גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבחן דרכים: יונדאי Kona - כל דמיון לא מקרי בהחלט

רכב הפנאי החדש של יונדאי, שהצטרף מאוחר לפלח הג'יפונים, ניצל את הזמן ללימוד יסודי של השוק ■ הוא מציע עיצוב ידידותי ואופנתי (עם לא מעט אלמנטים שמזכירים את מתחריו), תא נוסעים שימושי, הנעה כפולה והרבה מאוד כוח. אולי יותר מדי

ביתן התצוגה של יונדאי מוטורס בתערוכת הרכב הבינלאומית של ז'נבה, שנפתחה השבוע, נראה כמו מעבדת ניסוי של חברת סטארט-אפ עתידנית. במרכזו ניצבו רכב עם הנעת מימן, ג'יפון חשמלי ורכב תצוגה מוזר, שלגביו נטען כי הוא "משלב בין אינטליגנציה מלאכותית לאינטרנט של הדברים, תוך חיבור הנהג לבית החכם ולהיפך, ומעקב מקרוב אחרי מצבו הבריאותי".

אבל לא צריך לדאוג לקוריאנים. יונדאי מוטורס היא אולי החברה המחוברת ביותר למציאות בימים טרופים אלה והטכנולוגיות שלה נטועות עמוק בהווה. לפיכך, לצד הרטוריקה הטכנולוגית המתבקשת היא ממשיכה לעשות את מה שהיא יודעת לעשות הכי טוב, כלומר לייצר כלי רכב סדרתיים, ידידותיים ושימושיים, שמייצרים ערימות של כסף. ה-

Kona החדש הוא דוגמה טובה. העיכוב (המשמעותי) בכניסתו לשוק הג'יפונים הקומפקטיים נוצל ללימוד יסודי של השוק והתוצאה היא ממדים חיצוניים שתואמים עד כדי סנטימטרים בודדים את המקובל בשוק ומראה מוצק ואופנתי עם פרופורציות מאוזנות ונעימות לעין.

מחלקת העיצוב לא החמיצה שום אלמנט של הז'אנר, כולל קשתות גלגלים מודגשות, אופציה לגג בצבע נוגד, חיבור מושחר בין עמוד הגג לעמודי הצד שיוצר אשליה של גג צף, מסילות גג, ספוילר "ספורטיבי" מעל הדלת האחורית וכך הלאה. חובבי טריוויה גם יוכלו למצוא שלל אלמנטים שעוצבו "בהשראת" דגמים פופולריים, כמו מערך פנסי החזית האופקיים והצרים ששוכפל מסיטרואן C3 החדשה, דלת אחורית עם קווי דמיון בולטים ל-CX של מאזדה וכדומה. העיצוב הזה מתקבל היטב במדורת השבט המקומית ורכב ההדגמה הכחלחל שלנו זכה לתגובות חיוביות מקשת גילים רחבה וטיפוסית לפלח הזה, שנעה מתלמידי תיכון עם הורים מבוססים עד פנסיונרים חובבי פנאי.

גם תא הנוסעים תוכנן היטב עבור מכנה משותף רחב. סף הכניסה/יציאה ממוקם בגובה נוח לבני כל הגילים, הגג מאפשר לאכלס גם נוסעים גבוהים מהממוצע, תנוחת הישיבה גבוהה מזו של מכוניות פרטיות, הראות סבירה לכל הכיוונים ותא המטען רחב ונוח. בסיס גלגלים באורך 2.6 מ' מבטיח מרחב סביר לרגליים, המושב האחורי רחב ולא נתקלנו בבעיה לאכלס מאחור שלושה מתבגרים. תא המטען נוח להטענה, אבל חלק מהמתחרות מציעות נפח גדול יותר משמעותית.

עמדת הפיקוד שימושית ונטולת התחכמויות בעיצובה, כמו בכל דגמי יונדאי, עם מחוונים אנלוגיים גדולים וברורים. מי שיתעקש לנבור בתפריטי השליטה הממוזערים על הצג במרכז לוח השעונים ימצא שם מכלול די מבלבל של אופציות וראשי תיבות מסתוריים. מערכת המולטימדיה, שמזדקרת מימין לנהג, דווקא מציגה את המידע בצורה נוחה לשימוש ומשלבת את תפריטי השליטה המקוריים של יונדאי לצד מערכת ההפעלה המקומית של היבואן.

רמת האבזור תואמת את המקובל בפלח, עם ערכה מקיפה של מערכות בטיחות אקטיביות, כולל בלימה אוטונומית, זיהוי הולכי רגל וסיוע להיגוי, אבל הופתענו לגלות שמושב הנוסע לא ניתן לכוונון לגובה. המכונית מרגישה בנויה היטב - כמקובל אצל יונדאי, בידוד הרעשים יעיל ואיכות החומרים אינה חורגת מהמקובל, עם שילוב בין משטחים רכים לקשיחים בטווח הושטת יד מהגה.

הקונה מגיע לישראל כיום בתצורת הנעה אחת בלבד, שאינה טיפוסית - מנוע 1.6 ליטר טורבו-בנזין בהספק 177 כ"ס, תיבה כפולת מצמדים והנעה כפולה. הבחירה בתצורה החזקה הזו הייתה אילוץ מסחרי שנובע מהיעדר אופציה לתיבה אוטומטית במנוע ה-1 ליטר טורבו (120 כ"ס), שהוא המנוע העיקרי של הקונה באירופה. המנוע החזק תוכנן לשנע כלים הרבה יותר גדולים והוא מעניק לקונה הקומפקטי את הביצועים הזריזים ביותר שמוצעים כרגע בפלח, עם תאוצה מאפס ל-100 קמ"ש בקצת פחות מ-8 שניות.

אפשר לטעון שהלקוחות הטיפוסיים בפלח הג'יפונים לא באמת צריכים כל כך הרבה כוח, והאמת היא שבמשך רוב הנסיעה בעיר בחרנו לנוע במצב "אקו", שהוא הרגוע ביותר מבין שלושת מצבי התכנות, וזאת כדי למנוע תגובת דוושה נלהבת ונמרצת מדי. אבל כאשר נחה הרוח ובוחרים במצב ספורט, המנוע מייצר תאוצות משעשעות מאוד והכלי משאיר מאחור את כל רוב כלי הרכב ברמזור וגורס עליות תלולות בקצב שגורם תסכול לבעלי כלי רכב גדולים ויקרים יותר. ההנעה הכפולה מגלחת ביעילות את עודפי המומנט ומונעת החלקת גלגלים, ואין בעיה גם לשייט למרחקים במהירויות שעל פי מדיניותו החדשה של השר לביטחון פנים יכניסו אתכם לכלא.

התיבה כפולת המצמדים לא תמיד מצליחה להסתגל במהירות וברהיטות למומנט המסיבי ומצבי עצור-סע בפקקים דורשים שימוש בתנועות רגל מתונות כדי להימנע מקפיצות וטלטולים. רגל כבדה, שתנצל את פוטנציאל המנוע, גם תעלה את צריכת הדלק לכיוון ה-10 קילומטרים לליטר ואפילו פחות. אבל אנחנו הסתגלנו די מהר למערכת ההנעה הזו ומכיוון שאנחנו גרים בעיר הררית ותלולה, יותר מדי כוח תמיד עדיף על פחות מדי.

הקונה ניצב על פלטפורמה חדשה, שבגרסת ההנעה הכפולה מצוידת במתלה אחורי מתוחכם ושונה מזה של גרסאות הבסיס. התוצאה היא נוחות נסיעה טובה מהממוצע גם עם צמיגי הספורט וניטרול יעיל של מהמורות עירוניות. התנהגות הכביש נעימה וקלה להסתגלות בתנועה עירונית ובין עירונית בזכות היגוי בעל משקל סביר ובקרה טובה על תנודות הגוף בפניות.

עם זאת, השלדה אינה חדה ומתקשרת כפי שהיה נתן לצפות מרכב עם פוטנציאל ביצועים שכזה. מרווח גחון סביר מאפשר לקונה לדלג בקלילות מעל מדרכות גבוהות וההנעה הכפולה מספקת אחיזה נוספת על דרכי עפר. אבל כמובן שזה לא כלי שמתוכנן למכשולי עבירות.

גרסת הטורבו 4X4 של הקונה היא גרסה עילית ויקרה גם באירופה, שתוכננה עבור הקצה העליון והמצומצם של הפלח. לפיכך, ובהתחשב ביחס הביצועים/אבזור למחיר, תג של 134 אלף שקל בישראל הוא הישג תמחור כלל לא מבוטל של היבואן. מנגד, התמחור הזה עדיין מציב את הקונה קרוב לקצה העליון של קשת המחירים בפלח וקרוב למדי למחיר (הריאלי) של כלים גדולים ומרווחים יותר. כך או כך, נתוני המכירות הראשוניים החזקים של הרכב מעידים שהוא עתיד להעניק טלטלה לא מבוטלת לפלח שלו בארץ, וזה עוד לפני הגעת הגרסאות ה"עממיות" הזולות יותר.

היונדאי קונה 1.6 ליטר

חלק מהמתחרות

סיאט ארונה EVO

ב-138 אלף שקל גרסת ה-EVO הבכירה של סיאט ארונה החדשה מצוידת במנוע 1.5 ליטר טורבו עם 150 כ"ס. יש לה הנעה קדמית בלבד, אבל משקל נוצה של 1,140 קילו מאפשר להאיץ מאפס ל-100 ב-8 שניות. הממדים קטנים במעט משל הקונה ורמת האבזור בדגם הזה גבוהה מאוד

מאזדה CX3

במחיר שנע בין 134 ל-139 אלף שקל מציע רכב הפנאי הקומפקטי של מאזדה עיצוב מהודק וספורטיבי, שמקבל גיבוי משלדה חדה ומלוטשת. המנוע הוא 2 ליטר ללא טורבו בהספק 156 כ"ס ומשודך לתיבה מצוינת של מאזדה. הזינוק מאפס למאה אורך 9.1 שניות. הגרסה הבכירה מאובזרת היטב

סוזוקי קרוס-אובר

הגרסה העדכנית של ה"קרוס-אובר", עם הנעה קדמית, עולה 125 אלף שקל. במחיר הזה מקבלים ממדים חיצוניים ופנימיים נדיבים והחל מהשנה שעברה גם מנוע טורבו 1.4 ליטר עם 140 כ"ס, שמאיץ את הרכב מאפס ל-100 ב-9.5 שניות. רמת האבזור גבוהה, למעט מערך סיוע אקטיבי לנהג

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק