גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"להתאים את הילדים של סלאח שבתי למציאות המשתנה"

תוכנית התחדשות עירונית בשכונת יד התשעה בהרצליה מציעה להגדיל את מספר הדירות מ–1,500 ל–6,000 ■ התושבים חוששים מסלאמס חדשים, וראש העיר מבטיח: "הם קובעים. הם אלה שנשארים שם"

יד התשעה / הדמיה מילוסלבסקי אדרכלים
יד התשעה / הדמיה מילוסלבסקי אדרכלים

בימים אלה מקדמת עיריית הרצליה הליך תכנוני דרמטי עבור שכונת יד התשעה בעיר.

השכונה ממוקמת בקצה הצפון מזרחי של הרצליה, על כביש 531, ממש על גבול רעננה. היא הוקמה בשנות ה-50 עבור עולים חדשים מעיראק, טורקיה ומרוקו, ובשנות ה-90 הגיעו אליה יוצאי בריה"מ לשעבר. על פי מפקד האוכלוסין של שנת 2008 בשכונה 3,900 תושבים, כמחצית מתושבים הם ילידי חו"ל, ממוצע הנפשות למשק-בית הוא 2.6 ומרבית המקצועות שבהם מועסקים תושבי השכונה מניבים שכר נמוך.

מסמך שנערך לפני כשמונה שנים על ידי צוות בראשות אדריכל יאיר אביגדור והכלכלן רן חקלאי, קבע שהשכונה "משוועת" להתחדשות. לדברי המומחים, השכונה נתפסת כמנותקת, לא אטרקטיבית, הבנייה בה מיושנת ובאיכות ירודה, והאוכלוסיה בה פחות אמידה ומשכילה ממקומות אחרים בעיר. עורכי המסמך משנת 2010 קובעים ש"קיימת הזנחה בעיקר מצד התושבים הנמנעים משיפוץ דירותיהם. נראה כי התושבים מעוניינים בפינוי-בינוי מאסיבי, מאשר שיפוץ קוסמטי נקודתי בשכונה".

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה, מספר שבשכונה 1,372 יח"ד בדירות קטנות בשיכוני רכבת: "אני מאמין בפינוי-בינוי. צריך לתכנן את השכונה מחדש. הכוונה היא להוציא את האנשים מהבתים במקומות שבהם הביוב זורם ברחובות, בתים ישנים, למען איכות חיים טובה יותר. החשש של התושבים ידוע, ולכן אנחנו מקימים מינהלת שבה שותפים נציגי התושבים, נציגי היזמים והעירייה".

מהנדס העיר, מייק סקה, מבהיר שהאסטרטגיה שנקטו לקידום ההתחדשות ביד התשעה שונה מאוד ממה שמקובל במקומות אחרים ומבוססת על ניסיון רב: "בשנת 2015 עלה אצלנו רעיון לפרסם 'קול קורא' שמהותו לתת לחברות ומתכננים שיש להם ניסיון בתחום ההתחדשות העירונית, תכנון וביצוע, להציע הצעות. בנינו פרוגרמה ולסיור שעשינו הגיעו 120 חברות. לא ציפינו לזה. בסופו של התהליך הוגשו חמש הצעות מדהימות של מיטב חברות מהארץ ומחו"ל. בסוף בחרנו שתי הצעות, של שתי פירמות (NRS ודמרי) עם שני צוותי אדריכלים (גיא מילוסלבסקי וכנף-פרנס-גבירצמן אדריכלים) ועבדנו קשה כדי למזג אותן".

התוכנית ששתי החברות הגו נחשפה לראשונה לציבור בחודש יולי 2017. היא מציעה הרס של מרבית בתי השכונה, תוך שימור של אזור מרכזי, שישומר במתכונת המזכירה קצת את מתחם שרונה בת"א ויהווה שילוב של מבני ציבור, מסחר ומגורים. באזור המערבי, בקירבת כביש 531 ותחנת הרכבת העתידית, יוקם אזור תעסוקה שיאופיין בבנייה של מגדלים שגובהם כ-30 קומות. ברחובות ההיקפיים של השכונה מוצע בינוי "רב קומות" ובמרכז בנייה "מרקמית" שמשמעה 8 קומות מעל לובי ו-3-6 קומות מעל לובי.

