גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקועים בפקקים? החוק שיעזור לנהגים עלול להתעכב שנים

למה ועדת הכנסת מעדיפה שמשרד התחבורה יטפל בבעיות התנועה ולא השלטון המקומי, ואיך זה קשור לתרחיש של בחירות?

תחבורה בלונדון / צילום: רויטרס, Toby Melville
תחבורה בלונדון / צילום: רויטרס, Toby Melville

ועדת הכנסת, בראשות ח"כ מיקי זוהר, החליטה אתמול (ב') כי הפרק בחוק שעוסק בהקמת רשויות תחבורה מטרופוליטניות, יפוצל באופן רשמי מחוק ההסדרים. למהלך הזה, שנראה לכאורה טכני, יש משמעות גדולה. בעוד שחוק ההסדרים מאושר בלוח זמנים מזורז, חקיקה רגילה עשויה להימשך שנים רבות, וזה מה שיקרה לחוק האמור.

רשות תחבורה מטרופוליטנית מאגדת בתוכה מספר יישובים ששייכים לאותו מטרופולין ומקבלת החלטות לגבי תחום התחבורה. רשויות כאלה עשויות לסייע בפתרון הגודש הבלתי נסבל בכבישים. הרעיון פשוט - הרשויות המקומיות יודעות טוב יותר כיצד לתכנן, לקדם ולתפעל את מערכות התחבורה שנמצאות בשטחן. בנוסף לכך, העברת האחריות על בעיות התחבורה מהשלטון המרכזי לשלטון המקומי תגרום לרשויות המקומיות, שהיום בעיקר מטרפדות מיזמי תחבורה גדולים, לשאת באחריות על העיכובים שנגרמים.

ב-34 מתוך 35 המטרופולינים הגדולים ביותר בעולם המפותח ישנן רשויות כאלה. הרשימה כוללת בין השאר את לונדון, ברלין, סיאול, פריז, טורונטו, ניו יורק ועוד. בנוסף, רשויות תחבורה מקומיות יפנו משאבים למשרד התחבורה כדי שפקידיו יוכלו להתרכז בניהול פרויקטים ארציים בתחום תשתיות התחבורה.

"העברת חוק הרשויות המטרופוליניות לוועדה מיוחדת של הקואליציה היא למעשה קבורת חמור לרפורמה החשובה הזו", אומר היום בשיחה עם "גלובס" ח"כ איתן כבל, אשר התנגד לפיצול החוק מחוק ההסדרים. "עצירת רפורמה כל כך חשובה ומשמעותית לתחבורה הציבורית בישראל היא לא פחות מהזויה, היה פה מהלך היסטורי שעתיד היה להשפיע על כל אזרח ואזרח שנוסע בכבישי ישראל".

ח"כ דב חנין דווקא תומך במהלך ואומר כי "רשויות מטרופוליניות הן מהלך חיוני כדי לקדם באמת תחבורה ציבורית. אי אפשר באמת לנהל את כל התחבורה הציבורית בארץ ממקום אחד בירושלים. פיצול הנושא מחוק ההסדרים מתחייב כיון שמדובר במהלך גדול ומורכב, שאסור להעבירו במסגרת חוק ההסדרים. אבל גם היום אני לא בטוח שהממשלה באמת מנסה לקדם את המהלך הזה בפועל".

ח"כ מיקי זוהר אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי "אנחנו נחוקק את החוק הזה בחקיקה מסודרת ומקצועית ולא בחטף ובפזיזות דרך חוק ההסדרים - מדובר בנושא חשוב מאוד שיש לו משמעות גדולה לציבור בישראל. בהמשך אדאג להעביר אותו לאחת מוועדות הכנסת, ובניגוד למה שטוענים אפשר לגמור את חקיקתו ביומיים".

שר התחבורה, ישראל כץ, התנגד במשך שנים לחוק שקודם על ידי משרד האוצר - החוק היה אמור להקטין חלק ניכר מהסמכויות של משרד התחבורה ולהעצים את הרשויות המקומיות. לאחר שבסופו של דבר השר כץ הסכים לקדם את החוק, החוק נתקל במכשול נוסף - התנגדות של הסיעות החרדיות שחששו מהעצמת העיריות שתוביל לפגיעה אפשרית בסטטוס קוו, אם המטרופולינים יחליטו לאפשר שימוש בתחבורה ציבורית בשבת.

לפני חודש החוק כבר אושר בקריאה ראשונה בכנסת, והיה אמור לעבור לדיון בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל. עקב התנגדות לחוק מצד החרדים, הוא הועבר לוועדה מיוחדת שהוקמה בראשות דוד אמסלם, שאגב, מעולם לא דנה בחוק. אמש כאמור הצביעה ועדת הכנסת בעד פיצול פרק רשויות תחבורה מטרופוליטניות מחוק ההסדרים.

"כאשר הוחלט להעביר את חוק הרשויות המטרופוליטניות להצבעה בוועדת הכנסת, היה ברור לכולם שהמטרה היא לקבור אותו. למרות שכץ אישר את קידום החוק, הוא לא ניסה להילחם עליו - הוא לא רצה לריב עם החרדים, ועוד לפני הבחירות", כך מספר היום ל"גלובס" גורם במשרד ממשלתי המעורה בהשתלשלות האירועים האחרונה.

הבשורה הגדולה (לשעבר)

הקמת רשויות תחבורה מטרופוליטניות הייתה אמורה להיות אחת הבשורות הגדולות של חוק ההסדרים 2019. הצעת החוק התייחסה בשלב ראשון רק לירושלים ובאר-שבע, בעוד הגודש המירבי בישראל מתרכז דווקא בגוש דן.

הפרק בחוק ההסדרים העוסק בהקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות מתייחס בצורה מפורטת להקמת הרשויות בבאר שבע ובירושלים. בשתי הערים יש צורך ברשויות מטרופוליטניות כדי להתמודד עם תוכניות פיתוח שאפתניות של מסילות רכבת כבדה וקלה. המטרה האמיתית של הרשויות החדשות הייתה לשמש כפיילוט עבור גוש דן - המטרופולין הגדול והפקוק ביותר בישראל.

למה צריך רשויות מטרופוליטניות? כיום משרד התחבורה מנהל את התחבורה הציבורית בישראל ועושה זאת באופן ריכוזי, בשונה מהמקובל בעולם. המשרד מתכנן מסלולי אוטובוסים, מנפיק אישורים לתגבור אוטובוסים ברמה של אוטובוס בודד, מתכנן רמזורים ומנהל תנועה ברשויות המקומיות. המציאות הזאת גורמת לכך שהתחבורה הציבורית בישראל מנוהלת ומופעלת בצורה לא יעילה ובמקביל פרויקטים רבים מתעכבים. השורה התחתונה פשוטה - פגיעה בשירות הניתן לנוסעים בתחבורה ציבורית.

חניון שעומד ריק במשך שנתיים

בדיקות בשטח שנערכו בעבר הצביעו על שורה של דוגמאות לחוסר סנכרון בין אמצעי תחבורה שונים. חניון הלוחמים בתל-אביב, למשל, עומד ריק כבר למעלה משנתיים. החניון נמצא בבעלות עיריית תל-אביב שהכשירה אותו לשמש כמסוף של תחבורה ציבורית, אבל הכניסה אליו מחולון, שלא מוכנה שהאוטובוסים ייכנסו משטחה למסוף. כל זאת בזמן שיש מחסור במסופים. אילו היה שיתוף פעולה בין הרשויות, במסגרת מטרופולין גוש דן, הדברים היו נראים אחרת.

דוגמא נוספת: במסגרת הפרויקט "מהיר לעיר" שאמור לתת העדפה לתחבורה ציבורית, עיריות גבעתיים ותל-אביב סירבו לסלילת נתיב תחבורה ציבורית ברחובות כצנלסון וערבי נחל.

רשות תחבורה מטרופוליטנית - איך זה עובד בלונדון?

■ ראש עיריית לונדון אחראי על רמזורים, בטיחות דרכים והפחתת גודש התנועה. 

■ התוכנית קיבלה מממשלת בריטניה מימון של 2.39 מיליארד ליש"ט לעשור. 

■ עיריית לונדון אחראית על כבישים באורך של 580 קילומטר. 

■ 34% מהמימון של הרשות מגיע ממכירת כרטיסים לתחבורה הציבורית. 

*** מקור: הכנסת

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס / צילום: Shutterstock, New Africa

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

מייסדי חברות Ermetic, Snappy ו-Pecan, שדורגו בעבר / צילומים: איל יצהר, אלעד מלכה

רווח במקום צמיחה: תובנות מהסטארט־אפים המבטיחים של השנים הקודמות

לקראת חשיפת 10 חברות הסטארט־אפ המבטיחות של גלובס לשנת 2024 ביום חמישי הקרוב, בדקנו מה אפשר ללמוד מחברות שדורגו פה בעבר וכעת מתמודדות עם מציאות שונה בחוץ ● "המשקיעים נוהרים להשקעה במספר מצומצם יותר של חברות, אך בעלות איכות גבוהה יותר"

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"