הדאו זינק ב-2.2%, מדד S&P 500 סגר מעל ל-3,035 נק'

מדד הנאסד"ק קפץ ב-0.8%, ה-S&P 500 זינק ב-1.45% ● באירופה הדאקס קפץ ב-1.3%, הקאק ב-1.7% ● הנפט צנח בכ-5% ● מיקרון זינקה בכ-8% לאחר שהחברה העלתה תחזיות

בזק / צילום: תקשורת תאגידית בזק

תם ונשלם: נפתרה המחלוקת סביב הטלפוניה הסיטונאית של בזק

משרד התקשורת קובע שהפתרון שבזק מציעה לטלפוניה הסיטונאית עומד בדרישות שקבע וכבר בקרוב החברה כבר לא תהיה בהפרה ● אחד האירועים הקשים ביותר שליוו את החברה בשנים האחרונות בא על סיומו

שדה דב / צילום: יוסי פישר

יו"ר ההסתדרות דוחף לפתיחה מחודשת של שדה דב: "להציל את אילת הגוססת מהקורונה"

האם בחסות משבר הקורונה שדה דב יקום לתחייה? ל"גלובס" נודע כי יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ורה"מ בנימין נתניהו שוחחו על הנושא בימים האחרונים, וכי נתניהו הפגין גישה חיובית לרעיון ● מנכ"ל ישראייר ל"גלובס": "הרעיון נחמד אבל לא ישים בזמן הנוכחי"

משרדי JFrog, אחת מחברות הפורטפוליו של אינסייט /  צילום: שלומי יוסף, פליקר

החברות שצלחו את המשבר של 2008 והתובנות שיסייעו לצלוח את המשבר הנוכחי

המשבר פוגע בתעשיית ההייטק? באינסייט האמריקאית, הקרן הכי דומיננטית בהייטק הישראלי, סבורים כי חברות התוכנה יתאוששו די מהר, ואף ירוויחו ממנו ● כדי שזה יקרה, הן צריכות לקצץ, להתמזג ולדעת לנצל הזדמנויות

בדיקות קורונה במעבדה בסין  / צילום: Thomas Peter, רויטרס

מדענים סינים דוחים את ההאשמות: אין סיכוי שהקורונה הגיעה ממעבדה או משוק החיות

בצל המתקפה האמריקאית על סין כאחראית להתפרצות הקורונה, אומר מנהל המכון הווירולוגי בווהאן כי הנגיף החדש שונה מכל ווירוס שנחקר במעבדות ● מומחה מגפות בכיר טוען כי השוק הוא "אחד מקורבנות המגפה"

חנן פרידמן / צילום: רפי דלויה

השפעות הקורונה על לאומי: זינוק בפיקדונות ומעבר להפסד ברבעון

בנק לאומי רשם הפסד חריג של 232 מיליון שקל ברבעון הראשון למרות גידול בהכנסות מעמלות ● שיעור ההוצאות בגין הפסדי אשראי מיתרת האשראי לציבור קפץ ל-1.2%

חנויות סגורות בככר המדינה בתל אביב / צילום: איל יצהר, גלובס

שוק העבודה מתחיל להתאושש? עלייה קלה במספר החוזרים לעבודה

בשירות התעסוקה מדווחים כי מאז החלו ההקלות בסגר לשחרור המשק, ב-19.4.2020, נרשמו בשירות התעסוקה 103,155 דורשי עבודה חדשים, ומנגד, מספר המדווחים לשירות התעסוקה על חזרה לעבודה עומד על 202,332

קובי הבר, מנכ"ל ביטוח ישיר / צילום: כפיר סיון

משבר הקורונה ונזקי מזג אוויר סוחפים מטה את תוצאות ענף הביטוח: "ביטוח ישיר" עברה להפסד

החברה רשמה ברבעון קיטון בפרמיות שגבתה מלקוחותיה, שקטנו בכ-2.3%, כשבשורה התחתונה היא מציגה הפסד רבעוני של 9.4 מיליון שקל לעומת רווח של 51.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד

בני גנץ נואם בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עמוס בן גרשום, דוברות הכנסת

שבוע אחרי שהורד מסדר היום, החוק הנורבגי עבר קריאה טרומית

לפי ההסדר המוצע, שרים שהתפטרו מן הכנסת יוכלו לחזור אליה בהמשך, אם יתפטרו מתפקיד השר או יפוטרו ● 66 תמכו בהצעה לעומת 42 מתנגדים ● את הצעת החוק הגיש ח״כ רם שפע, אחד הח״כים הבודדים שיש כיום לכחול לבן (שאינו שר)

מירי רגב צילום תמר מצפי

רגב תוקפת את גנץ בראיון: "לא בשל, צריך לעבור אפייה ולגלות לנו אם הוא סחיט"

את הדברים הקשים אמרה השרה רגב בראיון שצפוי להתפרסם מחר ב"ידיעות אחרונות" ● ממפלגת הליכוד נמסר "הקמפיין הסתיים וזו העת לאחדות. הגיע הזמן להפסיק את המתקפות האישיות מכל צד שהוא. הבחירות מאחורינו והמשימות המשותפות לפנינו ועלינו לשלב ידיים למען אזרחי ישראל"

השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "בקרוב נפרסם תוכנית ליציאה ממשבר הקורונה באמצעות השקעות בסביבה"

השרה להגנת הסביבה הצהירה הערב כי בקרוב יציג משרדה תוכנית "גרין ניו דיל" ישראלית, במטרה ליצר חוסן חברתי-כלכלי באמצעות השקעות בסביבה ● "משבר הקורונה, בצד האתגרים שיצר, מהווה הזדמנות יוצאת דופן לקדם צמיחה כלכלית שתומכת בסביבה ובבריאות"

צביקה לבנת \ צילום: עינת לברון

אל על מוכרת את החזקתה בממן תמורת 15.4 מיליון דולר

אל על החזיקה עד כה ב-6.18 מיליון מניות של ממן (15% ממניות החברה) בעלות שווי שוק של 32 מיליון שקל, וכן ב-4.67 מיליון אופציות לרכישת כ-10% נוספים ממניות ממן

אביב כוכבי / צילום: Oded Balilty, Associated Press

דעה: על דוגמה אישית ושכר הרמטכ"ל; האם זה באמת הזמן לתת תוספת לביטחון?

שכרו החודשי של הרמטכ"ל הוא כסף קטן בתקציב הביטחון, אבל הוא ששיבח את הדוגמה האישית בתפוצת נאט"ו, איך זה מתיישב עם הבקשה להוסיף לתקציב הביטחון? • וגם, ארה"ב התערבה כדי למנוע מחברה סינית להקים את מתקן ההתפלה בשורק 2, איך זה שונה מהמתקן הקיים?

שלמה Sixt/ צילום: איל יצהר

קבוצת שלמה Sixt דיווחה על סגירת כל ההליכים המשפטיים נגדה

קבוצת שלמה Sixt דיווחה היום על סגירת כל ההליכים המשפטיים נגדה ● כפי שנחשף אתמול ב"גלובס", הקבוצה תשלם מס בהיקף 12.7 מיליון שקל וכופר בסך 478 אלף שקל בתמורה לסגירת התיק הפלילי שנפתח נגדה בחשד להעלמות מס במסגרת שירותי הליסינג וההשכרה שהעניקה

אורי לוין, מנכ"ל קבוצת דיסקונט / צילום: רמי זרניגר, יח"צ

דיסקונט הרוויח 279 מיליון שקל ברבעון; הפסדי האשראי קפצו ב-365%

הבנק דיווח על ירידה של 31% ברווח הנקי ברבעון הראשון לרמה של כ-279 מיליון שקל, לעומת רווח של 405 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2019 ● התשואה על ההון עמדה על 6%

שי לי שפיגלמן / צילום: יח"צ

השר יזהר שי מינה את ראש מטה ישראל דיגיטלית שי-לי שפיגלמן למנכ"לית משרד המדע והטכנולוגיה

שפיגלמן, תושבת סביון ובעלת תואר שני במדיניות ציבורית מהרווארד שימשה מנהלת רגולציה, קשרי ממשל ואחריות חברתית במיקרוסופט ישראל, וכסגנית מנהל מחלקת האסטרטגיה בבנק הפועלים

מני מזוז/ צילום: רפי קוץ

"המציאות בה נאשם בפלילים מקים ממשלה משקפת משבר חברתי וכשל מוסרי של החברה"

11 שופטי בג"ץ פרסמו את נימוקיהם  בעניין הטלת המנדט על בנימין נתניהו  ● השופטים מבקרים את המצב בו נאשם בפלילים מקבל את הרכבת הממשלה, אך טוענים שהתערבות בהחלטה המכוננת את הרשות המבצעת "כמוה כהתנגשות חזיתית עם רצון הבוחר כפי שבא לידי ביטוי בהצבעת נציגיו בכנסת"

מנכ"ל מודרנה סטפן בנסל / צילום: Andrew Harnik, AP

חשש מחקירה נגד מפתחת החיסון לקורונה מודרנה הפיל את המניה

חשד כי החברה וחלק ממנהליה או דירקטורים מטעמה ביצעו עבירות שלא כדין בקשר לתוצאות הניסוי בחיסון לקורונה שפרסמה החברה בתחילת החודש

ניר שטרן, רן גוראון, גיל שרון, איציק בנבנישתי / צילומים: תמר מצפי, איל יצהר, עיבוד תמונה: טלי בוגדנו

דוח פניות הציבור של משרד התקשורת לשנת 2019: פלאפון בולטת לטובה

פלאפון סיימה את 2019 עם הכי הרבה פחות תלונות מוצדקות ביחס למספר הלקוחות שלה ● פרטנר אחריה במקום השני, ואחריהן גולן טלקום, סלקום והוט מובייל

ברים ומסעדות נפתחים מחדש לאחר הסגר ממושך / צילום: כדיה לוי, גלובס

תוכנית סיוע חדשה: 700 מיליון שקל לתעשייה ולעסקים קטנים ובינוניים

התוכנית של משרדי הכלכלה והתעשייה והאוצר כוללת השתתפות בעלות ביצוע התאמות בעסק העובר למסחר מקוון והטמעת ייצור מתקדם בתעשייה, ייעוץ מסובסד ומיזמים מימוניים משותפים עם המגזר הפרטי, עידוד ביצוע השקעות בתעשייה היצרנית ועידוד היצוא