יד התשעה / צילום: שלומי יוסף

משכונת קצה נידחת לחזית העיר

האדריכלית אסנת ברנדס ברש, ראש צוות התכנון במשרד האדריכלים מילוסלבסקי, אומרת שכביש 531 שינה את המשמעות האורבנית של השכונה שהפכה משכונת קצה נידחת לחזית העיר. למעשה, הקירבה לציר 531 ותחנת הרכבת החדשה הופכות את השכונה לשער חדש לעיר.

האדריכל גיא מילוסלבסקי רגיש מאוד לעניין החברתי: "עשינו עבודת מחקר רצינית שנוגעת לערכים של השכונה. אנחנו היינו אלה שגילו שבשכונה צולם הסרט 'סלאח שבתי', בשנת 1964. ניסינו לקחת את רקמת הבינוי של המעברות ולהפוך אותה לחלק שיחדש את השכונה. למעשה, לקחנו חלק מהרקמה ושימרנו אותה. דאגנו שבחלק התחתון יהיה מסחר, ולמעלה מבני ציבור וגם דירות לסטודנטים וצעירים, שיהיו אלה שיחיו את השכונה מחדש. אותם מבנים ששימשו לגלי העלייה יכניסו את הרוח החדשה- זה הרעיון המרכזי, המהותי, של הפרויקט".

- במצגת השכונה נראית כמו המגדלים של הונג-קונג.

סקה: "מה שאנחנו עשינו זה לבחון איפה גבוה, איפה נמוך. האם לשמר את הבית של סלאח שבתי? שיתוף הציבור יביא למיצוי החלופות. הדימוי של מנהטן, ששמנו אותו באימג'ים האלה הוא הכיוון. זה חדשנות, הייטק, לתת לשכונה עירוב שימושים, עם אזור תעסוקה מאוד גדול לכיוון כביש 531".

- אתה רוצה להעביר את סלאח שבתי למנהטן?

"לא, אני רוצה לתת לילדים של סלאח שבתי אפשרות להתאים את עצמם למציאות המשתנה".

"מתיחת הפנים תהיה יעילה ל-20 שנה"

מיכה סוקל, תושב השכונה ב-20 השנים האחרונות, מעוניין בהתחדשות אך יש לו ביקורת רבה: "אני כרגע מתרשם מאוד לרעה מהתוכנית. יש כאן רעיון לצופף את השכונה פי 4 (מ-1,500 יח"ד ל-6,000), להקים אזור תעסוקה עם למעלה מ-200,000 מ"ר ללא תשתיות מתאימות. אזור התעסוקה הזה מיועד לאנשי הייטק, אך הציפייה שזה ישפיע על השכונה לא נכונה. הבחירה באזור המגורים אינה תלויה באזור התעסוקה.

"שלא לדבר על זה שהתוכנית תביא לשינוי באופי השכונה. מתוכננים כאן מבני רכבת עם חמישה דיירים בקומה ושני כיווני אוויר והרבה מגדלים, על כל הבעיות המאפיינות אותם. מתיחת הפנים הזאת תהיה יעילה ל-20 שנים, ואח"כ השכונה תחזור להיות עם אותם מאפיינים, של סלאמס.

"מדובר בעסקת קומבינציה לכל דבר. התמורה, היא מה שמקובל בתמ"א 38/2, אך זה ממש לא מה שקורה כאן. בכזה מצב התמורה צריכה להיות הרבה יותר גדולה. זה עושק".

סוזי נדב, שחיה ביד התשעה במשך שנים, עברה לת"א אך עדיין מחזיקה בדירה בשכונה, והיא מוטרדת מאוד מהתוכנית המקודמת: "זה פרויקט הפינוי-בינוי הכי גדול במדינת ישראל והוא מתוכנן בלי איכות חיים. אנחנו הדיירים נקבל דירות במבני רכבת בגובה 10 קומות, שחלקן עם כיוון אוויר אחד, בקומות הקרקע יהיו חנויות ובתי כנסת. באזור התעשייה יהיו מגדלים של 30 קומות. הכל צפוף, הכל מרוצף, אין גנים מתחת לבתים. זה לא רק שהם משמרים את תקופת המעברות אלא עושים את זה יותר גרוע".

תושבי השכונה מבוהלים, אך בעיריית הרצליה טורחים להדגיש שבסופו של דבר התושבים יחליטו מה טוב עבורם. לדבריו של מייק סקה, מהנדס העיר, מדובר בחלופה ראשונית, גולמית, בסיס שאיפשר לגשת לתהליך שיתוף ציבור: "בשפה אדריכלית קוראים לזה תוכנית אב להמשך הפיתוח. בחנו מגמות, צפיפות, גובה, כניסות, יציאות. אין כרגע תכנון. אם התושבים יבואו ויגידו שהם לא רוצים בנייה לגובה, סוף פסוק. הם קובעים. הם נשארים שם".

הביקורת: "זוועה עירונית"

אדריכל דרור גרשון, מייסד ומנכ"ל עמותת מרחב לעירוניות מתחדשת, אינו חוסך את ביקורתו מהתוכנית המוצעת לשכונת יד התשעה. בפוסט שהוא העלה לפייסבוק לאחרונה הוא הגדיר את הפרויקט כ"זוועה עירונית".

- איפה הבעיה עם התוכנית הזאת? בסופו של דבר יש קונצנזוס על כך שהשכונה בעייתית ונדרשת התחדשות?

"האנשים שגרים שם היום, לא יוכלו לגור בשכונה. התוכנית היא תחרות של יזמים, שלוקחת את המכפלות הנדרשות להתחדשות שכוללת הרס ובנייה חדשה, אבל אף אחד לא חשב מה באמת מתאים למקום הזה. כמויות הדיור המטורפות באות מהמכפלות ולא מאיזה צורך אמיתי. יש אנשים שגרים שם. לאן הם ילכו? אז אם רוצים לעשות טרנספר ולהביא לכאן אנשים עשירים, שיוכלו לגור במגדלים, הם הצליחו. מעבר לזה, זו תוכנית אנטי חברתית בעליל. לא יכול להיות שעיר לוקחת שכונה שלמה, ואומרת, שהתושבים בה לא קיימים כי אני עושה תוכנית למחר, לאנשים "היפים". את האנשים שיש שם מחקו. פה זה לא סין.

"בשכונה הזאת אין שום רשת של דרכים, יש בלוקים ענקיים, שזה מראה שהשכונה הזאת לא תהיה הליכתית, אי אפשר יהיה לקיים בה תחבורה ציבורית כמו שצריך, והיא תהיה לבעלי רכבים. בשונה מהשכונות הוותיקות, במערב, פה יש שלושה כבישים ענקיים ובלוקים באמצע. אין רשת. זאת שוב שכונה שמשקפת את התכנון המודרניסטי. בנוסף לזה, אין חיבור לשכונות האחרות, אין המשך של מרקם עירוני".

"לקרוא למגורים בגובה 8 קומות 'בינוי מרקמי' זו בדיחה. מתחם המבנים שהוחלט לשמר, באמצע השכונה, בסגנון שרונה, מגוחך. ההדמיה שמראה את המגדלים, שהם כ"כ גנריים, זה פשוט לא מתאים. אפשר היה לשים את השכונה הזאת גם על הירח. אין שום התייחסות לעיר".

- ומה עם ציפוף?

"אם כבר מצופפים, הרי שראוי היה לעשות זאת במרכז העיר ולא בשכונת שוליים. מי שגר כאן, וקרוב לכבישים הראשיים, בכלל לא יגיע לאזור מרכז העיר הרצליה. שכונות שוליים צריכות להיות דלילות יותר. כל עוד המדינה תחשוב במכפלות, וזה תקף גם לעוד שכונות שוליים במקומות אחרים, נקבל צפיפויות מטורפות של מזרח אסיה".

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר