גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיטרואן C4 החדשה: קרוסאובר בלי תחפושת

ה-C4 הוא של סיטרואן היא שינוי מרענן לעומת מבול דגמי ה"קרוס" וה"כאילו-שטח" שמציף את השוק: מוביל נוסעים יעיל, חסכוני ונוח, שאינו נכנע לטרנד האנטי-דיזל שמוביל הרגולטור

בשנה שעברה החליטו מספר עיריות בישראל לאסור בהדרגה כניסה של רכבי דיזל ישנים למרכזי הערים. בסוף פברואר השנה עלתה לדיון בוועדת הכספים רפורמת מיסוי ירוק חדשה שכוללת מהלכים, שנועדו לצמצם את השימוש ברכב דיזל ולעודד נהגי מוניות לעבור לרכב היברידי. ואילו השבוע עלה לאוויר קמפיין חדש של המשרד לאיכות הסביבה שכותרתו "חשיפה לרכב דיזל ישן מקצרת את החיים".

זוהי תגובה ישראלית די מאוחרת ומוקצנת לטרנד האנטי-דיזל העולמי, שתחילתו בפרשת "דיזלגייט" של פולקסווגן. אבל מבחינת רכבי הדיזל הפרטיים בישראל מדובר בעוד מסמר בארון המתים של הפלח, שעוד הרבה לפני הגל הנוכחי נאבק בבלו אגרסיבי על הסולר, אפליה לרעה בנוסחת המיסוי הירוק ודימוי ירוד. כעת גם נושאים רכבי הדיזל את אות "אויב הציבור", בבחינת בעיטה במי שכבר שוכב על הארץ.

אבל למרות כל רעשי הרקע, עדיין מדובר בסגמנט אסטרטגי ליצרני הרכב עם כ-6.2 מיליון יחידות שנמכרו באירופה בשנה שעברה. בצרפת, למשל, אחת מכל שתי מכוניות שנמכרו ב-2017 צוידה במנוע דיזל. לפיכך איך זה מפתיע, שהמותגים הצרפתיים, ובראשם פיז'ו סיטרואן, עדיין מתעקשים לייבא דיזלים לישראל, ונושא הדגל הוא הדור האחרון והמחודש של המיוניוואן סיטרואן C4 גראנד פיקאסו.

בניגוד לאח מבית פיז'ו (5008), ולרוב השוק, הגראנד לא מצטרף לטרנד הקרוס-אובר האופנתי ושומר על עיצוב קלאסי, תכליתי ונאה של מוביל נוסעים אירופי. החרטום מקדם את פני הצופים עם פנסים ראשיים במתכונת של "חרך מואר", פנסי דרך גדולים ונפרדים וגריל שנראה כמו שפם צרפתי דקיק. השמשה הקדמית הענקית נמתחת אל מעל לראשי הנהג והנוסע. הפנסים האחוריים החדשים מלאי הבעה והפרופורציות מאוזנות היטב ומודגשות על ידי מסגרת של מתכת כסופה שנמתחת לכל אורך הגג. זו גישת עיצוב בנוסח "מה שאתה רואה זה מה שאתה מקבל", ללא שאיפות של "כאילו שטח".

לפרופורציות של תיבה עם תא מנוע קצרצר יש יתרונות משמעותיים בניצולת החלל הפנימי. המושבים הקדמיים מעניקים תחושה של ישיבה בקוקפיט של מטוס קרב עם ראות פנורמית, כולל מעל לראש הנהג, בזכות שמשת בועה ועמדת פיקוד נמוכה. המפתנים גבוהים מספיק לכניסה ויציאה נטולות תרגילי גמישות ושלושת המושבים בשורה השנייה מאפשרים למתוח רגליים קדימה בנוסח לימוזינה.

כמקובל בכלי רכב עם תצורת ישיבה של 5 2, צמד המושבים הרזים בשורה השלישית מיועדים בעיקר לילדים קטנים, אם כי אפילו בהם התחושה יותר אוורירית ומוארת מאשר ברכבי קרוס-אובר טיפוסיים. מרחב המטען מאחור מזערי כאשר כל המושבים מאוישים, אבל קיפול המושבים האחוריים לתוך הרצפה מעניק נפח אחסון רציני. ניתן גם לקפל, להזיז ואפילו להסיר את המושבים בשורה השנייה וליצור נפח הטענה מסחרי - או משטח גדול מספיק לשני מזרונים ליחיד.

הגימור סביר, עם הרבה חומרי דיפון רכים, והאבזור התקני מכובד - אם כי היינו שמחים לקבל גם מנגנון סגירה/פתיחה חשמלי לדלת האחורית הכבדה.

עמדת הפיקוד לא מיועדת לטכנופובים. יש בה שני מסכי ענק, שהמרכזי הוא ברוחב 12 אינץ', המשובצים זה מעל זה. המסכים גדולים ושימושיים וניתן לעצב ולארגן את המידע על פי בחירה, אבל מערכת ההפעלה דלה באפליקציות חיצוניות וחלק לא מבוטל מהמסך העילי מוקדש למערכת ניווט שלא רלוונטית לישראל.

ההגה הקטן והאובאלי (הגה עגול זה פאסה) תורם לאווירה עתידנית, אבל הוא עמוס בכפתורים וביצוע פעולות בסיסיות וחיוניות - כמו שליטה בטמפרטורת המזגן - דורש להוריד את העיניים מהכביש ולנבור בתפריטים. אנחנו גם לא חסידים גדולים של מוט ההילוכים הדקיק והמוזר, שממוקם על עמוד ההגה. לא אחת מצאנו את עצמנו מתבלבלים בינו לבין מוטות השליטה האחרים. בסיטרואן יקראו לזה אופי. אנחנו קוראים לזה "טעון שיפור בהנדסת אנוש".

אחד החידושים החשובים במודל המחודש הוא ערכה מקיפה של מערכות סיוע לנהג, כולל התרעת קרבה, בקרה של שטחים מתים, בלימה אוטומטית, סיוע להיגוי בחירום, זיהוי תמרורים ועוד. החבילה יעילה ומבורכת, וחבל רק שמערכת הסיוע להיגוי מנטרלת לחלוטין את תחושת ההיזון החוזר מהגלגלים והופכת את ההיגוי לקליל ומלאכותי.

לאחר נבירה בתפריטים וניתוק המערכת הזו מקבלים חבילה דינאמית צרפתית טיפוסית. ההיגוי עדיין קליל אבל משדר מספיק מידע מהגלגלים, המתלים עושים עבודה מרשימה מאוד בניטרול מהמורות מכל גודל, כושר התמרון בעיר מצוין ביחס לכלי כה רחב והיציבות הכיוונית בנסיעות ארוכות ומהירות על הכביש המהיר טובה מאד ואינה מעייפת. השלדה רכה מדי להנאות ספורטיביות על כבישים מפותלים, אבל סביר להניח שהדרישה הזו לא נמצאת ברשימת העדיפויות של הלקוחות.

פיז'ו היא אחת מהיצרניות הגדולות של מנועי דיזל ומנוע ה-1.6 ליטר של רכב המבחן שלנו ממחיש היטב את הניסיון הרב. ההספק עומד על 120 כוחות סוס צנועים, אבל המומנט נושק ל-30 קג"מ - כמעט 50% יותר ממנועי בנזין מקבילים - ורתום למשקל עצמי של פחות מ-1,350 קילו. זה מתבטא בתאוצות סבירות ודחף מכובד כבר מסיבובים נמוכים מאוד, עם צבירה מכובדת של מהירות בעליות תלולות.

התיבה האוטומטית היפנית, בת שש מהירויות, פועלת בצורה חלקה ומתקשרת היטב עם הדיזל הצרפתי, ולמרות שהמצב הנורמלי שלה רגוע מדי ומכויל בעיקר לחיסכון, יש מצב ספורטיבי הרבה יותר חי ונמרץ. זה גם מנוע שקט מאוד, ולמרות שלא הצלחנו לאמת את נתון הצריכה המוצהר של 25 קילומטר לליטר, השגנו מעל 20 קילומטר לליטר בתנאי נהיגה אמיתיים - מה שמציב את הכלי בליגה של כלים היברידיים.

גרסה מאובזרת בנדיבות של הגראנד-פיקאסו עולה 175 אלף שקלים. במחיר הזה היא מציעה יחס מכובד בהחלט של תמורה לכסף למשפחות מורחבות, אם כי היא נאלצת להתחרות באח האופנתי 5008, שזוכה כיום להעדפה בתוך המשפחה ולקידום אגרסיבי על ידי היבואנית. כך או כך, טוב לראות שהדיזלים עדיין חיים ובועטים, למרות ניסיונות ההתנקשות של הרגולטור, ושיש עוד כלי רכב שלא מנסים להתחפש למה שאינם.

סיטרואן C4  גרנד פיקאסו

חלק מהמתחרות

טויוטה פריוס פלוס

ב-165 אלף מציע מוביל המשפחות של טויוטה אלטרנטיבה היברידית חסכונית והטבת מס, שחביבה על מקבלי רכב צמוד. זהו כלי ארוך אך מעט צר מהסיטרואן, ויש לו בסיס גלגלים מכובד של 2.78 מ' שמספק חלל מחיה מתקבל על הדעת מאחור. המנוע ההיברידי של הפריוס מייצר 136 כ"ס ומשודך לתיבה רציפה

קיה קארנס

הדור החדש של הקארנס מעט קצר מה-C4, הפער בבסיס הגלגלים הוא 9 סנטימטרים, ותא המטען עם שבעה נוסעים על הסיפון הוא סמלי (כ-100 ליטר). אולם הקלף החזק שלו הוא מנוע טורבו-דיזל בנפח 1.7 ליטר עם 140 כ"ס, 35 קג"מ ותיבה כפולת מצמדים במחיר שובר סגמנט של 140 אלף. גרסת בנזין מפוארת עולה 170 אלף שקל

סקודה קודיאק

מוביל הנוסעים, שמעוצב כמו הקרוס-אובר של סקודה, פרץ בסערה לשוק הרכב המקומי. הוא מעט ארוך ורחב ומה-C4 אך בסיס הגלגלים שלו קצר יותר, מה שמתבטא בעיקר בשורה השלישית. גרסאות הבנזין עולות החל מ-175 אלף ואופציית הדיזל היא בנפח 2 ליטר עם 150 כ"ס, 36 קג"מ וביצועים חזקים, במחיר שמתחיל ב-200 אלף שקל

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

פתאל מציגה: מעבר לרווח ותגמול של 10 מיליון שקל לבעל השליטה

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?