גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"גם המועד החדש של כ"ץ להפעלת הקו המהיר לי-ם - לא ריאלי"

שר התחבורה ישראל כ"ץ דחה שוב את הפעלת הקו לסוף חודש ספטמבר, אולם לטענת מהנדסים שמכירים את הפרויקט, לא ניתן יהיה להפעילו לפני סוף השנה ■ לפי מידע שהגיע לידי "גלובס", ברכבת ידעו אך לא התריעו בפני השר על העיכובים המשמעותיים בפרויקט

ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
ישראל כץ / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

גם המועד החדש והמאוחר להפעלת הקו המהיר של הרכבת מתל-אביב לירושלים, ערב חג סוכות, אינו ריאלי - כך טוענים מומחים בענף. זאת בעקבות הכרזותיו אתמול של שר התחבורה, ישראל כ"ץ, כי הקו החדש יופעל באופן חלקי החל מערב סוכות - המועד השלישי שבו נוקב השר בחודשיים האחרונים - אך לפי הערכות מהנדסים המכירים את הפרויקט, לא ניתן יהיה להפעיל את הקו לפני סוף השנה והפעלתו המלאה, עד תחנת הרצליה ובתדירות של 4 רכבות לשעה, תתאפשר רק באמצע 2019. מעבר לכך, בדיקת "גלובס" מגלה כי העבודות לחשמול ארבעה קווי רכבת נוספים, שהיו אמורות להימצא בשלבי ביצוע מתקדמים, כלל לא החלו.

הזיגזוגים של כץ

כ"ץ אמר בשבוע שעבר בוועדת הכספים כי הציב לרכבת יעד חדש של הפעלה מלאה של הקו עד להרצליה לא יאוחר מערב ראש השנה. אתמול הציג השר לוועדה לביקורת המדינה יעדים חדשים, ולפיהם הרכבת תופעל במתכונת חלקית עד לתחנת השלום החל מערב חג סוכות. הסיבה לשינוי הייתה ישיבה נוספת שקיים השר עם הנהלת הרכבת. "האמירה הקודמת של כ"ץ על הפעלת הקו להרצליה מעידה על נתק מוחלט", אמרו ל"גלובס" מומחי תחבורה. "בנתיבי איילון יש יכולת לעבוד לא יותר מארבע שעות ביממה, כשהרכבות האחרות משובתות. חשמול המסילה מתחנת ההגנה להרצליה הוא פרויקט שלוקח חצי שנה לחברה מאוד מקצועית ויעילה, או שנה במקרה של החברה שעובדת בשביל הרכבת".

בהודעת הרכבת לפני שבוע על הדחייה בהפעלת הפרויקט בחצי שנה נכתב באופן לקוני כי הסיבה לעיכובים היא הצורך לעמוד בדרישות הבטיחות של המשטרה וגורמי ההצלה. בשתי הופעותיו בכנסת בימים האחרונים, חזר כ"ץ על הטיעון כי השיקול היחיד שהביא לדחיית מועד ההפעלה היה דרישות הבטיחות של המשטרה וגופי הצלה אחרים. ואולם, המידע שהגיע לידי "גלובס" מצביע על-כך שהסיבה העיקרית לדחייה היא שהפרויקט רחוק מאוד מסיומו ההנדסי, ללא קשר למילוי דרישות המשטרה, מכבי האש ומד"א. כך, התקנת עמודי החשמול טרם הושלמה, לא הותקנו מערכות תקשורת ואיתות במנהרות העיקריות, ונסיעות הטסטים של הרכבת יושלמו רק באמצע ספטמבר. מעבר לכך, הפעלת פרויקט החשמול, במיוחד בשל היותו ראשון מסוגו בישראל, דורשת קבלת אישור ISA - Independent safety assessor. מדובר בהליך, שלדברי הגורמים המעורים בפרויקט, עשוי לקחת בין חצי שנה לשנה, כשהחלק העיקרי של הבדיקות מתחיל לאחר השלמת כל עבודות ההקמה.

להערכת הגורמים המקצועיים שמלווים את הפרויקט, העבודות יסתיימו בסמוך להפעלתו - ספטמבר השנה. כלומר, ניתן לצפות כי הפעלת הקו המהיר תדחה בפעם נוספת - הפעם לסוף 2018 או לתחילת 2019. 

עבודות בקו המהיר לירושלים / צילום: עמירם ברקת

אישור ISA נדרש על-מנת לאפשר הפעלה מסחרית עם נוסעים לאחר שכל המערכת הוקמה ונבדקה, על-פי סטנדרט אירופי ובינלאומי, זאת לכלל המערכות בקו המהיר כולל מנהור, כיבוי וגילוי אש, חשמול ותקשורת. בדרך-כלל נהוג להתחיל את התהליך כמה חודשים לפני סיום הפרויקט.

מה שמעיב עוד יותר על התחזית היא העובדה שקבלן הביצוע העיקרי - חברת Semi הספרדית - גילה עד היום יכולת ביצוע נמוכה מאוד. החשש הזה מודגש לאור דוח הביקורת האחרון של מבקר המדינה שהזהיר כי החיפזון לסיים את העבודות בזמן עלול להוביל ליצירת סיכונים בטיחותיים.

ל"גלובס" הגיע מידע על תקלה שאירעה לאחרונה במהלך עבודות להקמת עמודי חשמול לאורך גשר הרכבת בכניסה לירושלים - שהביאה להשבתת המסילה. בנוסף, לדברי מהנדס בכיר המעורב בהתנהלות הפרויקט, קצב הביצוע של semi לא תאם את הלו"ז שנקבע. לטענתו, לקח שנה עד שהקבלן התחיל את השלב התכנוני, והסיבה לכך נעוצה בקשיי התמודדות הקבלן הספרדי עם הממשקים הרגולטוריים בישראל. לדבריו, "מלכתחילה לא היה ברור מדוע האחריות על השגת היתרים ותיאומים הוטלה על קבלן ספרדי שאין לו שום מושג ויכולת להשיג אישורים כאלה".

בעיה נוספת שתיאר לנו המהנדס היא קצב הקמת תחנות ההשנאה - כדי לעמוד בלו"ז על הקבלן היה להקים 4 תחנות עד יולי 2017 (בהראל, בשפלה, בהולץ וברשפון), אלא שבפועל הושלמה רק הקמת תחנה אחת, באופן חלקי ביותר. כדי לענות על הצורך בשנאים, הזמינה הרכבת שני שנאים ניידים בעלות של עשרות מיליונים - אך הם אינם יכולים לספק מתח באמינות דומה לזו של תחנות השנאה קבועות, מה שמעלה את הסכנה להפסקות חשמל.

על-פי המידע שהגיע לידי "גלובס", הרכבת לא פנתה לקבלן החשמול ולא התריעה בפניו על העיכובים. השאלה היא מה היא תוכל לעשות במידה והקבלן ימשיך להפר את מחוייבויותיו החוזיות. הגוף האחראי לפרויקט החשמול ברכבת היא מנהלת חשמול - שם, על-פי הגורמים בענף, ידעו על העיכובים המשמעותיים, ואולם, ככל הנראה, המידע לא הועבר לדרגים הגבוהים ברכבת.

מה יעלה בגורל הקווים העתידיים?

פרויקט החשמול נאמד בלמעלה מ-2 מיליארד שקל, כולל חשמול של 13 קווים, ביניהם גם הקו המהיר לי-ם. על-פי המידע שהגיע לידי "גלובס", גם הפעלת הקווים הבאים צפויה להידחות, זאת משום שעל-מנת לעמוד בלו"ז, כבר בשלב זה היו אמורות להתחיל עבודות החשמול של לפחות 4 קווים נוספים.

מהרכבת נמסר כי "פרויקט החשמול עתיד להיות מושלם בין ירושלים לתחנת תל-אביב ההגנה, בקו אחד, בשבועות הקרובים. כמה שבועות קדימה יושלם גם הקו השני עד ההגנה. במקביל, יושלמו גם האישורים הבטיחותיים הנדרשים, בכלל זה isa. קיים דיאלוג שוטף ומלא עם גופי התכנון והקבלן המבצע. שאר הקווים להנעה חשמלית מיועדים להיבנות בשנים הקרובות".

מה נדרש להפעלת הקו המהיר

עוד כתבות

בנייה במרכז תל אביב / צילום: גיא ליברמן, גלובס

ירידה של 41% בעסקאות נדל"ן באזור תל אביב ברבעון השני

סקירת אגף הכלכלנית הראשית באוצר לרבעון השני מצביעה על שפל של 15 שנים ברכישת דירות ● עיקר הפגיעה היא בנכסי יוקרה במרכז ● בניגוד לפרסומים על גל תושבי חוץ שרוכשים כאן דירות בתקופת הקורונה, דווקא נרשם בתקופה זו שפל היסטורי

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

שולץ העיד בבית הנבחרים: טבע לא העלתה את מחיר הקופקסון בתקופתי

לפי דוח מפורט של הקונגרס המחיר החודשי של התרופה לטרשת נפוצה הוקפץ פי 10 מאז השקתה ● הדוח גם קושר בין מכירות התרופה לתגמולים לבכירי טבע

אלי רוזנברג (בעיגול) ומטוס אל על בשדה התעופה בן גוריון / צילום: פרטי, יואב יערי

רשות החברות תומכת בהעברת השליטה באל על לרוזנברג

במכתב ששלח מנכ"ל רשות החברות יעקב קוינט, הוא מאיץ בשרים הממונים לחתום על ההיתר ולהעביר את השליטה בהקדם ● רוזנברג רכש לפני שבועיים 43% מחברת התעופה

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

כ"ץ למנהלי בתי החולים: לא יעוכבו משכורות לסגל הרפואי

שרי האוצר והבריאות נפגשו היום עם שבעה מנהלי בתי החולים ציבוריים, והורו שלא לעכב תשלומי שכר לעובדים עד סוף השנה ● בנוסף סוכם על תיקון חוק הקאפ בשנת 2021, במטרה להפסיק את אי השוויון בחלוקת התקצוב הממשלתי לבתי החולים

לברון ג'יימס מהאל.איי לייקרס / צילום: רויטרס, Robert Hanashiro-USA TODAY Sports

במטרה לגרום שחורים להצביע: לברון ג'יימס גייס 10,000 מתנדבים לקלפיות

כוכב ה-NBA והשדולה לזכויות שחורים בארה"ב החלו את הקמפיין שלהם רק לפני שבועיים וכבר גייסו מעל 10,000 איש להתנדב לעבוד בקלפיות ביום הבחירות ● ברחבי ארה"ב, ובייחוד בקהילות של שחורים, קיים מחסור חמור בעובדי קלפיות

מפגינים בבלפור לאחר הגבלת ההפגנות על ידי הממשלה / צילום: בן כהן, יח"צ

הממשלה ניצבת במערומיה בפני הציבור: מיגור המגפה הוא הדבר האחרון שמעניין אותה

יום הגבלת ההפגנות הוא יום שחור לישראל הדמוקרטית, במיוחד כאשר המוטיבציה למהלך מגיעה מהעומד בראש השלטון שנאשם בשלושה תיקים פליליים ● גם מי שנכנסו לממשלה בטענה להגנה על הדמוקרטיה, עסוקים היום בריצוי ההנהגה החרדית, גם אם המחיר הוא איבוד שליטה במגפה ואיבוד סופי של אמון הציבור במערכת הפוליטית

המגיש והעורך דרור גלוברמן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"גם מצב הטכנולוגיה כאן מחפיר ביחס למדינות המערב. נהיינו אומה של ג'אנקיז"

דרור גלוברמן, מגיש בקשת 12, יוצר הסרט "הקרב על המוח", תוהה מה יקרה עם החיים שלו כשהכל מבולגן, מנסה להתמקד במה שחשוב ובטוח שצריך לרסן את הרשתות החברתיות

יורם טורבוביץ/ צילום: יוסי כהן

כונסי הנכסים של דסק"ש מבקשים להחליף את אלשטיין ודירקטורים

עורכי הדין רענן קליר ואלון בנימיני מבקשים למנות את יורם טורבוביץ, יצחק עידן, עומר סרבינסקי, רגינה אונגר ויעקב נימקובסקי לדירקטוריון דסק"ש

עובדי פורטשיפט / צילום: יח"צ

סיסקו רוכשת את סטארט-אפ הסייבר הישראלי פורטשיפט

פורטשיפט, שמפתח פלטפורמה לאבטחת יישומי ענן, הוקם ב-2018 בתוך טים8 אנטרפרייז ● לפי הערכות בשוק היקפה עשוי להגיע ל-100 מיליון דולר.

רקדני הבלט הלאומי בצ'כיה עם מסכות פנים / צילום: David W Cerny, רויטרס

עכשיו גם אסור לרקוד? מחקר חדש מראה שהסיכון להידבק עולה

פרופ' דוד קטושבסקי מהיחידה להנדסה סביבתית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב טוען כי הריקוד עלול להגדיל את הזמן שבו הווירוסים שוהים באוויר

דיון בוועדת החוקה / צילום: דוברות הכנסת, יח"צ

תקנות הסגר: קבוצות של 20 בהפגנות, אך בלי הגבלה על מספרן

ועדת החוקה דנה היום בתקנות החדשות לסגר ●  נציגת משרד המשפטים בדיון הסבירה כי אין הגבלה על מספר הקבוצות בהפגנות ובתפילות כל עוד יש בניהם "מרחק סביר" ● סגן שר הבריאות יואב קיש: "הגענו למעל 9,000 מאומתים ו-854 חולים קשים"

איתמר דויטשר / צילום: לירון אלוני

אלקטרה במו"מ לרכישת השליטה בחברת התחבורה אפיקים בכ-150 מיליון שקל

אפיקים מפעילה מספר אשכולות של קווי שירות בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ

נוסעים אזרים עולים למטוס של ישראייר שנחת בטשקרט וממריא לבאקו / צילום: מוני שפיר

נדחתה עתירת ישראייר על מתווה התעופה

התקווה של ענף התעופה נגוזה כאשר העתירה שהגישה חברת ישראייר נגד מתווה התעופה בטענה להפרות חוק יסוד האדם עם המניעה לצאת מהארץ נדחתה

טד ליווינגסטון / צילום: רויטרס

בית משפט בארה"ב: Kik הפרה חוקי ניירות ערך בגיוס 100 מיליון דולר ב-ICO

בית המשפט בניו יורק קיבל את בקשת SEC לתת פסק דין בהליך מקוצר נגד חברת המסרים המיידיים הקנדית Kik בגין הנפקת המטבע הדיגיטלי שביצעה ב-2017 ● בשנה שעברה סגרה החברה את מרכז הפיתוח שלה בישראל ופיטרה את רוב עובדיה

בנימין נתניהו / צילום: אורן בן חקון, פול

ראש הממשלה מינה את ירדן ותיקאי כיועץ חיצוני להסברת הקורונה

ירדן ותיקאי שימש כמנהל מטה ההסברה במשרד ראש הממשלה עד 2019 ופרש אחרי 11 שנים רצופות בתפקיד, כעת הוא חוזר ללשכת ראש הממשלה בתפקיד ייעוץ חיצוני להסברה בתחום הקורונה

שריל סנדברג / צילום: איל יצהר, גלובס

שריל סנדברג ורייצ'ל תומאס בטור מיוחד: "הקורונה מציבה חברות ונשים בצומת דרכים"

חברות יכולות להתעלות על עצמן ולטפל בשחיקה, או לאבד נשים ולהחזיר את הרבגוניות המגדרית שנים אחורה

גל גדות בפרסומת של הוט / צילום: יח"צ

טבלת הפרסומות השבועית: כל גל נושא מזכרת

גיאוקרטוגרפיה: גם השבוע הפרסומת של HOT בהשתתפות השחקנית גל גדות כובשת את פסגת הפרסומות הזכורות ● הקמפיין של משרד הבריאות הוא המושקע ביותר מבחינה תקציבית

הפגנות נגד ראש הממשלה בכיכר דיזנגוף / צילום: שני אשכנזי

עימותים במחאה נגד נתניהו בתל אביב, רכב פגע במפגינה

המפגינים, שהתכנסו תחילה בכיכר הבימה, צעדו ברחבי העיר ונהדפו על ידי כוחות המשטרה ● הם טענו כי רכב פגע בשתי מפגינות ונמלט מהמקום ● מארגני המחאה: "ההסתה מפי ראש הממשלה מביאה למתקפה נפשעת" ● המשטרה: "בודקים את הדיווח, לא אותר אירוע כזה"

חזי כאלו / צילום: איל יצהר, גלובס

מנכ"ל בנק ישראל בראיון פרידה: "המצב הכלכלי הולך ונעשה רע. אם יש דבר אחד שהוא ייהרג ובל יעבור זה חדירה לבנק"

מנכ"ל בנק ישראל חזי כאלו פורש אחרי שהשלים את הקמת מאגר נתוני האשראי ואת המבנה הלא ביטחוני הממוגן ביותר בארץ ● בראיון סיכום תפקיד הוא מגלה כיצד נבלמה ההסתערות על הבנקים במרץ, מה דעתו על ועד העובדים של הבנק ומה האיום הכי מדאיג על המערכת הפיננסית

השרה גילה גמליאל / צילום: רפי קוץ, לע"מ

הפרטה ראשונה של ממשלת נתניהו-גנץ: החברה לשירותי איכות סביבה

וועדת השרים לענייני הפרטה אישרה את הצעת השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל להפרטת החברה לשירותי איכות סביבה ● לפי מתווה ההפרטה שהכינה רשות החברות הממשלתיות, המדינה תנפיק עד 49% מהון המניות של החברה בבורסה, כך שתמשיך לשמור בידיה את השליטה בחברה