גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיול של אלף לילה ולילה בבאקו, מיני-דובאי הקווקזית

באקו, בירת אזרבייג'ן, הפכה בשנים האחרונות לכרך מודרני וקוסמופוליטי עם אסלאמיות נינוחה וכמעט חילונית, ועם אוצרות טבע עוצרי נשימה במרחק לא רב מהעיר

באקו / צילום: אינגה מיכאלי
באקו / צילום: אינגה מיכאלי

ברחוב Salatin Asgarova בבאקו ניצב פסל של אישה שפושטת מעליה את הרעלה, ונדמה שהוא מזקק ליצירה סמלית אחת את פניה השונות והמנוגדות של העיר העתיקה-חדשה הזאת, המוסלמית-שיעית אבל אוהבת ישראל, שנועדה להיות פריז של הקווקז, אך מתהדרת היום בקו רקיע שהולך ומזכיר את דובאי. מסע דילוגים קצר בין אוצרותיה של באקו חושף יעד מושלם לביקור של ארבעה ימים, במרחק טיסה קצרה מישראל.

בירת אזרבייג'ן הפכה בשנים האחרונות לכרך מודרני וקוסמופוליטי ולחממה אדריכלית פורצת דרך: במרכזה יש שדרות רחבות, נטועות עצים ורצופות בוטיקים אופנתיים, ובלילות היא מוארת ותוססת להפליא. אך בשוליה נותרו הרבה מאוד סממנים סובייטיים - בעיקר הבנייה הסובייטית המוכרת והמכוערת, הבתים המוזנחים עם החצרות הפנימיות, כמו שרואים בכל עיר בברית המועצות לשעבר. אם תעמיקו אל תוך שכונות המגורים של באקו, תגלו שתושביה עדיין דבקים במסורות של פעם. מאחורי הבתים, תגלו לדוגמה, שקיות של לחם תלויות על עצים או על ווים, הרחק מפחי האשפה. באזרבייג'ן, הלחם נחשב לקדוש, ולא מקובל להשליך אותו לפח. אם נופלת פרוסת לחם על הקרקע, מקובל לנשק אותה.

אלט-נוי באקו

נדמה שהניגודיות היא בנשמתה של העיר, ושל אזרבייג'ן בכלל. שהרי דתו של זרתוסטרא - הדוגלת בדואליות (טבע כפול) - התפתחה בין השאר גם כאן, והיא חלק בלתי נפרד ממורשתה של באקו, כפי שמעידים גם מגדלי הלהבה המפורסמים, סמל לאש התמיד של הזרתוסטרים, וגם לגז הטבעי הפורץ מתוך האדמה, אחד ממקורות עושרה של אזרבייג'ן המודרנית, בנוסף לנפט כמובן.

הרי הגעש הבוציים של דאשגיל פולטים גזים / צילום: אינגה מיכאלי

האזרים של היום הם אומנם מוסלמים שיעים, אבל רובם חילונים לגמרי. כמעט לא תראו נשים בחיג'אב ברחובות העיר, ובכל מקום אפשר להזמין בירה ואלכוהול בלי בעיה. וכמו גיאורגיה, שכנתה הנוצרית, גם אזרבייג'ן השיעית תקדם את פניכם באהבה רבה, בזכות קשרי מסחר וידידות ענפים עם ישראל.

אזרבייג'ן היא רפובליקה נשיאותית, אבל זה לא אומר שהיא דמוקרטית. היידר אלייב נחשב עד היום לאבי האומה המודרנית, ואת דרכו ממשיך בנו אילהאם. והיחס כלפי הנשיא גובל בפולחן אישיות: תצלומיו מתנוססים בכל מקום, ובכל עיר ועיירה יש מרכז תרבות ופארק הקרויים על שמו. ככלל, לא מומלץ לדבר סרה באלייב, וכדאי להימנע מוויכוחים פוליטיים.

מרכז התרבות על־שם היידר אלייב / צילום: רויטרס - AI Project

מסביב לכל אלה, יש קו רקיע חדשני ועטור גורדי שחקים, שלא ישאיר אתכם אדישים גם אם אינכם מחובבי הז'אנר. בזכות כספי הגז והנפט, הפכה באקו למעין מיני-דובאי, וטובי האדריכלים של ימינו בנו בה מבנים פורצי-דרך, בהם גם מגדלי הלהבה, שלישייה של גורדי שחקים שהפכו לסימן ההיכר האדריכלי של באקו המתחדשת.

יצירת מופת אדריכלית שאסור להחמיץ היא מרכז התרבות על-שם היידר אלייב (Heydar *liyev Cultural Centre), שתכננה זאהה חדיד המנוחה, מבנה מופשט, זוויתי וגלי כאחד. אחרי שתצלמו אותו מכל זווית, כדאי להיכנס פנימה ולהתרשם מכמה תערוכות מעניינות - כולל תערוכה של תלבושות, של כלי נגינה וגם של דגמי מבנים מפורסמים מרחבי המדינה. בעת ביקורנו במרכז, הוצגה במרתף תערוכה ענקית ומרהיבה ביופייה של מכוניות עתיקות.

תצפית לעיר ולעבר

יש בעיר מבחר נאה של מוזיאונים - כולל מוזיאון השטיחים, המרשים במיוחד בזכות המבנה עצמו, שנראה כמו שטיח מגולגל. במרחק צעדים ספורים ממתחם הארמון יש מוזיאון לספרים מיניאטוריים, שיעניין גם ילדים גדולים ומתאים למי מכם שלא אוהבים מוזיאונים - יש בו אוסף ייחודי של מאות ספרים ממוזערים, בהם גם ספרי קודש בעברית. אבל אחד המוזיאונים השווים בעיר הוא המוזיאון לאמנות מודרנית, אוסף נרחב של אמנות אזרית עכשווית, לצד שלוש יצירות מקוריות של פיקאסו. המבנה החדשני מרווח ושטוף אור, והביקור מומלץ מאוד לשוחרי אמנות.

הטיילת (Bulvar) המרשימה שלשפת הים הכספי עשירה במזרקות ובפסלים ורצופה בניינים חדישים ומלונות יוקרה. הטיילת הארוכה והנקייה אהובה מאוד על משפחות, על אמני רחוב ועל זוגות צעירים; ויש כאן גם מרכז קניות (Park Bulvar Mall), ערוגות פרחים ועצים נדירים (כולל קקטוסים), מתקני שעשועים ובתי קפה עם שולחנות בחוץ.

פסלי השבלולים ליד מרכז התרבות / צילום: אינגה מיכאלי

בסמטת הקדושים נמצאת אש התמיד של קבר החייל האלמוני והאנדרטה לזכר הנופלים באירועי ינואר השחור, כשהסובייטים פלשו לבאקו בינואר 1990, בניסיון לעצור את קריסת ברית-המועצות. מאות אזרחים נהרגו ונפצעו באותה פלישה. חמש שנים אחר-כך התנצל מיכאיל גורבצ'וב בפני העם האזרי, ואמר שהפלישה לבאקו הייתה הטעות הפוליטית הגדולה ביותר שעשה בכל הקריירה שלו.

חוויה יהודית יוצאת דופן

חוויה מיוחדת במינה הזדמנה לי באחד מימי הטיול, כשהצטרפתי לישראלית ילידת באקו בחיפושיה אחר קברו של בן משפחה. בית הקברות היהודי, הסמוך למגדלי הלהבה, התגלה כמקום ענק ממש, ובו אלפי מצבות שחורות-אפורות, החרוטות בכתובות בעברית, ברוסית, באזרית וביידיש - ובמקרים רבים גם בתמונות של הנפטרים - עם חלקות משפחתיות המוקפות בגדרות. המקום אומנם מוזנח מעט, וצפוף להחריד, אבל המחיש לי היטב כמה גדולה ומפוארת הייתה הקהילה היהודית במדינה.

בית הקברות היהודי / צילום: אינגה מיכאלי

בנוסף, ביקרנו גם במה שנקרא ברוסית "העיירה האדומה" (Krasnaya Sloboda), ליד העיר גוב*ה (Quba). העיר אומנם רחוקה מבאקו, אי-שם בצפון המדינה, אבל כדאי לבקר בעיירה היהודית העשירה הזו, המכונה "ירושלים של הקווקז", ובה שני בתי כנסת פעילים. זהו מושבם של יהודי ההרים, המכנים את עצמם ג'והור, וטוענים שהם חיים באזור עוד מימי שלמנאסר החמישי (סביבות 770 לפנה"ס). הם משמרים את יהדותם בקנאות רבה זה אלפי שנים.

מסגד / צילום: אינגה מיכאלי

עצם קיומה של העיירה נתפס לא פעם כהוכחה לסובלנות הדתית שקיימת באזרבייג'ן לאורך ההיסטוריה. והאזרים אכן מתגאים מאוד בסובלנותם הדתית, גם כלפי הקהילה היהודית. מספרם המדויק של היהודים שחיים כיום במדינה אינו ברור. תלוי את מי שואלים. יש האומדים אותו ב-5,000, ויש הטוענים שהמספר קרוב יותר ל-30,000. בבאקו יש בית כנסת ומרכז של חב"ד, וגם בית ספר יהודי שהוקם בשיתוף פעולה עם לב לבייב. לדברי הרב סגל, שמנהל את המקום, בבית הספר לומדים מעל 200 ילדים יהודים, החל מגיל הפעוטון ועד סיום התיכון, המעניק לתלמידים תעודת בגרות. לדברי שגריר ישראל, דן סתיו, שעימו נפגשנו במהלך הביקור, יש באזרבייג'ן חופש פולחן ודת מלא, ומעולם לא היו פוגרומים.

מידע מעשי | 

טיסות: לחברת ישראייר וכך גם לאזרבייג'ן איירליינס; יש טיסות שבועיות ישירות לבאקו, משך הטיסה כשלוש שעות.

אשרה: הקשרים בין ישראל לאזרבייג'ן טובים מאוד, ועדות לכך היא העובדה שרק אזרחי טורקיה וישראל יכולים להנפיק אשרת כניסה למדינה עם נחיתתם בנמל התעופה. לשם כך, הצטיידו ב-40 דולר ובשתי תמונות פספורט.

צילום: האזרים לא אוהבים שמצלמים אותם. כדי להימנע מעימותים, כדאי מאוד לשאול לפני שמצלמים.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית