גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

OECD: ישראל סובלת ממחסור חריף בתשתיות תחבורה ציבורית

הדוח קורא לממשלה להגדיל את הוצאותיה כדי לממן השקעות חיוניות בתשתיות ובחינוך ולבטל את הפטור ממע"מ על פירות וירקות ופטורים נוספים, כדי שניתן יהיה לממן את הגידול בהוצאות מבלי להגדיל את הגירעון התקציבי ■ קורא לממשלה למסות שימוש ברכב במקום בעלות על רכב ■ ביקורת על מדיניות הממשלה בנושא דיור

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ישראל סובלת ממחסור חריף בתשתיות תחבורה ציבורית - מחסור הגורם לגודש, זיהום אוויר, היעדר נגישות למקומות עבודה טובים וסגרגציה של אוכלוסיות מוחלשות בפריפריה, כך קובע הדוח הדו-שנתי על ישראל שמפרסם היום (א') ארגון המדינות המפותחות OECD. הדוח קורא לממשלה להגדיל בצורה משמעותית את השקעותיה בתשתיות ובחינוך במגזר הערבי והחרדי וקורא לחולל שינויים מבניים חיוניים בשני התחומים.

הדוח קורא לממשלה להגדיל את הוצאותיה כדי לממן השקעות חיוניות בתשתיות ובחינוך ולבטל את הפטור ממע"מ על פירות וירקות, ופטורים נוספים, כדי שניתן יהיה לממן את הגידול בהוצאות מבלי להגדיל את הגירעון התקציבי. בתחום מיסוי התחבורה קורא הארגון לממשלה למסות שימוש ברכב במקום בעלות על רכב ולהרחיב את כבישי האגרה כדי לעודד שימוש יעיל בתחבורה. הדוח ממליץ במיוחד לממשלה להכניס תחרות בתחום התעופה, תוך שבירת המונופול שממנו נהנית כיום רשות שדות התעופה.

הדוח מותח ביקורת על מדיניות הממשלה בנושא דיור וקובע כי כמות הדירות הנבנות אינה גדולה מספיק כדי לענות על הביקושים ולהביא להורדת מחירים וכי מיסי הארנונה הנגבים עבור נדל"ן למגורים נמוכים מדי לצורך מימון הפיתוח הנדרש.

"אזרחי ישראל מרוצים יחסית מהחיים, על רקע העובדה שכלכלת ישראל ממשיכה להפגין ביצועים מרשימים: צמיחה חזקה, אבטלה יורדת, יציבות מחירים, חוב נמוך יחסית שנמצא במגמת ירידה (במונחי תוצר). ענף ההייטק מעניק יציבות במאזני הסחר הבינלאומיים והגידול בתעסוקה דוחף למעלה את רמת החיים. כלכלני ה-OECD מעריכים כי ההשקעות הצפויות בפיתוח שדות הגז (לוויתן ותנין-כריש) והמדיניות הממשלתית יבטיחו את המשך הצמיחה גם בשנים הקרובות".

מצד שני, מציינים עורכי הדוח כי יוקר המחיה בישראל ממשיך להיות מושפע ממחירי הדיור הגבוהים וכי למרות הגידול בתעסוקה מתרחבת תופעת העוני בקרב עובדים זאת כיון רבים מהמצטרפים החדשים לשוק העבודה הם ערבים וחרדים שעובדים במשרות בשכר נמוך. "רבים בשני מגזרים אלה לכודים במלכודת של משרות גרועות והיעדר כישורים הולמים לשוק העבודה והבעיה צפויה להחריף לאור התחזיות הדמוגרפיות שלפיהם מחצית מאוכלוסיית ישראל בשנת 2059 יהיו חרדים או ערבים".

"ישראל היא אחת הכלכלות הכי מוצלחות ב-OECD היא צומחת ברציפות כבר 15 שנה והישגיה לא באים רק הודות לדמוגרפיה אלא גם הודות לרפורמות שהונהגו ולביצועי ענף ההייטק" כך אמר היום אלוורו פריירה הכלכלן הראשי של הארגון, בעת הצגת הדוח הדו-שנתי על כלכלת ישראל. "כל הכבוד לכם על מה שהשגתם עד היום אבל יש לכם אתגרים, התמונה לא כל-כך טובה, במיוחד כשמביאים בחשבון את המגמות המדוגרפיות והשפעתן על שוק העבודה ועל החוב".

פריירה ציין במיוחד לחיוב את ביצועי הסקטור הפיננסי ומצד שני הדגיש את בעיית העוני בחברה הישראלית. "ישראל עדיין במקום הראשון בין המדינות המפותחות בחלק של העוני היחסי. אם נסתכל על הממוצע ישראל דומה לממוצע המדינות הפותחות אבל אם נסתכל על החרדים והערבים בנפרד, העוני מגיע ל50%, ואם שני ההורים אינם עובדים ההשלכות חמורות מאד" אמר פריירה.

הארגון צופה אינפלציה של 1% השנה ו-1.7% ב-2019 "חשוב מאד שבנק ישראל יתכונן לנוע קדימה בכיוון של העלאות ריבית במיוחד כשהלחצים במערכת הגלובלית יתגברו. שוק הדיור הוא בעיה ואתם יודעים זאת היטב ומחירי הדיור עלו בדרמטיות. יחס המחיר להכנסה מאד גבוה, אבל יש לאחרונה היחלשות בלחצים ויציבות בשוק הנדל"ן אבל חשוב שהיא תימשך ושבנק ישראל ימשיך בצעדים המקרו-יציבותיים". לגבי הוצאות הממשלה אמר פריירה "אפשר לעשות הרבה יותר, יותר השקעות בתשתיות תחבורה, בתשתיות של חינוך הכשרה מקצועית ומצד שני להלחם יותר בתופעות של העלמות ותכנוני מס. אחד הממצאים המרכזיים בדוח שלנו הוא נושא הלכידות החברתית בישראל לאור הפערים הגדולים. הפיריון חלש ומדיע ל-60% מהנתון החציוני של ה-OECD".

עוד כתבות

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על איראן: "אנחנו מוכנים לנצח שם - ולהגן על עצמנו בכל הזירות"

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים