גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אורי ברבש בכתב אישום על המוסר הכפול של הממשלה

בין החוק הפולני החדש לשכתוב חלקם בשואה לבין המוסר הכפול של ממשלת ישראל, שמנהלת עם ממשלת פולין יחסים אינטימיים, הבמאי אורי ברבש מתריע מתרבות השקר שמשתרשת והולכת בחברה הישראלית

הבמאי אורי ברבש / צילום: כפיר זיו
הבמאי אורי ברבש / צילום: כפיר זיו

כסברס קוצני שנולד בתל-אביב, בן להורים ציונים שעלו הרבה לפני מלחמת העולם השנייה, אורי ברבש אמור היה לגדול בלי תסביכי שואה של ילדי ניצולים מוכי טראומות. אבל למרות הביוגרפיה הארצישראלית השורשית, אחד הבמאים הגדולים שצמחו פה מרגיש כבן הדור הראשון למחנות, כאילו חווה על בשרו את אימת הנאצים. התחושה המטאפיסית הזו השפיעה על כלל יצירתו הקולנועית, הכוללת בין היתר את "משפט קסטנר", "אביב 41" ו"קאפו בירושלים", ועל בחירתו העכשווית לביים את הסרט הדוקומנטרי על משורר היידיש אברהם סוצקבר.

הוא כבר בן 71. יש בו שילוב של חספוס גברי מתובל ברגישות מופלגת לניואנסים, והשקפת עולם מנומקת, ועל עיניו הרגישות לאור מגינים משקפי שמש כהים, מעין פילטר שדרכו הוא רואה את העולם. "גדלתי בבית לגמרי ישראלי בבאר-שבע ולמרות זאת, מאז שאני אדם בוגר, אני מרגיש רוחנית וזהותית קרוב לאידה פינק, מרדכי טננבאום ואברהם סוצקבר, כאילו הם בני המחזור שלי.

"לבת שלנו קראנו תמה, על שמה של תמה שניידרמן שהייתה לוחמת וקשרית בין גטו ורשה לביאליסטוק ונרצחה ב-43'. נחשפתי למכתבים שלה, אימצתי אותה ואפילו יש לי צילום שלה מביאליסטוק. הזהות הנפשית שלי נטועה באנשים האלה, בביוגרפיות שלהם. ככל שאני חוקר את העולם שלהם, אני מרגיש קרוב אצל עצמי, כי להבין ממש מה היה שם אני לא יכול. אני לא דור שני גנטית, אבל דור ראשון מטאפורי".

יצא לך לגור כמה חודשים בפולין. ספר על זה.

"זה קרה ב-2008 כשצילמנו את 'אביב 41', קופרודוקציה ישראלית-פולנית ראשונה, המבוסס על סיפורה של אידה פינק. חייתי בלודז', עיר תעשייתית שהייתה מרכז טקסטיל תוסס, ששליש מתושביה היו יהודים, שנעלם. העיר הלכה והתרוקנה. ורשה נהרסה כמעט כולה במלחמה. לודז' שהייתה מעוז גרמני מוגן, נשארה על תילה. הגטו היהודי הוא היום שכונות עוני".

הבמאי אורי ברבש / צילום: כפיר זיו

הרגשת שם באנטישמיות מבעבעת?

"לא באנטישמיות. בבורות. הייתי מוקף באנשי חברת ההפקה הפולנית, כולם אנשים טובים. עשינו סרט על יהודים שניסו לשרוד במלחמה. המכון הפולני השקיע בו וכשצילמנו את אחת הסצנות, שבה רואים משפחה יהודית מנסה להימלט וחלק מהשומרים, שוטרי המשטרה הכחולה הפולנית, מתעמרים בה, הם לא הסכימו, כי לשיטתם הפולנים לא עשו מעשים כאלה. רציתי שוטרים עם מדים כחולים והם התעקשו, היה שם ויכוח שלם.

"והיה עוד משהו. בסיור לוקיישנים שערכנו לפני הצילומים עם הצוות הבכיר, היינו רעבים אחרי נסיעה ארוכה והפולנים אמרו שיש מסעדה מצוינת בקיילצה. ביקשתי, לא בקיילצה, בגלל הפוגרום הנוראי שהיה שם ב-46', שנה אחרי המלחמה. פולנים רצחו שם במו ידיהם 40 יהודים שחזרו לשם מהמחנות. סיפור נוראי".

ועכשיו נכנס לתוקף חוק בפולין, שאוסר לייחס לפולנים אחריות על הפשעים שלהם כמשתפי פעולה אקטיביים עם הנאצים.

"זה טירוף מערכות טוטאלי, הייתי אומר אפילו שמה שמתרחש בימים אלה בפולין הוא פשע נגד האנושות. מדינת ישראל מנהלת יחסים עם ההונגרים, האוסטרים והפולנים - הפשיסטים הכי קיצוניים שהיו באירופה".

מדינת ישראל מקיימת יחסים דיפלומטיים גם עם אריתריאה, מדינה רודנית שמתעמרת באזרחיה. איך אתה מסביר את זה?

"זו אותה ממשלה שמגרשת פליטים ולא חשוב לי אם הוא מהגר עבודה או פליט. הכי מקומם אותי, שיושב ראש ממשלה ואומר שאנחנו מגרשים אותם לאוגנדה ולרואנדה, השווייץ של אפריקה. אז לא התעצלתי ועשיתי גוגל. במדד הפיתוח האנושי, שכולל בתוכו את רווחת הפרט, ביטחונו האישי והתזונתי של אדם, כמה שנים הוא חי, חינוך, אוגנדה נמצאת במקום ה-163 מתוך 190 מדינות (רואנדה ב-159, אריתריאה ב-179). ממש גן עדן".

ואיפה ממוקמת מדינת ישראל במדד?

"במקום ה-19. אנחנו וילה בג'ונגל. אז משקרים. זו אותה ממשלה שמנהלת יחסים אינטימיים עם ממשלת פולין".

לא צריך לנהל עם פולין יחסים דיפלומטיים?

"לא כמו שאנחנו מנהלים איתה. אני מרצה על האזור האפור של זיכרון השואה, נושא שבו עסקתי בסדרה 'משפט קסטנר', אדם שנוי במחלוקת שהיה משת"פ או מציל חיים. גם הסרט 'קאפו בירושלים', מתנהל במקום האפור של אדם ששיתף פעולה עם הנאצים ונרדף כשהוא עולה לארץ. אותו אזור אפור מאפשר לנו לשאול שאלות חשובות על האדם בכלל, עם רלוונטיות לחיינו היום. קראתי ספר שאני חולם לעשות ממנו סרט, שנקרא 'רשימת האימהות', שכתבה גלי מיר-תיבון, על גטו מוגילב ברומניה שלא זכה לחשיפה גדולה וקרו בו דברים מזוויעים. מאות אלפים נרצחו שם וכולם חושבים שהשואה חלפה ליד רומניה ולא נגעה בה.

"במרכז העלילה מתרחש משפט ושיאו הוא סוגיה קשה: כשאין כבר את מי לתת לגרמנים, מכינים רשימת אימהות חד הוריות עם ילדים, שנשלחות כקורבן, כי הן לא יכולות לעבוד בגלל הטיפול בילדים ואז הן עולות יותר אוכל. מצד אחד מובא קולן של האימהות ומהשני - הדילמה של מי שהחליט להסגיר אותן".

"זה מקרב אותנו לעצמנו"

ברבש נולד ב-46' בתל-אביב, גדל בבאר-שבע, אביו היה איש שירות הביטחון ואמו מנהלת בית ספר ומדריכת מורים. הוא היה לוחם ומ"כ חי"ר, שירת בסיירת שקד ולחם במלחמות יום כיפור ולבנון הראשונה. הוא למד בבית הספר לקולנוע בלונדון וכששב ארצה החל בעשייה קולנועית אינטנסיבית של סרטים תיעודיים, עלילתיים וסדרות לטלוויזיה, שהפכה ליסודות הבניין של התרבות הישראלית.

יחד עם אחיו בני, הוא שייך לדור של יוצרים שכמעט עבר מהעולם. יוצרים שלא רק שמנותקים מרייטינג, מסחריות, קונצנזוס ומציאת חן בעיני השלטונות, אלא כמעט בזים להם. ברבש מעולם לא חשש לעסוק בנושאים נפיצים, כמו ההחלטה להרוג את המחבלים בסדרה "קו 300", לחפור באשמה בסדרה המשטרתית "האמת העירומה", לעסוק באמנות נישה כמו שירה בסרט "באר חלב באמצע עיר", ומאידך ליצור באותה רצינות ועומק סרטים שתפסו מקום במרכז התרבות הפופולרית כמו "מאחורי הסורגים" ו"ללקק ת'תות".

ברבש תמיד עשה מה שהרגיש לו נכון ומדויק. וכשאני תוהה אם לסרט על אברהם סוצקבר יהיה בכלל קהל, במציאות של ריאליטי ונצנצים, הוא עונה בכנות ישירה, "אני לא חושב".

אברהם סוצקבר עם משפחתו / צילום: באדיבות משפחתו של אברהם סוצקבר

אז למה אתה עושה אותו?

"זאת הזהות שלי. אני באמת ובתמים קרוב אל האנשים האלה ומשתוקק לספר את הסיפור שלהם, כי זה מקרב אותנו לעצמנו, למסירות נפש, סולידריות".

ספק אם עוד קיימים בחברה הישראלית ערכים כאלה. כמי שעסק לא מעט בצה"ל ובהוויה הצבאית, בסדרות כמו "טירונות", "מילואים" ו"מלח הארץ" היית מביים סרט על אלאור אזריה? גם בסיפור שלו יש דילמה אישית וחברתית.

"ב'אחד משלנו' יש וריאציה, אולי קשה יותר, על הסיפור של אזריה. הסרט על קבוצת צנחנים שמשרתת בשטחים. הם יורים במחבל שרוצח את המפקד שלהם ומשקרים שהוא נורה תוך כדי בריחה. זה הולך הרבה יותר רחוק אל ההתייחסות של החברה והשלטון. כשאני רואה את אזריה מחובק על ידי שרת התרבות, ראש הממשלה, ושר ביטחון לעתיד, זה נורא בעיניי. אלאור אזריה הוא פושע עלוב נפש שמקומו מאחורי הסורגים".

גם גיבורי "קו 300" לא היו צדיקים - וזאת בלשון המעטה - ועדיין עשית עליהם סרט.

"בקו 300 היו שלושה בכירי שב"כ שנאבקו נגד מה שקרה ויועץ משפטי לממשלה שנלחם, והיום אין בושה".

כי אין ערכים?

"זה לא ערכים, אלא תפיסת עולם שמבוססת על שקר. האמת היא אופציה שלא מאמצים, והשקר הוא הדומיננטי".

המשורר שנגע בסטאלין

אל המציאות הכאוטית הזאת, לתפיסתו, שרק משקפיים אטומים לגמרי יכולים למסך אותה לגמרי, מביא עכשיו ברבש את אברהם סוצקבר, משורר שגדל בוילנה והחל לכתוב שירים ביידיש בגיל 13, נשלח לגטו וילנה, שם המשיך לכתוב בתופת, ברח עם אשתו ליערות, הצטרף לפרטיזנים, ובמקרה שתי פואמות שלו, שהביאו את סיפורם של היהודים בגטו - עדות אותנטית של מעשי הנאצים נגד היהודים - הגיעו בדרך לא דרך לרוסיה, התפרסמו והשאירו רושם רב על גורמים בשלטון הרוסי שהבריח אותו מהיערות למוסקבה. הוא חבר לשחקנית הדס קלדרון, נכדתו של סוצקבר, אל הבמאי והפעיל החברתי יאיר קדר, יוצר המיזם "העברים", ואל המפיק איתי ברקן - ויחד הם נמצאים בעיצומו של גיוס המונים למימון הסרט באמצעות אתר הד-סטארט. היעד הוא 145 אלף שקל (נכון לעכשיו גויס קרוב למחצית הסכום) ונותרו להם כשבועיים להשיגו.

"הסיפור של אברהם סוצקבר מחבר את שתי האהבות הגדולות שלי - ספרות ותקופת השואה", אומר ברבש. "תעשי סקר פה או בכל מקום אחר, ולא ידעו מי היה בכלל סוצקבר. הוא פשוט הציף אותי. אני מכיר את השירה שלו מימים ימימה, כל מה שתורגם מיידיש, כי אני לא מדבר את השפה, כך ששירתו לא הייתה זרה לי. וככל שחקרתי יותר ויותר את תקופת השואה, נחשפתי לאנשים שהיו דמויות מפתח בהוויה הזאת והמשורר הנפלא הזה היה אחד מהם".

איך נולד הפרויקט?

"הסיפור שלו קיבל אצלי תפנית כשליהקתי את הדס קלדרון לאחת הסדרות שלי ונוצר בינינו קשר מקצועי. כשגיליתי שהיא נכדתו, הקשר הלך והעמיק. ב-2008 היא הביאה לי ספר סיפורים שלו עם הקדשה עבורי ממנו, שגרם לי להתרגשות עצומה. ב-2010 הוא נפטר בגיל 97. היה לי ברור שאני רוצה לספר את הסיפור שלו, כמי שנולד לפני מלחמת העולם הראשונה ונפטר לא רחוק מכיכר המדינה, אדם שהיה בצמתים הכי קריטיים של ההיסטוריה המודרנית של העם היהודי.

"הוא היה בשנות ה-20 שלו בין שתי המלחמות, כשבווילנה ובסיביר הייתה חגיגה רוחנית גדולה, שמאל, ימין, עברית ויידיש. את יודעת שבווילנה היה 'איגוד הגנבים היהודים'? שהיה להם קוד התנהגות והסטנדרטים שעל פיהם נהגו? החיים שלו הם ממש אפוס הוליוודי שעובר דרך מלחמת העולם השנייה בגטו וילנה, בריחה ליערות, מוסקבה, עליה לארץ ב-47, בניית המדינה הזאת. הוא נשא את נס היידיש כל חייו, בארץ שרומסת ומוקיעה השפה הזו. כשמסכמים את הכול, תמיד היה בשוליים, בארץ לא העריכו אותו".

ודווקא בסטאלין האכזר הסיפור שלו נגע. הוא שלח מטוס שחילץ אותו ואת אשתו מהיערות.

"כי היה בו קסם. השירה שלו הייתה הרמונית, מוזיקלית, מחורזת, כמו אצל משורר קלאסי אמיתי. גם בתקופות הכי חשוכות בגטו הוא המשיך לכתוב שירה משוכללת. הוא סיפר שהיה לו הסכם עם מלאך המוות, שאם יכתוב כל יום שיר, הוא יגן עליו. באחד היומנים המוקלטים שלו הוא נזכר איך באחת האקציות הוא הסתתר בעליית גג ליד גופה עירומה. הוא מצא חתיכת פחם וכתב עליה שיר. הוא כתב כל כך יפה, ובכל זאת הוא לא קיים אצלנו".

עם הצייר מארק שאגאל / צילום: באדיבות משפחתו של אברהם סוצקבר

למה בעצם, אם הוא היה משורר טוב כל כך?

"כי היידיש הייתה מוקצית. הוא בחר לעלות לכאן ולא לניו-יורק, שם היו עיתונים ביידיש, סופרים שכתבו בשפה ותרבות אידית מפוארת, בעוד שבארץ היידיש הייתה מחוץ לחוק. אחרי חיסול גטו וילנה, הוא ואשתו, חברי המחתרת, בורחים ליערות, ומטוס קל סובייטי נשלח להציל אותם ומתרסק. נשלח מטוס שני, נוחת שם בקושי ומביא אותם למוסקבה ב-44' וזה בזכות 'ילד הקבר' ו'קול נדרי' שלו שמוקראות בכינוס של הארגון היהודי האנטי פשיסטי - וכך יוצא ששירה הצילה את חייו".

אותו הסכם עם מלאך המוות.

"ומיד אחרי המלחמה הוא כתב את 'יומן גטו וילנה' שבו הוא מספר על ספריית הגטו. למחרת שחיטת 300 היהודים ביער פונאר, הושאלו 340 ספרים ואחרי שנה חגגו שם אתה השאלת הספר המאה אלף. המרד הרוחני בגטו וילנה היה סוחף. הם העלו הצגות תיאטרון, ערכו ערבי שירה, קונצרטים, כתבו ספרות. הוא מספר שם על בריגדת הנייר, הסלקציה שעשו הנאצים לספרים, כשהוחלט להקים את 'המוזיאון לשאלה היהודית', חלקם נשלחו למוזיאון והשאר לתעשיית הנייר. נבחרה קבוצת משוררים וסופרים לערוך את הסלקציה".

הם הפכו בעצם לקאפו של ספרים.

"ובחירוף נפש הם מבריחים לא מעט מהאוצרות, חלקם בני מאות שנים, בסיוע הספרנית של הגטו ואנשי רוח ליטאים שמסתכנים. הם מצליחים להסתיר מאות כתבי יד וספרים נדירים תחת עינם הפקוחה של הגרמנים, תחשבי על הסיטואציה הזאת. רק לפני שנה עוד מצאו חלק מהם באחת הכנסיות".

ומי לא השקיעו אגורה?

את העבודה על הסרט, מספר ברבש, הוא החל לפני חמש שנים. "הדס מסייעת בתחקיר והסרט נשען על תסריט שכתבה. הרחבנו אותו גם לאנשים שהיו בקשר עם סוצקבר, כמו פרופ' רות וייס, אינטלקטואלית יוצאת דופן ומוערכת, שהייתה קרובה לו וחקרה אותו". אולם באספקט הכלכלי הם נתקעו. "הייתה לנו בעיה בגיוס כסף", הוא אומר, "עד שהחלטנו לפנות ליאיר קדר, שבא מעולם הספרות. הוא היה שקוע במיזם שלו, סדרת הסרטים התיעודיים 'העברים' - והוא נרתם והביא את איתי ברקן. שניהם נשמות יתרות, אינטליגנטים כל כך.

"הדבר הראשון שיאיר אמר, בואו נעשה מבצע הצלה ונצלם את כל מי שנוכל, לפני שלא יהיו איתנו. הגענו לרבקה בסמן בן-חיים בת ה-93, משוררת שכתבה ביידיש ואף אחד כאן לא מכיר, שהכירה את סוצקבר כשהייתה נערה בווילנה. נסענו לבוסטון כדי לראיין את הצייר שמואל בק, שהיה בן 12 כשאת התערוכה הראשונה שלו אצר סוצקבר בתיאטרון של הגטו".

עם הנשיא לשעבר זלמן שזר / צילום: באדיבות משפחתו של אברהם סוצקבר

היה לכם כסף למבצע ההצלה הזה?

"יאיר לקח על עצמו סיכון עצום. לצערנו פספסנו את אלי ויזל (נפטר ביולי 2016) ועוד חבר טוב של סוצקבר שנפטרו. אבל המשכנו לצלם בכל מחיר. הקרן העיקרית שתומכת בנו היא קרן מקור לקולנוע וטלוויזיה. עמית גורן, שעומד בראשה, והחברים האחרים שם הבינו החשיבות של הסיפור. גם קרן אבי חי, שירות הסרטים וקרן בווילנה לתרבות יהודית השקיעו כסף. ומי לא השקיעו אגורה?"

מי?

"גופי השידור הישראלים".

למה?

"תשאלי אותם. כל כך חבל לי. את רוב הצילומים כבר עשינו, אנחנו נמצאים בשלבים הראשונים של העריכה, וחסרים לו כ-150 אלף שקלים שאותם אנחנו מגייסים בהד-סטארט".

שזה עולם חדש לגמרי בשבילך.

"דווקא השקעתי בהד-סטארט של אחרים, אבל לא הייתי מעורב בהד-סטארט ככה. את רוב העבודה עושים הדס, יאיר ואיתי, וזאת עבודה קשה. אני מקווה שנגיע לפסטיבל ירושלים ביוני".

רווח לא תראה פה.

"אני לא צריך להרוויח, אלא להתקיים. אני מתקיים גם מסדרות שעשיתי בעבר".

הבימאית מיכל בת אדם אמרה באחד הראיונות, שקשה להות אמן מתבגר בארץ. אתה מרגיש כמוה?

"נעשה יותר ויותר קשה להיות אמן בארץ בכלל. כשאני יצרתי את 'משפט קסטנר' ואת 'קו 300', מנכ"ל רשות השידור היה מוטי קירשנבאום, וזה בדיוק ההבדל. זה לא רק הערכים, אלא האנשים".

מצד שני, אתה בעצמך מודה שלסרט על סוצקבר אין שוק. גופי השידור עושים את החשבון הכלכלי ואולי בצדק מבחינתם.

"כשאתה יוצר סרט דוקומנטרי במאות אלפים בודדים, תקציב מאוד נמוך בכל קנה מידה, ההשקעה אינה גדולה ואפשר להגיע להיתכנות כלכלית מתקבלת על הדעת. המניע שלי לא כלכלי ואף פעם לא היה. רציתי שהסרטים שלי יצליחו. גם כשיצרתי את 'מאחורי הסורגים' אף אחד לא רצה אותו".

והוא היה מועמד לאוסקר. היית עם "מאחורי הסורגים" בטקס בהוליווד. ל"פוקסטרוט" של שמוליק מעוז היה לדעתך סיכוי שם?

"הייתי בטוח שיגיע לחמישייה. יש לי בעיות קשות עם התפיסה של הסרט וויכוחים איתו, אבל ההישג הקולנועי שלו מרשים. אנחנו רוצים תרבות שתעורר ויכוח".

אתה יודע כבר מה יהיה הפרויקט הבא שלך?

"אני כרגע שקוע בסוצקבר. אנחנו בקילומטרים האחרונים של המרתון הזה. יש סדרת דרמה עם חיים שריר (המפיק), חבר יקר, על עולם הצללים של המוסד. גייסנו שני תסריטאים צעירים ואת רונית ויס ברקוביץ'. חומר מטלטל".

שקרוב לוודאי ייחטף בחו"ל. רק השבוע פורסם שנטפליקס רכשה את הסדרה התיעודית "המוסד: סיפור כיסוי".

"זה סטארט אפ תסריטאי שכרגע אני לא יכול להרחיב עליו את הדיבור".

ועל קמפיין MeToo שהתחיל בעולם הקולנוע?

"ולצערי כנראה יישאר שם, בוודאי שאני יכול לדבר. הוא מהלך מבריק, מיותר לומר למה, אבל במהלכו נעשו גם כמה לינצ'ים ציבוריים שלא יעשו. אי אפשר להיות המתלונן, השופט והמוציא להורג. מה שמפריע לי זה שהוא לא מצליח לעזור לנשים שנרצחו בעולם, במגזר הערבי ובבתי החרושת - אלה שמצבם באמת מעורער ונמצאות רחוק מהפרוז'קטור".

עוד כתבות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים