גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם המבט הצידה: המשקיע הישראלי מחפש עוד אלטרנטיבות

הגדלת החשיפה לרכיבים אלטרנטיביים בתיקי ההשקעות, כמו מניות בחברות שאינן סחירות, חוב לא-סחיר, נדל"ן לא-סחיר ותשתיות - צפויה להימשך השנה בתיקים של משקיעים מוסדיים ופרטיים כאחד

ייעוץ פנסיוני בקליפורניה / צילום:: Max Whittaker / רויטרס
ייעוץ פנסיוני בקליפורניה / צילום:: Max Whittaker / רויטרס

אחד השינויים הבולטים בתעשיית ההשקעות הישראלית בעשור האחרון הוא עלייתן של ההשקעות האלטרנטיביות. אם לפני עשור המונח "השקעות אלטרנטיביות" היה נחלתם של אנשי מקצוע, וחלקן בתיקי ההשקעות היה זניח - כיום הן מהוות כ-16% מתיק ההשקעות של המשקיעים המוסדיים הגדולים. בעקבות המוסדיים נכנסים לתחום גם משקיעים קטנים יותר, ובשנים האחרונות גם יותר ויותר לקוחות כשירים.

במקביל לעלייה בביקוש להשקעה בנכסים אלטרנטיביים, חל גידול בהיצע: יותר מ-120 קרנות גידור ישראליות ועשרות קרנות חוב, נדל"ן, הון סיכון וקרנות השקעה (פרייבט אקוויטי) מתחרות על כספי המשקיעים, ועוד לא דיברנו על שיטפון הקרנות הזרות שפותחות כאן נציגויות. הביקוש להשקעות אלטרנטיביות הוביל גם לזליגה של אנשי השקעות בכירים לקרנות החדשות.

נכסים אלטרנטיביים הם כל מה שאינו נכס בשוק סחיר - למשל, מניות בחברות שאינן סחירות, חוב לא-סחיר, נדל"ן לא-סחיר ותשתיות. השקעות בנכסים אלטרנטיביים יכולות להתבצע ישירות בנכסים עצמם (לדוגמה, רכישת בניין משרדים או דירה להשקעה) או על ידי השקעה בקרנות המתמחות באפיקים אלה והמאפשרות לפזר את ההשקעה על פני מספר נכסים רב ולהשתמש במומחים לתחומים הרלוונטיים - קרנות פרייבט אקוויטי, נדל"ן ותשתיות, חוב לא-סחיר, קרנות גידור וקרנות הון סיכון.

גופי החיסכון ארוך הטווח משקיעים 16% באפיקים אלטרנטיביים

המפץ הגדול התחיל ברפורמת בכר

השקעות אלטרנטיביות קיימות מקדמת דנא - עוד לפני שהוקמו הבורסות, אפשר היה לרכוש נדל"ן או להשקיע בחברה פרטית. כשמדברים על התפתחות האפיקים האלטרנטיביים, מתכוונים לכניסתם לתיקי ההשקעות המנוהלים על ידי אנשי מקצוע בתחום ההשקעות, באופן המאפשר השקעה בנכסים רבים, פיזור הסיכון, וכמובן בדיקה נאותה של הנכסים.

בעולם, האפיקים האלטרנטיביים נכנסו לתיקי ההשקעות לפני עשרות שנים, אבל בישראל הם הפכו למרכיב משמעותי בתיקים רק בעשור האחרון. "המפץ הגדול" של תחום ההשקעות האלטרנטיביות בישראל התחיל עם רפורמת בכר, שבעקבותיה רכשו בתי ההשקעות וחברות הביטוח את קופות הגמל הבנקאיות. גופים אלה התחילו לגוון את תיקי ההשקעות של קופות הגמל ולהכניס לתוכן השקעות באשראי לא-סחיר, נדל"ן, פרייבט אקוויטי ועוד.

נוסף על כך, עומד מאחורי הטרנד האלטרנטיבי הסבר כלכלי פשוט: בעשור האחרון הוצף העולם בכסף זול, וחלק גדול ממנו הגיע לשוק הסחיר - מה שהוביל לעליות מרשימות באפיקי האג"ח הממשלתיות, האג"ח הקונצרניות והמניות. ככל שמחירי המוצרים הסחירים האמירו, למשקיעים נהיה ברור שבתרחיש החיובי צפויים הנכסים הסחירים להניב תשואה נמוכה בשנים הקרובות.

הגופים המוסדיים חיפשו דרכים להגדלת התשואה ולהקטנת הסיכון בתיקים על ידי השקעה באפיקים בעלי קורלציה נמוכה לשוק הסחיר. במהרה הם הבינו שהלוואות ישירות פרטיות, שניתנות באותה רמת סיכון ולעתים קרובות עם בטוחות וקובננטים טובים יותר, עשויות להניב תשואה טובה ביחס לחוב סחיר. גם השקעה ישירה בנדל"ן הפכה לאטרקטיבית.

במלים אחרות, המוסדיים ראו לנגד עיניהם אפיקי השקעה עם תוחלת תשואה גבוהה מהצפויה בשוק הסחיר, ועם קורלציה נמוכה לתיק הסחיר. בהתאם, גדלה והלכה הקצאתם להשקעות אלה.

בעולם, חלקם של האפיקים האלטרנטיביים בתיקי ההשקעות גדל משמעותית. כך לדוגמה, בתיקי הפנסיה בכלכלות המובילות בעולם עומד כיום רכיב ההשקעה במוצרים אלטרנטיביים על כ-24%, לעומת כ-4% בלבד בשנת 1997, 12% ב-2003 ו-20% ב-2009 (לפי נתוני חברת הייעוץ וויליס-טאוארס-ווטסון).

יתרונות ההשקעה בנכסים אלטרנטיביים

לשימוש בנכסים האלטרנטיביים כחלק מתיק ההשקעות יתרונות, הבאים לידי ביטוי ביכולת להניב תשואות עדיפות על נכסים סחירים וכן בצמצום הסיכון.

מחיר - הכסף שהציף את הנכסים הסחירים לא הציף את השוק הלא-סחיר באותה מידה. לדוגמה, אשראי לא-סחיר ניתן בריבית הגבוהה משמעותית מאשראי סחיר. כתוצאה מכך, תיק אשראי לא-סחיר יניב תשואות עדיפות על פני האשראי הסחיר לאורך זמן. כך גם בתחום המנייתי, רכישת חברות פרטיות נעשית בדיסקאונט של 30%-50% על חברות סחירות.

ניהול - המוצרים האלטרנטיביים המובילים מחזיקים פעמים רבות במנהלים המובילים בתחומם.

היעדר קורלציה לשווקים הסחירים - המוצרים האלטרנטיביים בחלקם אינם בעלי קורלציה מובהקת לשווקים הסחירים, ולכן לשילובם בתיק יתרון בתחום הקטנת הסיכון.

כיום, חלקן של ההשקעות האלטרנטיביות בתיקים של הגופים המוסדיים נע בין 10% בגופים הקטנים ל-21% בגדולים. זאת, לעומת אחוזים בודדים לפני עשור ותוך מגמת גידול מתמדת. לדוגמה, במנורה מבטחים, המנהלת כ-99 מיליארד שקל, 13.1% מהתיק מושקעים באפיקים אלטרנטיביים - 4.8% בקרנות גידור וקרנות השקעה, 7.7% באשראי לא-סחיר ו-0.2% במניות לא-סחירות. נוסף על כך, למנורה התחייבות להשקיע עוד 4.1% בקרנות השקעה. תיק קרנות ההשקעה של מנורה מפוזר בין כ-180 מנהלים מובילים בישראל ובעולם, ובהם אפולו, בלקסטון, פימי, פורטיסימו, וינטג', נוי, טנא, סקיי, אייפקס אירופה, המילטון ליין, פנתאון, פרטנרס גרופ, קרלייל, פרימוורה, יורק, CVC, גולדן טרי ואווניו.

לשם השוואה, קרן הפנסיה של עובדי קליפורניה (CalPERS) - מקרנות הפנסיה המובילות בעולם, המנהלת כ-300 מיליארד דולר - משקיעה 8.9% מהתיק בקרנות השקעה ומניות לא-סחירות ועוד כ-10.8% בנדל"ן לא-סחיר ותשתיות.

נראה כי הגורמים שהובילו לגידול בהשקעות בנכסים אלטרנטיביים בעשור האחרון, צפויים להמשיך לשרור. על פי הערכות, 2018 צפויה להיות שנת שיא בכניסת כספים לנכסים האלטרנטיביים בארץ. המשקיעים המוסדיים צפויים להמשיך להגדיל את הרכיב האלטרנטיבי בתיק ההשקעות.

אפשר להבחין במגמה זו, אם בוחנים את התחייבויות הגופים המוסדיים כלפי קרנות ההשקעה - כלומר, כסף שהגופים המוסדיים התחייבו להשקיע בקרנות ההשקעה, אבל הקרנות עדיין לא "קראו" לכסף (ראו טבלה).

גם משקיעים כשירים פרטיים ופמילי אופיס מובילים צפויים להגדיל את החשיפה למוצרים אלה. רבים מהמשקיעים הכשירים כבר מחזיקים "נכסים אלטרנטיביים", אבל אינם מגדירים זאת כך - דירה להשקעה, נכס מניב או החזקות בחברות לא-סחירות.

רף כניסה של מיליוני דולרים

מה שאפיין עד לאחרונה את השקעות המשקיעים הכשירים באפיקים האלטרנטיביים היה השקעה במספר מצומצם של נכסים, בפיזור נמוך ולא באמצעות הקרנות המתמחות. הסיבה לכך היא חסמי כניסה משמעותיים: מרבית הקרנות המובילות כלל לא פותחות את שעריהן בפני לקוחות פרטיים, ואלה שכן עושות זאת, מציבות רף כניסה מינימלי גבוה של מיליוני דולרים. וכמובן, כניסה לקרנות האלטרנטיביות מחייבת לרוב ויתור על נזילות ל-5-12 שנים.

למרות זאת, ניכרת עלייה מתמדת בהקצאת המשקיעים הכשירים להשקעות אלטרנטיביות דרך מנהלים מתמחים. גם המשקיעים הכשירים וגופי הייעוץ שלהם הפנימו כי לגיוון התיק במוצרים אלה תוחלת חיובית על התשואה ועל הקטנת הסיכון בתיק הלקוח.

בדומה להשקעות אחרות, ואולי ביתר שאת, גם בבחינת מוצרים אלטרנטיביים יש חשיבות גבוהה לאנליזה ובדיקת נאותות משמעותית, לפיזור בין מנהלים, אסטרטגיות השקעה וטווחי השקעה, וכמובן ליכולת לבחור ולהגיע למנהלים הנכונים.

■ הכותב הוא שותף מנהל וממייסדי קרן חושן קפיטל, קרן השקעות אלטרנטיביות. אין לראות באמור לעיל ייעוץ בדבר כדאיות ההשקעה בניירות הערך או בנכסים הפיננסים ("המוצרים הפיננסיים") המאוזכרים בכתבה או כשידול, במישרין או בעקיפין, לקנות, למכור או להחזיק את המוצרים הפיננסים כאמור. אין באמור לעיל כדי להחליף שיקול דעת עצמאי ו/או התייעצות עם יועץ מומחה בקשר לעובדות מקרה פרטניות לרבות שיקולי מס. לכותב או גורמים הקשורים עמו, יש או יכולות להיות החזקות או עניין אחר במוצרים הפיננסים המאוזכרים לעיל. 

עוד כתבות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