גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשטרה: "הפרסומים על סוריאנו - ספינים וספקולציות"

לפי מידע שהגיע לידי גלובס", המשטרה סירבה לבקשה לפרסם הכחשה שתנקה את שמו מהחשד ■ עם זאת, היא מגדירה הפרסומים על מעורבותו לכאורה בפרשה: "ספקולציות, דיסאינפורמציה וספינים"

חידת וולטר סוריאנו נמשכת: המשטרה סירבה לבקשת עורך דינו של איש העסקים הישראלי-לונדוני, שהיה מקורב לנתניהו, לפרסם הכחשה שתנקה את שמו מחשד, שלפיו הוא היה מעורב בדרך כלשהי במעקב אחר חוקרי ראש הממשלה. באותה נשימה, המשטרה מכנה את הפרסומים על מעורבות לכאורה של סוריאנו: "ספקולציות, דיסאינפורמציה וספינים" - כך נודע ל"גלובס".

לפי מידע שנמצא בידינו, לאחרונה פנה עו"ד אילן בומבך, פרקליטו של סוריאנו, למשטרה בבקשה כי היא תפרסם הכחשה שתנקה את סוריאנו מחשד. משטרת ישראל סירבה לבקשת בומבך. עם זאת, היא נימקה את הסירוב בכך, ש"המשטרה מעולם לא התייחסה לשמו של אף אדם ספציפי שניתן לייחס לו מעקב אחרי שוטרים" (גם לא לסוריאנו). המשטרה כתבה לסוריאנו כי "מעולם לא התייחסנו לשמו של אף אדם שניתן לייחס לו מעקב אחרי שוטרים. כמו כן, לא ניתן אף רמז, ישיר או עקיף הנוגע לזהותו או לזהות שולחו".

במילים אחרות, המשטרה סירבה לבקשתו של בומבך בנימוק שהיא לא צריכה לפרסם הכחשה על דברים, שלטענתה, מעולם לא יצאו ממנה. עוד הבהירה המשטרה כי "כל הפרסומים בנושא הינם על דעת המפרסמים ובאחריותם".

בתגובה שמסרה אתמול (ג') ל"גלובס", הוסיפה והבהירה המשטרה כי "על-מנת להעמיד דברים על דיוקם נדגיש כי משטרת ישראל לא פרסמה כל הכחשה או התנצלות על ספקולציות, דיסאינפורמציה וספינים, כפי שעלו בפרסומים השונים".

דמותו של איש העסקים וולטר סוריאנו, המתגורר בלונדון, הסעירה את המערכת הפוליטית ואת הציבור בישראל בחודש שעבר, אחרי הריאיון שנתן מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, לתוכנית "עובדה" ב-7 בפברואר 2018. במהלך הריאיון עם אילנה דיין הדהים המפכ"ל את הציבור הישראלי באומרו, שקצינים המעורבים בחקירות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היו נתונים ללחצים ומעקבים.

על אף שהמפכ"ל לא נקב בשם ספציפי של מי שאחראי למעקבים לכאורה, אחרי הפרסום הופנו, כנראה בטעות, אצבעות לכיוונו של סוריאנו, שהיה מקורב לנתניהו. במקומות שונים הוזכר שמו של סוריאנו כמי שהיה מעורב לכאורה באיסוף מידע נגד חוקרי המשטרה שעסקו בתיקי נתניהו, שעליו דיבר המפכ"ל.

למשל, הכתב-התחקירן רביב דרוקר, אמר בראיון בגלי צה"ל כי הדמות שהמשטרה מייחסת לה מעקב אחר החוקרים הוא ככל הנראה סוריאנו. עם זאת, דרוקר הדגיש כי "אין לי שום ראיות שהוא מעורב בזה".

סוריאנו מצידו הכחיש בתוקף כל קשר בינו לבין הדברים. עורך דינו, אילן בומבך, מסר כי הדברים שיוחסו לסוריאנו, לא היו ולא נבראו. "וולטר סוריאנו מעולם לא עקב אחרי חוקרי המשטרה, ולא התבקש לעקוב אחרי אף אדם. אני מכיר אותו הרבה שנים ומייצג אותו הרבה שנים, ואני יכול להגיד שהוא אדם הגון וישר כסרגל. הוא איש עסקים מכובד. אין כל חשש שפגע בשלטון החוק. הוא זהיר בקיום החוק קלה כחמורה", אמר בומבך.

סוריאנו ועו"ד בומבך לא הסתפקו בכך. הם הגישו תביעות בגין לשון הרע נגד גופי תקשורת שטענו כי סוריאנו אחראי למעקבים,. בתוך כך, כפי שנודע ל"גלובס", פנה בומבך אל המשטרה וביקש ממנה לפרסם הכחשה שתנקה את סוריאנו מחשד. אך המשטרה סירבה לבקשה, והשיבה לבא-כוחו של סוריאנו כי "מעולם לא התייחסנו לשמו של אף אדם שניתן לייחס לו מעקב אחרי שוטרים. כמו כן, לא ניתן אף רמז, ישיר או עקיף הנוגע לזהותו או לזהות שולחו".

מיהו איש העסקים החרדי שפועל בלונדון ושהיה מקורב לנתניהו / חן מענית וטל שניידר

שמו של וולטר (צבי) סוריאנו לא היה מוכר עד ששמו שורבב, ככול הנראה בטעות ובאופן שלטענתו גרם לו עוול ונזק, לפרשות תיקי נתניהו. בתחקיר שפורסם ב"גלובס" ב-12 בפברואר 18, "חידת סוריאנו", חשפנו פרטים רבים אודות סוריאנו.

תחקיר "גלובס" גילה כי שמו הישראלי של וולטר סוריאנו הוא צבי וכי מדובר כאמור באיש עסקים חרדי כבן 50 שאת מרבית זמנו עושה בלונדון. הוא נולד בארגנטינה למשפחה שנמנתה עם הקהילה היהודית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, ובבגרותו התגורר בלונדון ובארץ. בישראל הוא התגורר בווילה ברחוב בראון בירושלים ובשכונת מעלות דפנה בבירה.

כיום הוא מעביר את מרבית זמנו בלונדון, אך מגיע לארץ מדי פעם. בלונדון הוא מתגורר בשכונת "גולדרס גרין" שבה מתגוררים יהודים חרדיים רבים וגם ישראלים ששוהים במדינה לתקופות קצרות או ארוכות.

בתחקיר חשפנו מידע שהגיע לידי "גלובס" ושהעלה כי בעבר הוביל סוריאנו פרויקט של איסוף, ניטור וניתוח מידע מודיעיני על חקירה פלילית שהתקיימה בארצות-הברית. באותו מקרה, שהתרחש בין השנים 2008 ו-2011, פעל סוריאנו בעבור רות פרסול, מיליארדרית תושבת ישראל שהתגוררה בגיברלטר ובאנגליה, ובעלה דאז, ראס דליאון, שנחקרו על-ידי הרשויות האמריקאיות.

בספטמבר 2008, אחרי ניסיונות כושלים של פרסול להסדיר את בעיותיה עם הרשויות האמריקאיות, הומלץ לה לפנות לסוריאנו כדי שיסייע לה בפרשה. הם נפגשו כמה פעמים וסוריאנו הציג בפני פרסול תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם המשבר.

לפי הסכם בין פרסול לסוריאנו שנערך ב-2008, הזוג שכר את "שירותי המחקר והייעוץ של סוריאנו בנוגע לחקירות שמתקיימות נגדם בארה"ב". אותם שירותים כללו לפי ההסכם "איסוף וניתוח מידע, איסוף ראיות לביסוס טענות, גיבוש עמדות ואסטרטגיה והכנת תשתית ראייתית להתמודדות עם המשבר".

לפי מסמכים שהגיעו ל"גלובס", לצורך העבודה הזאת התקשר סוריאנו עם אבירם הלוי, סגן מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר והבעלים של חברת "טרוג'נס" העוסקת במודיעין עסקי.

עוד התברר כי סוריאנו יוצג בעבר ע"י עו"ד דוד שמרון, מקורבו ופרקליטו של נתניהו שחשוד היום במעורבות בתיק פרשת הצוללות. על הקשר של סוריאנו לנתניהו אפשר ללמוד גם מפעילותו הציבורית של איש העסקים. סוריאנו, כך התברר, הוא אחד ממייסדי העמותה להנצחת שמו וזכרו של סא"ל יונתן נתניהו ז"ל, אחיו של ראש הממשלה שנהרג במבצע אנטבה בעת שפיקד על סיירת מטכ"ל.

עוד כתבות

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך

פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הרצוג והאריס שוחחו, סגנית הנשיא הדגישה את מחויבותה לגינוי גילויי אנטישמיות בארה"ב • הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון רצועת עזה • עדכונים שוטפים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין נמכרה לאחרונה ● לדירה זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר אינו משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו "בוסט" בשלושת החודשים האחרונים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בריאיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם