גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף תחת איום: שוק הרכב הישראלי משנה את פניו

כניסתן של טכנולוגיות חדישות ומערכי תחבורה שיתופית לשוק הרכב העולמי כבר משפיעה על המכירות והמבנה העסקי של שוק הרכב הישראלי, ותשפיע יותר בעתיד ■ מה יעשו היבואנים? ■ ניתוח

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

בתחילת החודש הודיעה דלק רכב, יבואנית מאזדה, פורד וב.מ.וו, על השלמת העסקה לרכישת השליטה בחברת ורידיס, שעוסקת בתחום התשתיות הסביבתיות והאנרגיות המתחדשות, תמורת כמיליארד שקל. בנימוק לעסקה, שמלווה במעבר למבנה של חברת אחזקות, ציינה דלק רכב כי "במסגרת שאיפות החברה להתפתח לתחומים נוספים, ובין השאר לנוכח האי ודאות לגבי שיעורי הצמיחה לטווח הארוך של יצרניות הרכב, ובהתאמה לגבי ענף יבוא הרכב בישראל, החברה בחנה כניסה לתחומי פעילות מעבר לענף הרכב".

העסקה היא דוגמה בולטת ראשונה, אבל כנראה לא אחרונה, להשפעות העסקיות על ענף הרכב הישראלי של מה שמכונה "חדשנות משבשת" (Disruptive Innovation). המונח הזה הלקוח מעולם הטכנולוגיה מוגדר כ"חדשנות שמובילה ליצירת שוק חדש, ובמשך הזמן גורמת לשיבוש השוק הקיים והמסורתי עד להפיכת הקטגוריה החדשה לדומיננטית, תוך דחיקתה והחלפתה של הקטגוריה המסורתית".

ענף הרכב הישראלי הפגין במהלך עשרות שנים חסינות מרשימה בפני "שיבושים" כאלה, לא מעט בזכות השמרנות המסורתית של לקוחות הרכב בארץ ובזכות האינטרס של הרגולטור "לשמור על האווזה שמטילה ביצי זהב". אבל כיום הולכת ומתחזקת ההכרה, שהשינויים הטכנולוגיים המתרחשים בתעשיית הרכב העולמית הם מהירים ואלימים דיים להוות איום - בטווח הארוך, הבינוני ואולי אפילו הקצר - על המודל העסקי היציב שמאחורי שיווק, החכרה ותחזוקת של רכב בישראל.

הטכנולוגיה משנה את השוק

הרקע לשינוי המוקד העסקי הוא המהפכה, שמתחוללת בשנים האחרונות בתעשיית הרכב הגלובלית, בסיוע קפיצות הדרך הטכנולוגיות. השקעות של עשרות מיליארדי דולרים מזינות ומאיצות כיום את קפיצות הדרך הללו, ומאות גופי מחקר רציניים בכל העולם חוזים ששוק הרכב העולמי יעבור בהדרגה למודל חדש ושונה, שנשען על "שלוש רגליים": רכב אוטונומי ומקושר; שימוש מואץ בתחבורה שיתופית חכמה על חשבון רכישת כלי רכב חדשים; ונטישה של מנועי הבעירה הפנימית לטובת כלי רכב חשמליים.

רוב התחזיות הן לטווח של 5 עד 12 שנים, וחלקן כה אופטימיות, מרחיקות לכת ותלויות ברגולציה, עד שהן מתקבלות בספקנות בישראל. אבל לא צריך לצפות לעתיד כה רחוק כדי להבין את ההשפעה המעשית והמיידית של "טכנולוגיות משבשות" על התמונה העסקית בענף הרכב.

דוגמה אחת היא הזינוק במכירות של דגמים בעלי הנעה היברידית-נטענת (פלאג-אין), שבא על חשבון רכבי יוקרה "רגילים". כלי רכב עם הנעת פלאג-אין קיימים בשוק כמעט מתחילת העשור וכך גם הטבות המס שניתנות עליהם בישראל, אולם עד לפני כשלוש שנים רבים ראו בהם נישה זניחה. כיום כבר נעים על כבישי הארץ כ-2,500 רכבי פלאג-אין, שרובם נמכרו ב-12-18 החודשים האחרונים בלבד במסלול היבוא הישיר או העקיף.

בהתחשב בנפח המוגבל של שוק רכבי היוקרה במחיר של כ-300 אלף שקל ומעלה, שאליו משתייכים רוב דגמי הפלאג-אין בישראל, מדובר בשינוי מהותי במאזן הכוחות. יבואנים שהתעוררו מאוחר או, שליצרן שלהם עדיין אין מה להציע בתחום, מוצאים את עצמם כיום בנחיתות תחרותית קשה ומאבדים נתח שוק בישראל. זו אמנם לא "חדשנות משבשת" מבוססת טכנולוגיה נטו, ולהטבות המס יש בה חלק לא מבוטל, אבל זו הוכחה טובה למשמעות העסקית של כשל בחיזוי מוקדם של שינוי טכנולוגי. נציין כי אם וכאשר יתממשו התחזיות לחדירה מואצת לישראל של כלי רכב חשמליים "נטו", שיציעו יחס גבוה של שימושיות (טווח בין טעינות) למחיר, אפשר לצפות לשיבוש דומה בפלחים גדולים הרבה יותר של השוק.

עוד דוגמה לחדשנות משבשת, שמשפיעה כבר היום על ענף הרכב הישראלי, היא התרחבות השימוש במערכות סיוע לנהג (ADAS) ובעיקר מערכות להתרעה ולמניעת התנגשות חזיתית (מובילאיי, בלימה אוטונומית וכו'). מערכות כאלה הופכות לסטנדרט בכלי רכב חדשים, ושלא לציטוט מודים גורמים בענף כי התפוצה הנרחבת שלהן הביאה לירידה משמעותית במספר תאונות הפח הקלות בהשוואה לשנים עברו, וכתוצאה גם בירידה בביקוש לחלקי פח לצורך תיקון. זו כמובן בשורה טובה מבחינה לאומית, אבל בהתחשב בעובדה ששוק חלקי הפח נחשב בעבר למוקד רווחים בענף החלפים, אי אפשר להתעלם מההשפעה העסקית של השינוי.

ירידה של עד 50% במכירות

אבל הפוטנציאל הגדול ביותר ל"שיבוש" מקומי נובע מהעלייה המסחררת של שירות שיתוף הנסיעות (Ride Sharing) בעולם. בערים כמו ניו-יורק, סן פרנסיסקו, לונדון, ברלין, שנחאי ואחרות, שירותים זמינים וזולים של שיתוף נסיעות, שמבוססים על מיקום ואפליקציות, הופכים במהירות לתחליף ריאלי לבעלות על רכב ועל רכב חברה בפרט, ויש לכך השלכה ישירה על מכירות הרכב. תחזית עדכנית של בנק ההשקעות UBS, למשל, מעריכה שבאזורים מסוימים בעולם שירותים כאלה יביאו לחיתוך של עד כ-50% מנפח מכירות הרכב עד סוף העשור הבא.

חשוב לציין, ששוק הרכב הישראלי רגיש במיוחד ל"שיבוש" כזה בשל אחוז גבוה מאוד של רכבי חברה צמודים, המשמשים לנסיעות לעבודה. כלי הרכב הללו גם סובלים בישראל ממס שימוש גבוה במיוחד, שמביא לתהליך טבעי של התכווצות השוק ולמספר גדול של מקבלי רכב צמוד ש"יושבים על הגדר" ובוחנים את הכדאיות הכלכלית ביחס לחלופות של תחבורה ציבורית.

אמנם הרגולטור בישראל, בהובלת משרד התחבורה, עדיין מציב חסמים משמעותיים בפני חדירה נרחבת של מודלים לשיתוף נסיעות. אבל אם החסמים הפוליטיים הקיימים יוסרו ושירותים כאלה יהפכו זמינים, זה עשוי להיות טריגר נוסף, שיביא לנטישה מסיבית של רכבי חברה. במקרה כזה גם היבואנים וגם חברות הליסינג ירגישו היטב ההשפעות העסקיות של השיבוש.

במאמר מוסגר נציין, שתרחיש כזה עשוי להיות קרוב בהרבה ממה ממה שנוטים לחשוב. בשקט, מתחת לרדאר מצליחות כיום חברות טכנולוגיה כמו Gett, אובר ו-Waze, להציע בארץ שירותי שיתוף נסיעות בדגש על לקוחות מוסדיים ומעסיקים גדולים. במקביל, מינויו של ערן יעקב למנכ"ל רשות המסים החדש עשוי להעניק דחיפה משמעותית ליישום של מס גודש, שיקטין את הכדאיות של נסיעה בכלי רכב צמודים. נזכיר שבכנס הרכב של "גלובס" לפני שנתיים אמר יעקב, אז עדיין סמנכ"ל רשות המסים, כי "עתיד מיסוי הרכב בישראל נמצא במס על נסועה, שיתבסס על השימוש היחסי של הנהגים בכלי הרכב שלהם".

החוליה החסרה כאן היא ההרחבה צפויה של השימוש בנת"צים בכל רחבי הארץ והחלטת הרגולטור להעניק אישור לנסיעה בנת"צים לכלי רכב מרובי נוסעים. שילוב כל הגורמים האלה הוא מסוג הדברים, שיכולים להניע פגיעה רוחבית בשוק הליסינג ובמכירות רכב חדש בכלל.

פורטפוליו חדש ליבואנים

לא כל יבואני הרכב וחברות הליסינג מוטרדים כרגע מהשינויים שבפתח. חלק לא מבוטל מחברות יבוא ושיווק הרכב הן כבר היום חברות אחזקה, עם פעילות מבוזרת ואחזקות משמעותיות ונרחבות בתחום הנדל"ן, המסחר, הביטוח, הספנות, התשתיות והפיננסים. ובכל זאת, מדובר בשוק בנפח של כ-30-35 מיליארד שקל בשנה, ששיעור הרווח הגולמי ופוטנציאל הדיבידנדים שלו גבוהים משמעותית לעומת הרבה ענפים האחרים. בקיצור, זה לא מקור הכנסות זניח.

לפיכך, ככל שתתבהר התמונה וככל שתתרחב החדירה של הטכנולגיות המשבשות לישראל, סביר שנראה יותר ויותר מהלכי השקעה וביזור עסקי, בישראל ובחו"ל, של קבוצות יבוא הרכב. התהליך כבר החל מאחורי הקלעים ולא מעט חברות בונות כיום פורטפוליו של השקעות בחברות סטארט-אפ, שחלקו לפחות אסטרטגי ולא פיננסי. שחקנים אחרים מהדקים את הקשר עם יצרני הרכב שלהם כדי לעקוב מקרוב אחרי השינויים ולהיות מוכנים לתנועות מהירות. ויש כאלה, שמחפשים אחרי הזדמנויות השקעה בחו"ל.

כך או כך, בהתחשב ברמת הנזילות יוצאת הדופן של השחקנים בענף יבוא הרכב בישראל, לא נופתע אם נראה בעתיד הלא רחוק עוד עסקאות מעניינות בקליבר של רכישת ורידיס, ואולי אף גדולות יותר.

שוק שיתוף הנסיעות בעולם

היקף השוק ב-2015: 3.3 מיליארד דולר (לא כולל זימון נסיעות סלולרי

צפי להיקף השוק ב-2022: 6.5 מיליארד דולר (כ-30% מזה בארה"ב)

מספר המשתמשים בשירותי שיתוף ב-2015: כ-207 מיליון

צפי למספר המשתמשים ב-2021: 539 מיליון

מקור: חברת המחקר ג'וניפר

עוד כתבות

אמזון./ צילום:  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

מיליוני חבילות בשנה: אמזון חתמה על הסכם הפצה בלעדי עם דואר ישראל

עפ"י הערכות, ההסכם צפוי להגדיל את הכנסותיה של דואר ישראל בעשרות מיליוני שקלים בשנה, בהתאם לצפי של מיליוני חבילות שהחברה תפיץ עבור אמזון ברחבי הארץ

רוני חזקיהו / צילום: תמר מצפי

האוצר בודק חריגה של 160 מיליון שקל במתקן השבת מים בעמק הירדן

ההתייקרות נחשפה לראשונה ב"גלובס" ● רשות המים דנה בחמישי האחרון בבקשה לתוספת תקציבית למתקן שיבנה ליד דגניה, אך נציג האוצר ביקש לעכב את אישור התקציב עד להשלמת בדיקה שעורך החשב הכללי בנושא

גיל טייכמן / צילום: אביב חופי

שהאחרון ייכבה את האור: כונסי הנכסים של גיל טייכמן מבקשים לפטר עובדים

בשלב הראשון מדברים הכונסים על פיטורי 9 מתוך 30 עובדי החברה, כשההערכות הן שלאחר ביצוע שני פרויקטים גדולים בשבועות הקרובים, הכונסים יבקשו את פיטוריהם של 13 עובדים נוספים ● בשבוע שעבר מינה ביהמ"ש כונסי נכסים לחברה לאחר שצברה חובות של 20 מיליון שקל, 6 מיליון מהם לבנקים

איימן עודה/ צילום: רפי קוץ

איימן עודה פונה לציבור היהודי: "יש לנו רק ברירה אחת - לנצח ביחד"

"זה לא כל היהודים נגד כל הערבים, ולא כל הערבים נגד כל היהודים. זה צריך להיות ערבים ויהודים יחד. יש לנו שתי ברירות - או שננצח ביחד או שנפסיד לחוד", כך אומר ח"כ איימן עודה בסרטון שפרסם דווקא לבוחרים היהודים

יגאל כרמי, מנכ"ל תדיראן סוללות / צילום: תמר מצפי, גלובס

תדיראן סוללות תובעת את מועצת ברנר ב-59 מיליון שקל: מונעת הקמת מפעל חדש

בכתב התביעה נטען כי "המהלכים השונים של הנתבעים לסיכול הקמת המפעל במגרש המיועד פוגעים באופן ברור בתדיראן סוללות, והצטברותם של כלל המהלכים לא מותירה מקום לספק כי מדובר בהתנהלות מאורגנת שמטרתה סיכול הקמת המפעל"

פקקי תנועה/   א.ס.א.פ קריאטיב / Shutterstock : צילום

ממשיכים לשבור שיאים: מספר כלי הרכב בישראל גדל ב-2018 ב-3.9%

לפי הלמ"ס, סך הקילומטראז' של כלי הרכב המנועיים בארץ גדל ב-2018 ב-2.7% לעומת 2017 והגיע ל-61.2 מיליארד ק"מ

כיכר אתרים בתל אביב / צילום: תמר מצפי

מה באמת יוקם במקום הפוסיקט ומאיפה צץ הסיפור על בית הכנסת?

"הסיפור הזה הוא הרי בכלל לא נכון. זה רחוק ממה שאנחנו מתכננים לעשות במקום", אומר ל"גלובס" יקיר שגב, מיוזמי הפרויקט של JTLV לשיקום מתחם "הפוסיקט" בכיכר אתרים בתל אביב, בתגובה לפייק ניוז על הפיכת מועדון החשפנות לשעבר לבית כנסת

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

יותר מהאמברגו הערבי ומלחמת יום כיפור: האם הנזק להפקת הנפט צפוי לגרור מיתון

מחסור בנפט עבור העולם המתועש גורר עלייה חדה במחירים, שבתורה עלולה לגרור את העולם למיתון חריף, במקביל להתייקרות חומרי הגלם ● תקיפת המל"טים בסעודיה גוררת אובדן הפקה של 5.7 מיליון חביות נפט ביום; מדובר בנזק חמור יותר מזה שנגרם כתוצאה מהחרם הערבי ומפלישת עיראק לכווית ● ארה"ב הודיעה כי תכסה על אובדן הנפט הסעודי, אך האם זה יספיק?

ניר דגן (מימין), נויה למפרט, יעל גרינברגר, אפרת וינקר, הגר יעקבי, קרן הרשקוביץ, מרים שטייניץ, הלה גלבוע וניר למפרט / צילום: עומר הכהן

בוגרי 8200 מטפחים את מנהיגות העתיד של ישראל

וגם: מי הגיעו לערב הגאלה של תיאטרון גשר?

קונים בדיזנגוף סנטר/ צילום: שלומי יוסף

30% הנחה למי שהצביע: יוזמה חדשה תעלה את אחוז ההצבעה?

קבוצת סטודנטים ובוגרים מהמרכז הבינתחומי הקימו את עמותת "מצביעים 70", שמטרתה להעלות את אחוז ההצבעה ע"י מתן הנחות במגוון בתי עסק ● מדובר ב-30% הנחה על מוצרים ושירותים בפורמטים השונים של בתי העסק, כאשר ההנחה תוענק למי שיציג תמונה שלו מחוץ לקלפי

אתי אלישקוב/ צילום :אבי מועלם

חברת הביטוח ליברה יוצאת נגד פייסבוק והמטבע הדיגיטלי שלה

חברת הביטוח הדיגיטלית הישראלית "ליברה" הגישה תביעה בסך 5 מיליון שקל נגד פייסבוק, שהודיעה לאחרונה על השקת מטבע דיגיטלי באותו שם ● לטענת חברת הביטוח, היא הבעלים של כל הזכויות בסימן "ליברה" בישראל

מתקני נפט באבקאיק, לפני ההתקפה/ צילום: רויטרס

השווקים חשבו שאפשר להתעלם ממתחים גיאופוליטיים במזה"ת, ואז הגיעה ההתקפה על סעודיה

לאחר שבועות של מסחר נטול אירועים, זינקו מחירי הנפט בעקבות הפצצת מתקני הנפט בסעודיה שנטרלו 5% מהתפוקה העולמית ● בצעד נדיר הורה הנשיא טראמפ על פתיחת מאגרי הנפט האסטרטגיים של ארה"ב

תעמולת בחירות במגזר הערבי / צילום: צילום מסך

הבליץ עובד? הערכה: שיעור ההצבעה במגזר הערבי יגיע ל-60%

ההתקפות של נתניהו על הציבור הערבי, לצד ההתחייבות של גנץ לחוקק חוק יסוד לשוויון אזרחי, מעוררות את האזרחים הערבים לצאת ולהצביע - כך קובע ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל משותף של עמותת יוזמות אברהם הפועלת לשילוב ערבי-יהודי

הראל ויזל מנכל ובעלים קבוצת פוקס / צילום: שוקה כהן

הראל ויזל מתרחב: במו"מ לפתיחת חנויות בשיתוף עם נייקי ו-Foot Locker באירופה

הקבוצה בראשותו של הראל ויזל במו"מ על הסכם לקבלת זיכיון של חנויות נייקי ופוט לוקר באירופה ● פוקס צפויה לבצע את המהלך באמצעות חברת ריטיילורס

בנין המריבה ברחוב הציונות, חיפה / צילום: פאול אורלייב

כך הסתבכה עסקת הנדל"ן המשונה של הכנסייה בחיפה

בית ישן בחיפה עומד במרכזו של סכסוך משולש בין הכנסייה, הקונה שרכש את הבניין ומשפחה אחרת שטוענת כי הבניין שייך בכלל לה

כחול לבן בסיור בדרום / צילום: דוברות כחול לבן, יח"צ

גנץ: אמנה את גבי אשכנזי לשר הביטחון ואת יעלון לשר החינוך

יו"ר כחול לבן פרסם את הדברים היום בטוויטר ● יאיר לפיד מקפיד לציין בראיונות כי הוא יהיה שר החוץ בממשלתו של גנץ, עד שהרוטציה תיכנס לתוקף ● עם זאת, הודעות מסוג זה רחוקות מלהיות התחייבות רצינית

הדמייה של הרחבת הכנסת / צילום: פלג אדריכלים

הוועדה המחוזית ירושלים החליטה לצמצם את הרחבת הכנסת

שטחי הבניה מעל הקרקע צומצמו בחצי משיקולים של כבוד למבנה ההיסטורי

 

חשיפת המחיר של אייפון 11 / צילום: סטיבן לאם, רויטרס

הערכה: הביקוש לדגמי האייפונים החדשים עד כה - מעל לציפיות

כך טוען מינג צ'י קו, אנליסט מוביל המסקר את אפל מטעם חברת TF Securities ● לדבריו, הדגמים שזוכים לביקוש הגבוה ביותר להערכתו הם אייפון 11 פרו בצבע ירוק ואייפון 11 בצבעים ירוק וסגול, שזמני ההמתנה עבורם ארוכים משמעותית

פוטוניקה / צילום: שאטרסטוק

מנוע צמיחה? המדינה השקיעה 200 מיליון שקל במכון מחקר לתחום מדעי האור והלייזר

תחום מדעי האור (פוטוניקה) נחשב לאחד התחומים הצומחים בעולם הטכנולוגיה ומשמש לתעשיית כלי הרכב האוטונומיים והסיבים האופטיים ● את הקמת המרכז הובילו משרדי הביטחון והאוצר, אוניברסיטת בן־גוריון ורשות החדשנות

מנכ”ל הדסה, פרופ’ זאב רוטשטיין / צילום: ליאור מזרחי

החרם הפלסטיני עובד? בתי החולים בישראל צופים ירידה של 100 מיליון שקל בהכנסות

הרשות הפלסטינית הורידה באופן חד את מספר האישורים שהיא מספקת לתושביה לעבור טיפוליים רפואיים בישראל ● זאת בשל חוק קיזוז משכרות למחבלים שמקטין את הכנסותיה ב-500 מיליון שקל בשנה ● הנפגע העיקרי: בית החולים הדסה שהכנסותיו מהרשות ב-2019 קטנו ב-70 מיליון שקל