גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יו"ר כיל: בחרנו מנכ"ל מצוין; ההנהלה תדע להשלים את הפערים

בכנס משקיעים ששערכה היום כיל בהשתתפות היו"ר וההנהלה הבכירה, הכריזה החברה על התמקדות בפיתוח פתרונות מתקדמים לעולם החקלאות ועל הכוונה להשקיע עשרות מיליוני דולרים במיזמים טכנולוגיים בתחום זה

חברת כיל  ערכה הבוקר (ה') כנס משקיעים בבניין הבורסה בתל-אביב תחת הכותרת "מטפחים את ההווה, מפתחים את העתיד". בכנס הציג יוחנן לוקר, יו"ר דירקטוריון כיל, יחד עם מ"מ המנכ"ל אשר גרינבאום ומנהלי החברה, את האסטרטגיה החדשה של החברה לשנים הקרובות.

האסטרטגיה החדשה של החברה מתבססת על שני מרכזי כובד: הראשון מתמקד באופטימיזציה ומצוינות בשרשראות המינרליים של כיל (אשלג, פוספט וברום), שימשיכו להוות את בסיס הפעילות של כיל. החברה תמשיך בפעולות ההתייעלות והגברת כושר התחרות של נכסי המינרלים, ובמינוף יכולותיה ויתרונותיה התחרותיים במוצרי ההמשך התעשייתיים.

מרכז הכובד השני מתבסס על האצת הצמיחה בתחום הפתרונות המתקדמים לדישון, תוך מינוף מעמדה ויכולותיה של כיל בשוק הדשנים בכלל ובשוק הדשנים המיוחדים בפרט. במסגרת זו, תשקיע החברה בפיתוח מוצרים, טכנולוגיות ופתרונות חדשים המותאמים לחקלאי, תוך שימוש גובר בחקלאות מדייקת. לאורך הכנס חזרו בכירי כיל על שני מושגים מרכזיים: חקלאות מדייקת ודישון מתקדם, שיובילו את תפיסת העולם של החברה בפיתוח מוצרים מיוחדים להגברת הפריון של החקלאי ובפיתוח מאגרי מידע וטכנולוגיות שייסעו לכיל לדעת טוב יותר את הצרכים המדויקים של כל חקלאי.

יוחנן לוקר, יו"ר כיל ציין כי "האסטרטגיה של כיל מושתתת על שני מרכזי כובד, האחד - עסקי המינרלים, והשני - פתרונות מתקדמים בעולם החקלאות. הדור הבא של החקלאים ידבר בשפה חקלאית חדשה, הגם שהתכלית שלה נותרה זהה - הגדלת היבול. טכנולוגיית המידע, הגיעה גם לחקלאות. לשם העולם הולך, ולכיל יש הרבה מה להציע, עם פלטפורמת דשנים מיוחדים שכוללת מנעד רחב, מדשנים בסיסיים ועד דשנים שהם ברמת היי-טק".

עוד הוסיף לוקר כי החברה פועלת ומתאימה את עצמה למציאות המשתנה והכריז כי בכוונת החברה להשקיע בשנים הקרובות עשרות מיליוני דולרים ביזמות, חדשנות ופיתוח טכנולוגיות בתחום החקלאות: "אנו בוחנים שיתופי פעולה עם מספר גופים אסטרטגיים, הקמת מעבדות חדשנות וקשת רחבה של אפשרויות השקעה, החל מהשקעות בקרנות, דרך הקמת קרן הון סיכון וכלה בהשקעות ישירות בסטארט אפים".

מ"מ מנכ"ל החברה, אשר גרינבאום הוסיף כי "כהנהלה אחראית, המביטה על המציאות באופן מפוקח, הבנו שעלינו לעשות שני דברים עיקריים: לנקוט בפעולות ייצוב משמעותיות וזאת במטרה לייצר את הבסיס האיתן לפעולות ההמשך, ובמקביל לבחון ולעצב מחדש את הכיוון האסטרטגי שלנו. הפעולות אותן עשינו הובילו ויובילו לשיפור הרווחיות ותזרים המזומנים, ולחיזוק משמעותי של האיתנות הפיננסית. כך למעשה יצרנו את המקורות לצמיחה העתידית. אנחנו מאמינים שהבאנו את החברה לנקודת זינוק מצוינת לצורך יישום האסטרטגיה אותה הצגנו היום ולהבטחת עתידה של כיל לשנים הבאות".

בכנס השתתף גם חזי ישראל, אחראי אסטרטגיה ופיתוח בכיל, שהסביר בין השאר על האופטימיזציה שמבצעת כיל במתקני ייצור האשלג והפוספט שלה, להגברת כושר הייצור. במקביל, ננקטות פעולות להפחתת עלויות, כדוגמת הסכם הגז עליו חתמה החברה עם חברת אנרג'יאן שיביא להפחתה משמעותית בעלויות החשמל של החברה בישראל, החל מ-2020.

בנוסף, הסביר חזי ישראל גם על תחום פיתוח המוצרים לדישון מתקדם של יבולים, והגדיש כי מדובר דישון בפוטנציאל לתוספת הכנסות של מיליארד דולר בשנה. "זה עולם רחב של אפשרויות. אנחנו כבר נמצאים בו ונרחיב את המניפה. למשל הפוליפוספט, שהוא מוצר ייחודי שאנחנו מוכרים ל-25 מדינות ולשימוש עבור עשרות גידולים שונים. המוצר הזה הוא פלטפורמה, כשדרכו המטרה היא להגיע למכירות של 400 מיליון דולר תוך חמש שנים. אנחנו נבנה את מוצרי ההמשך לתחום החקלאות ואז החלק של המוצרים המיוחדים בסל ההכנסות של כיל יהיה הרבה יותר גדול ממה שהוא היום.

אלי עמון, מנהל יחידת הדשנים המיוחדים הוסיף כי המטרה המרכזית בדישון המתקדם היא להנגיש את המינרלים המיוחדים לחקלאי בצד השני. לדבריו, 69% מהמכירות בתחום זה הן לגידול מורכבים בחקלאות, כדוגמת תותי שדה, והשאר לטיפול בנוי ובמגרשי כדורגל. עמון הוסיף כי חקלאות מדייקת זה נושא שכולם מדברים עליו. "מדובר בשימוש בכלים דיגיטלים מתקדמים כדי לאסוף מידע. למשל רחפנים, מצלמות, סנסורים, על מנת לאסוף מידע רחב אותו ניתן לזקק, לנתח, וממנו להוציא מידע איזה מוצר החקלאי צריך. זה יגדיל את המכירות שלנו כי כדי למכור יותר צריך נגישות למידע".

המטרה לדבריו היא לעשות מעטפת דיגטלית שונה לכל מוצר, כשמעטפת כזאת יכולה לכלול, סנסור לכמות המים במוצר אחד וסנסור לטמפרטורה במוצר אחר. "אנחנו רוצים להיות בטופ של הטכנולגיה ולעבור את המיליארד דולר מכירות בחמש השנים הקרובות ואנחנו נעשה זאת עם שיפור ברווחיות" הדגיש עמון.

בשלב השאלות והתשובות, נשאל היו"ר יוחנן לוקר, האם לא היה עדיף לכיל, להעדיף מנכ"ל בעל ניסיון בתחומי התעשייה והחקלאות, על פניו של רביב צולר שמונה לאחרונה ושלו ניסיון בתחומי הטכנולוגיה והפיננסים. בתגובה, אמר לוקר כי, "לרביב צולר יש לו יכולות מוכחות. אני חושב שהבחירה הייתה ראויה. כיל חברה גדולה וחזקה עם רמת מקצוענות גבוהה שתדע לתמוך את המנכ"ל במקומות שבהם יש פערים. לא יהיה מנכ"ל שיכיר את כל כיל מקצה לקצה (טרם המינוי, ע"כ) ולכן אני חושב שבחירת המנכ"ל היא מצוינת וההנהלה תדע להשלים את הפערים. גם אני מכיר היום את העולם הזה הרבה יותר טוב בזכות ההנהלה. בחרנו מנכ"ל מצוין".

בשאלה נוספת עסקה בשינויים אפשריים במדיניות הדיבידנדים של כיל. בתשובה, ציין היו"ר לוקר כי לכיל מדיניות דיבידנד שאושרה ושלפיה יכולה החברה לחלק עד 50% מרווחיה. לדבריו, מדיניות זו "מצביעה על עוצמה של כיל".

בהמשך נשאלו בכירי החברה על הביקוש לאשלג בעולם ובסין בפרט. בתגובה ענה אלון גיל, סמנכ"ל בכיר לשיווק, מכירות ולוגיסטיקה מינרלים חיוניים, כי "הביקושים לאשלג ממשיכים להיות טובים. מכירות האשלג בסין ימשיכו לגדול ולכן הגידול בביקוש יחד עם כניסה איטית של כושר הייצור החדש לא יפגעו במחירי השוק".

הוא הוסיף כי המשא ומתן עם הלקוחות בסין על חוזה המסגרת השנתי למכירת אשלג התחיל רק בשבוע שעבר, ולכן הוא אינו צפוי להסתיים לפני אמצע אפריל. הוא הוסיף המצב השנה טוב יותר מאשר אשתקד ולכן ברור שהמחיר בחוזה המסגרת יהיה גבוה יותר מאשר ב-2017, אולם לא ברור בכמה. וכאשר מחירי המכירה לסינים יעלה באופן רשמי, הרי שדבר זה יוביל לדבריו גם לעליית מחירים במכירות האשלג ללקוחות בהודו.

עוד כתבות

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רכיב ההשקעה שנמצא בשיא: איפה רוב הישראלים שמים את הכסף

מה קרה במגמות ההשקעה של הציבור בשני העשורים האחרונים, האם התהפוכות בשווקים הפיננסיים או לחלופין אירועים מקומיים השפיעו על העדפותיו ושינו את טעמו ● ומה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

דיווח בארה"ב: הדרישה של חמאס שהביאה לפיצוץ במגעים לעסקה

צה"ל הפציץ ביממה האחרונה כ-40 מטרות ברצועת עזה • דיווח: הסיבה לפיצוץ במו"מ לשחרור החטופים - הדרישה של חמאס להפסקת אש של 12 שבועות • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • בריטניה וארה"ב לא מוכנות להציב חיילים ברציף ההומניטרי ברצועה - הפתרון: קבלן ישראלי • מטוסי קרב תקפו תשתיות טרור בלבנון • עדכונים בולטים

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

אילוסטרציה: shutterstock

מאה יועצי השקעות מעריכים: זה מה שיקרה בשווקים

מהסקר שערכה הבורסה לניירות ערך בתל אביב עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● רובם צופים עלייה של מעל 10% הן במדד תל אביב 125 והן במדד S&P 500, אבל מעריכים שהאינפלציה תעלה ● וגם: ממה מושפעות התחזיות הוורודות של היועצים המקומיים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

הבכיר ברפאל שנבחר להדליק משואה "גם מהצלחה של 99% אני מוטרד"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה