גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה תמשיכו לעמוד בפקקים?

מימון הוצאות רכב צמוד מהעבודה הוא אחד הפיתויים הגדולים ■ אז מה הפלא שממשיכים לבחור ברכב הפרטי?

פקקים
פקקים

להלן ההצעה שעומדת בפני עובד מדינה: קבל החזר של 3,000-1,500 שקל בחודש (תלוי בדרגה, בשכר ובגודל הרכב) ותגיע לעבודה במכונית פרטית; או: קח 1,000-500 שקל בחודש ותגיע בתחבורה ציבורית - באוטובוס או ברכבת, הלוך וחזור.

במילים יותר ברורות: אם תבחר מרצונך החופשי להפסיד חלק נכבד מההטבה האדירה (לפי האוצר, 20% מהשכר בממוצע נובע מהחזקת רכב) שהמדינה משתוקקת להעניק לך - אז תסתדר עם האוטובוסים והרכבות. בחרת ברכב פרטי? אל דאגה, יש חניה צמודה. אם היא מעט מרוחקת אזי מופעלים מיניבוסים לאיסוף ולהגעה, אם לא - אז (לפעמים רק אחרי הפגנות ועיצומים שמסתיימים בהסכם שנחתם בהיחבא) תקבל כיסוי למימון החניה ואפילו הכרה בחצי שעה-שעה כ"שעות נוספות" בכל יום בגין חיפוש חניה או קושי ביציאה מחניה (בשנים האחרונות החלו ועדי עובדים במדינה לדרוש גם העלאה בדרגה בתמורה ל'אין חניה' צמודה. לא ברור אם התחילו לקבל).

אם שפר עוד יותר גורלו של העובד הוא יקבל "רכב שירות". זה אומר כיסוי של הוצאות הביטוח, התחזוקה, ירידת ערך ורוב עלות הדלק. אם תבחר, עובד יקר, באוטובוס או ברכבת - אז תגיע מהתחנה ברגל, או קח מונית על חשבונך.

אז מה הפלא שרוב-רובם של עובדי המדינה והשירות הציבורי בוחר בתמריץ הזה ומשתמש ברכב הפרטי? ומי שנשאר "לבלות" בתחבורה ציבורית הם עובדים מתחילים, בדירוגים נמוכים ביותר, בשכר נמוך מאוד, ו-נשים (חלק מכריע של נשות שירות המדינה מגיע בתחבורה ציבורית כי הרכב הרי צמוד לגבר במשפחה). 

להחליף אפליה באפליה 

את ההטבות הללו מקבלים, אם לא יותר מזה, גם המקבילים בשירות הציבורי. כך קורה שככל שעולה מספר העובדים בממשלה, בחברות הממשלתיות, בתאגידים, בגופים המוניציפאליים ובצמודים לכל אלה כמו למשל באקדמיה, בחלק ממקצועות ההוראה, בפקידות הצבא ועוד - והמספר אכן נמצא בעלייה מתמדת - הרי שגם הפקקים בעלייה מתמדת. 

הם כמובן לא לבד. בדרכה ההסתדרותית של הארץ הפכו תנאי ההעסקה במדינה ובאיגודים המקצועיים הגדולים לכוכב הצפון של תנאי ההעסקה גם במגזר העסקי. מימון הוצאות רכב, תמיד עדיף "רכב מהעבודה" או "רכב צמוד", הוא אחד התנאים והפיתויים הגדולים. בעיקר נוכח העובדה שמול זה מי שמגיע בתחבורה ציבורית מקבל בקושי את עלות הכרטיס.

לפני כחצי שנה פרסם הכלכלן הראשי באוצר סקירה הנוגעת לשכירים שמקבלים רכב חברה. קרוב ל-80% הם גברים, שכרם בסביבות 30 אלף בחודש והם מתגוררים במרכז הארץ. השבוע פרסם בנק ישראל את ממצאיו לפיהם רק מי שהכנסתו נמוכה ביותר משתמש, בלית ברירה, בתחבורה ציבורית. כך קרה שההוצאה הממשלתית על החזרים לעובדים בגין שימוש בתחבורה ציבורית נמצא בירידה מתמדת, בעוד שעלות ההחזר עבור רכבים פרטיים בעלייה מתמדת.

לפני למעלה מעשור החל דיבור על תוספת שכר לעובדי המדינה במקום תשלום להחזקת רכב. כלומר, השוואת ההטבה לאלה ולאלה בהערכה שאז יעדיפו עובדים את השימוש בתחבורה ציבורית וישאירו לעצמם יותר כסף חופשי. באותה עת פורסם מחקר שערך ארגון התחבורה "היום ומחר" ("הבעיה המרכזית של התחבורה בארץ היא בעיית הנגישות, "גלובס", 12.11.2006), שמצא כי הוראות החשב הכללי בדבר החזר הוצאות רכב מפלות לטובה את בעלי הרכב ומהוות תמרוץ לרכישה ולנסיעה ברכב פרטי. כך, נקבע, מעודדת המדינה ומגבירה את העומס בכבישים, את הפקקים, תאונות הדרכים, זיהום האוויר והפגיעה בפריון.

אמרו אז שאם תבוטל האפליה לרעה, אם יתיישר התגמול לאלה ולאלה, הרי שאחרי עובדי המדינה יבוא כל השירות הציבורי, אחריו גם המגזר העסקי. הממונה דאז על השכר באוצר אמר שיבדוק את זה, שישקול להחיל את הדבר בהסכם מיוחד עם עובדים חדשים, כמובן מותנה בהסכמת ההסתדרות. זה לא התקדם.

לפני חמש שנים נידונה החלטת ממשלה שקובעת שיש להמליץ על שיטת תגמול שוות ערך למחזיקי מכונית ולמי שאינם מחזיקים במכונית בשירת המדינה. גם זה לא התקדם. 

לפני כחצי שנה, ב-24 ביולי 2017, קיימה ועדת המדע והטכנולוגיה דיון בנושא "עידוד הגעה ירוקה לעבודה באמצעות המרת שיטת השכר". יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה, פתח ואמר: "נחשפנו להצעה. אנחנו יודעים רק לשבח ולהלל אותה... רבים מהעובדים רוכשים רכב כדי לקבל את ההטבות שלצידו".

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב ושותפתו של מקלב לקידום ההצעה, הבהירה איך זה יקרה: "עובד שזכאי להחזקת רכב, ברצותו ניגש לממונה ואומר: 'אני רוצה לוותר על הרכב'. במידה והמעסיק מסכים לכך, העובד מקבל הטבה באותו סכום לשכר הנטו שלו וההטבה לא תיחשב לחישוב הפנסיוני ולא תשפיע על מנגנון האיזון האקטוארי. אנחנו מדברים על הסכם קיבוצי שבהמשך יצטרך חקיקה".

את עמדת האוצר ביטאה חמוטל בן דור, סגנית הממונה על השכר, שאמרה: "פגשנו את ההצעה הזו לפני כמה שנים. ניהלנו הרבה מאוד דיונים... ועדיין אנחנו רואים סיכונים מאוד גבוהים בפרטים הקטנים. המחוייבות האקטוארית לכך היא מיליארדים. בממוצע, 20% משכר העובד זה החזקת רכב. יש סיכונים גדולים בהצעה ולכן אנחנו לא מתחברים אליה... לצד זאת, אנחנו עדיין חושבים על הנושא".

אלא שאז קם נציג ההסתדרות, רן קופל, שרץ לדאוג למעמדו של הארגון על חשבון הציבור והפקקים, ובעצם קבר את הרעיון כולו: "חשוב לנו שהדבר יעשה בשיתוף פעולה איתנו בצורה של הסכם קיבוצי. ההצעה טובה ויפה, אך שיורדים לעומק יש קצת עיוותים ודברים שאנחנו נלחמים עליהם... בנוסף עולות תהיות: למה באמת שעובד יוותר על הרכב שלו? הוא מוותר על נוחות. אם לא יהיה תמריץ מעבר אולי זה לא יקרה. האם זה רכיב פנסיוני כן או לא, גם זו אחת השאלות".

במילים אחרות שהיו ברורות לכל מי שנכח בישיבה: לעמדת ההסתדרות, הרבים החזקים שמשתכרים שכר טוב, שמקבלים את הטבת הרכב - וגם ימשיכו לקבל אותה - יצטרכו לקבל גם "תמריץ מעבר". כלומר, יחליפו אפליה באפליה. יותר מזה, ההסתדרות כבר הניחה את המוקש הגדול על השולחן: היא תדרוש, ובפועל כבר דורשת, שהתוספת תיחשב כרכיב פנסיוני. זה הרגע וזו הסיבה שהרעיון כולו נקבר עמוק באדמה. הישיבה נגמרה באמירה של מקלב שיש למצוא פתרון משפטי וחקיקתי, וגם "לא נמתין עוד שנים, נשים את זה על שולחננו, נפנה לשר האוצר ונדרוש פתרון".

שום דבר לא קרה מאז חוץ מעוד ועוד מכוניות פרטיות, עוד הטבות מפלות והרבה הרבה יותר זמן בפקקים.

עוד כתבות

אלון בלוך, חברת K Health / צילום: תמונה פרטית

יוניקורן בבריאות הדיגיטלית: K Health גייסה 132 מיליון ד' לפי שווי של 1.4 מיליארד ד'

K Health פיתחה טכנולוגיה המאפשרת ליצור צ'אט מותאם אישית לאדם המעוניין בטיפול רפואי, במסגרתו הוא מקבל שירות רפואי ראשוני ואבחון עצמי ● החברה מספקת היום גם שירותי רפואה מרחוק ● אלון בלוך: "המערכת נועדה לעזור לאנשים להבין מה יש להם ולפתור את הבעיה, כשהאמביציה היא ללמד את המכונה את שפת הרפואה"

החיסון שבדרך. עד כמה הציבור מוכן להתחסן? / צילום: Shutterstock

אחרי האישור שניתן לכללית: גם שאר הקופות יוכלו לחסן בני 40 ומעלה

החל מהיום גם בני 40 ומעלה יוכלו לקבוע תור לחיסון לקורונה ● שר הבריאות אדלשטיין הורה למשרדו להיערך לביצוע 250,000 חיסונים ביום

הטיפ השבועי

מי אתם? הכללים לכתיבת תקציר טוב בפרופיל לינקדאין

מה צריך לדעת על בניית פרופיל ברשת לינקדאין? ומה לא מומלץ לעשות? חלק רביעי בסדרה ● ניהול וקריירה

 

קוואלי / צילום: Quali

הסטארט-אפ קוואלי מפתח תקווה שפעיל בתחום הענן גייס 54 מיליון דולר

רשימת הלקוחות של החברה כוללת את מיקרוסופט, דל ומשרד ההגנה האמריקאי ● המנכ"ל ליאור קוריאט: "אם נצליח בתוכניות שלנו חברה של מיליארד דולר זה משהו שאנחנו רואים"

אורי קיסוס, מנכ"ל הגמל המיועד / צילום: יח"צ

הכוכב החדש של שוק הגמל מגייס מנכ"ל חדש: אורי קיסוס ינהל את מור גמל

בית ההשקעות מור רכש פעילות גמל שולית בשלהי 2018 והפך אותה לגוף המנהל כיום  כ-10 מיליארד שקל, עם הצבירה השנייה בגודלה אשתקד לנוכח תשואות יוצאות דופן

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

המסחר בתל אביב ננעל בעליות: מדד ת"א 35 עלה ב-0.6%

מדד ת"א 90 התחזק ב-0.2% ומדד ת"א 125 הוסיף 0.5% ● בונוס ביוגרופ הודיעה על תחילת ניסוי קליני בחולי קורונה ● ביג רוכשת את השליטה באפי נכסים ● סלקום תמחק את מניותיה מהמסחר בניו יורק

פרמדיקים מכניסים חולה קורונה לביה"ח, בירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

האוני' העברית: השפעת החיסון לקורונה עדיין לא ניכרת, קצב התמותה מאיץ

צוות החוקרים מעריך כי ישנם סימנים ראשונים לבלימה בעליית התחלואה, אך טרם נצפתה השפעה ישירה של החיסונים לקורונה ● עם זאת, מתגלה מתאם בערים בין אחוז חיסון גבוה לתחלואה נמוכה ● החוקרים ממליצים להמשיך את הסגר לעוד שבוע לפחות, לצד הגדרת תהליך יציאה מסודר

חולה קורונה מטופל בבית החולים שיבא / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

"כרופא, מעולם לא ראיתי מצב כזה": בתי החולים קורסים תחת העומס

פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקות הקורונה בבית החולים הדסה עין כרם, מנהל "ברומטר" משלו לתחלואה הגוברת, ואומר: "הצוותים בבתי החולים גם מתייאשים מהניהול של המדינה" ● פרופ' צבי שמעוני, המנהל הרפואי של בית החולים לניאדו בנתניה: "יש אירוע דרמטי מתגלגל שאתה לא רואה את סופו"

חיסון לקורונה של פייזר במרפאה בירושלים / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

הניסוי של "כלכליסט": כמה פעמים אפשר לטעות בלי להתנצל, לתקן בלי להודות

האחריות של כלי תקשורת כלפי מידע מטעה שהוא מפיץ עמדה השבוע למבחן, כאשר ב"כלכליסט" פרסמו כותרת ממנה עלה כביכול כי ייתכן ופייזר עושה בישראל "ניסויים בבני אדם" • המידע התגלה כפייק ניוז וב"כלכליסט" שינו את הידיעה במחשכים פעם אחר פעם ● ביקורת תקשורת, מדור חדש

אפליקציית ביט / צילום: Shutterstock

בהמשך לפרסום בגלובס: עיכוב בהשקת כרטיס האשראי של אפליקציית ביט

רגולטורים לשעבר וארגונים חברתיים התריעו נגד כוונת בנק הפועלים להשיק כרטיס אשראי חוץ-בנקאי למשתמשי אפליקציית ביט • השקת הביטכארד תעוכב בינתיים עד לבדיקת רשות התחרות • הפועלים: "ההכנות להשקת ארנק ביט ומועדון ביט קארד נמשכות"

חדר מסחר בניירות ערך. כששוקי המניות נפלו, המוסדיים היו צריכים גישה מהירה לדולרים / צילום: איל יצהר

איך יכול המשקיע הישראלי להתגונן מפני היחלשות הדולר

בשנה החולפת נחלש הדולר ב-11% מול השקל - וכך תשואה של 12% במונחים דולריים בשנה האחרונה התאפסה במונחים שקליים ● האם המסקנה היא להפסיק להשקיע בחו"ל - או להתחיל לגוון את המטבעות שבהם משקיעים?

ריד הייסטינגס / צילום:Netflix

8.5 מ' אנשים הצטרפו לנטפליקס ברבעון האחרון; המניה מזנקת ב-10%

האנליסטים צפו שלחברה יצטרפו רק 6.47 מיליון אנשים ברבעון, נתון אותו נטפליקס עקפה ב-2 מיליון איש ● המנייה מזנקת לאחר המסחר ב-10%

איתי בן זאב / צילום: תמר מצפי

התוכנית של בורסת ת"א להגברת התחרות בבנקים באמצעות בתי ההשקעות

הבורסה תאפשר לחבריה שאינם בנקים להעמיד הלוואות ללקוחות, לא רק למטרות מסחר, וגם להנפיק כרטיסי אשראי ● רוצה לצרף כחברים גם חברות ביטוח וכרטיסי אשראי

השופט חאלד כבוב / צילום: תמר מצפי

השופט חאלד כבוב דחה את בקשת ההתפטרות של סנגורי אמיר ברמלי

עורכי הדין לירן זילברמן ועמית זיו ביקשו להתפטר מייצוגו של ברמלי עקב משבר אמון שנוצר ביניהם, על רקע החקירה החדשה שנפתחה נגד ברמלי בחשד לסחיטה באיומים במטרה להשפיע על המשפט ולהביא לפסילתו של השופט כבוב מלגזור את עונשו

מתקפות סייבר. הפחדות עובדים לא יעזרו / צילום: Shutterstock

רוצים להגן על הארגון ממתקפת סייבר? הפחדות עובדים לא יעזרו

מחקרים מראים כי טקטיקה של הפחדה וקניסת עובדים על טעויות אבטחה לא תגרום להם לאמץ משמעת סייבר בטווח הארוך ● החדשות הטובות הן שיש דרכים אחרות לרתום אותם למאמץ הארגוני ● ניהול וקריירה

סקוט גאלוויי / צילום: ג'ים בלוק

הביטקוין יגיע ל-50 אלף דולר: גורו העסקים סקוט גאלווי מגיע לאירוע פתיחת השנה של גלובס - אלה התחזיות שלו

פרופ' סקוט גאלוויי הוא יזם סדרתי ומומחה לעסקים ושיווק ● לרגל אירוע פתיחת השנה של גלובס, שייערך הערב בשיתוף בנק הפועלים, ריכזנו טעימה מהתחזיות שלו לשנה הנכנסת

תל אביב / צילום: שאטרסטוק

מחירי השכירות ברעננה ירדו, בתל אביב עוד יותר: סיכום שנה בנדל"ן המניב

בדיקה שערכה חברת ניהול הנכסים הבינלאומית CBRE מצאה כי תל אביב ספגה את הפגיעה המשמעותית ביותר במחירים ● "עיקר הנטישה היה במשרדים קטנים"

ביידן ואובמה. לא מתכוון להיות אובמה 0.2 / צילום: Associated Press, Andrew Harnik

קדנציה שלישית של ממשל אובמה? ג'ו ביידן רוצה הרבה יותר

המשבר הכלכלי בארה"ב, תוכניות הסיוע הגרנדיוזיות והרכב הסגל של הנשיא החדש – כל אלה מזכירים מאוד את תחילת הקדנציה של אובמה ב-2008, שהייתה בסימן גלי ההדף של משבר הסאב-פריים ● אלא שנראה שהדייר החדש בבית הלבן מתכוון להיות נועז הרבה יותר

מי בעלי העניין שמימשו מניות ב-2.5 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2019? / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

לא עצרו בקורונה: אלה הם בעלי העניין בת"א שמכרו אשתקד מניות בכ-5 מיליארד שקל

המימושים הגדולים ביותר - של דסק"ש במניות שופרסל ● מכרו במאות מיליוני שקלים: המשפחות השולטות בשפיר הנדסה, בפרשמרקט ובפוקס, והקיבוצים דליה ויזרעאל ● מסע הקניות הבולט של 2020 - אהרון פרנקל במניות גב ים

אלי וורטמן / צילום: יח"צ  קרן פיקו

מרכבים משומשים לשוק ההלוואות: היזם אלי וורטמן חוזר עם סטארט-אפ חדש

אלי וורטמן ייסד והשקיע באפליקציית הרכבים המשומשים Vroom, שנסחרת כיום בשווי של 4.8 מיליארד דולר ● הסטארט-אפ החדש שלו פיוז, שמנסה לתקן את עולם הלוואות הרכב בארה"ב, עדיין קטן, אבל הוא בטוח שהפוטנציאל עצום ● הפעם הוא מקווה שהחברה תישאר בארץ